Sprva je slišati glasno rjovenje, ob katerem se naključni mimoidoči hitro zdrznejo in začnejo pogledovati naokrog, kaj je zdaj to. Mine nekaj časa in nato ga uzrejo skozi oblak uličnega prahu. Širok in nizek da hitro vtis, da prekipeva od moči, brez dvoma je pravi mišičnjak, agresivna podoba je njegov zaščitni znak. Potem pride bližje, prah se poleže, ustavi se, pred semaforjem se sliši le mirno in krotko grgotanje.
Močan pedigre in ameriški potni list
Chevrolet camaro je tipičen predstavnik ameriških mišic, »muscle car«, kot tak posebnež brez primere in na cesti precej občudovan. Druga športna vozila pri nas pač niso prava posebnost, vsaj v tem cenovnem razredu okoli 60 tisočakov. Prvi camaro se je pojavil konec leta 1966, zasnovan kot neposredni tekmec kralju ameriške kategorije muscle cars, Fordovemu mustangu. Takrat so povedali, da ime nima neposrednega pomena, toda začenja se na črko C, kot drugi Chevroletovi modeli, in navaja na tovarištvo med lastnikom in avtomobilom ter naj bi lastnika priganjal k temu, da naj se vendar že gresta peljat. Bolj provokativen je bil odgovor, da je camaro tista mala zver, ki žre mustange.
Vselej veliki in skromni
Osnovni šestvaljni 3,8-litrski motor je pred skoraj pol stoletja v camaru postregel s 148 konjskimi močmi in tremi prestavami. Bogata je bila paleta osemvaljnikov, vrh ponudbe je takrat pomenil še večji 6,5-litrski motor z razmeroma skromnimi 350 konjskimi močmi glede na velikost in število valjev. Leta 1970 ga je nadomestil camaro druge generacije, na trgu se je obdržal celih 11 let. Tretja generacija camara med letoma 1982 in 1992 se je takrat v miniaturni obliki znašla tudi na polici marsikaterega slovenskega otroka - tudi zaradi pojavljanja v hollywoodskih uspešnicah, kar ga je povzdignilo v simbol ameriške avtomobilske kulture.
Camaro se je sicer pojavil v skoraj 800 filmih, spletna stran [www.imcdb.org] pa postreže s skoraj 1.700 slikami iz filmov, serij in spotov. V tretjo generacijo so vgradili tudi »kavni mlinček«, ubogi štirivaljnik. Zanimanje za takšna vozila je s četrto generacijo začelo upadati, od 1992 sta camara deset let nad gladino držala izjemno ugodna cena in kričeč videz. A z elegantnimi potezami prve generacije ni imel več kaj dosti skupnega, pomagali niso niti vse močnejši motorji in nad camarom je po petih milijonih prodanih primerkov leta 2002 padel zastor.
Po cestah hrumi peta generacija
Ena od ameriških avtomobilskih ikon je ob svoji 45-letnici pripeljala tudi na evropske ceste. V zdajšnjem camaru, katerega športno-mišičast dizajn poudarjajo ojačani kolesni in ramenski loki, se boste lahko hitro navadili radovednih pogledov mimoidočih, v njihovih rokah pa bo ob tem le redko manjkal fotoaparat, ali v telefonu ali tablici. Pri evropskih izdelkih nima prave konkurence, tako da ga lahko postavimo ob bok le ameriškemu fordu mustangu, ki pa jih je tudi pri nas le za ščepec. Lahko je kupe ali kabriolet, a le z najmočnejšim bencinskim osemvaljnikom.
Ameriški kult v slepi evropski ulici
V camaru se tako lahko hitro vživite v tipično ameriško kulturo, kjer je pot proti cilju užitek, pri nas pa hitro lahko naletite na kake težave. Camaro je namreč dolg 4,83 metra, širok pa 1,91 metra, v ozkih mestnih ulicah, garažah in še kje pri nas bodo vaše vozniške spretnosti in sposobnosti močno na preizkušnji. Zunanjost je resda privlačna, a ko je treba vozilo parkirati, so robniki, količki in druge ovire kmalu preblizu. Pri manevriranju nam pomagajo parkirni senzorji, vzvratno vožnjo pa nam še olajša kamera na zadku - sliko nam prenese v vzvratno ogledalo.
Mišice na zunaj...
Zunanjo podobo mišičnjaka je nemogoče zgrešiti. Ksenonski žarometi z LED-diodami, ki služijo kot dnevne luči, močno zaznamujejo sprednji del, tam je tudi agresivna maska v obliki črke V, zadnji del pa je nadpovprečno širok. Spodaj štrlijo izpušne cevi s kromiranimi zaključki, zadaj so tudi dvojne luči s svetlečimi diodami. Zvok motorja, poezija za ušesa.
... in pod pokrovom
Že zagon motorja je dovolj, da se vozniku naježi koža, radio pa kaj hitro ugasne. Zvok osemvaljnika ima namreč svoj čar, ob katerem je poslušanje avdionaprave v avtomobilu povsem odveč. »Zver« pod motornim pokrovom skriva 6,2-litrski motor V8 s 312 kilovati oziroma 432 konjskimi močmi. Brez elektronskih pomagal brez težav parira neukročenemu žrebcu ali z verige strganemu pobesnelemu psu, v dobrih petih sekundah pospeši do sto kilometrov na uro, največja hitrost je omejena na 250 kilometrov na uro. Motor je izjemno prožen, njegov največji navor pa je 569 newtonmetrov pri 4.600 obratih na minuto. V šesti prestavi lahko z okoli 750 vrtljaji brez težav vozimo mestnih 60 kilometrov na uro, po potrebi pa tudi takrat brez večjih težav pospeši.
O porabi se pri takem avtu ne govori, zagovorniki čistega in zelenega okolja pa vsekakor dobijo glavobol. Kombinirana poraba je uradno namreč okoli 14 litrov, a rohnenje motorja ima seveda svojo ceno - enko brez večjih težav spredaj zamenja dvojka, čeprav se po potrebi samodejno k počitku spravi polovica konjenice. Menjalnik je trd, zato ga je treba upravljati odločno, zavore pa skoraj 1.800 kilogramov težko pošast hitro ustavijo.
Trda in cenena plastika
Zunanjost je camarov najmočnejši adut, pred tremi leti se je med drugim vpisal na elitni seznam najlepših avtomobilov na svetu, notranjost pa sledi reku daleč od oči, daleč od srca - žal gre za oči mimoidočih. Voznik in sopotnik se namreč morata sprijazniti z ostarelo, a nikakor ne nostalgično armaturno ploščo. Ta je sicer še sprejemljiva, morda celo posebna in privlačna s kvadratastim ohišjem merilnikov. Trda in cenena plastika pa camaru, s tem pa tudi lastniku, nikakor ni v čast.
Zahteva razkošno parkirišče
Vse drugo pač sodi pod poglavje športnih avtomobilov. Vstop v avto omogočajo dolga in težka vrata, ob znani »radodarno odmerjeni« širini slovenskih parkirnih prostorov pa tako od voznika in sopotnika lahko zahtevajo nekaj akrobatskih spretnosti. Streha je precej nizka, kar lahko še oteži vstop v vozilo, sedeži so usnjeni in električno pomični, oprijem pa je na ravni sobnega ležalnika. Zadnja klop je bolj ali manj namenjena odlaganju stvari, skoraj 500 centimetrov pločevine je šlo za obliko, ne za zadnjo klop, to je jasno.
Camaro je pravi nastopač. Avto za uživanje in razkazovanje po mestnih ulicah, udobnost pa pride do izraza pri križarjenju na daljših poteh. Kri po žilah vam bo pognal za 60 tisoč evrov ali več, odvisno od tega, ali ima trdo ali mehko streho in ali motorju streže ročni ali samodejni menjalnik.
fotografije: Camaro