Avto

Nekdaj tresoči in smrdljivi, danes hitri in tihi

Dizelski motorji živijo že 121 let, njihov vzpon v avtomobilski industriji pa se je začel pred 25 leti z audijem 100 2.5 TDI. Nekdaj grobi in robustni dizelski motorji danes zmagujejo na dirkah, ženejo športnike in predejo skoraj tako nežno kot bencinarji.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

26.06.2014 22:30
Čas branja: 3 min

Dizelski motorji v plovilih, traktorjih in tovornjakih ropotajo in varčujejo že 121 let. Zasnovo trpežnih, robustnih, glasnih in nemirnih strojev je leta 1893 patentiral Rudolf Diesel, tri leta pozneje pa je z nadaljnjim izpopolnjevanjem dosegel 75-odstotni izkoristek dizelskega motorja, kar je bil precej boljši rezultat od le desetodstotnega izkoristka parnega motorja.

Alpina-BMW-B4-Bi-Turbo-Cabrio-2015-1600x1200-wallpaper-01.1403804302.jpg.o.600px.jpg
Alpinin D3 biturbo, ki dohiteva bencinske superšportnike.

Robustneži so sprva poganjali delovne stroje

Dieslova inovacija je do konca 19. stoletja zaropotala v številnih tovarnah, plovilih, rudnikih, na oljnih ploščadih in čezoceanskih ladjah. Sočasno pa so stroji z notranjim izgorevanjem, a vbrizgom plinskega olja prek predkomor in z nizko kompresijo, našli pot tudi v potniški promet. Robustni in varčni, a po moči razmeroma skromni dizelski motorji so se v osebnih avtomobilih začeli pojavljati šele v tridesetih letih minulega stoletja. Prvega je imel citroën rosalie leta 1933, drugega mercedes-benz 260d tri leta pozneje. Dizelski motor je poganjal tudi sloviti cepelin Hindenburg, ki je ugasnil v plamenih.

Hiter vzpon dizelskih motorjev so v minulem desetletju nekoliko zavrli okoljski predpisi. Visoke izpuste dušikovih oksidov dizelskih motorjev morajo danes proizvajalci čistiti z dragimi sistemi.

Preboj šele konec osemdesetih let minulega stoletja

Pravi preboj pa so dosegli z nadaljnjim razvojem, neposrednim vbrizgavanjem v valje, posledično večjo močjo in skromnejšo porabo goriva šele konec osemdesetih let minulega stoletja s prihodom prvega audija 100 2.5 TDI. Audijeva limuzina je takrat zmogla 88 kilovatov moči, s čimer se je po zmogljivostih merila z nekaj manjšim 2,3-litrskim petvaljnim bencinarjem. Poraba 5,7 litra pa je bila skromnejša za polovico.

Dizelski motor se je z razvojem tehnologije, predvsem z neposrednim vbrizgavanjem prek sistema črpalka-šoba (v avtomobilih skupine Volkswagen) in sistema vbrizga prek skupnega voda, danes nepogrešljivimi turbopolnilniki z višjimi tlaki in variabilno geometrijo delovanja lopatic ter sodobno elektroniko po zmogljivostih vse bolj približeval bencinskim, ob tem je ohranil med 20 in 30 odstotkov skromnejšo porabo goriva, nove tehnologije pa so mu odvzele tudi značilno nemirnost ter glasen in neprijeten zvok. Danes dizelski motorji poganjajo avtomobile vseh razredov, tudi prestižne limuzine, in si na evropskem avtomobilskem trgu režejo prek 50-odstotni delež v prodaji. Poslovne limuzine danes praviloma niso brez dizelskega motorja, tudi pravi in športni terenci, kombiji in karavani ne. Tradicionalnih dizelskih znamk, ki so v to tehnologijo v preteklosti vlagale največ, predvsem Volkswagna in Mercedesa-Benza, pa si brez tovrstne zasnove motorja pod pokrovom že dolgo sploh ne moremo predstavljati.

Audi-RS5-TDI-Concept-2014-1600x1200-wallpaper-04.1403804300.jpg.o.600px.jpg
Audi RS5 TDI concept napoveduje dizelske motorje tudi v najbolj športnih audijih.

Audi z dizlom do zmage na Le Mansu

Dizelski motorji so prodrli tudi v športne avtomobile, čeprav še vedno, a vse manj drži pregovor, da pravi športni avto poganja visoko vrteč in prijetno zveneč bencinski motor. Tabuji pa se rušijo, zato si je motor s predniki v tovornjakih in delovnih strojih nadel tudi novi maserati ghibli, že nekaj let pa z njim zmaguje audijev dirkalnik na dirkah 24 ur Le Mansa. Na zadnji dirki je audi R18 e-tron quattro spet slavil zmago. Dirkalnik s štirilitrskim osemvaljnim turbodizlom in električnim motorjem si je na letošnji dirki 24 ur Le Mansa zopet privozil zmago pred bencinskimi hibridnimi tekmeci, v primerjavi s predhodnikom iz leta 2008 pa je ob tem zagotovil kar 42 odstotkov manjšo porabo goriva.

Audi, ki te dni poleg zmage v Le Mansu slavi tudi 25 let motorja TDI, je v počastitev obletnice razvil tudi superšportni kupe RS5 TDI concept, ki je blizu serijske različice. Poganja ga trilitrski šestvaljni TDI z električno gnanim turbopolnilnikom, močjo 283 kilovatov (385 konjskih moči), v povprečju porabi 5,3 litra in do stotice pospeši v le štirih sekundah. Drug primer je Alpinin D3 biturbo, serijski avto, izdelan na osnovi BMW serije 4. Poganja ga podoben trilitrski dizel z dvema turbopolnilnikoma, ki delujeta zaporedno, do stotice pa pospeši v 4,6 sekunde. Številke torej, na katere bi bili ponosni tudi pri Porscheju in Ferrariju, poraba goriva pa kot v precej skromnejših avtomobilih.

audi-motorsport-140325-1026.1403804301.jpg.o.600px.jpg
Dizelski audi R18 e-tron quattro je na dirki 24 ur Le Mansa ugnal vso konkurenco. Foto: Audi Communications Motorsport

Še vedno glavni igralci

Je dizelski motor torej motor prihodnosti? Dolgo se je tako zdelo, dokler niso okoljevarstveni predpisi zaradi visoke vsebnosti dušikovih oksidov, ki prihajajo iz izpuhov dizelskih motorjev, začeli pritiskati na proizvajalce. Slovenska zakonodaja je za dizelske motorje pripravila celo višji davek na motorna vozila kot za bencinske z enakimi izpusti ogljikovega dioksida. Proizvajalci so našli rešitve v različnih sistemih, ki zmanjšujejo izpuste, med njimi filter trdnih delcev in višjo kompresijo v primeru Mazde. Dodatni sistemi so dizelske motorje podražili, sočasno je pospešeno stekel razvoj majhnih bencinskih motorjev, vse pogosteje se pojavljajo bencinski hibridi in električni avti... A dizli, predvsem pod pokrovom evropskih avtov, za zdaj ostajajo glavni igralci.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.

Preberite tudi:

13.08.2014
FINANCE
Pri Prevolnik Ruplovi odkljukali, da imamo neodvisni organ za kakovost v zdravstvu. Mar res?
Finance
EVROPSKI DENAR ZA ZDRAVSTVO
Andreja Rednak Pri Prevolnik Ruplovi odkljukali, da imamo neodvisni organ za kakovost v zdravstvu. Mar res?

Kako na horuk si na ministrstvu za zdravje predstavljajo izpolnjevanje mejnikov za evropski denar iz mehanizma za okrevanje in odpornost.

FINANCE
Avto
Ferrari ohranja 12-valjni atmosferski motor in obuja spomin na enega najbolj legendarnih modelov
Avto
AvtoJure Šujica Ferrari ohranja 12-valjni atmosferski motor in obuja spomin na enega najbolj legendarnih modelov 2

12 cilindri je jasen poklon modelu 365 GTB4, podobna pa je tudi pogonska tehnika, ki se skriva med sprednjim kolesnim parom in voznikom.

FINANCE
Avto
Škodin land rover z Nove Zelandije
Avto
AvtoMiloš Milač Škodin land rover z Nove Zelandije

Zapeljali smo se s škodo trekko – terencem, ki je na osnovi prve octavie nastajal med letoma 1966 in 1972 na Novi Zelandiji.

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Mala šola diplomacije za kmete
Finance
Jana Petkovšek Štakul Mala šola diplomacije za kmete 3

Tvorno sodelovanje bo še kako potrebno, saj so odprte še nekatere glavne zahteve, kot so zmanjšanje administrativnih bremen, redna izplačila neposrednih plačil, ukrepi skupne kmetijske politike in ureditev povsem napačno določenih bonitetnih točk.

FINANCE
Koliko Slovencev ve, kdaj so volitve EU, koliko jih ne mara ZDA, kakšna je podpora politike do Rusije in migrantov
Finance
EUROBAROMETER
Simona Toplak Koliko Slovencev ve, kdaj so volitve EU, koliko jih ne mara ZDA, kakšna je podpora politike do Rusije in migrantov 3

Kako se Slovenci razlikujemo od Evrope po tem, koliko vemo, kaj je za nas pomembno in kako ocenjujemo sebe in druge

FINANCE
Nova avkcija zakladnih menic 7. maja
Finance
VARČEVANJE
Petra Sovdat Nova avkcija zakladnih menic 7. maja 1
FINANCE
Avto
Hrvoje Horvat, direktor znamke Geely na Balkanu: V Evropi smo že najmočnejši pri prodaji vozil znamke Geely
Avto
Intervju
AvtoJure Šujica Hrvoje Horvat, direktor znamke Geely na Balkanu: V Evropi smo že najmočnejši pri prodaji vozil znamke Geely 6

Skupina Geely velja za največjega avtomobilskega proizvajalca v zasebni lasti na Kitajskem, ki si pot v Evropo utira tudi prek Slovenije. Zasluga za to gre skupini SEAG, ki skrbi za znamko v 12 državah na Balkanu. Kakšni so njihovi načrti v regiji in kdaj lahko pričakujemo prihod novih znamk, ki so v lasti Geelyja?