Sneg smo še nedolgo nazaj opazovali zgolj na fotografijah, ohladitev in padavine pa so pred nekaj dnevi pobelili gorske vrhove. A minuli konec tedna je zima svoje zobe pokazala tudi na nekaterih cestah, tako je bila zaprta cesta čez Vršič, sneženje pa je načrte prekrižalo tistim, ki so se iz Celovca vračali z nakupov. Zasnežen je bil Ljubelj, zimska oprema pa je bila obvezna tudi na cestah čez prelaze Predel, Korensko sedlo in Jezersko.
Od petka bo obvezna zimska oprema
Od petka pa bo zimska oprema obvezna tudi po zakonu, vožnjo pozimi namreč opredeljuje zakon o pravilih cestnega prometa in velja od 15. novembra do 15. marca naslednjega leta oziroma v zimskih razmerah - ko se ob sneženju sneg oprijema vozišča ali ko je vozišče zasneženo, zaledenelo (ledna deska) ali poledenelo (poledica).
Vožnja brez zimske opreme pa ni poceni! Če voznik nima ustrezne zimske opreme, je globa 40 evrov, če zaradi tega ovira promet, znaša globa 500 evrov in pet kazenskih točk.
- zimske pnevmatike na vseh kolesih ali
- poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige ali verigam enakovredni pripomočki za pogonska kolesa. Vozila s štirikolesnim pogonom morajo imeti v primeru stalnega pogona snežne verige vsaj za eno os in v primeru priklopljivega pogona vsaj za stalno vklopljeno os.
Profil gum, ki štejejo v zimsko opremo, mora biti globok najmanj tri milimetre. Zimske pnevmatike so tiste pnevmatike, ki imajo na boku proizvajalčevo oznako "M+S" ali "M.S" ali "M&S". Zimske pnevmatike so lahko tudi nižjega hitrostnega razreda (največ za dva hitrostna razreda), kot je najnižji predpisani s strani proizvajalca vozila za dovoljene pnevmatike vozila. Za zimsko opremo vozil, ki so v prometu na priobalnem območju države, veljajo tudi samo poletne pnevmatike s profilom najmanj tri milimetre. Priobalno območje je del države, ki ga omejuje obala Jadranskega morja, meja z Italijo, meja s Hrvaško ter naslednje ceste (ki niso vključene v to območje): mejni prehod Osp-Črni kal, Črni kal-Aver, Aver-Gračišče in Gračišče-mejni prehod Brezovica pri Gradinu.
Pri izbiri primerne obutve vam lahko pomaga test pnevamtik
In kaj, če so vaše stare zimske pnevmatike že na smetišču zgodovine ali pa vam je vulkanizer zaradi rabe ali starosti odsvetoval njihovo montažo ter potrebujete nove? Kako se znajti v poplavi okroglih in črnih pnevmatik, ki so si tako na pogled enake?
Poleg mnenja znancev in neznancev lahko pomaga tudi veliki test pnevmatik, ki ga vsako leto, tudi v sodelovanju s slovenskim AMZS, pripravi nemški avtomobilski klub ADAC. Pri pnevmatikah sicer štejejo številne lastnosti: kako se obnašajo na suhi cesti, na mokrem, na snegu, na ledu, njihova glasnost, poraba goriva in obraba. Za varno in zanesljivo vožnjo je pomembna uravnoteženost, kajti le tiste pnevmatike, ki imajo uravnotežene lastnosti, se bodo dobro izkazale v vseh razmerah.
V članku Cena naj ne bo odločilni dejavnik pri nakupu zimskih gum smo pod drobnogled vzeli veliki AMZS test pnevmatik, poudarili nekaj nasvetov glede izbire gum prilagojenih individualnim željam voznika ter zapisali informativne cene.
Veliki test pnevmatik dimenzije 185/60 R15
Veliki test pnevmatik dimenzije 225/45 R17
Kako pomemben faktor je cena?
Za mnenje glede testov smo povprašali tudi strokovnjaka in izvedeli, kako se kupci pravzaprav odločajo za nakup zimskih pnevmatik. Zanimivo je, da petino kupcev zanima zgolj cena, petina pa jih točno ve, kakšne pnevmatike želi. Pred nakupom se je tako dobro oborožiti z informacijami.
Pogled strokovnjaka na teste pnevmatik
"Testi zimskih pnevmatik kakovostno in vsebinsko napredujejo iz leta v leto, približno tako kot sama kakovost zimskih pnevmatik. Tokratni test je povsem korekten in načeloma ni zavajajoč. Pred leti sem ob spremljanju teh testov dobil občutek, da ADAC precej poveličuje nemške proizvajalce gum, v zadnjem času pa ni več tako. Test kar podrobno secira lastnosti zimskih gum in s tem porabniku omogoča dobro, predvsem v tehničnem smislu, izbiro v obsežni ponudbi gum," je pojasnil Boštjan Gorc iz Špana, ob tem je dodal, da slabih pnevmatik ni več - so samo dobre in boljše.
Pnevmatike niso vaša edina skrb - očistite stekla!
Zakon pa ne ne spotika le ob pnevmatike, tako je o vožnji pozimi zapisano tudi, da na vozilih ne sme biti snega, ledu, vode ali drugih snovi, ki bi lahko vplivale na vozne lastnosti vozila, ali ki bi se lahko raztresale ali razlivale z njega. Stekla vozila in vzvratna ogledala morajo biti čista, da je vozniku omogočena normalna vidljivost. Globa za svojeglavost je 200 evrov.
Če ne upoštevate signalizacije je kazen 300 evrov
Če se vozilo, ki nima predpisane zimske opreme, pa bi jo moralo imeti, ali je v prometu, ko ne bi smelo biti, ustavi na cesti in ovira promet, ga mora voznik nemudoma odstraniti. Če voznik ne odstrani vozila, odredi odstranitev pooblaščena uradna oseba. Odstranitev vozila opravi na stroške lastnika vozila izvajalec rednega vzdrževanja ceste. Voznik mora upoštevati prometno signalizacijo, ki označuje zimske razmere, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste. Če tega ne upoštevate, vas lahko doleti globa 300 evrov.
Vozilo vam lahko tudi izločijo iz prometa
Uradna oseba pa vam lahko tudi prepove nadaljnjo vožnjo in vas izloči iz prometa, če v zimskih razmerah nimate predpisane zimske opreme ali če je na vozilu sneg, led, voda ali druge snovi, ki bi lahko vplivale na vozne lastnosti vozila ali ki bi se lahko raztresale ali razlivale z njega ali če stekla vozila ali vzvratna ogledala niso čista. Uradna oseba vam zaradi tega lahko vozilo tudi izloči iz prometa ali vam odvzame registrske tablice.