Avto

Škoda: slava, zaton, slava

Češka Škoda je danes na slovenskih cestah precej pogosto vozilo, njena zgodba pa se ni začela pisati v 70-letih s Škodo 120 ali v 80-letih s favoritom. Zgodovina Škode je precej bolj pestra, velja namreč za eno najstarejših evropskih avtomobilskih znamk.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

17.01.2013 22:30
Čas branja: 5 min

Začetki Škode segajo v daljnje leto 1895, ko so začeli s kolesi, nadaljevali z motorji in potem kmalu z avtomobili. Nekaj časa so izdelovali vse, kar je vsaj malo dišalo po bencinu, tudi letalske motorje, svoje znanje pa so uporabili tudi v vojaški industriji.

Po drugi svetovni vojni so podržavljeni nekaj časa še lovili korak z zahodno konkurenco, takrat so prvič uporabili ime octavia, za železno zaveso pa izgubili stik s sodobnim avtomobilizmom. V nov in približno enakovreden boj za kupce doma in Evropi so se spustili v začetku devetdesetih let pod okriljem nemškega Volkswagna, pohod na globalne trge želijo okrepiti z novo octavio tretje generacije in poplavo novih modelov.

[A] 7b1bUntitled-8.1358445096.jpg

Avtomobilsko zgodovino začeli pisati že 1905

Najbrž ga ni Slovenca, ki ne bi slišal za češko Škodo in jo tudi takoj povezal z avtomobili. A pri dodatnih vprašanjih bi najbrž dobili različne odgovore, povezane predvsem s starostjo sogovornika. Za mlajše generacije se je Škoda na avtomobilski sceni verjetno pojavila s felicio in octavio, ki se je zaradi pogostih napisov »Policija« še toliko bolj vtisnila v spomin. Pri malce starejših se je Škoda bržkone začela z modelom favorit. Slednji je bil še socialistični, zračnih vreč, ABS zavor in klimatske naprave ni bilo nikjer, očem malo bolj prijetnejšo podobo pa je pokazal v »silver« in »black line« različici.

Škoda pred letom 1990? Hmmmm. Aha, saj res, bojda so res že prej delali avte, takšne, ki se jim je prednji pokrov motorja odpiral na stran, motor in pogon pa so imeli zadaj. Na naših cestah smo se z njimi srečevali predvsem poleti, ko so Čehi in Slovaki po dvigu železne zavese in padcu berlinskega zidu začeli osvajati hrvaško obalo.

Kaj pa Škoda pred železno zaveso in socializmom, torej po drugi svetovni vojni in v (deset)let(j)ih pred njo? Da je bila ta češka znamka takrat zelo ugledna, pojem kvalitete in napredka, se zagotovo spomnijo Slovenci v zrelih letih. Škoda zadnja leta hitro prihaja na pota stare slave, k čemur bo nedvomno še dodatno pomagala nova octavia tretje generacije.

[A] 9627Untitled-6.1358445034.jpg
Škoda octavia 1959

Zlata leta do železne zavese

Če Škodin časovni stroj zavrtimo nazaj v leto 1895, takrat še s proizvodnjo koles pod taktirko mehanika Vaclava Laurina in knjigarnarja Vaclava Klementa iz kraja Mlada Boleslav. Tik pred koncem 19. stoletja je podjetje Laurin & Klement začelo s proizvodnjo motornih koles, 1905 pa so že začeli s prvimi avtomobili. Voiturette A je bila prava prodajna uspešnica, proizvodnja se je širila in kmalu presegla okvire družinskega podjetja - slednje je leta 1907 postalo delniška družba. Laurent & Klement (L&K) se je 1914 podal v vojaško industrijo, že do leta 1920 pa so izdelovali tovornjake, avtobuse, letalske motorje in poljedelske stroje.

Zaradi večje uveljavitve in posodobitve proizvodnje linije so se leta 1925 združili s podjetjem Škoda iz Plzna - L&K je takrat kot znamka ugasnil. Po koncu svetovne gospodarske krize leta 1930 se je proizvodnja vozil v okviru koncerna Škoda osamosvojila, takrat je sledil prodor v vozilom Popular. Po koncu druge svetovne je bilo podjetje podržavljeno in v okviru tedanje narodnogospodarsko in politično določene delitve dela zadolženo za proizvodnjo osebnih vozil. Z modeli spartak, felicia in octavia so vseeno ohranili dobro ime. Prva octavia je 1959 nadomestila model Spartak 440, leta 1964 pa jo je nadomestila dobro prodajana in uspešna Škoda 1000 MB.

[A] 4920Untitled-7.1358445052.jpg

Desetletja zastarelih modelov in tehnike

Železna zavesa je nato storila svoje - konec šestdesetih let so pri Škodi, sprva počasi, nato pa vse bolj, začeli zaostajati za bliskovitim tehničnim razvojem zahoda. Škodi 100 in 110 v poznih 60. letih sta imeli skromno motorno paleto, slabe zmogljivosti, pogon in motor sta bila še vedno zadaj. To tradicijo so bili zaradi pomanjkanja znanja prisiljeni ohraniti tudi pri avtih v 70. in 80. letih, vse do leta 1990 - z modeli 105/120/125 in 1,05 ter 1,1 motorji (45-55 KM), pozneje z »močnejšimi« 1,3 motorji (58 KM) v petvratnih modelih 130/135/136 in trivratnem rapidu.

Leta 1984 so zmogli ponuditi petstopenjski menjalnik, kljub očitnemu zaostajanju po vseh plateh za zahodno konkurenco pa je bilo Škode iz tistega časa moč opaziti tudi na cestah Nemčije, Velike Britanije, Finske, Grčije, Islandije ter celo Avstralije in Nove Zelandije. S temi modeli so se poskusili tudi v reliju, skupaj so jih naredili okoli dva milijona. Posamezni Škodini modeli iz tistih časov so bili pri kupcih vseeno popularni, tako da jih občasno še danes srečamo na cestah. Nekateri tipi so priljubljeni tudi pri zbiralcih po vsem svetu, mednje vsekakor sodi model 110R oziroma »porsche za reveže«.

Tega so izdelovali med leti 1970 in 1980, v desetih letih so jih naredili okoli 57 tisoč. V osnovi je športni kupe premogel 52 konjskih moči, števec se je ustavil pri 140km/h, od 0-100 km/h pa je pospešil v dobrih 18 sekundah. Športen, vzdržljiv in gospodaren avto, ki povrh vsega niti ni pretirano drag, so takrat zapisali novinarji Avto magazina. Za potrebe relija so iz 130R iztisnili celo do 250 »konjev«. Kakšne čudežne luknje kljub vsemu v železni zavesi ni in ni bilo, zato je pravi preskok za takrat še Češkoslovaško Škodo leta 1987 pomenil model favorit in njegove izpeljanke. Favorit je bil namreč prvi Škodin model z motorjem in pogonom spredaj, s tekočih trakov pa je prihajal do leta 1995. Ime sicer ni bilo novo, luksuzno limuzino s tem imenom so v Škodi izdelovali med 1936 in 1941.

Svež veter s Volkswagnom

Medtem se je dvignila železna zavesa, po političnem preobratu leta 1989 pa je Škoda pod novimi tržnimi pogoji začela iskati močnega tujega partnerja, ki bi jo spravil nazaj na avtomobilistični zemljevid. Partnerja, ki bi ji povrnil ugled in utrdil njen položaj, vozila pa spravil v mednarodni konkurenčni boj. Čehi so konec 1990 sprejeli roko nemškega Volkswagna, sredi aprila 1991 pa je začela proizvodnja Škod v novem podjetju Škoda automobilova.

Leta 1994 je luč sveta ugledala Felicia, ki je zamenjala dotedanje modele, kakovostno, varnostno, okoljsko in stilsko pa je ustrezala mednarodnim merilom - do leta 2001 so jih naredili 1,4 milijona. Felicia je bila zadnji model, narejen na lastni Škodini platformi - s svežim izgledom, boljšo kakovostjo izdelave ter predvsem širšo motorno paleto pa je bila tudi prvi model, ki je izkusil prednosti sodelovanja z VW. Tudi felicia je ime povzela po predhodnici, ki je nastajala med 1959 in 1964.

Octavia - ključ do uspeha

Povsem nov mejnik je za Škodo nato pomenila octavia prve generacije, na avtomobilsko sceno je zapeljala 1996. Petvratna limuzina si je podvozje takrat delila z VW golfom, ponujala je kup bencinskih in dizelskih motorjev, s kvaliteto, všito varnostjo in prostornostjo - predvsem v karavanski različici - pa je zlezla pod kožo milijonom kupcem. Tem sta bila na voljo tudi štirikolesni pogon in posebna športna različica RS. Za svojo so jo vzela nekatera taksi podjetja na Češkem in tudi v Angliji, veliko so jo uporabljale domače državne ustanove, predvsem policija, bele octavie z napisom Policija pa so pogost gost tudi na slovenskih cestah.

Leta 2004 so predstavili drugo octavio nove generacije, ki se je lahko pohvalila še z bolj bogato motorno paleto in posebno terensko izpeljanko. Z drugo generacijo octavie so začeli pohod na globalne trge, svoj prostor pod soncem je tako našla tudi v Indiji in na Kitajskem. Octavia je v zadnjih 16 letih navdušila skupaj 3,7 milijona kupcev in je tako najuspešnejši avto češke avtomobilske hiše. Zadovoljila je tudi kritične avtomobilske novinarje, saj je v primerjavi z VW golfom ponujala več prostora v notranjosti, enako kakovost izdelave, zelo dobre vozne lastnosti in nižjo ceno. V Mladi Boleslavi, 60 kilometrov stran od Prage, zdaj nastaja octavia tretje generacije. Od predhodnice je malce daljša in širša, motorna paleta je vnovič bogata, ponuja veliko sodobnih varnostnih dodatkov in udobja - ob zmerni ceni. O uspehu ne morem dvomiti.

Češka ofenziva z novimi modeli

Škoda je poleg octavie v zadnjih letih na trg poslala še kup drugih modelov. Majhnega citigoja, kompaktno fabio, prostornega roomsterja, terenskega yetija, med luksuzne limuzine se je vrnila s superbom, zadnji nov model pa je rapid in se je umestil med fabio in octavio. V okviru svoje strategije rasti je Škoda zdaj začela z največjo modelsko ofenzivo v zgodovini, v naslednjih letih pa bo v povprečju vsakega pol leta na trg pripeljala nov model - med drugim lahko pričakujemo tudi SUV. V svetovnem merilu želi Škoda do leta 2018 prodajo povečati na vsaj 1,5 milijona vozil na leto.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Namesto da bi vzel lizing za avtomobil, sem raje vložil v zeleno obveznico

Varna in donosna naložba je zelena obveznica, ki služi tudi za financiranje prehoda na trajnostno in nizkoogljično gospodarstvo

Preberite tudi:

16.01.2013
11.01.2013
23.05.2013
09.09.2013
23.03.2014
01.04.2014
11.12.2014
24.05.2015
FINANCE
Ali bo vlada znižala najvišje pokojnine?
Finance
POKOJNINSKA REFORMA
Tanja Smrekar Ali bo vlada znižala najvišje pokojnine? 3

Kje so nevarnosti, da bi bile pokojnine za tiste, ki plačujejo največ, lahko še bolj omejene oziroma nižje kot po zdajšnjem sistemu?

FINANCE
Okolje & energija
TEŠ bo čez praznike stal: ne zaradi nege, temveč zaradi izgube
Okolje & energija
ENERGETIKA
Okolje & energijaPetra Sovdat TEŠ bo čez praznike stal: ne zaradi nege, temveč zaradi izgube 1

Lastna proizvodna cena elektrike iz šoštanjske termoelektrarne je po neuradnih podatkih trenutno približno dvakratnik tržne.

FINANCE
Prepoved vs. omejitev. Katera taktika bo zmagala?
Finance
Špela Mikuš Prepoved vs. omejitev. Katera taktika bo zmagala? 2

Na koncu gre pri obeh taktikah omejevanja tehnoloških velikanov za svoj lastni interes, za interes "lokalnih" podjetij.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Transport in logistika
Bo Avtobusno postajo Ljubljana prevzel Nomago?
Transport in logistika
Potniški promet
Transport in logistikaNataša Koražija Bo Avtobusno postajo Ljubljana prevzel Nomago? 5

Nomago že upravlja 15 avtobusnih postaj v Sloveniji, med vsemi pa je poslovno najzanimivejša prav ljubljanska.

FINANCE
Avto
V Slovenijo zapeljal prihodnji "best seller" znamke Ford
Avto
AvtoJure Šujica V Slovenijo zapeljal prihodnji "best seller" znamke Ford 2

Ford tourneo courier naj bi pomenil nadomestilo za opuščene enoprostorce, kupce pa naj bi pritegnil z nekoliko bolj terenskim videzom, prostornostjo, predvsem pa ceno, ki se začne pri dobrih 24 tisoč evrih.

FINANCE
Predlog: v NS Triglava ostaja nekdanji član uprave Triglava in Petrola Igor Stebernak, na novo prihaja Rok Ponikvar
Finance
SKUPŠČINA
Tanja Smrekar Predlog: v NS Triglava ostaja nekdanji član uprave Triglava in Petrola Igor Stebernak, na novo prihaja Rok Ponikvar

Predlagana dividenda je 1,75 evra bruto na delnico

FINANCE
Prevozi
Uspešno leto 2023 za avtobuse MAN
Prevozi
PrevoziMarko Čopi Uspešno leto 2023 za avtobuse MAN

Prihodnje leto bo že polovica mestnih avtobusov MAN električnih, leta 2030 pa že 90 odstotkov vseh avtobusov MAN v Evropi.