V svetu tovornih in potniških dostavnikov svet teče počasneje kot v svetu osebnih avtomobilov. Novi renault trafic bo septembra zapeljal na naš trg skoraj 13 let kasneje od svojega predhodnika, ta pa je v tem času doživel le rahlo oblikovno in malo bolj korenito tehnično prenovo. Razlog je v nizkih cenah, ki jih dostavniki dosegajo na trgu. Te pa inženirjem ne dovoljujejo velikih vlaganj, oblikovalcem pa ne dopuščajo večjih in bolj radikalnih sprememb, ob tem so tudi njihovi kupci manj, a vseeno vse bolj zahtevni.
Dražji za 500 evrov, bogatejši za 1.500 evrov, pri nas bo septembra
Ta dejstva pojasnjujejo razmeroma počasen razvoj novega trafica in tudi njegovih tekmecev, hkrati pa dejstva dajejo pravo vrednost spremembam, ki jih novi trafic prinaša. Te so glede na omejitve pravzaprav kar korenite, njegova vsebina bogata, cene pa ostajajo ugodne. "Novinec bo od predhodnika dražji med 500 in 600 evrov, ob tem pa je vsebinsko bogatejši za 1.500 do dva tisoč evrov, nižja poraba in stroški vzdrževanja pa bosta dodaten vložek po nekaj letih povsem izničila," je na traficovi predstavitvi pojasnil šef trženja programa trafic in master Francois Mariotte. Renault bo s traficom skušal zadržati vodilni položaj v prodaji dostavnikov v Evropi, ki ga drži že od leta 1998. To jim dobro uspeva: lani je prodal 335 tisoč vozil, šest odstotkov več kot leta 2012. Letošnje leto pa je pričel z desetodstotno rastjo prodaje, pa trafic sploh še ni zapeljal med kupce.
Pridobil je 21 centimetrov, od tega 11 v tovornem delu
Oblikovalci so pošteno posegli v obliko prednjega dela novega trafica, namenili so mu bolj položen motor pokrova, prednji del od odbijača do vetrobranskega stekla pa je daljši za sedem centimetrov. Podatek, ki ni ravno v prid prostorski izkoriščenosti trafica poroča, da so inženirji potrebovali dodaten prostor za varnostne ojačitve in tudi motor, ki je, klju manjši prostornini 1,6 litra, zaradi dodatnih sistemov bolj zajeten od 1,9 litrskega predhodnika. "Stranski in zadnji del trafica ni dopuščal velikih sprememb, zato je ostal skoraj nedotaknjen," pojasnjuje direktor programa trafic Philippe Divine. Dodatnih 21 centimetrov dolžine, trafic L1 je zrasel na natanko pet, L2 pa na 5,4 metra dolžine, pa je prineslo dodatne predvsem v potniški in tovorni del. Natančno je motorni del trafica vzel sedem, kabina tri, tovorni del pa preostalih 11 centimetrov prirastka, ki prinaša dodatnih 200 litrov prostora.
Nosilec za lestev, podaljšan tovorni del skozi luknjo v sedežu
Tovorni del trafica je v osnovi doživel še najmanj sprememb. Še vedno ima ravne površine in po novem od 5,2 do 8,6 kubičnih metrov prostornine. Nosilnost je od tisoč do 1200 kilogramov, odvisno od različice vzmetenja. Novosti pa predstavljajo kovinski nosilec v zgornjem levem delu strehe v katerega lahko pospravite lestev in luknjo v prednjih sedežih, ki tovorni del podaljšata iz 2,54 oziroma 2,95 (L2) metra na 3,75 oziroma na 4,15 metra pri različici L2. Skozi luknjo boste denimo lahko vse do predela sopotnikov nog potisnili nekaj lesenih desk.
Tih, varčen in močan 1,6 litrski turbodizel iz osebnega programa Renault Nissan
Največ novosti pa je v tehničnem delu in v kabini novega trafica. Tehnični del označuje nov 1,6 litrski turbodizel znan iz nissana qashqaija in x-traila in renaulta megana ter scenica, za pogon trafica pa so mu inženirji prilagodili predvsem krivulje navore. Na voljo sta različici dCi90 in dCi115 z enim turbom ter dCi120 in dCi140 z dvema turbo polnilnikoma in serijskim sistemom stop&start. V Kopenhagnu smo preizkusili dCi115 in dCi140, oba pa sta se izkazala z, za ta razred vozil, izjemno tihim tekom in skromno testno porabo pod osmimi litri. Šibkejši dCi115 s tovarniško porabo 6,5 litra je namenjen predvsem dostavni različici, ker je opremljen le z enim turbom, je nekaj manj odziven v najnižjih vrtljajih, razživi se šele nad 1.500 vrtljaji. Zmogljivejši dCi140 prinaša že nekaj veselja v vožnji, precejšnjo odzivnost že pri 1.200 vrtljajih, živahne pospeške pod 11 sekundami do stotice in prav tako uglajen in tih tek kot šibkejši. Najvarčnejša različica motorja 1,6 dCi je dCi120, v potniški različici porabi 5,7, v dostavni pa 5,9 litra nafte na sto kilometrov. Po besedah direktorja programa trafic Philippa Divina je namenjem predvsem potniški različici, na nekaterih trgih pa je zaradi manjših emisij celo cenejši od bolj enostavnega in za šest decilitrov bolj požrešnega dCi115.
Boljše delovno okolje voznika
Veliko je sprememb tudi v potniški kabini, ki na prvi pogled sicer spomni na številne renaultove in daciine modele. Iz dacij so znana stikala klimatske naprave ter informacijski zaslon na dotik, iz renaultov obvolanske ročice, merilniki in obroči okoli njih. S tem ni nič narobe, predvsem pa je uporaba skupnih delov zelo razumljiva glede na cenovne razmere na trgu dostavnikov. Traficova kabina je, v različici furgon, za tri centimetre daljša kot prej, zato ima voznik več prostora za vzdolžni pomik sedeža in naklona, ob tem pa sedi na bolj temeljito oblikovanem sedežu s šestcentimetrskim višinskim in 20 centimetrskim dolžinskim pomikom. Zadovoljen bo z nekaj nižjim položajem za volanom, ki je bolj osebno pokončen in ne več tako dostavniško položen kot prej. Vesel pa bo tudi skupnih 90 litrov predalov v kabini, od tega je največji 54 litrski pod sedalnima deloma prednjih desnih sedežev (v trisedežni različici). Kupci bodo veseli še držal za mobilnik in tablični računalnik, predvsem pa povezljivosti med njima ter radiom - več o mobilni pisarni trafica v jutrišnjim Financah Weekend in na portalu. Številnim že omenjenim domislicam pa se pridružuje še najboljša med njimi, veliko ogledalo v senčniku pred sopotnikom v katerem voznik lahko spremlja dogajanje ob desnem boku vozila v precej širšem kotu kot z zunanjim ogledalom. Ogledalo delno nadomešča tudi senzor za mrtvi kot, povsem pa ne.
Vsi pa bodo veseli serijskih elektronskih pripomočkov, ki trafica dvigujejo vrednost. Že v osnovnem boste namreč dobili extended grip, ki izboljša oprijem na spolzkih podlagah, hill holder ki zadrži vozilo na klancu in se izklopi ob speljevanju ter splošno znanih sistemov ABS, ESP, ASR (nadzor zdrsa) in pomočnika pri zaviranju EBA.
Foto: Miloš Milač