Škoda octavia je kraljica v prenekateri družini, čemur pritrjujejo tudi prodajne številke. V svojem razredu je tako pri nas na drugem mestu, kar že dlje časa ne preseneča nikogar več. Octavia namreč iz generacije v generacijo postaja večja, boljša, uglednejša in po želji tudi vse hitrejša.
V to nas je prepričala najzmogljivejša 184-konjska turbodizelska različica combi RS, ki zna z zglednimi zmogljivostmi še kako potešiti dirkaške apetite očetov ter hkrati v kar 610-litrski prtljažnik pospraviti vse, kar na (hitri) poti potrebujejo žena in otroci.
Ob tem ne trpi udobje, hkrati češka raketa za podoben znesek denarja ponuja precej več prostora kot VW golf GTD ter ob vidno višji ceni tudi večjo prepoznavnost kot jo premore Seat leon FR ST - pa še za provido vas lahko imajo, kar v posameznih situacijah prinaša določeno prednost.
Če sta nas petvratni VW golf GTD in trivratni Seat leon FR s svojimi zmogljivostmi in nizko porabo navdušila, nas je biserno bela karavanska Škoda octavia RS očarala - kljub njeni sramežljivosti ali pa nemara prav zato. Njena zunanja podoba je namreč sila zadržana.
Športno odločnost na zunaj izdajajo zgolj številne oznake RS, standardni biksenonski žarometi, komaj opazni usmerjevalnik zraka na zadku, večje satovje v prednjem odbijaču, črna maska, izrazito poudarjena trapezoidna zaključka izpušnih cevi (pri dizlu je desni lažni), rdeče zavorne čeljusti ter orjaška in zelo privlačna opcijska 19-palčna aluminijasta platišča z nizkopresečnimi gumami.
Tudi notranjost - germansko zgledno urejena - ne poka od športnosti. K temu napeljujejo le aluminijaste stopalke, odlični športni sedeži z integriranimi naslonjali, posamezne značke RS, trikraki usnjeni in na primernih mestih odebljeni volan (po želji je lahko spodaj tudi prisekan), imitacija ogljikovih vlaken v okolici prestavne ročice šeststopenjskega ročnega menjalnika, merilnik hitrosti s številko 280 km/h ter rdeči šivi.
Ti poživijo volanski obroč, usnjeno manšeto okoli ročice menjalnika ter v alkantaro in usnje odete sedeže, ki v ovinkih ponujata dober oprijem telesa ter dovolj udobja tudi na daljših poteh. Prostora in udobja za potnike v octaviji RS je nasplošno veliko, nad pomanjkanjem se ne bodo pritoževali niti tisti zadaj.
Octavia je sicer zasnovana na enaki modularni osnovi kot nemški in španski brat, od katerih ima za okoli šest centimetrov daljše medosje (2,69 metra) in za dobrih 26 (GTD, leon) oziroma 12 (leon ST) centimetrov daljšo karoserijo (4,66 metra). Zato ima na zadnji klopi še več prostora kot golf in leon, prtljažnik karavanske različice pa skupaj s predali pod dnom pogoltne 610 oziroma 1.740 litrov ob podrti zadnji klopi. Ob tem tehta dobrih sto kilogramov več od obeh oziroma 1.490 kg.
Pod motornim pokrovom se vrti enak dvolitrski turbodizel s 135 kilovati (184 konji) in 380 Nm največjega navora, kakršen poganja agilna Nemca in Španca. Na papirju v Čehinji sicer ne ponuja kakšnih dih jemajočih zmogljivosti, saj do stotice potrebuje 8,2 sekunde oziroma 0,7 sekunde več kot golf in leon, merilnik hitrosti pa se ustavi pri 230 km/h. Octavia RS je kljub temu zabavna, za kar poskrbi obilica navora.
Ob odločnem pritisku na plin tako voznika in potnike zgledno pritisne ob sedeže, za pospešek od 80-120 km/h denimo potrebuje 5,5 sekunde (golf in leon 5,2 sekunde), mero na cesti pa mimogrede vzame tudi takšnim, ki tega zaradi prestižnejše značke ali zmogljive konjenice tega ne pričakujejo. V višjih prestavah motor omogoča brezskrbno in lahkotno križarjenje ter sila ugodno porabo, v povprečju smo na sto kilometrov porabili 6,4 litra goriva.
Na porabo vpliva tudi izbira voznega profila prek sistema Driving Mode Selection na osrednjem zaslonu na dotik, kakršnega poznamo iz golfa in leona. Z izbiro programa Normal, Sport, Eco in Individual lahko Čehinjo pripravite do ležerne vožnje in porabe okoli petih litrov, ta pa je lahko v vsakem trenutku pripravljena na raznorazne vragolije, ki porabo potisnejo v območje blizu osmih litrov. Z izbiro različnih programov voznik namreč vpliva na delovanje volanskega mehanizma, klimatske naprave in odzivnosti motorja na ukaze stopalke za plin.
Sam motor je zelo uglajen in kultiviran, seveda pa ušesom ne prinaša tiste vznemirljive športnosti, s katerimi se ponašajo bencinski sorodniki. Inženirji so se zato poslužili razmeroma poceni trika in z izbiro športnega načina funkcija performance sound generator motor umetno oplemeniti z bolj globljim zvokom, rohnenje pa postane bolj izrazito - podobno kot pri golfu GTD in leonu FR.
Octavia RS je za 15 milimetrov nižje tlom kot klasična octavia, podvozje v športnem načinu neravnine na cesti požira ravno še na meji udobja. Bolje je v načinu »Normal« in »Eco«, še bolje bi bilo z 18-palčnimi platišči. Trakcija in krmiljenje sicer navdušujeta, na suhi cesti gre octavia RS skozi ovinke točno tako, kot jo usmerimo.
Športnico in njen zadek zlahka nadzorujemo po zaslugi na novo razvite večvodilne zadnje preme, za natančno krmiljenje pa poskrbita tudi progresivni servo, ki pri večjih hitrostih otrdi, in elektronska delna zapora diferenciala XDS. Ta družinsko prijazno ne trga volana iz roke, v sodelovanju s športnim programom sistema ESP pa vseeno ne zmore delati čudežev. A podkrmiljenje do izraza pride šele ob pretiravanju ali na spolzki cesti, ko je treba plin dodajati z več občutka, sicer začne nos kljub elektronski pomoči in posredovanju XDS siliti iz ovinka.
Nabriti očka se bo s češko raketo na meji tako ali tako vozil sam, s sopotniki pa lahko užival tudi v vrhunskem zvočnem sistemu Canton in panoramskem strešnem oknu. Pot do cilja si bo tlakoval s pomočjo navigacijskega sistema Columbus, k večji varnosti pripomore do devet zračnih blazin, namesto kakšnega omenjenega sladkorčka pa si bo morebiti omislil DSG menjalnik. To bi ceno, ki v osnovi znaša 28 tisočakov ter mimogrede preseže 30 tisočakov, dvignilo še za 2.400 evrov. Škoda že dolgo ni cenena in neugledna znamka, ravno nasprotno, vendar zato tudi prav poceni ni več.
Škoda octavia combi RS je nadpovprečno dober in prostoren avto, s športnimi voznimi lastnostmi in odličnim ter varčnim motorjem. Čeprav je na zunaj in znotraj diskretno dirkaška, posamezni drobci hitro prepričajo, da gre za posebno različico. Za približno 30 tisoč evrov vnaša mir v družine, kjer se v sicer umirjenem očetu kdaj pa kdaj zbudi pravi vrag.
Foto: Matej Kačič