Kaj bo Akrapovič delal v času električnih avtomobilov? Kaj bo Akrapovič delal v času električnih avtomobilov? Akrapovič se ne boji dobe elektromobilnosti, saj se vse bolj usmerja v druge panoge. Pri motociklih, kjer ustvari 72 odstotkov prihodkov, pa je elektrika precej redka tema, pravi direktor podjetja Uroš Rosa.
Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji Leta 2030 bi se lahko število prodanih električnih vozil in različnih hibridov izenačilo s številom vozil s klasičnimi pogoni. Poseben izziv za proizvajalce pa je vzporedni razvoj tako klasičnih pogonov, ki jih je treba izboljševati, čeprav so dolgoročno obsojeni na izumrtje, kot povsem novih, električnih.
Elektrika: izziv za slovenske dobavitelje, avtoindustrijo in tudi Akrapoviča Elektrika: izziv za slovenske dobavitelje, avtoindustrijo in tudi Akrapoviča Ponovno smo se zatopili v priljubljeno temo - elektromobilnost! Tokrat s slovenskimi dobavitelji, nekaj vodilnimi iz tujih podjetij in Akrapovičem, ki stavi na bencinsko romantiko. Kako je pripravljen na novo dobo? Pred vrati je avtosalon v Ženevi, zato proizvajalci že razkrivajo novosti...
Novi peugeot 508 - lev bo ponovno rjovel v poslovnem razredu Novi peugeot 508 - lev bo ponovno rjovel v poslovnem razredu Francoski Peugeot bo šestega marca v Ženevi razkril novo poslovno limuzino 508, ki je manjša, lažja in bolj kupejevska od aktualne
(video) Novi V60 – Volvov odgovor na nemško prestižno trojico (video) Novi V60 – Volvov odgovor na nemško prestižno trojico Novo generacijo poslovnega razreda Volvo odpira s karavanskim V60, ta je eleganten, zelo varen, po trditvah Volva prostoren in praktičen ter mersko kar zajeten

Na obisku svetišča, kjer se rojevajo avti za kralje

16.10.2014  22:30  Dopolnjeno: 17.10.2014 00:12
Ogledali smo si, kako najstajajo rolls-roycei, ki lahko stanejo tudi več kot milijon evrov. Roboti edinole barvajo, drugo je ročno delo.

Na jugu Anglije avtomobile gradijo še po starem, večinoma z lastnimi rokami. Sami obdelujejo les vse od korenine, karoserije pobarvajo tudi v barvo šminke, če kupec tako želi, in si predvsem vzamejo toliko časa, kolikor je potrebno za izdelavo avtov za najbogatejše - Rolls-Royce.

P9230005.1413496371.JPG.o.600px.jpg
Vožnja proti avtomobilskem svetišču - Rolls Roycevi tovarni v Goodwoodu, ki je skrita pred pogledi, tudi iz zraka, saj strehe nizkega poslopja prerašča trava.

Natrpano mestno središče Londona je bilo z zadnjega sedeža rolls-roycevega phantoma, največjega in najdražjega avta te znamke, ki te po žepu lahko udari tudi z milijonskim računom, videti kot mravljišče. Ljudje, ki divjajo po prehodu za pešce pri rdeči luči na semaforju, dvonadstropni avtobusi, ki izsiljujejo prednost, in avtomobili, ki v strnjeni vrsti, le slab meter drug za drugim, hitijo proti delovnemu mestu. Šofer Gavin, nekdanji dirkač, je mirno manevriral med gnečo, čeprav se je občasno zdelo, da bo z dva metra širokim phantomom podrsal ob kakšen drug avto. Mimoidoči mi skozi zatemnjeno zadnje okno namenjajo nasmehe, dvignjene palce, nikoli pa spačenega obraza, ki bi pokazal na nevoščljivost ali sovraštvo. Rolls-Royce je pozitiven, je angleški in je dokaz uspeha.

Industrijski objekt zlit s podeželjem južne Anglije

Zapustiva mesto, promet se zredči in neslišno drsiva proti angleškemu podeželju. Gavin pospeši do hitrosti 80 milj na uro, merilnik razpoložljive moči, ki nadomešča merilnik vrtljajev, pa negibno tiči pri 90 odstotkih, toliko rezerve še ima phantom s 6,75-litrskim V12-motorjem, potovalni računalnik pa kljub umirjenemu tempu kaže 25,1-litrsko povprečno porabo! »Naši kupci letno naredijo le nekaj tisoč kilometrov, zato rolls-roycei nimajo tako velikega ogljičnega odtisa, kot se zdi,« mi prebere misli Gavin.

Po dobri uri vožnje zavijeva v Good­wood na jugu Anglije, zeleno območje, obdano s travniki in kmetijami. Nikoli si ne bi mislil, da bi v takšnem okolju lahko stala tovarna oziroma da bi sodila vanj. Tako so pred letom 2003 razmišljali tudi domačini, ki so se na vse kriplje upirali gradnji tovarne. Upor jim vsaj uradno ni uspel, a je prinesel pozitiven učinek pri zasnovi tovarne. Zapeljeva po blagem klancu navzdol, mimo umetnega jezera do nizke stavbe, na vrhu prekrite s travo. Inštitut, fakulteta? Ne, tovarna Rolls-Royce, ki kaže učinke upora domačinov. Ta je povzročil, da so pri Rolls-Royceu pri zasnovi tovarne in njeni umestitvi v okolje želeli stavbo povsem skriti pred pogledi in jo zliti z okoljem. Zato so skopali globoko luknjo, iz nje odstranili 80 tisoč ton peska in zemlje in v njej zgradili tovarno. »Tako smo jo skrili tudi pred pogledi iz zraka, saj strehe nizkega poslopja prerašča trava. Domačini so danes ponosni na tovarno, tudi zato, ker spodbuja lokalno ekonomijo. V njej je delo dobilo 1.500 ljudi, od tega velik del iz okolice Goodwooda,« pojasni Janice Davis, ki me odpelje na ogled tovarne.

P9230020.1413477768.jpg.o.600px.jpg
Dom Rolls-Roycea je leta 2003 zrasel v ruralnem delu južne Anglije, v Goodwoodu. Zaradi prvotnega nasprotovanja domačinov so gradbeniki odstranili 80 tisoč ton zemlje in peska, v luknji zgradili nizko tovarno in streho prekrili s travo.

2.1413477761.jpg.o.600px.jpg
Debra pink - ekskluzivna barva, ki si jo je zaželel eden izmed naših kupcev. Prinesel nam je ženino šminko in si zaželel natanko takšen odtenek na karoseriji avtomobila, na koncu je po ženi poimenoval tudi barvo.

Avto v barvi šminke, psa, česarkoli želite

Veliko preddverje je skoraj prazno, na sredini le sprejemni pult, ob straneh pa rolls-roycea iz začetkov preteklega stoletja. Povzpneva se po stopnicah do prvega nadstropja, kjer so v vrsti zložene od pet do 6,1-metrske karoserije ghostov, wratithov in phantomov. »Te pridejo iz Goldinga, tam jih sestavijo in nanesejo dva zaščitna sloja, pri nas pa dobijo še pet slojev, vključno z barvo. To je edini postopek, ki ga opravijo roboti, vse drugo je delo človeških rok,« me pouči Davisova. Na zidu so v vrsto razporejeni vzorci barv. Kar 80 odstotkov kupcev si sicer izbere belo, črno ali srebrno, a v Goodwoodu ugodijo vsakršni želji, pove Davisova in pridrži odtenek mehko rožnate barve in majhne obrabljene šminke. »Ta košček nam je prinesel kupec, gre za šminko njegove žene Debre, in ugodili smo njegovi želji - dobil je phantoma z natanko takšnim odtenkom, barvo pa smo poimenovali Debra pink,« pojasni sogovornica. Drugi kupec si je zaželel barvo svojega psa, tretji odtenek športnega mclarna vulcano red in še je podobnih zgodb, skupno jim je le, da omejitev ni. Od nenavadnih do razkošnih želja - najbolj razvpito je imel kupec, ki si je zaželel zlato. V tovarni so barvi dodali prašne delce, na liter barve 19 gramov in le barvanje je stalo več kot 30 tisoč evrov. Barvanje karoserij ponavadi traja teden dni, dodatne želje pa lahko ta postopek podaljšajo za nekajkrat.

3.1413477762.jpg.o.600px.jpg
Ročno okrašen odbijač je eden izmed primerov, kako se mojstri v Rolls-Royceu izkažejo s kreativnimi dizajni in natančnostjo.

4.1413477763.jpg.o.600px.jpg
S sedmimi sloji zaščite in barv prevlečena karoserija, v tem primeru wraitha, na začetku proizvodne linije. Delavci jo po njej potiskajo ročno, na vsaki postaji se zadrži 55 minut.

Sterilno okolje, kjer rolls dobi dušo

Sprehodiva se v spodnje nadstropje, kjer izza zaprtih vrat v proizvodno halo delavci na drsnih mizah ročno potisnejo belega kupeja wraitha. Elek­trični so le vozički, ki jih je izdeloval eden izmed ustanovitelj znamke Henry Rolls, preden se je lotil avtomobilov. Hodim lahko le po sredinskem pasu, zunaj tega imajo delavci posebne čevlje, s katerimi ne prenašajo umazanije in prahu, ne poškodujejo različnih delov - s tal bi lahko jedel. Na drugi postaji čaka model ghost, delavci mu vgrajujejo kilometre dolge kable, ki jih poleg drugih delov s pomočjo računalniško pripravljenega seznama nakupujejo na policah na drugi strani hale - temu delu pravijo supermarket, saj so tu natančno zloženi posamezni deli za vsak avto. Za sestavo na tej postaji imajo 55 minut časa oziroma približno 15-krat manj kot v tovarnah, ki izdelujejo navadne avtomobile. Na tretji postaji rolls dobi dušo, pravi Davisova, saj se tu združita 5,7-metrska gmota kovine in aluminija - pogonski sklop z motorjem, menjalnikom in kardanom se združi s karoserijo.

5.1413477763.jpg.o.600px.jpg
Ko se združita karoserija in motorni sklop z menjalnikom in prenosi, avto dobi dušo, zato to fazo v tovarni imenujejo poroka.

6.1413477764.jpg.o.600px.jpg
1.340 steklenih vlaken prebada usnjen strop, delavci jih ročno napeljejo, odrežejo in zalepijo ter ustvarijo vtis zvezdnega neba. Zato porabijo 14 ur, Revoz pa v istem času od začetka do konca izdela twinga.

Medtem ko rolls dobi zvezdnat strop, Revoz izdela celega twinga

Na postaji, kjer rollsi dobijo sedeže, usnje na stropu, vrata in druge dele, se ustavimo pri šivalnici, kjer delavci prebadajo velik kos usnja. Vanj so ročno, z enakomernimi razmiki naredili kar 1.340 lukenj, skoznje potegnili enako število steklenih vlaken, jih porezali in zalepili. Postopek, ki traja toliko časa, kolikor Revoz potrebuje za sestavo twinga - od 12 do 14 ur -, bo kupcu prinesel učinek zvezdnega neba v avtu. Poleg šivalnice so v vrsto razporejena in vakuumsko vkleščena vrata, ki čakajo na vgradnjo. Tisti dan so bila vsa oblečena v kombinacijo črnega in rdečega usnja. »Ti avtomobili gredo na Kitajsko, naš največji trg. Kitajcem rdeča barva prinaša srečo, črna pa pomeni uspeh,« pojasni Davisova. Usnje barvo dobi s postopkom pigmentacije, pomemben pa je tudi njegov izvor. »Kože krav niso dovolj kakovostne, vselej izberemo bike in še te iz severnih delov Evrope in drugih celin,« pojasni vodička in pokaže na mikroskopsko majhne luknjice v usnju, ki jih povzročijo insekti. Te v tovarni odrežejo, manjkajoče dele prekrijejo z brezhibnim usnjem, za obleko phantoma porabijo od 11 do 15 kož, odrezani ostanki pa svojo pot končajo v modni industriji. V ozadju galerije na severnem delu tovarne, imenovanem »bespoke«, rolls-roycei dobijo najvidnejši individualen značaj - tu v obloge strehe in vrat vgradijo diamante, lesene obloge s posebno tematiko po izbiri kupca, izvezejo dodatke na preproge, sedeže, skratka izdelajo avto po meri lastnika.

rolls-royce-celestial.1413477773.jpg.o.600px.jpg
Rolls-royce phantom celestial - najbolj ekskluzivna dodelava do zdaj s steklenimi vlakni v stropu, 446 diamanti in temno modro barvo karoserije. Avto je bil prodan, še preden je zapeljal pod salonske luči. Foto: Rolls Royce

9.1413477766.jpg.o.600px.jpg
V tovarno prispejo kar cele korenine lesa, večinoma oreha ali češnje z različnih koncev sveta. Obdelava lesa je najzahtevnejši in najdaljši postopek - od korenine do končnega izdelka - traja več kot mesec dni.

Les pripoveduje posebno zgodbo. Njegova obdelava se začne, ko v tovarno pridejo korenine oreha ali češnje, nadaljuje se z rezanjem tankih plasti, nanosom petih lakov, rezljanjem, risanjem ali laserskim graviranjem vzorcev in napisov, celoten postopek od surovine do končnega izdelka pa traja več kot mesec dni, zato poteka sočasno s proizvodnjo drugih delov avta. Furnir pa je le vrhnja plast lesenih oblog, osnova je običajen les, ojačan z aluminijem in stisnjen pod tlakom 400 ton.

10-1.1413477771.jpg.o.600px.jpg
Osnova za lesene vložke je klasičen les z izdolbenimi odprtinami za zračnike, ojačan z aluminijem in stisnjen pod tlakom 400 ton. Čezenj gre furnir z ročno ali lasersko izdelanimi vzorci.

RR-usnje.1413477772.jpg.o.600px.jpg
Za usnjeno oblazinjenje phantoma porabijo od 11 do 15 kož bikov, te kupujejo v severnih delih Evrope in drugih celin, saj je tam manj insektov, ki bi poškodovali usnje. Poškodbe skrbno odrežejo, ostanki pa gredo v modno industrijo.

Trenutek resnice na koncu linije

Na koncu linije vsak avto čaka še računalniški pregled, ta sporoči morebitne napake in ime tistega, ki jo je zagrešil. »Nihče si ne želi biti na sramotilnem zidu,« se zareži Davisova in doda, da je takšnih primerov sicer zelo malo. Sledita še peturno poliranje, ki karoserijo pripelje do bleščečega sijaja, in preizkus na stezi, kjer rollse poženejo do konca in še preverijo vodotesnost. In po dobrem mesecu dni, če kupec ni bil preveč izbirčen, je rojen novi rolls-royce. Eden izmed 3.500 primerkov, ki stane od 350 tisoč evrov do več kot milijona - odvisno od lokalnih davščin in opreme. V zadnjem delu industrijskega poslopja jih je tisti dan na kupce čakalo več kot 60, štiridnevna proizvodnja torej, vredna okoli 30 milijonov evrov.

Foto: Miloš Milač

Preberite tudi:

20.06.2014
07.05.2014
07.05.2014
18.10.2013
26.09.2013
21.03.2012
11.01.2015
18.02.2015
15.07.2015
09.09.2015

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
AVTO
Posel
Posel Kaj bo Akrapovič delal v času električnih avtomobilov? 1

Akrapovič se ne boji dobe elektromobilnosti, saj se vse bolj usmerja v druge panoge. Pri motociklih, kjer ustvari 72 odstotkov prihodkov,...

MANAGER
Manager
Manager Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji

Leta 2030 bi se lahko število prodanih električnih vozil in različnih hibridov izenačilo s številom vozil s klasičnimi pogoni....

AVTO
Novice
Novice Elektrika: izziv za slovenske dobavitelje, avtoindustrijo in tudi Akrapoviča

Ponovno smo se zatopili v priljubljeno temo - elektromobilnost! Tokrat s slovenskimi dobavitelji, nekaj vodilnimi iz tujih podjetij in...

AVTO
Novosti
Novosti Novi peugeot 508 - lev bo ponovno rjovel v poslovnem razredu 6

Francoski Peugeot bo šestega marca v Ženevi razkril novo poslovno limuzino 508, ki je manjša, lažja in bolj kupejevska od aktualne

AVTO
Novosti
Novosti (video) Novi V60 – Volvov odgovor na nemško prestižno trojico 3

Novo generacijo poslovnega razreda Volvo odpira s karavanskim V60, ta je eleganten, zelo varen, po trditvah Volva prostoren in praktičen...

AVTO
Nasveti
Nasveti Divje drsenje v službi varnosti in vozniških veščin

Drsenje po ledeni, delno zasneženi in različno oprijemljivi podlagi s štirikolesno gnanimi opli insigniami na prvi pogled deluje kot...

AVTO
Novosti
Novosti Več sape za električni renault zoe in ''borovničeva'' barva

Nov motor z 80 kilovati je enako velik in težek kot šibkejši motor oznako R90. Zmogljivejši stroj omogoča dve sekundi hitrejše...

AVTO
Novosti
Novosti Peugeot zapeljal v svojo smer in se poslovil od partnerja 6

Novi partner je rifter, v družbo treh pa prinaša drugačno prednjo masko in odbijač, »kremplje« na zadku in Peugeotov i-Cockpit v...

AVTO
Novosti
Novosti Seatov veliki SUV je ime dobil po najstarejši rimski naselbini

Novemu Seatovemu športnemu terencu bo ime tarraco, je odločilo 146.124 ljubiteljev znamke iz 134 držav, ki so sodelovali v sklepni fazi...

AVTO
Posel
Posel Grosupeljčen Miha Škoda ima Škodo v krvi, obudil je njen znak iz leta 1938 8

Miha Škoda je 32-letni avtomobilski navdušenec, ki ga Škoda privlači na vseh področjih življenja; povsem naključno nosi tudi priimek...

AVTO
Posel
Posel (intervju) Mariborčan, ki se je povzpel na vrh razvojne verige v Audiju 1

»Audi zelo ceni pridnost in jo tudi dobro nagrajuje. Plače vseh zaposlenih v Audiju so zelo dobre, v primerjavi z BMW in Mercedes-Benzom...

AVTO
Novosti
Novosti Kaj prinaša tretja generacija kie ceed 1

Korejska Kia tudi v času športnih terencev nadaljuje zgodbo klasičnega kompaktnega petvratnega modela ceed. Novi model bo pri nas konec...

AVTO
Novosti
Novosti Berlingu sledi še Oplov combo 1

Oplov combo z osnovo in tehniko berlinga in partnerja, a lastnim oblikovnim slogom