Avto

Samovozeči avtomobili: Kako nam bodo spremenili življenje in posel

Slovenski zavarovalničarji napovedujejo pocenitev premij, industrija v razvoju tehnologij vidi priložnosti za rast, potrebni bosta pametna prometna infrastruktura in drugačna zakonodaja, manj naj bi bilo nesreč in s tem nižji stroški za zdravstvo, večja kakovost življenja in konec romantike.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

12.06.2014 22:30
Čas branja: 6 min

Sliši se kot futurizem, a je vse bližje resničnosti. »Prvi avtomobili bodo nadzor nad vožnjo prevzeli leta 2018,« je prepričan prvi mož Renault Nissana Carlos Ghosn.

Ideja o samovozečih avtomobilih, s katerimi bi zmanjšali število nesreč in prometnih zastojev, ni nova, prve napovedi so se pojavile leta 1939 v New Yorku. Evropska komisija že od osemdesetih let prejšnjega stoletja financira tovrstne raziskave, Pentagon je prve prototipe financiral pred desetimi leti, piše Economist. Zamisel o avtomobilu, ki mu zgolj določimo cilj, tja pa nas odpelje sam s pomočjo sporazumevanja z drugimi avtomobili in prometnim omrežjem, se zdi futuristična, a v razvojnih oddelkih Googla, Volva, Lexusa, BMW, Renaulta, Boscha, Continentala in drugih v avtomobilski posel tesno vpetih podjetij so takšni avtomobili že realnost. Prosto gibanje v prometu jim za zdaj preprečujeta primitivna infrastruktura, ki ima možgane le v pametnih semaforjih, ter zakonodaja, ki odgovornost za vožnjo in posledice pripisuje vozniku. Da bi samovozeči avtomobili postali vsakdanjost tudi zunaj raziskovalnih centrov, bo treba vpeljati številne spremembe, ne le tehnološke, za katere pa je za zdaj še vprašljivo, ali so ekonomsko upravičene. Po drugi strani bo prehod na samovozeče avtomobile imel številne in daljnosežne posledice, ki se jih danes še ne zavedamo, menijo naši sogovorniki.

volvo-self-driving-car3-xx.1402592318.jpg.o.600px.jpg

Skoraj brez volana se vozimo že danes

Google se - sicer z voznikom za volanom, ki je tam le zato, ker po zakonodaji mora biti - po ameriških cestah vozi že od leta 2012. Z Boschevim avtomobilom smo se po razvojnem poligonu vozili tudi mi pred dvema letoma, z mercedes-benzom razreda S smo se - volana smo se morali dotakniti le vsakih 15 sekund, vse drugo je avto naredil sam - letos vozili tudi po slovenskih cestah, z audijem A8 pa na podoben način pred dnevi. Podobne preizkuse v prometu delajo še BMW, Lexus z modelom GS, Renault z modelom zoe, ki zna popolnoma sam obvladovati situacijo na cesti do 30 kilometrov na uro in novi Googlov avto, ki je plod popolnoma lastnega razvoja in oblike; spominja na simpatičnega risanega junaka iz Pixarjeve risanke.

Še preden bodo prototipi prišli v prosto prodajo, se bomo na nove avtomobilske tehnologije privajali spotoma, napoveduje Economist. Evropski kupci forda focusa lahko na primer že zdaj dovolijo, da sam vzdržuje varnostno razdaljo od drugih avtomobilov, izmeri velikost parkirnega prostora, voznika pa opozarja, kadar prekrši predpise o dovoljeni hitrosti. Avtomobili, ki jih bo General Motors od prihodnjega leta prodajal na ameriškem trgu, bodo imeli širokopasovno internetno povezavo, prek katere bodo lahko pošiljali opozorila o vremenskih in prometnih razmerah drugim avtomobilom. Takšnih primerov je ob hitrem razvoju tehnologij vse več, z njimi postaja avto vse pomembnejši odločevalec, vloga voznika pa se manjša.

kuzmic-brane1-us.1402592316.jpg.o.600px.jpg
»Kaj je lepšega, ko imaš v rokah volan, sam prestavljaš, vodiš avto skozi ovinke...« Brane Kuzmič, nekdanji voznik relija, ki se samovozečih avtov ne veseli.

Elektronski možgani namesto človeške pameti

Zakaj bi proizvajalci in dobavitelji človeško pamet radi v celoti zamenjali z elektronskimi možgani? »Ker so ti bolj zanesljivi od ljudi,« pojasnjuje nekdanji član uprave nemškega razvojnega dobavitelja Boscha Bernd Bohr. Po njegovih besedah je človek kriv za 90 odstotkov prometnih nesreč, elektronika in druga tehnika pa za preostalo desetino. Bohr verjame, da se bodo že konec desetletja po evropskih avtocestah vozili visokoavtomatizirani avtomobili, ki bodo znali sami zapeljati na avtocesto, medtem pa se odzvati na vse nepredvidene situacije.

»Avtomatika še nekaj časa ne bo stoodstotna, saj ne bo omogočala večkratnega pokrivanja varovanja posameznih sistemov. Menim, da še nekaj časa ne bo možno predvideti vseh mogočih situacij, ki se na cesti lahko pojavijo, in jih prepustiti avtonomnemu ravnanju samodejnih sistemov. Zato bodo avtomobili čez 10 let imeli vgrajenih neprimerno več senzorike in avtomatskih krmiljenj, pri čemer se bo varnost hitro povečevala,« meni glavni direktor Iskre Mehanizmov Marjan Pogačnik, ki je prepričan, da bodo ceste prihodnosti infrastrukturno izjemno opremljene, kar pa bo hitro zviševalo stroške njihovega vzdrževanja. »Če bodo stroški izjemno narasli, ne vidim razloga, da bi razvoj šel v smeri izjemne avtomatizacije cestnega prometa.«

pogacnik-marjan16-sb.1402592316.jpg.o.600px.jpg
»Še nekaj časa ne bo možno predvideti vseh situacij, ki se na cesti lahko pojavijo, in jih prepustiti avtonomnemu ravnanju avtomatskih sistemov. Zato bodo avtomobili čez 10 let imeli vgrajenih neprimerno več senzorike in avtomatskih krmiljenj.« Marjan Pogačnik, glavni direktor Iskre Mehanizmov Foto: Sandi Baumkirher

Se nove tehnologije splačajo?

Vprašanje je tudi, kaj prehod na samovozeče avtomobile pomeni za stroške podjetij in njihove delničarje, opozarja Economist. Dolgoročno bo avtomobile, ki teoretično ne bodo mogli biti udeleženi v prometni nesreči, ceneje proizvajati, saj bodo lažji in manj robustni. Kratkoročno pa to pomeni vpeljavo novih tehnologij, razvoj in vgradnjo tipal ter programske opreme, kar je povezano z visokimi stroški, ki jih ne bo možno v celoti prevaliti na končne kupce. Larry Burns iz podjetja GM za ta britanski tednik poudarja, da je prehod na nove tehnologije neizogiben, vendar pa kratkoročno pomeni manjše dobičke za avtomobilske proizvajalce, kar bi lahko upočasnilo proces. Po drugi strani razvoj novih tehnologij pomeni nove poslovne priložnosti za številna tehnološka podjetja in dobavitelje avtomobilski industriji.

Zakonodaja caplja zadaj, prometna infrastruktura bolj pametna

Ovira, ki bi lahko pomenila zamik pri prehodu na samovozeča vozila, je tudi zakonodaja, ki po pisanju Economista ne sledi hitremu razvoju tehnologij. V postopkih ugotavljanja odgovornosti za nesreče in proizvodne napake bo treba upoštevati nove tehnologije, pojavlja se na primer vprašanje, kdo bo odgovoren za nesrečo, če tehnologija v ključnem trenutku zataji. Ali to pomeni, da bodo v primeru samovozečih avtomobilov odgovornost za prometne nesreče prevzeli proizvajalci avtomobilov ali graditelji infrastrukture? »Odgovornosti za prometne nesreče ne bomo prevzeli, ta bo še vedno voznikova,« pravi Bohr. »Morda bodo spremembe v prihodnjem desetletju, ko bo zgrajena tudi pametna prometna infrastruktura, ki se bo sporazumevala z avtomobili, pa še to le v razvitem svetu,« dodaja.

Peter Korun iz podjetja AsK, ki se ukvarja z razvojem pametnih prometnih znakov, pa meni, da se prometna infrastruktura ne bo spreminjala veliko, vsaj ne v začetku obdobja umestitve teh vozil v prometni režim. »Glede na to, da ta vozila uporabljajo veliko senzorskih naprav za 'beleženje' trenutne prometne signalizacije, ki je ta hip pasivna ali pa v oblikah, ki so bolj berljive ljudem kot elektronskim napravam, se lahko predvideva, da bo prometna signalizacija sčasoma prilagojena tudi tem vozilom. Na podlagi tega se lahko pričakujejo nove tehnologije v zvezi s prometno signalizacijo, ki so vsekakor zanimive za vse, ki so inovativno usmerjeni v prihodnost prometa,« še pravi Korun.

Širše družbene spremembe

Več kot ovir je potencialnih prednosti. Glavni cilj samovozečih avtomobilov je povečevanje varnosti in manjše število smrtnih žrtev na cesti, s tem pa tudi zniževanje zdravstvenih stroškov; po zadnji raziskavi Svetovne zdravstvene organizacije na cestah vsako leto umre 1,24 milijona ljudi. Dobrodošle prednosti bodo po pisanju Economista tudi zmanjševanje zastojev na cestah, omogočanje bolj poštenega zaračunavanja nadomestil za uporabo cest, preprečevanje kraj avtomobilov, samovozeči avtomobili pa bodo vplivali tudi na višjo kakovost življenja. Izboljšali bodo namreč lahko mobilnost starejših, slepih in invalidnih oseb, staršem bodo odvzeli skrb za prevoz otrok v šolo, spremenili pa bodo tudi proces pridobivanja vozniškega dovoljenja.

2,5 milijona avtov v Italiji bo leta 2015 imelo vgrajene tako imenovane črne skrinjice, ki zbirajo različne podatke o vožnji.

Avtozavarovanja bomo še potrebovali, vendar...

Nove tehnologije prinašajo spremembe tudi na področju zavarovanj, ki jih že opažamo v praksi. Vse pogostejše je vgrajevanje telematskih naprav oziroma »črne skrinjice« v vozila, tu prednjači Italija, kjer bo prihodnje leto 2,5 milijona takšnih vozil. Skrinjica vsebuje merilnik pospeškov, SIM-kartico in GPS-sprejemnik, ki zbira podatke o času, kraju, smeri in hitrosti vožnje. S pomočjo telematike lahko zavarovalnica natančno prouči zavarovančeve vozniške navade in jim prilagodi zavarovalno premijo. Boljši in varnejši vozniki tako plačujejo nižje premije. Economist piše o možnosti, da bi praksa vgradnje skrinjic, ki jo promovirajo tudi neodvisna združenja, kot je EuroNCAP, lahko sčasoma postala obvezna. Kaj pa to pomeni za zavarovalnice, ki danes polovico vseh premij poberejo iz avtomobilskega segmenta?

V naši največji zavarovalnici Triglav menijo, da bi se lahko z razvojem tehnologije v avtoindustriji spremenila tudi narava avtomobilskih zavarovanj. Torej manj zavarovanj avtomobilske odgovornosti in kaska ter več novih oblik. Andrej Šega iz Generali Zavarovalnice meni, da bi tehnologija zmanjšala izplačilo zavarovalnin, posledično bi to lahko pomenilo tudi znižanje premije za določene vrste zavarovanj. »Dejstvo je, da tudi dolgoročno tehnologija ne bo izpodrinila potrebe po sklepanju avtomobilskih zavarovanj, saj se je v vsakodnevni praksi tudi s tako tehnologijo skoraj nemogoče izogniti prometnim nesrečam,« meni Šega, ki sodobne sisteme, ki izboljšujejo varnost, že danes upošteva pri izračunu premije. Pri zavarovalnici Tilia se prav tako ne bojijo pametnih avtov, s katerimi naj skoraj ne bi bilo nesreč. »Toča, neurja in druge naravne ujme, tatvine, vandalizem... bodo še vzroki za avtomobilsko zavarovanje, zavarovanje avtomobilske odgovornosti pa bo najbrž res manj potrebno, zato bo cenejše, kasko pa dražji,« menijo v Tilii.

Konec romantike

V prihod samovozečih avtov verjame tudi inštruktor varne vožnje in nekdanji voznik relija Brane Küzmič, a se ga ne veseli. »Kaj je lepšega, ko imaš v rokah volan, sam prestavljaš, vodiš avto skozi ovinke... potem tega ne bo več, če nam še to vzamejo, kaj nam ostane,« je nejevoljen Küzmič, ki verjame, da si kupci takšnega avta ne želijo, vsaj njegova in malo mlajša generacija ne. »Proizvajalci bodo vozili v svojo smer, menim, da se bodo odločili po svoje, ne po željah kupca,« je prepričan Küzmič. In kakšni bodo avtomobili prihodnosti? »Saj poznate filme o vesoljskih ladjah, nič ne bo notri, le nekaj inštrumentov, kakšen gumb. Spremljali bomo le zeleno ali rdečo lučko.«

google-self-driving-car-bl.1402592322.jpg.o.600px.jpg
Google se - sicer z voznikom za volanom, ki je tam le zato, ker po zakonodaji mora biti - po ameriških cestah vozi že od leta 2012. Foto: Bloomberg

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.

Preberite tudi:

17.07.2014
19.01.2015
14.05.2015
FINANCE
Razkrite bilance: Kako se upad števila transakcij pozna na poslovanju nepremičninskih agencij
Finance
nepremičnine
Kristina Robežnik Razkrite bilance: Kako se upad števila transakcij pozna na poslovanju nepremičninskih agencij

Upad števila transakcij se kaže v poslovnih rezultatih šestih izmed osmih nepremičninskih agencij, ki smo jih vzeli pod drobnogled.

FINANCE
Kje je Golobova svoboda spregledala posel?
Finance
tanja smrekar
Tanja Smrekar Kje je Golobova svoboda spregledala posel? 1

Kako smo postali talci vladne zanke okoli vratu podjetništva in kaj je koalicija pravzaprav že napovedala in se zdaj – žal – v velikem obsegu uresničuje.

FINANCE
Subvencije
Država bo dala 3,5 milijona evrov za novi center krožnega gospodarstva. Kaj bo ta delal?
Subvencije
KAM GRE EVROPSKI DENAR
SubvencijeTeja Grapulin Država bo dala 3,5 milijona evrov za novi center krožnega gospodarstva. Kaj bo ta delal? 1

V preteklosti smo denimo z evropskim denarjem sofinancirali razvojne centre, nekatere zgodbe se niso dobro izšle, imamo enotno točko za krožno preobrazbo gospodarstva, strateško partnerstvo na področju krožnega gospodarstva. Zakaj torej še en center?

FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Večer: Vlada bi sebi in drugim funkcionarjem plače zvišala prek 40 odstotkov
Finance
PLAČNA REFORMA V JAVNEM SEKTORJU
Andreja Rednak Večer: Vlada bi sebi in drugim funkcionarjem plače zvišala prek 40 odstotkov 12

Kaj konkretno Golobova vlada predlaga zase, za ministre, sodnike, župane, ravnatelje šol, direktorje v zdravstvu.

FINANCE
TOP Gradbeništvo
Izzivi in prelomnice
TOP Gradbeništvo
Gregor Ficko
TOP GradbeništvoGregor Ficko Izzivi in prelomnice

V zadnjih treh ali štirih letih se je število vpisanih v srednješolske, višješolske in fakultetne izobraževalne programe povečalo.

FINANCE
Manager
Ali bi Slovenija morala priznati Palestino?
Manager
Marko Lovec
ManagerMarko Lovec Ali bi Slovenija morala priznati Palestino? 10

Čeprav Izrael nezakonito zaseda palestinska ozemlja (nekatera je zasedel po tem, ko je bil v preteklosti napaden), njegovi varnostni pomisleki ne temeljijo na fikciji (tako kot ruski), temveč na izkazanih eksistencialnih grožnjah.

FINANCE
Blaž Brodnjak: NLB bo čez pet let delala milijardo evrov čistega dobička na leto
Finance
NAPOVED PODVOJITVE BANČNE SKUPINE
Petra Sovdat Blaž Brodnjak: NLB bo čez pet let delala milijardo evrov čistega dobička na leto 10

NLB napoveduje dividende od 50 do 60 odstotkov čistega dobička, kar bi, sodeč po strategiji, lahko pomenilo med 25 in 30 evrov na delnico.