Izklesana pot v meter in pol snežne odeje do prelaza Passo del Rombo je omogočala vse možnosti za preizkus Mercedes-Benzovih modelov s štirikolesnim pogonom 4matic. Ta je vpeljan že v 76 Mercedes-Benzovih modelov, elektronskih sistemov in zimskih pnevmatik - glavnih elementov za vožnjo po snegu.
Tanka meja med zabavo in katastrofo na snegu
Že na začetku je bilo jasno, da to ne bo klasično testiranje vozil. Drug za drugim smo speljali izpred koče na Timmelsjoch Hochalpenstrasse, iz minute v minuto pa se je okoli nas razprostiralo več beline. Do prelaza smo imeli možnost preizkusiti strme zavoje in tudi nekaj ravnin, na katerih smo lahko močneje pospešili in tipali, kje so meje zmogljivosti in elektronike. Na vrhu nas je ob popolnem vremenu pričakal prečudovit razgled. Drznost vožnje po snegu in ledu lahko hitro obžalujete ali pa se na snežni podlagi neskončno zabavate. Odločilna razlika je predvsem uporaba zimske opreme in izbira pravega avtomobila za takšne razmere.
Izklop elektronike pomaga, vendar ne vselej
Katere veščine zahteva vožnja po snegu, kako vam lahko pri tem pomaga štirikolesni pogon in katera pravila si morate vbiti v glavo, če se prebijate skozi zimske razmere ali če zgolj izvajate vragolije na snegu? V določenih snežnih razmerah je potrebna izključitev sistema za nadzor stabilnosti ESP, predvsem ko se znajdemo v globokem snegu. A tudi ob izklopu ta še vedno zavira eno kolo ali več ob drsenju. Vseeno pa je priporočljivo, da ESP spet vklopite takoj, ko se rešite iz kočljivega položaja in ste vnovič na trdni podlagi, svetujejo inštruktorji.
Nežno pri plinu, zavorah
Seveda vam sama elektronika ne bo pomagala, če ne boste upoštevali temeljnih pravil vožnje v snežnih razmerah. Že pri speljevanju je treba biti pazljiv, na stopalko za plin je treba pritiskati postopoma, z občutkom, in ne sunkovito. Če želite ohraniti smer, se izognite sunkovitim manevrom z volanom. Predvidevanje vnaprej je zelo pomembno, saj se tako lažje izognemo ledeni podlagi ali preglobokemu snegu. Ker je čas do popolne ustavitve vozila v takšnih razmerah podaljšan, ohranjajte večjo varnostno razdaljo ter hitrost prilagodite svojim sposobnostim in razmeram na cesti. Zaviranje naj bo čim bolj postopno, če se vklopi ABS, pa zavirajte močneje. Če kljub pravilni vožnji vozilo vseeno zanese, ohranite mirno kri in previdno popravljajte volan.
Ni vsak 4matic enak drugemu
Ni pa vsak štirikolesni pogon enak drugemu, razlike so že v okviru posamezne znamke. Mercedes-Benzov pogon 4matic je denimo prilagojen za vsak velikostni in cenovni razred posebej - od razredov C, E, S in CLS do športnih terencev GLA, GLK, M, GL in pravega terenca razreda G. Na snežni preizkušnji smo sedli za volan modelov GLA250 4matic, C400 4matic, V250 blue tec 4matic, pozneje pa se nam je pridružil še oče vseh modelov 4matic - karavan razreda E 124 iz leta 1989. Svetovno premiero je sistem sicer doživel na frankfurtskem mednarodnem avtomobilskem salonu leta 1985. Kaj smo ugotovili na preizkusu na snegu?
Manjši mercedes-benzi z bolj preprostim...
Kompaktni športni terenec GLA ima bolj preprost pogon, ki je enak tistemu v razredih A, B in CLA. Zaradi prečno nameščenega motorja imajo mercedesi teh serij preprostejšo povezavo s sprednjimi kolesi in razmeroma majhen pribitek teže le 50 kilogramov v primerjavi z le prednje gnanimi. Pogonski sklop je pri GLA povezan še s sistemoma DSR (Downhill Speed Regulation) in terensko nastavitvijo delovanja menjalnika. DSR aktiviramo z uporabo gumba na sredinski konzoli, vozniku pomaga pri težjih naklonih z ohranjanjem majhne hitrosti. Pogon pri vseh deluje po osnovnem načelu: le toliko, kolikor je potrebno, in čim redkeje. To pomeni, da je v normalnih razmerah vklopljen pogon na sprednji kolesi, ko se razmere zaostrijo (denimo na ledeni podlagi), pa se moč razporedi tudi na zadnjo os. Na sprednjo premo je glede na razmere mogoče prenesti od sto do 50 odstotkov, na zadnjo premo pa od nič do 50 odstotkov pogonske moči. Sistem 4ETS nadzira zavorni sistem ABS, ta zavira kolo, ki pri pospeševanju zdrsuje. Samodejno zazna neugodne razmere in z nastavitvami poskrbi za kar najboljše pospeševanje s čim manj zdrsi. Sistem omogoča, da lahko speljete tudi takrat, ko je eno kolo na ledeni podlagi, drugo pa na oprijemljivi. Na suhi, asfaltni cesti je oprijem na voljo vsem štirim pnevmatikam v enakem razmerju, če pa je vozilo na mokri podlagi ali snegu, 4matic pomaga optimizirati vrtenje vsakega kolesa posebej. ETS vskoči tudi ob morebitnem zdrsu vozila prek sprednjih ali zadnjih koles.
... dražji z zahtevnejšim pogonom
Dražji in zahtevnejši mercedesi razredov C, E, S in novi kombi V z vzdolžno nameščenimi motorji in menjalniki imajo stalni štirikolesni pogon, pri katerem je moč v osnovi razporejena v razmerju 45 proti 55 med sprednjo in zadnjo os, ki na cesti omogoča dober oprijem koles, varnost, predvidljivo lego na cesti in določeno stopnjo podkrmarjenja. Ob morebitnem zdrsu kateregakoli kolesa pa se navor razdeli tudi na kolesni par, ki se vrti počasneje, in tako zagotovi boljši stik s kolesi. V športnih različicah AMG se razmerje prenosa moči spremeni na 33 proti 67 v prid prenosu na zadnji kolesni par, kar v primerjavi z AMG omogoča boljše pospeševanje z mesta in boljši stik s kolesi v vseh razmerah, hkrati pa kljub vsekolesnemu pogonu omogoča užitke, podobne zasnovi s klasičnim zadnjim pogonom.