Decembra lani se je končala agonija švedskega proizvajalca avtomobilov Saab, v ponedeljek, 19. decembra, je predsednik uprave Swedish Automotive Victor Muller vložil predlog za stečaj. Proizvajalcu je zmanjkalo sredstev, nekdanji lastnik in lastnik nekaterih tehničnih patentov General Motors je blokiral vstop kitajskega vlagatelja Youngmana. Saab kot proizvajalec letal in vojaške opreme živi naprej ločen od avtomobilskega dela podjetja.
To je bil najverjetnejši konec za Saab po skoraj 65 letih vzponov in padcev, prve so zaznamovali tudi številne tehnične inovacije, odlični in predvsem posebni avtomobili ter športni uspehi. Pred nekaj dnevi so se sicer pojavili zapisi, da se za nakup Saaba ali njegovih ostankov zanima indijska Mahindra, a znamka je v tem hipu mrtva. Tudi že nekdanji predsednik uprave proizvajalca Victor Muller ne verjame v vnovično oživitev.
Novi lastnik, novi obraz Saaba
In kaj se je zgodilo z nekdaj slovitim proizvajalcem avtomobilov!? Če pogledamo malo dlje v preteklost, ugotovimo, da se je znamka začela sesedati že v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Leta 1989 je v Saab lastniško vstopil ameriški General Motors s polovičnim deležem, pred tem je bil Saab spojen s proizvajalcem tovornjakov Scania. General Motors je nadaljeval z uspešnim modelom 900, ta je med letoma 1978 in 1994 našel prek milijon kupcev, vse nove modele pa je začel izdelovati na osnovi Oplovih zasnov, vanje je vgrajeval Oplove in druge koncernske motorje ter pustil jasen pečat globalne racionalizacije. S to potezo so saabi začeli bledeti pod povprečnostjo množične tehnike, le oblikovno so ostali zvesti prejšnjim smernicam. General Motors je nizal nove modele, zasnovane na Oplovih osnovah, ki nikoli niso prav zaživeli, šele leta 1995 pa je znamka novemu solastniku, leta 2000 pa tudi stoodstotnemu lastniku prinesla dobiček.
Začetek konca pred tremi leti
Dobro poslovanje ni dolgo trajalo, Saab je znova zgrmel v rdeče številke, zato je General Motors v letu 2008, ko je tudi sam zašel v hude težave, družbo začel prodajati. Prvi kupec se je pojavil leto pozneje, švedski Koenigsegg. Uspelo je drugemu, nizozemskemu Spykerju, ki je ostal lastnik do konca minulega leta.
Že močno obubožani Saab, ki mu je prodaja v zadnjih letih upadla z dobrih sto tisoč na zgolj 35 tisoč avtov na leto, se je začel povezovati z novimi partnerji, medtem so dobavitelji zaradi neplačil že ustavili dobave, tovarna v švedskem Trollhättanu je aprila lani za kratek čas ustavila tekoče trakove. Najresnejši med kupci, kitajski Youngman, ga je lani poskušal prevzeti, nato vanj vstopiti le solastniško.
Kitajci so se umaknili, Saab v stečaj
Sklenitev končnega dogovora pa je zaviral in na koncu tudi ustavil nekdanji lastnik in lastnik nekaterih tehničnih patentov General Motors, zato se je Youngman umaknil. To je bil najverjetnejši konec Saaba kot proizvajalca avtomobilov, ostali bodo le še njegovi oddelki za proizvodnjo sestavnih delov, ki bodo oskrbovali nekaj sto tisoč saabov po svetu, tudi dobrih tisoč, ki se jih vozi po slovenskih cestah.
Znamka je imela precej razburljivo zgodovino tudi pri nas. Zastopali so jo Autocommerce, zasebna družba Scandicar, zastopnik Kia KMAG, ljubljanska Avtohiša Moste in na koncu Avto Svet Maribor, ki je pred kratkim izpraznil salon na Dunajski cesti v Ljubljani.
Leta, ko je Saab še slovel
Od leta 1942 do konca osemdesetih let prejšnjega stoletja pa je Saab živel ponosno življenje. V slabih 50 letih življenja je nanizal številne patente in se proslavil predvsem z varnostjo in odličnimi turbobencinskimi motorji. Leta 1958 je Saab kot prvi proizvajalec serijsko vgradil varnostni pas v model GT750, leta 1970 je kot prvi vgradil brisalnike in čistilne reže za prednje luči, leto pozneje je začel ogrevati zadnjice potnikov na prednjih sedežih, naredil je odbijač, ki je brez poškodb preživel manjše trke, leta 1976 pa je predstavil prvi turbomotor z nadzorovanim pritiskom v polnilniku in še bi lahko naštevali. V tem času je Saab postal sinonim za varnost.
Do varnosti z dejanskimi trki
Kot edini proizvajalec avtomobilov je opravljal prave trke, kar 6.100 jih je izvedel v zgodovini, ter uveljavil številne posebnosti, ki so ga spremljale do bridkega konca. Denimo kontaktno ključavnico za vžig na levi strani volana, s to postavitvijo je v preteklosti obvaroval voznikova kolena pred poškodbami v trkih, armaturno ploščo z nekaterimi rešitvami iz letalske industrije ter že omenjene slovite turbomotorje, ki so navduševali z veliko močjo in navorom, a tudi s precejšnjo žejo.
Saab pa niso le avtomobili, so tudi letala in vojaški program, ki je ostal zdrav in živi. Saab je bil daljnega leta 1937 ustanovljen kot družba za proizvodnjo letal za švedsko vojsko. Prvi avto, saab 92, je na ceste zapeljal šele leta 1949. Leta 1990 pa se je avtomobilska divizija Saab-Scania odcepila od letalskega dela in prešla v 50-odstotno last Scanie in General Motorsa. Letalska divizija Saaba je uspešno poslovala naprej. Zdaj zaposluje 12.500 ljudi, ukvarja pa se z izdelavo letal, orožja ter vojaške opreme in elektronike.