Renaultov dolgoročni projekt elektromobilnosti je kljub številnim oviram, ki segajo od omejenega dosega baterij, slabe infrastrukture polnilnic, razmeroma visoke cene avtomobilov, tudi trenutno neobstoječih subvencij EKO sklada za električne avtomobile, včeraj pristal tudi na naših tleh. "Za zagon prodaje električnih vozil je vse pripravljeno, zato se s trga sedaj ne bomo umaknili," je pojasnil direktor prodaje velikim kupcem iz Renault Nissana Slovenije Matjaž Križnar, ki sicer verjame, da bo EKO sklad v kratkem odobril subvencije.
Prodajnih načrtov distributer ne razkriva, neuradno pa naj bi v polnem letu na naše ceste zapeljalo sto električnih renaultov.
Ko (če) bodo subvencije na voljo, bodo te za dva do pet tisoč evrov znižale prodajne cene električnega twizyja, kangooja in zoe. Renaultov cilj ponuditi tehnologijo prihodnosti za ceno klasične pa se bo, sicer z nekaj kreativnosti, v tem primeru izšel.
Renault Nissan Slovenija se je na prihod električnega trojčka temeljito pripravil, pri obstoječih pooblaščenih trgovcih je vzpostavil pet prodajno-servisnih mest - Z.E. specialistov, dva v Ljubljani in po enega v Lescah, Celju in Murski Soboti. V prihodnje pa se bo ta mreža še širila. Aktivno, tudi s pomočjo strokovnjakov iz matičnega Renaulta, se je vključil v prenovo mreže polnilnic in izgradnjo novih, na trg je hkrati pripeljal tri modele in poskrbel za financiranje vozil in baterij, včeraj pa je Slovenijo obiskal tudi podpredsednik Renaulta odgovoren za prodajo in marketing v Evropi Denis Le Vot. Pred tiskovno konferenco je Le Vot obiskal tudi ministrstvi za infrastrukturo in okolje in prostor ter župana Zorana Jankovića. Več v intervjuju z njim prihodnji petek v Financah Weekend.
Zoe z realnim dosegom med 100 in 150 kilometri
Renault zoe, najnovejši tovrstni renault, ki je od koles do strehe zasnovan kot električno vozilo, sveti s prednjimi žarometi iz ljubljanske Helle Saturnus Slovenija. Po velikosti je podoben cliu, poganja ga električni motor s 65 kilovati, ki mu omogoča največjo hitrost 135 kilometrov na uro. Zaradi dodatne mase baterij zoe tehta skoraj 1.500 kilogramov, oziroma okoli 300 več kot podobno velik BMW i3 s karoserijo iz ogljikovih vlaken.
Baterije s kapaciteto 22 kilovatnih ur omogočajo doseg 200 kilometrov med polnjenji, v družbi pa priznavajo da je realen doseg med sto in 150 kilometri. Baterijo bomo na klasičnem omrežju polnili deset ur, na hitrejših polnilnicah polnilne moči 22 kw eno uro, na hitrih 43 kw pa bo v 80 odstotkih napolnjena v pol ure. Za kabel za hitro polnjenje boste odšteli 90 evrov, za napeljavo na domači vtičnici pa 250 evrov.
Cena enaka cliu s samodejnim menjalnikom + najem baterije
Cena renaulta zoe, velja tudi za twizy in kangoo Z.E., je sestavljena iz treh delov. Osnovna cena zoe life (oprema primerljiva z dynamic pri cliu) je 20.490 evrov. Po vseh verjetnosti, tako so prepričani pri Renaultu, jo bo za pet tisočakov na 15.490 evrov znižala subvencija EKO sklada, vse papirje pa boste predvidoma od začetka aprila lahko uredili kar pri renaultovem trgovcu. Tu je še najem baterije, ki vas bo stal 79 evrov na mesec (za obdobje treh let in 12.500 kilometrih na leto), kar pomeni dodaten strošek 2.844 evrov v treh letih.
Zoe v teoriji le prvih pet let cenejši od volkswagna e-up!
Cena zoe je v osnovi nižja od razred manjšega tekmeca volkswagna e-up!, ki bo na naš trg zapeljal devetega aprila. Najmanjši električni volkswagen bo stal 25.030 oziroma 20.030 evrov upoštevaje subvencijo, za to ceno pa si boste lastili tudi njegovo baterijo. Za okoli 4.500 evrov (oziroma še nekaj več upoštevaje obresti, če bi vam ta znesek financirala lizinška hiša) razlike v ceni med malčkoma, si lahko privoščite okoli pet let najema baterije, po tem obdobju pa je volkswagen cenejši.
Najem baterij odžene tveganje pred izgubo kapacitete
A tudi ta cenovna primerjava ni povsem natančna, saj ima najem baterij nekaj dodatnih prednosti za kupca električnega renaulta. Po besedah vodje znamke Renault Z.E. Anžeta Sernela za baterije velja garancija za celotno obdobje najema, v primeru ko njihova kapaciteta pade pod 75 odstotkov (to se lahko zgodi ob pogostih polnjenjih prek 43 kw polnilnic), vam jih bodo brezplačno zamenjali. Zamenjali jih bodo tudi, ko bo na trgu nova generacija baterij z večjo kapaciteto in obenem poskrbeli za reciklažo iztrošenih baterij.
100 kilometrov z zoe stane 2,9, s cliom pa 7,4 evra
Vodja demonstracijskega projekta o električni mobilnosti Centra odličnosti nizkoogljične tehnologije Željko Purgar pa je prepričan, da lahko strošek baterije brez težav izničite s prihranki pri energiji. Ko je od lanske jeseni preizkušal renaultove električne avte, je na relaciji Kočevje - Ljubljana - Kočevje izračunal porabo 17 kilovatnih ur elektrike za zoe, kar pomeni strošek v višini 2,89 evra. Za primerljiv dizelski clio 1.5 dci pa 7,44 evrov upoštevaje povprečno porabo 6,1 litra, ki so jo izmerili avtomobilski novinarji z bolj "težko" nogo. Na letni ravni in ob redni uporabi zoe po Purgarjevih besedah omogoča prihranek 1.256 evrov.
Kangoo Z.E. za dostavo v mestu
Dostavnik kangoo Z.E. je namenjem predvsem podjetjem v mestih, ki bodo z njim opravljala dostavo. Po obliki in zasnovi gre za klasičen kangoo v treh dolžinah, enaka dizelskemu ali bencinskemu je tudi njegova nosilnost, poseben pa je po bateriji kapacitete 22 kw vgrajene v dno vozila, ki mu omogoča 160 kilometrski teoretični doseg med polnjenji. Vse različice kangooja Z.E. poganja elektro motor s 44 kilovati (60 konjskimi močmi) in 226 newtonmetri navora, največja hitrost je 130 kilometrov na uro, cena osnovnega kangooja Z.E. z upoštevano subvencijo tri tisoč evrov in brez DDV pa je 12.050 evrov.
Tretji model pa je posebnež - lahki štirikolesnik twizy, ki smo ga na zavitih cestah španskega otoka Ibiza prvič preizkusili pred tremi leti, zadnjič pa septembra lani v Ljubljani. Twizy je nenavaden mešanec med skuterjem in avtomobilčkom z ozko postavljenimi kolesi. Ima streho, vetrobransko steklo z doplačljivim brisalcem (150 evrov), v zrak odpirajoča se in prav tako doplačljiva (590 evrov) stranska vrata brez stekel ter dva zaporedna sedeža. Ta mestni postavljač pospeši do končne hitrosti 45 ali 80 kilometrov na uro, odvisno od izvedenke. S polno baterijo, ki jo v treh urah in pol napolnemo prek klasične, ne hitre, polnilnice ali na domačem omrežju, pa lahko v teoriji prevozimo sto, v praksi pa med 50 in 80 kilometri. Osnovni twizy 45, ki ga lahko vozijo tudi mladostniki pri 15 letih, stane 4.490 evrov (zanj je predvidena subvencija dva tisoč evrov). Hitrejši twizy 80, ki potegne do 80 kilometrov na uro, pa je 500 evrov dražji (s subvencijo tri tisoč evrov).
Bitke Renaulta in razlog za zamudo električnih modelov
Renault je zadnjih nekaj let bil bitke na več frontah, z negativnimi bilancami, upadom prodaje v Evropi, osvajanjem novih trgov in z električno mobilnostjo. Vseh bitk ni zmagal, pri elektriki se je zdelo, da bo pogorel, saj so številke rasle precej počasneje od načrtov. Vmes se je zlomil velikopotezni projekt Better Place v Izraelu, prišla je gospodarska kriza, ki še ni povsem popustila,...
Zato so električni Renaulti pošteno, vsaj dve do tri leta, zamujali tudi v Slovenijo, kjer se je francoski proizvajalec bal še slabe infrastrukture. Ta še vedno ni urejena, a stanje se popravlja. Do konca letošnjega leta bo na avtocestnem križu zraslo 26 hitrih polnilnic, približno tri leta stoječe polnilnice v Ljubljani, Kranju, Mariboru in v nekaterih drugih mestih po besedah predstavnikov Renaulta počasi prihajajo nazaj k življenju, v vmesnem obdobju so bile zapuščene, pogosto nedelujoče, niti ne primerne za vse vrste električnih vozil, saj standardi za priključke niso enotni.
Foto: Miloš Milač