Peugeot je glasnik francoske inovativnosti in prestiža po vsem svetu, v muzeju tik ob avtomobilski tovarni v francoskem mestu Sochaux pa je na ogled postavljen košček več kot 200-letne bogate in pisane zgodovine, vredne občudovanjea.
Kavni mlinčki, brivniki za konje,...vse to je delal Peugeot
Kavni mlinčki, šivalni stroji, rezila za žage, vzmeti in ogrodja za dežnike, brivniki za nego konja, vojaški naboji, mlinčki za poper, ženske krinoline in stezniki, tisoč in eno orodje ter razni gospodinjski pripomočki... Pa kolesa, parni tricikli, mopedi, skuterji in seveda - avtomobili. Takšni še s krmilnimi ročkami namesto volana in močjo dveh "konjev", unikatni za veljake, kupe kabrioleti že med obema svetovnima vojnama, električni z dosegom 80 kilometrov leta 1941, takšni, ki so desetletja kljubovali afriškim cestam in prahu, superšportni, ki iz sebe iztisnejo več sto kilovatov, in konceptni, kjer domišljija dobi zalet.
Skromen hram z bogato vsebino
Bi verjeli, da vse to in še kaj v 200-letni zgodovini nosi ime Peugeot z znamenitim levom? Tisti lev, ki se je svoje dni sprehajal po puščici, bil v treh dimenzijah prijazen in igriv, pozneje grozeče nevaren, pa nato omejen zgolj na glavo in grivo in ki se zdaj napadalno na dveh nogah bohoti tudi na maski povsem novega modela 308, s kakršnim smo se pripeljali pred Musée de l'Aventure Peugeot. Nas je vse, kar se ponuja na deset tisoč kvadratnih metrih v mestecu Sochaux, močno in prijetno presenetilo ter pustilo odprtih ust ob zgodbah Hervéja Charpentierja, kustosa muzeja.
Pot skozi spoštovanja vredno zgodovino se začne pred skromno stavbo, ki jo ob vhodu krasi evolucija levjega logotipa od njegovega prvega koraka do danes. Prvi Peugeot, leta 1734 rojeni Jean-Pierre, je začel s tkalnico in imel ob tem še oljarno, tovarno barvil in mlin. Sinova, Jean-Pierre II. in Jean-Frédéric, sta leta 1810 zakoličila temelje prvega podjetja - Peugeot Frères je bil tako znan kot obrat za proizvodnjo valjanega jekla, njegova odlika so bila rezila za žage in jeklena orodja, kot so kladiva, klešče, dleta, sekire in pile. Takrat se izoblikuje tudi simbol leva, ki ponazarja moč, hitrost, odpornost in prožnost, ki so značilni za Peugeotova rezila za žage; njihove lastnosti so povezovali z neusmiljenimi
levjimi čeljustmi. Poleg slavnega mlinčka za kavo, zasnovanega v letu 1840, so člani družine Peugeot ustvarili številne inovacije in se lotili raznih industrijskih panog. Družina je tako poleg rezil za žage proizvajala še vzmeti in ogrodja za dežnike ter sončnike, leta 1858 pa so prvič zaščitili emblem z levom - ta je mogočno stopal po ostri puščici.
Parižankam so držali krila in jih vzburjali
Pozneje so vstopili tudi v svet pariške visoke mode, krinoline s prožnimi Peugeotovimi jeklenimi obroči so namreč služile za oporo damskih kril, pozneje pa so s stezniki ohranili svoj posel v francoski "haute-couture". Z ženskami pa sta povezani tudi zanimivi podrobnosti. Mlinčke za poper so kupovali tudi deklicam kot učni pripomoček, da bi znale karseda čutno zmleti kavna zrna za svoje može. In zakaj so enkrat po letu 1867 kot prvi uvedli šivalni stroj na nožni pogon le z eno široko poganjalko? Ker sta sprva ločeni poganjalki za levo in desno nogo med šivanjem zaradi drgnjenja stegna ob stegno vzburjali šivilje! Gospodinjam so bili nato v pomoč z likalniki (1900), pralnimi stroji (1920) in v letu 1960 s kar celotno paleto kuhinjskih aparatov. Izdelovanje nabojev za vojsko je pililo njihovo znanje ulivanja in oblikovanja jekla, kar je Peugeotu pozneje prišlo prav pri izdelovanju avtomobilskih šasij. Še prej so se vrgli v proizvodnjo koles, prvi je bil "le Grand bi" - še danes jih prežema zmagovalni duh velikih kolesarskih dirk.
Leta 1889 - prvi Peugeotov avto
Pot po pestrem mozaiku avtomobilskega sveta in spopad s hitrostjo je začrtal entuziast in vizionar Armand Peugeot, ki je leta 1889 predstavil prvi avtomobil z imenom Peugeot. V sodelovanju z Léonom Serpolletom je nastal serpollet-peugeot, prvi tricikel na parni pogon. Leto zatem je Armand Peugeot opustil parni pogon in uvedel bencinskega, izdelali so prvi štirikolesnik z Daimlerjevim dvovaljnim motorjem (type 2), leta 1891 pa je luč sveta ugledal njihov prvi serijski avto (type 3). V štirih letih so izdelali 64 primerkov!
Moderno transportno sredstvo je svojo moč dveh konjev in pol ter vzdržljivost ob prevoženih 2.100 kilometrih pokazalo na - kolesarski dirki. Leta 1895 je ena izmed različic na dirki s kolesarji zasedla drugo mesto s povprečno hitrostjo 21,5 km/h.
Naslednik, type 4, je bil prvi avto po naročilu za tunizijskega monarha in hkrati unikat, type 5 med letoma 1893 in 1896 je bil prvi dirkalni avto, še vedno je premogel dva "konja", v treh letih pa so jih naredili 14.
Peugeot je zelo kmalu imel svoj motor
Armand Peugeot je leta 1896 prekinil sodelovanje z Daimlerjem in naredil svoj motor, ves čas pa skrbel za dodelave in predelave svojih vozil, zato so se številke modelov menjale kot za stavo.
Ker so bili avtomobili takrat predvsem velike igrače za bogate, ki so hoteli biti z njim predvsem opazni, so prvo luč za nočno vožnjo dodali leta 1900 (type 26). Takrat so potniki s pomočjo opcijske premične klopi lahko med vožnjo gledali en drugega ali pa sedeli eden za drugim. Ročica pomično prednjo klop še danes premakne kot namazano, prva avtomobilska hupa pa gromko zatrobi. Leta 1901 so motor prvič vgradili spredaj, vozilu dodali volan ter ga obuli v pnevmatike (type 36). Podjetje se je vmes ločilo na dve samostojni diviziji, a se ti leta 1910 znova združita - takrat so kot prvi vrgadili vetrobransko steklo.
Tudi slavni Buggati se je kalil pri Francozih
Za prelomno lahko označimo sodelovanje s slovitim Bugattijem, leta 1913 Peugeot namreč predstavi model Bébé BP1. Za tisti čas zelo moderno vozilo je zasnoval Ettore Bugatti, Francozi pa so poskrbeli za izvirno in odlično promocijo podjetja, tudi s cestnimi dirkami - motor je zmogel 10 konjskih moči, s katerimi je avto dosegel 60 km/h. Mali Peugeot so oglaševali kot avto, ki bi pri službovanju primestnega zdravnika in dnevno opravljenih 40 kilometrov nadomestil uporabo para konjev, hkrati pa bi vzdrževanje vozila stalo manj kot oskrba enega konja. Prepričljiva matematika je poskrbela za prodajo več kot tri tisoč modelov Bébé.
Po smrti Armanda Peugeota leta 1919 je njegovo delo prevzel in enako zanesenjaško nadaljeval njegov nečak Robert, pred propadom po prvi svetovni vojni pa je tovarno rešila predstavitev avtomobila Quadrilette (Type 161 in Type 172), ozkega dvoseda, ki je tehtal manj kot 350 kilogramov.
Peugeoti so leta 1920 "drveli" že 90 kilometrov na uro
S številkami Peugeotovih modelov sta rasli moč motorja in hitrost, ki so ju dosegali avtomobili, razširjal se je tudi paket opreme, avtomobili so rasli v dolžino, krepile pa so se tudi proizvodne in prodajne številke. Type 156 leta 1920 je tako v dolžino meril skoraj pet metrov, medosna razdalja je znašala "predsedniških" 367 centimetrov, zato ne čudi, da so z njim prevažali francoskega predsednika. Pod motornim pokrovom je hrumel šestvaljnik s skoraj šestimi litri delovne prostornine, dosegel pa je 90 kilometrov na uro.
Prestižni Landaulet zvezda filma Woodya Allena
Močan vonj po prestižu je ponudil Type 184 Landaulet, več kot pet metrov dolga limuzina, znotraj odeta v mehak žamet, ob zložljivih stolčkih za otroke je odraslim ponudila tudi minibar in pisarniško mizico. Kar 3,8-litrski šestvaljnik je mogočneža pognal vse do 115km/h, prav razkošni muzejski eksponat pa je tisti skrivnostni "stari Peugeot", s katerim se razigrana družba v filmu Midnight in Paris pripelje po ulici de la Montagne Geneviève in v nedrje zabave posrka glavnega junaka Gila. Bodite pozorni na leva na maski hladilnika, kako mogočen je! V filmu Woodya Allena je za volanom starodobnika sedel šef muzejske mehanične delavnice.
Kar 95 odstotkov razstavljenih vozil - teh je več kot 130 - sicer še vedno normalno vžge in se je z njimi mogoče tudi popeljati.
Prvi peugeoti z današnjimi oznakami od leta 1929
Peugeot 201 leta 1929 je bil prvi avto z novim poimenovanjem, ki je v veljavi še danes. Prva številka označuje velikost modela, zadnja generacijo, v sredini pa je zmeraj ničla - ali pač dve kot v sodobnem primeru pri 1007, 2008, 3008, 4007, 4008 in 5008. Prvi model 301 je na trg pripeljal leta 1932; lani je dobil soimenjaka. Peugeot 401 iz leta 1934 je bil pravi posebnež, saj je bil na voljo v kar 11 karoserijskih različicah, tudi kot eclipse oziroma kupe kabriolet. Za prvega takšnega na svetu velja model 601 eclipse, največji in najdražji avto tistega časa. S pomočjo elektrike se je kupejevska streha elegantno zložila v prtljažnik in - voilà - nastal je kabriolet. O velikanski prilagodljivosti posameznih delov vozil v tistem času govori podatek, da so s takšno zložljivo streho brez večjih težav opremili manjšega 301, večjega 401 in prestižnega 601 - danes to ni izvedljivo. V tistem času so se začeli resneje spopadati s konkurenco, kot so Citroën, Chrysler, Ford in Renault.
Peugeot 402 je bil prvi model druge generacije, leta 1938 je kot prvi v njihovi zgodovini postregel z dizelskim motorjem v nosu, prvi na svetu je bil na voljo z avtomatskim menjalnikom, zanimiva pa je bila različica s kotlom na premog in drva, izpušni plini pa so nato poganjali motor. Seveda brez izvedenke kupe kabriolet ni šlo.
Električni avto že leta 1941
Pri Peugeotu so že leta 1941 na trg poslali model VLV. Majhen mestni
električni avto za dva je bil opremljen z elektromotorjem, ki so ga napajale štiri baterije. Če vas podatek o končni hitrosti 30 kilometrov na uro morda ne prepriča, vas bo morda podatek o dosegu - peugeot VLV je z enim polnjenjem zmogel narediti 80 kilometrov! Dobrih 70 let pozneje je za večino »električarjev« realnost komaj kaj večji doseg (a resda ob precej večjih hitrostih).
Ime so loščili z uspehi v športu
Po drugi svetovni vojni so predstavili model 203, prvega s samonosno karoserijo in prvega peugeota, prodanega v več kot milijon primerkih. Nadaljevali so tudi tradicijo kupejev in kabrioletov. Model 404 "zgoraj brez", ki ga je zasnoval sloviti Pininfarina, velja za enega izmed najlepših francoskih vozil in še danes ostaja eden izmed najbolj zaželenih zbirateljskih primerkov. Model 504 iz leta 1968 so licenčno proizvajali polnih 38 let - torej do leta 2006 - in ga prodali v 3,7 milijona primerkih. Prijel se ga je tudi zgovoren vzdevek Kralj afriških cest. Najmanjša petvratna kombilimuzina svojega časa? Peugeot 104, leta 1972! S 604 so se Francozi 1979 po 44 letih vrnili s prestižno limuzino in šestvaljnikom, model pa je bil tudi prvi komercijalno uspešen turbodizel.
Leta 1983 je Peugeot začel tržiti model 205, ki so ga naredili v več kot petih milijonih primerkov, leto pozneje pa so pripravili legendarni model 205 GTI - letos ga je nasledil 208 GTI. Z modelom 205 turbo 16 je Peugeot v letih 1985 in 1986 osvojil naziv svetovnega prvaka v reliju in se še resneje začel spogledovati z motošportom. Štirikrat je bil njihov sloviti reli Pariz-Dakar, še prej pa so si šestkrat v vzhodni Afriki pokorili konkurenco na reliju Safari z modeloma 404 in 504. Prav ti zmagovalni primerki so na ogled v muzeju.
S kot plug velikih spojlerjev je tako skorajda še mogoče obrisati prah neskončnih afriških puščav, se ob posameznih poškodbah čuditi še kar delujoči in zmagovalni tehniki, v belem 405 T16 povonjati znoj Arija Vatanena, ko je lovil rekord gorskega vzpona na Pike's Peak, na ogromnem sprednjem odbijaču dirkalnika 206 WRC pa najti mušice, ki so na dirkah prekrižale pot bratoma Panizzi. S prstnimi odtisi ljubiteljev formule 1 je prežet McLarnov dirkalnik iz leta 1994, kjer je vratolomne zmogljivosti Peugeotovega 3,5-litrskega motorja V10 s 710 "konji" krotil Mika Hakkinen. Povsem na koncu dirkaške kolekcije sta mogočna dirkalnika 908 Hdi FAP, s katerima je ekipa Peugeot Sport leta 2009 pritegnila pozornost z zgodovinsko dvojno zmago na dirki 24 ur Le Mansa, svoj prostor pa gotovo dobi tudi letošnji bombnik in rekorder Pike's Peaka peugeot 208 T16 s kar 875 "konji".
Sedanjost, prihodnost in le draženje
Na koncu še skok v prihodnost nekega obdobja, saj je na ogled kup konceptnih vozil, svoje posebno mesto pa ima zvezda francoske komedije Taxi - beli in dodobra stilsko obdelani peugeot 406. Ob odličnem športnem kabrioletu SR1 smo obžalovali, da ne bo nikoli ugledal traku serijske proizvodnje, model quasar iz osemdesetih let z dvižnimi vrati in kičasto rdečo notranjostjo nas je spomnil na obdobje diska, nastopačem pa bi bil gotovo všeč 806 runabout. Ta ima v prtljažniku za vodne norčije pripravljen pravi vodni skuter. Maserati quattroporte in BMW 6 grancoupe bi v RC hybrid4 imela resno konkurenco, Batman pa bi se gotovo odpeljal s črno električno prikaznijo EX1, ki je svoje mesto našla kar na steni.
Postali smo ob zgovornem napisu "Od sveč do ksenona", kjer so na ogled vse vrste luči, ki so kadarkoli od leta 1889 osvetljevale vozila in voznikom peugeotov in njihovim sopotnikom razsvetljevale neskončne kilometre. V 124 letih so naredili več deset milijonov raznovrstnih, zanimivih, uporabnih, kakovostnih, zanesljivih in legendarnih vozil, s čimer si sloviti lev zasluži zgolj globok priklon.