Sto in več tisoč evrov, kolikor stane športni avtomobil, je za navadne smrtnike prevelik znesek. Upoštevati je treba še velik upad vrednosti, vrtoglave cene servisov in goriva ..., številke so primerljive z jahtami. Zato večini navdušencev nad športnimi in prestižnimi avtomobili preostanejo le sanje, listanje revij, koledarjev, ogled videoposnetkov ali pa kratkotrajen najem. Pravzaprav eden od ponudnikov okušanja najdražjih avtomobilov to imenuje kar doživetje.
Burya od zaprtega kluba do oddaje ferrarija za 120 evrov
Možnosti, kako do športnega avta za razumen denar, je v zadnjem času tudi v Sloveniji kar veliko. Burya superavto klub v lasti nekdanjega šefa borznoposredniške hiše Medvešek & Pušnik Bogdana Pušnika je sicer nastal zaradi druge ideje, združevanja navdušencev nad superavti v zaprtem klubu, ki bi si med seboj izmenjevali svoje konjičke. A je kriza klub prisilila v bolj odprt pristop k trgu, zato zdaj ponuja užitke v vožnji ferrarija 599 GTB in 430 scuderia tudi širšemu krogu ljudi. Z enim ali drugim ferrarijem lahko za 120 oziroma 130 evrov ob spremljavi inštruktorja odpeljete 15 kilometrov v okolici Ljubljane, za dodatnih 20 evrov pa doživetje tudi posnamejo in naložijo na USB-ključek. Druga dva ponudnika, ljubljanski Avantcar in Autobroker družbe Kreativni najemi, pa stavita na teslo model S, električni sanjski avto novodobnih in okoljsko bolj ozaveščenih avtonavdušencev.
Tri ure s teslo za 186 evrov, vikend za 732 evrov
Autobroker deluje po sistemu: stranka si na spletni strani ogleda razpoložljive proste termine, si izbere triurni, nočni, celodnevni ali vikend termin, za najkrajšega odšteje 186, za najdaljšega 732 evrov, v gotovini še položi tisoč evrov varščine in se odpelje kamorkoli, upoštevati mora le omejitev med 200 in 800 kilometri. Direktor Kreativnih najemov Zdravko Poljaševič najem označuje kot doživetje, saj voznik na svoji koži občuti tisto, kar vsak dan doživljajo najbogatejši zemljani, ki imajo v lasti takšne avtomobile. »Tesla model S je na voljo v tem mesecu, v prihodnjem pa si bo morda mogoče izposoditi maseratija, rollsroycea wraitha, lamborghinija, ferrarija, alfa romeo 8C, mclarna ali katerikoli drug sanjski avto, ki si ga bodo interesenti zaželeli,« pojasnjuje Poljaševič. Kako upravlja tveganja, ki so pri vožnji tako dragih avtomobilov zelo velika? Pravi, da je zavarovalna premija, tudi zato, ker avtomobile vozi več različnih ljudi, izjemno visoka.
Tveganja omeji z varščino
Tveganje zmanjša tudi z zahtevano lastno udeležbo voznika v znesku tisoč evrov pri tesli, če se zgodi nesreča, pri rolls-royceu bo večja, s čimer načeloma voznike zaveže k odgovornemu ravnanju, tu pa je še množica mehkih dejavnikov, s katerimi poskuša omejiti tveganja. Novi koncept izposoje se je dobro prijel, pravi sogovornik, saj je tesla model S v tem trenutku skoraj polno zasedena naslednjih sedem dni. Najbolj zaželeni so konci tedna, si je pa marsikdo pripravljen vzeti dopust in uživati v doživetju tudi med tednom. Iz vnaprej prodanih terminov želi Poljaševič pokriti vsaj 90 odstotkov stroškov, ki jih ima z najemom in zavarovanjem vozila. Če bo zanimanje premajhno, pa bo strankam ponudil drug sanjski avto.
Tesle model S so redni del ponudbe ljubljanskega Avantcarja, ki se ukvarja z izposojo vozil in poslovnimi najemi, a je koncept izposoje nekoliko drugačen. Električnega američana ponujajo za kratkoročen najem, z avtom dobite še voznika, ali pa dolgoročen najem od enega do petih let. Poleg tega strankam ponudijo še predstavitev vozila in test tehnologije, predstavitev na poslovnih dogodkih. O cenah ne želijo govoriti, so stvar individualnega dogovora. Lastnik podjetja Matej Čer na oddajanje tesle modela S gleda še z drugega, okoljskega vidika. Pravi, da ima s teslo višje cilje, predvsem se zavzema za čim hitrejšo uvedbo električnih vozil na trg, saj so okoljsko prijazna in tudi stroškovno bolj učinkovita kot klasični bencinski in dizelski avtomobili, sodeloval je tudi pri vzpostavitvi Teslinih električnih polnilnic pred ljubljanskim hotelom Sheraton.
Luksuzne avte oddajajo tudi proizvajalci sami
V tujini luksuzne avtomobile oddajajo tudi proizvajalci sami. Audi je denimo v Stockholmu začel izvajati prilagojen program delitve avtomobilov (car sharinga) Audi Unite, pri katerem si trije ali štirje vozniki med seboj delijo luksuzen avto, za termine se dogovarjajo prek mobilne aplikacije, najem pa plačujejo mesečno glede na uporabo. V programu Audi select, ki ga nemški proizvajalec izvaja v Berlinu, pa voznik lahko izbira med različnimi Audijevimi avtomobili, pozimi si denimo sposodi športnega terenca s štirikolesnim pogonom, poleti kabrioleta...
BMW svojim kupcem električnih vozil omogoča najem klasičnih modelov za daljše vožnje, ki jih električni avti še ne omogočajo.
Delitev avta pri nas ni zanimiva
Delitev avtomobilov je v tujini pogosta predvsem v mestih, kjer si stranke avto izposodijo takrat, ko ga potrebujejo, namen take skupne uporabe pa so nižji stroški v primerjavi z lastništvom. Edini ponudnik takšne uporabe v Sloveniji ni doživel uspeha. Matej Čer meni, da je slovenski trg neprivlačen za to storitev, za uspeh bi bilo treba povezati več akterjev na strani infrastrukture in več uporabnikov, da bi dosegli kritično maso. Zdravko Poljaševič pa komentira, da bi za uspešno izvedbo »car sharinga« nujno potrebovali antigen za svojilni zaimek »moj«, ta pa je v Sloveniji precej redek. Pri skupni uporabi avta gre namreč za svojilni zaimek »naš«.