Pri ljubiteljih avtodomov se hitro pojavi dilema. Se mi ga splača kupiti ali raje redno najemati? Pri izračunu sta nam pomagala strokovnjaka na tem področju, Rok Vizovišek iz založbe Avtodom in Marta Kelvišar iz Adrie Mobil.
Rezultati so različni, a ne toliko, da ne bi mogli strniti ugotovitev. Preden se lotimo številk, še nekaj nasvetov izkušenih avtodomarjev, sami namreč izkušenj s tovrstnim preživljanjem časa nimamo. Ti svetujejo, da mora posameznik, družba ali družina pred nakupom avtodoma obvezno preizkusiti, ali jim ta sploh ustreza. To je najlaže z nekajdnevnim najemom in krajšim izletom, ob koncu tedna recimo. Nekaterim že prva izkušnja pove, da to ni zanje, drugi se zaljubijo in tako preživljajo vse prihodnje dopuste.
Če ga sprejmete, se zaljubite
Če pa gre za ljubezen, bo avtodom kmalu postal vaše edino dopustniško prevozno sredstvo. Pa ne le za glavni dopust, z njim se boste odpravili na izlete ob koncu tedna. Jeseni ga boste prehvalili, ker boste s trgatve odkorakali le nekaj metrov stran v mehko posteljo, pozimi boste parkirali in živeli pred sedežnico v priljubljenem smučarskem letovišču, za novo leto se boste zaradi slabe družbe ali vremena lahko premislili in v hipu, brez odpovedi rezervacij in plačevanja sob, se boste prestavili na drugo lokacijo.
Ko se ga boste dodobra navadili, tako trdijo najbolj zagrizeni, pa se boste z njim odpravili na službene poti, sejme po Evropi in ob tem pozabili na druge vrste prevoza.
Če ostanemo pri številkah ...
Če ostanemo pri golih številkah, tudi te potrjujejo, da se nakup avtodoma splača le tistim, ki so z njim sklenili prijateljstvo in ga uporabljajo vsaj 50 dni na leto, včasih nekaj manj ali pa tudi več. Rok Vizovišek, ki avtodome ocenjuje z vsebinske plati, je na podlagi osemletne dobe izračunal, da sta strošek najema in nakupa izenačena pri okoli 50 dneh letne uporabe. Za izračun je vzel Adrijin avtodom matrix 680 SP, ki kupca pri nakupu udari za več kot 63 tisoč evrov, stranko pri najemu pa za okoli sto evrov na dan - odvisno od sezone. Če ga boste kupili, boste po Vizoviškovih besedah v prvih nekaj letih izgubljali toliko vrednosti kot pri osebnem avtomobilu, pozneje pa se bo upad upočasnil.
Za vrednost je pomembno stanje, ne letnik
Adrijin bo v primeru, da boste zanj lepo skrbeli, po osmih letih še vedno vreden okoli 30 tisoč evrov, verjame sogovornik, ki poudarja, da je bolj kot letnik pomembno tehnično stanje hiške na kolesih. Poleg upada vrednosti vas bodo na osemletnem popotovanju spremljali še stroški zavarovanja (upoštevano je le zavarovanje AO), servisiranja in pregleda nadgradnje, torej bivalnega dela. V družbi Stador AC pravijo, da je za letni pregled vodotesnosti treba odšteti 54 evrov, priporočajo pa še pregled električnih aparatov in plinske napeljave. Podroben redni servis nadgradnje lastnika stane okoli 300 evrov na leto, če upošteva priporočila in ga dejansko opravlja vseh osem let. Sami smo pri najemu dodali še strošek čiščenja, ki vam ga najemodajalec zaračuna povprečno sto evrov na najem. Če avtodom najamete petkrat na leto, to letno pomeni 500 evrov, v osmih letih pa kar štiri tisočake. V tem obdobju boste tako v primeru najema kot nakupa, če boste avtodom uporabljali 43 dni na leto, odšteli dobrih 38 tisoč evrov.
Intenzivna uporaba, visoki stroški
Marta Kelvišar, direktorica družbe Adria Plus, ki avtodome prodaja in oddaja, pa je na podlagi desetletne uporabe dobila nekoliko drugačne številke, ki še bolj podpirajo najem. Kelvišarjeva je predvidela konkretno uporabo, 200 tisoč prevoženih kilometrov za Adrijinega matrixa suprema, polno zavarovanje AO in kasko z enoodstotno odbitno franšizo ter velik upad vrednosti, skoraj 80 odstotkov v desetih letih, kar sporoča intenzivno uporabo in tudi slabo stanje po tem obdobju. Po njenih izračunih, navedenih v tabeli, se nakup splača šele pri 70 dneh uporabe na leto. Če upoštevamo še strošek čiščenja pri vsakem najemu (petkrat na leto), pa se točka preloma zniža na 65 dni.
Iztok Sila, podjetnik
Foto: Urban Štebljaj
Avtodom je bil dolgo nedosegljiva želja, dokler ni moje drage prijatelj prepričal, da bi šli skupaj. Najeli smo avtodom za prvomajske praznike in se odpravili proti Toskani in Umbriji ter neizmerno uživali. Največja prednost takega dopusta je svoboda - če ti je nekje všeč, lahko ostaneš dalj časa, če ti ni, takoj zamenjaš lokacijo. Pa še družina je skupaj, saj veliko prostora v avtodomu ni. Zato je tudi pakiranje specifično, torb in kovčkov sploh ne nosimo s sabo, saj so v avtodomu omare, v katere spraviš ogromno stvari, nekaterih potem tudi do konca dopusta ne najdeš. Izogibamo se predolgih voženj, da nam ni dolgčas, to pa zahteva malce več načrtovanja. Ampak prilagodljivega, da nismo ujetniki lastnega ritma in načrtov. Zato tudi potujemo bolj zgodaj poleti, ko v kampih ni tolikšne gneče. Pozneje je treba, še zlasti v okolici bolj priljubljenih krajev, kar rezervirati. Še nasvet: če nimate lastnega avtodoma, ga najemite pri nekom zanesljivem, človeku, ki vam bo res razložil vse potrebno in vam ne bo zaračunal stvari, ki niso vnaprej dogovorjene.
Andrej Sedej, avtodomar s 25-letnimi izkušnjami
V 25 letih sem z avtodomom prevozil 300 tisoč kilometrov - kot novinar in zasebnik. V tem času sem preizkusil vrsto različnih avtodomov, imel pa sem tudi svojega - ameriškega winebaga, s katerim je povezanih cel kup anekdot. Američan je imel sedemlitrski bencinski motor, na 100 kilometrov je spil 20 litrov, ker je bil širok 2,45 metra, pa ni bil ravno za vsako cesto. V Italiji se mi je pogosto zgodilo, da sem se zagozdil v kakšni gneči, nato pa je morala cela kolona voziti vzvratno ... Predstavljate si lahko, kako so Italijani kleli. Z avtodomom sem poleg Evrope spoznaval tudi druge celine, v Maroku smo prečkali del puščave, kampirali ob ognju sredi ničesar. Najbolj pa me je navdušila Nova Zelandija, kjer je res odlično poskrbljeno za to vrsto turizma. Imajo urejene kampe, ustaviš lahko skoraj kjerkoli. Med okoliškimi državami priporočam Nemčijo, ki je najbolje urejena. Hrvaška ni tako prijazna, tudi Slovenija ne vselej. V Bohinju se še danes komajda kje lahko ustaviš z avtodomom. Kam se odpraviti, kako je urejeno, pa danes v času interneta ni več težava izvedeti. Začetnikom svetujem, da si avtodom najprej najamejo, da ugotovijo, ali jim takšna vrsta avanturizma sploh ustreza. Spoznati se morajo tudi z različnimi tlorisi kabine, da najdejo sebi primernega.