Spolzka zasnežena ali ledena, tudi slabo vzdrževana cesta so vozne razmere, s katerimi se v teh mesecih srečuje marsikateri Slovenec, ki mora takšno podlago premagovati vsak dan znova na poti v vrtec, šolo, službo in po drugih vsakodnevnih opravkih. V Sloveniji je veliko poleti idiličnih naselbin, ki se v zimskem času prav zaradi neprevoznosti cest in nedostopnosti krajev, kamor peljejo, spremenijo v moro. Denimo Možjanca nad Preddvorom, Jezersko, Katarina, Dobeno in še bi lahko naštevali.
Za volanom avtomobilov na teh poteh so le redko vozniški mojstri, ponavadi so to srednje izurjeni vozniki in voznice, mame in očetje, ki morajo vsak dan znova varno in v tesno odmerjenem času prevoziti pot od točke A do B. Zanje je avto s štirikolesnim pogonom nujno zlo, dodaten strošek pri nakupu in točenju goriva, zato se ne odločajo za šminkerske športne terence, ki jih po slovenskih cestah večinoma ženejo sprednja kolesa, na makadam, kaj šele teren pa redko zapeljejo. Svojega jeklenega partnerja iščejo med preprostimi, karseda poceni in uporabnimi avtomobili, niti ne nujno robustnega ali postavljaškega videza in športnoterenske zasnove, glavni je predvsem štirikolesni pogon. Resda je vozni park v odročnih krajih razmeroma star, najcenejša rešitev pa je star in robusten, zaradi priletnosti tudi zelo dostopen terenec, ki potrebuje pogostejše servisne posege in zamenjave delov. Kakšna pa je ponudba novih avtomobilov s štirikolesnim pogonom, takšnih, ki so še dostopni racionalnim kupcem in ki znajo premagovati omenjene ovire? Sestavili smo lestvico desetih najcenejših avtov z vsekolesnim pogonom in ugotovili, da je ponudba kar bogata, cene pa nižje kot pri športnih terencih za 25 tisoč evrov in več, ki najpogosteje tlačijo asfalt v mestih.
Za 12 tisočakov: špartanska dacia ...
Če je kupec nezahteven, ne stavi na sijočo blagovno znamko in se zna odpovedati tudi kakšnemu kosu danes že samoumevne opreme, lahko za spodobnega in predvsem novega terenca s štirikolesnim pogonom zapravi le dobrih 12 tisočakov. V cenovnem razponu od 12 do 13 tisoč evrov lahko na našem trgu izbirate med tremi avtomobili, ki so si med seboj zelo različni. Najcenejša je dacia duster s klasičnim 1,6-litrskim bencinskim motorjem, ki ima svoje korenine v 20 let starih renaultih. Preizkušen motor je glasen in požrešen, s 77 kilovati je sicer dovolj zmogljiv, predvsem pa se izkažejo stalni štirikolesni pogon, ki izhaja iz Nissanovih terencev, ročni menjalnik, ki s skrajšanimi prestavami nadomešča reduktor moči, in za 20 centimetrov dvignjena karoserija. A takšna dacia ni za nežne in razvajene duše, njena oprema je skromna, saj nima niti električnih stekel, centralne ključavnice in klimatske naprave. Vsa ta, danes že kar nepogrešljiva oprema dusterja precej podraži.
... mini fiat panda ali antična lada niva
Za 190 evrov dražja fiat panda 4 x 4 s sodobnim 0,9-litrskim turbodvovaljnikom ima vse tisto, kar osnovnemu dusterju manjka - boljšo opremo, sodobnejšo zasnovo in pogon ter zaradi skromnih zunanjih mer precej boljšo okretnost na ozkih in tesnih kolovozih, tudi pri prečkanju grbin. Tudi panda je zmogljiv in robusten terenski avto, precej bolj od marsikaterega novodobnega športnega terenca, njena največja pomanjkljivost pa je majhnost. Par se bo še spravil vanjo, družina s prtljago vred pa le stežka.
Komur sta najcenejša avta s štirikolesnim pogonom prenežna, si za 12.800 evrov lahko omisli lado nivo, ki je tudi danes skoraj natanko takšna kot pred dvema desetletjema. Majhen trivratni terenec oglate oblike s stalnim štirikolesnim pogonom ob pomoči sredinskega diferenciala in reduktorja zmore preplezati tudi 58-stopinjske klance. Po drugi strani je niva že kar muzejski primerek avtomobilske tehnologije, 1,7-litrski bencinar z 59 kilovati že po tovarniških podatkih spije skoraj deset litrov, potniška kabina in sedeži niso le preprosti, ampak kar boleče špartanski, o opremi težko govorimo, treba pa je omeniti, da so nive opremljene s sistemoma ABS in ESP, česar pred desetletji niso imele. Vozne lastnosti klenega rusa še danes navdušijo na terenu, zunaj tega pa je niva naporen, glasen in počasen avto. Njeni časi se po nekaj desetletjih resnično iztekajo, tudi zato, ker njen motor ne izpolnjuje v letu 2015 nujnih standardov Euro 6. Nive vseeno na naš trg pridejo povsem legalno, s poprejšnjo registracijo v drugi državi EU lani ali predlanskim, ko je niva še ustrezala standardu Euro 5, in brez garancije, a tudi brez prevoženih kilometrov. Torej gre za nove, a dobro uležane avtomobile.
Suzuki z največjo ponudbo dostopnih robustnežev
Če pa boste za novi avto s štirikolesnim pogonom zapravili od 14 do 17 tisoč evrov, se bodo na seznamu poleg bolje opremljenih, tudi dizelskih dacij duster in dizelskega fiata pande znašli še Fiatov kompaktni športni terenec sedici, ki je za dobrega tisočaka cenejši od oblikovnega in tehničnega brata suzukija SX4. Dobrih 16 tisočakov stane še en mini in predvsem pravi, ne salonski terenec suzuki jimny. Ta ima korenine v suzukiju samuraiu, ki je bil v preteklosti zelo priljubljen. Suzukijev novodobni športni terenec SX4 S-cross stane slabih 18 tisoč evrov, za preostale pa boste morali poseči vsaj po 20 tisočakih.
V tem cenovnem razredu se začne ponudba močno širiti, najcenejši med dragimi je Subarujev kompaktni športni terenec XV z bencinskim motorjem in temeljitim simetričnim štirikolesnim pogonom in reduktorjem. Dobrih 700 evrov več staneta Oplova priljubljena mokka z zmogljivim bencinskim turbomotorjem 1.4 turbo s 103 kilovati in škoda yeti s še zmogljivejšim 1,8-litrskim turbomotorjem, za 21 tisočakov pa boste dobili najcenejši kompaktni športni terenec ssangyong korando z dvolitrskim turbodizlom, volkswagna golfa 1.6 TDI 4motion in hyundaia iX35 z dvolitrskim bencinskim motorjem.