Avto

Saab včeraj in nikoli več

Ugledna, 65 let stara avtomobilska znamka je decembra ugasnila pod pritiskom nekdanjega lastnika General Motorsa.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

02.02.2012 22:30
Čas branja: 3 min

Decembra lani se je končala agonija švedskega proizvajalca avtomobilov Saab, v ponedeljek, 19. decembra, je predsednik uprave Swedish Automotive Victor Muller vložil predlog za stečaj. Proizvajalcu je zmanjkalo sredstev, nekdanji lastnik in lastnik nekaterih tehničnih patentov General Motors je blokiral vstop kitajskega vlagatelja Youngmana. Saab kot proizvajalec letal in vojaške opreme živi naprej ločen od avtomobilskega dela podjetja.

saab

Leta 1958 je Saab kot prvi proizvajalec avtomobilov serijsko vgradil varnostni pas v model GT750.

To je bil najverjetnejši konec za Saab po skoraj 65 letih vzponov in padcev, prve so zaznamovali tudi številne tehnične inovacije, odlični in predvsem posebni avtomobili ter športni uspehi. Pred nekaj dnevi so se sicer pojavili zapisi, da se za nakup Saaba ali njegovih ostankov zanima indijska Mahindra, a znamka je v tem hipu mrtva. Tudi že nekdanji predsednik uprave proizvajalca Victor Muller ne verjame v vnovično oživitev.

Novi lastnik, novi obraz Saaba

In kaj se je zgodilo z nekdaj slovitim proizvajalcem avtomobilov!? Če pogledamo malo dlje v preteklost, ugotovimo, da se je znamka začela sesedati že v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Leta 1989 je v Saab lastniško vstopil ameriški General Motors s polovičnim deležem, pred tem je bil Saab spojen s proizvajalcem tovornjakov Scania. General Motors je nadaljeval z uspešnim modelom 900, ta je med letoma 1978 in 1994 našel prek milijon kupcev, vse nove modele pa je začel izdelovati na osnovi Oplovih zasnov, vanje je vgrajeval Oplove in druge koncernske motorje ter pustil jasen pečat globalne racionalizacije. S to potezo so saabi začeli bledeti pod povprečnostjo množične tehnike, le oblikovno so ostali zvesti prejšnjim smernicam. General Motors je nizal nove modele, zasnovane na Oplovih osnovah, ki nikoli niso prav zaživeli, šele leta 1995 pa je znamka novemu solastniku, leta 2000 pa tudi stoodstotnemu lastniku prinesla dobiček.

Začetek konca pred tremi leti

Dobro poslovanje ni dolgo trajalo, Saab je znova zgrmel v rdeče številke, zato je General Motors v letu 2008, ko je tudi sam zašel v hude težave, družbo začel prodajati. Prvi kupec se je pojavil leto pozneje, švedski Koenigsegg. Uspelo je drugemu, nizozemskemu Spykerju, ki je ostal lastnik do konca minulega leta.

Že močno obubožani Saab, ki mu je prodaja v zadnjih letih upadla z dobrih sto tisoč na zgolj 35 tisoč avtov na leto, se je začel povezovati z novimi partnerji, medtem so dobavitelji zaradi neplačil že ustavili dobave, tovarna v švedskem Trollhättanu je aprila lani za kratek čas ustavila tekoče trakove. Najresnejši med kupci, kitajski Youngman, ga je lani poskušal prevzeti, nato vanj vstopiti le solastniško.

Kitajci so se umaknili, Saab v stečaj

Sklenitev končnega dogovora pa je zaviral in na koncu tudi ustavil nekdanji lastnik in lastnik nekaterih tehničnih patentov General Motors, zato se je Youngman umaknil. To je bil najverjetnejši konec Saaba kot proizvajalca avtomobilov, ostali bodo le še njegovi oddelki za proizvodnjo sestavnih delov, ki bodo oskrbovali nekaj sto tisoč saabov po svetu, tudi dobrih tisoč, ki se jih vozi po slovenskih cestah.

Znamka je imela precej razburljivo zgodovino tudi pri nas. Zastopali so jo Autocommerce, zasebna družba Scandicar, zastopnik Kia KMAG, ljubljanska Avtohiša Moste in na koncu Avto Svet Maribor, ki je pred kratkim izpraznil salon na Dunajski cesti v Ljubljani.

Leta, ko je Saab še slovel

Od leta 1942 do konca osemdesetih let prejšnjega stoletja pa je Saab živel ponosno življenje. V slabih 50 letih življenja je nanizal številne patente in se proslavil predvsem z varnostjo in odličnimi turbobencinskimi motorji. Leta 1958 je Saab kot prvi proizvajalec serijsko vgradil varnostni pas v model GT750, leta 1970 je kot prvi vgradil brisalnike in čistilne reže za prednje luči, leto pozneje je začel ogrevati zadnjice potnikov na prednjih sedežih, naredil je odbijač, ki je brez poškodb preživel manjše trke, leta 1976 pa je predstavil prvi turbomotor z nadzorovanim pritiskom v polnilniku in še bi lahko naštevali. V tem času je Saab postal sinonim za varnost.

Do varnosti z dejanskimi trki

Kot edini proizvajalec avtomobilov je opravljal prave trke, kar 6.100 jih je izvedel v zgodovini, ter uveljavil številne posebnosti, ki so ga spremljale do bridkega konca. Denimo kontaktno ključavnico za vžig na levi strani volana, s to postavitvijo je v preteklosti obvaroval voznikova kolena pred poškodbami v trkih, armaturno ploščo z nekaterimi rešitvami iz letalske industrije ter že omenjene slovite turbomotorje, ki so navduševali z veliko močjo in navorom, a tudi s precejšnjo žejo.

Letalski in vojaški program ostajata

letalo

Saab pa niso le avtomobili, so tudi letala in vojaški program, ki je ostal zdrav in živi. Saab je bil daljnega leta 1937 ustanovljen kot družba za proizvodnjo letal za švedsko vojsko. Prvi avto, saab 92, je na ceste zapeljal šele leta 1949. Leta 1990 pa se je avtomobilska divizija Saab-Scania odcepila od letalskega dela in prešla v 50-odstotno last Scanie in General Motorsa. Letalska divizija Saaba je uspešno poslovala naprej. Zdaj zaposluje 12.500 ljudi, ukvarja pa se z izdelavo letal, orožja ter vojaške opreme in elektronike.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Dražbe
Dražbe Občina Piran pripravlja dražbo nepremičnin

Lepa priložnost za zanimivo in varno naložbo

Preberite tudi:

09.02.2012
11.06.2012
06.08.2012
29.11.2013
04.12.2013
13.08.2014
FINANCE
Avto
General Motors v zaprtje petih tovarn in opustitev do 14 tisoč delovnih mest
Avto
AvtoUroš Božin General Motors v zaprtje petih tovarn in opustitev do 14 tisoč delovnih mest 3

Največji ameriški avtomobilski proizvajalec bo sledil viziji brez prometnih nesreč, izpustov in zastojev.

FINANCE
Avto
General Motors je številnim dvignil pritisk
FINANCE
Avto
Avtomobilska industrija se obrača na glavo
Avto
AvtoJurij Šimac Avtomobilska industrija se obrača na glavo 1

Po napovedi prestrukturiranja General Motorsa: Zakaj gredo proizvajalci avtomobilov v smer, ki zanje najverjetneje pomeni manj in ne več prodanih avtomobilov?

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

Prihodnost mobilnosti
Mobilnost 2030 – pametni, povezani in elektrificirani do obisti
Prihodnost mobilnostiMiloš Milač Mobilnost 2030 – pametni, povezani in elektrificirani do obisti

Kar se je še pred desetletjem zdelo futuristično, je danes realnost. Pogoni, ki naj bi bili takrat v močnem primežu naftne industrije, cvetijo kot rože po dežju. In kaj bo jutri, kaj pa leta 2030? Pripravite se na sanje, ki si jih danes ne upate niti sanjati!

FINANCE
Avto
Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija
Avto
AvtoMiloš Milač Najdražji avti Slovencev, najcenejši 4x4 robustneži in maksi minija

Najdražji in najcenejši avtomobili v Sloveniji, zadnje druži pogon 4x4. Kakšen bo letos avtomobilski posel v Evropi, kako bo nanj vplival brexit. V pismu še o novem konceptnem Infinitiju, rekordih Volkswagna in o minijih z velikim bremenom mase in centimetrov, pa tudi s prepričljivo tehniko - preizkusili smo hibrida in dirkaškega JCW.

FINANCE
Avto
Avtosalon v Washingtonu: romantika in tiho bogastvo v ameriški prestolnici
Avto
AvtoUroš Božin Avtosalon v Washingtonu: romantika in tiho bogastvo v ameriški prestolnici 9

Bi imeli 650-konjskega camara ali ogromen poltovornjak za 50 tisoč evrov? V ZDA nič nenavadnega.