Novi rekordi na črpalkah, Opolnoči precejšnja podražitev goriv, Zaradi dviga trošarin dražja vožnja, Bencin še petič navzgor... Gotovo vas ob takšnih naslovih v medijih kdaj zaboli glava. Ob tem namreč že glasno računate in razmišljate, čemu drugemu se boste odpovedali zaradi podražitev goriva, kam se zaradi varčevanja morda ne boste zapeljali, koliko dlje boste zjutraj in popoldne na poti z javnim prevozom, ali boste morebiti na kolesu staknili kak prehlad... Ne nazadnje lahko tudi preračunavate, koliko bodo podražitve goriva vplivale na stroške v vašem podjetju.
Kaj bi dali, da bi se ob vsakodnevni vožnji požvižgali na rast cen nafte ali vladne dvige trošarin in za daljši čas pozabili, kakšne so bencinske črpalke... Tudi to je mogoče, za naše občutne prihranke v denarnici je poskrbela vožnja s priključnim (plug-in) hibridnim Toyotinim vozilom prius. Naj takoj na začetku poudarimo, da je ta avto primeren res samo za mestno vožnjo.
Avto, ki ga polnite kar doma
Priključek? Hibrid? Za to vse pogosteje slišimo, gre za avtomobile, ki s pogonsko kombinacijo motorja na notranje zgorevanje in električnega motorja nadigrajo klasične motorje v eni izmed ključnih postavk - porabi goriva. Hibridi so tudi do okolja prijaznejši in kot taki ponekod deležni državnih olajšav pri nakupu, pri nas subvencija za priključne izvedenke znaša štiri tisoč evrov - prius tako stane malo manj kot 30 tisoč evrov. Kaj pomeni priključek? Priključni hibridi so nadgradnja klasičnih hibridov. Vgrajene imajo večje akumulatorje, ki so bolj zmogljivi, polnimo jih lahko od zunaj, torej kar prek običajne »gospodinjske« vtičnice iz električnega omrežja. Prav takšne, kot jo imamo v domači garaži ali v službi, s tem pa hibridna zgodba dobiva večji smisel. Če k temu dodamo še to, da večji akumulator omogoča precej daljšo vožnjo zgolj na elektriko, da ob tem s pomočjo regeneriranja zavorne energije ob vsakem zaviranju prek generatorja polnimo akumulator in da se ta polni tudi, ko spustimo stopalko za »elektriko«, lahko vsaj malce začutimo vonj po perpetuum mobilu.
Vožnjo in prihranke s klasičnim delovanjem hibridnega pogona pri Toyotinem priusu smo doživeli na poti z Goričkega v Piran (Z Goričkega v Piran - brez luknje v denarnici), ko smo se vmes na elektriko lahko peljali tudi do tri kilometre daleč pri vožnji vse do 60 kilometrov na uro. A še bolj nas je zanimala »zastonj« vožnja od doma do službe in po številnih mestnih opravkih, kar naj bi v teoriji omogočal priključni prius. Po naših izkušnjah v praksi lahko črpalkam skoraj pomahate v slovo, saj se boste na njih ustavljali zelo redko.
Zastonj pot do službe
Toyota je pionir na področju hibridov, prvega so v modelu prius predstavili leta 1997, do danes pa so Japonci skupaj prodali več kot štiri milijone hibridnih primerkov. Družini priusov se je lani pridružila tudi priključna verzija, ki s polnim akumulatorjem omogoča okoli 20 povsem električno prevoženih kilometrov. Tipičen dnevni prizor lastnika priključnega priusa je lahko tak: zjutraj iztakne električni kabel iz gospodinjske vtičnice, ga pospravi v namenski predal v prtljažniku in se s hitrostjo do 90 kilometrov na uro zapelje vse do okoli 20 kilometrov oddaljenega delovnega mesta. Tam kabel znova priključi na električno omrežje prek 220-voltne vtičnice, že po uri in pol je prius povsem nared za morebitne delovne opravke po mestnem središču in obrobju. Ali pa pozneje za pot do doma, kjer ga uporabnik znova priključi v domače omrežje in zjutraj znova neslišno in predvsem zastonj odbrzi v službo. Če smo v stiski s časom, ga lahko napolnimo tudi deloma, po eni uri polnjenja je bil doseg 15 kilometrov.
Prius se tako zdi idealen sopotnik tudi za službene potrebe v središču mesta, deloma tudi bližnji okolici, saj njegov električni doseg omogoča brezskrbno popotovanje z enega konca mesta na drugega, skok do upravnega središča ali poslovnega partnerja. Zastonj! Ob tem je vožnja v prometnih konicah zaradi avtomatskega menjalnika tudi zelo udobna, avto je dolg »družinskih« 4,5 metra in ponuja 443 litrov prtljažnega prostora. Če radi kampirate, lahko okolico raziskujete povsem zastonj.
Za evro sto prevoženih kilometrov
S plug-in priusom smo po mestu zgolj na elektriko naredili slabih 20 kilometrov, niti v enem trenutku pa z vožnjo nismo ovirali drugih udeležencev v prometu. Priključni prius namreč povsem zgledno pospešuje, občutek na stopalki je ob tem dovolj dober, da nehote ne zaženemo bencinskega motorja, na elektriko brez težav dosežemo vse mestne omejitve, tudi skok na obvoznico ne povzroča težav. Raven akumulatorja sta nam pri tem ves čas pomagala ohranjati ali celo dvigovati zaviranje s presežkom motorne moči in rekuperacija zavorne energije. Koliko (kilo)metrov lahko še naredimo s pomočjo elektrike, sicer ves čas spremljamo na osrednjem zaslonu. Konec mestne vožnje, torej pred vklopom 1,8-litrskega bencinskega motorja in preklopom na običajni hibridni način, je pokazal porabo 0,1 litra na sto kilometrov. »Štamprle« običajnega goriva je porabil, ker je bil bencinski motor popolnoma hladen. Z enim zunanjim polnjenjem smo pri tem iz omrežja potegnili 4,4 kilovatne ure elektrike, kar znese približno 20 centov. V idealnih okoliščinah - torej z vsakokratnim polnjenjem po približno 20 prevoženih kilometrih - bi za sto kilometrov porabili približno evro, kar je lahko tudi do desetkrat manj, kot nas stane vožnja s klasičnim dizelskim ali bencinskim motorjem.
V praksi zelo poceni vsakodnevna vožnja
Ko med vožnjo popolnoma spraznimo akumulator, avtomobil preklopi na hibridni program, tudi takrat se optimalno polni z zaviranjem in kadar bencinski motor deluje s presežkom moči. Tovarna na podlagi standardiziranega testa za priključne hibride navaja porabo 2,1 litra na sto kilometrov, porabo 3,7 litra pa prius doseže, ko naj bi bila elektrika porabljena in sistem preklopi na običajni hibridni program. S priključnim priusom smo se zato za nekaj časa prelevili še v vlogo taksista ali kurirja, torej nekoga, ki dnevno po mestu in okolici naredi okoli 150 kilometrov, pri tem mu razmere dopuščajo tudi vmesno polnjenje akumulatorja prek električnega omrežja.
Rezultat je bil več kot soliden. Z elektriko in gorivom popolnoma oskrbljen avto smo vmes dvakrat priklopili na omrežje in ga skupaj polnili dobri dve uri, okoli sto kilometrov poti opravili v hibridnem načinu, vanj pa na koncu natočili 4,38 litra bencina. Povprečna poraba na sto kilometrov je znašala 2,94 litra, pri tem nas je 95-oktansko gorivo stalo 4,26 evra, okoli 30 centov pa porabljena elektrika. Ob tem je treba dodati, da celotni sistem ves čas deluje povsem nezaznavno oziroma preklapljanja med vožnjo ne občutimo, zaradi neslišnosti vozila v električnem in hibridnem načinu pa je treba biti dodatno pazljiv na druge udeležence v prometu.
Pol milijona hibridnih kilometrov
Po Ljubljani in v Sloveniji je mogoče vse pogosteje srečevati tiste, ki vsakodnevno izkoriščajo zeleno tehnologijo. V službene namene drugo generacijo priusa - torej klasičnega hibrida - uporablja tudi taksist Igor Medved.
Z njim je v osmih letih prevozil več kot 520 tisoč kilometrov, kar je dovolj zgovoren dokaz o preizkušenosti in zanesljivosti tehnologije. Poleg rednega servisa in tekočega vzdrževanja je bilo pred kratkim treba zamenjati baterijo, a Medved pravi, da se bo to obrestovalo na vseh parametrih. Z avtom je sicer zelo zadovoljen. Medved dnevno naredi od 150 do 200 kilometrov, od tega tretjino v povsem električnem načinu, na leto pa okoli 80 tisoč, večinoma po mestu. Dnevna poraba sicer nekoliko niha, ves čas obratovanja pa se giblje med 4,8 in 5,6 litra na sto prevoženih kilometrov. Pri gorivu tako privarčuje tudi do 40 odstotkov, v primerjavi z bencinskim motorjem letni prihranek znaša več kot 2.500 evrov ter z njim brez težav pokrije stroške rednih servisov, registracije, zamenjave pnevmatik in vinjete. Medved pravi, da se naložba obrestuje v treh letih, nehibridi ga sploh ne zanimajo. Na hibridni taksi prisega tudi vse več ekološko ozaveščenih potnikov, ti pohvalijo tudi udobje na zadnji klopi, Medveda pa poleg majhne porabe, tihe in uglajene vožnje osrečujejo tudi majhen obračalni krog, velikost prtljažnika in prostorna notranjost. S priključnim modelom bi še nekoliko povečal prihranke, če bo kakšna ugodna ponudba, si ga bo tudi omislil, želja pa je hibridni lexus. »Tehnologija je fantastična in prijazna do okolja. Treba pa je spremeniti miselnost ljudi - čeprav je avto na začetku malo drag, se čez leta nakup obrestuje,« poudarja Medved.