Mali in okrogli Smart fortwo tudi v tretje ostaja prav posebna in originalna avtomobilska igračka. Ob številnih bolj ali manj hudomušnih pripombah na račun oblike in velikosti novega Smarta fortwo namreč skorajda ni šlo brez vzporednic s slavnim jajčkom presenečenja, ki v sebi skriva igračko - takšno zanimivo, simpatično, vsakdanje uporabno, sila zabavno in predvsem unikatno.
Smart že od leta 1998 na cestah praktično nima prave konkurence ter ostaja eden in edini svoje vrste. Dvosedežni in že kar smešno kratki mestni malček s pogonom zadaj je v tem času zaradi svojih mer in neverjetne okretnosti postal svojevrstni kult (prodali so jih 1,6 milijona), prava zvezda v večjih mestih, njegovo poslanstvo pa bo lahkotno nadaljevala tudi tretja generacija najmlajše evropske avtomobilske znamke.
Brez njega si bližnjega in s pločevino na ozkih ulicah popolnoma zabasanega Trsta skorajda ne moremo predstavljati, tudi v večjih slovenskih mestih Smarti prve in druge generacije obračajo skoraj na mestu, najdejo še tako majhno luknjo na parkirišču ali pa navihano „kukajo" postavljeni pravokotno na vzdolžnih parkirnih mestih. Nekateri mimoidoči ob tem poziranju tudi vihajo nos, a v resnici bi tudi sami z njim gotovo izvajali raznorazne pobalinske trike. Tudi sami smo se temu nekaj časa zavestno upirali, a vendarle kaj hitro popustili.
Številke povedo, da je novi Smart v dolžino takšen kot prej, na novo zasnovanem podvozju namreč meri 2,69 metra. V povsem drugačni luči se ta številka pokaže, ko novinca postavimo ob bok prvi generaciji. Ta je v dolžino namreč merila zgolj dva metra in pol (ob 181 cm medosne razdalje), v širino pa dober meter in pol. Smart je v drugo zrasel na 2,69 metra (187 cm medosne) ter se poširil na 156 cm, tretja generacija pa je še za konkretnih 10 centimetrov širša, kar v ovinkih (ob zadaj širših pnevmatikah) prinaša tudi boljšo lego in vodljivost.
V novem Smartu občutek utesnjenosti tako dodobra zgine, saj na 166 cm širine (in 156 cm višine) nudi dovolj prostora za ramena in komolce (ter glave) obeh potnikov. S tem je počutje že takšno, kot bi sedel v kakšnem večjem avtu. Na majhnost te spomni zgolj oziranje čez ramo nazaj pri vzvratni vožnji in parkiranju, ko se vedno znova začudiš, (do) kam in kako vse lahko spraviš avtomobil. Tistega za seboj lahko z roko že skorajda pobožaš pa je še vedno nekaj prostora na voljo.
Večji Smart ForFour (in twingo) sta se zaradi svoje zasnove motorja in pogona zadaj ter posledično 45-stopinjskega obračanja prednjih koles izkazala kot prava kralja mestnih ulic, a je mali Smart letvico okretnosti dvignil še pol stopničke višje. Z enako zasnovo in še krajšo medosno razdaljo ga je tako moč obrniti skoraj na mestu, kar vedno znova nariše nasmeh na obrazu.
Obračalni krog od kolesa do kolesa je namreč rekordno majhen in znaša 6,95 metra, manevriranje ter parkiranje pa poleg kratke dolžine olajšajo še neposredno krmiljenje s spremenljivim prestavnim razmerjem, dober položaj sedenja ter spodoben pregled na vse strani.
Pogled desno prek rame nekoliko ovira zadnji stebriček, skorajda idealno parkiranje v mišjo luknjo pa delno onemogočajo zares dolga vrata. Zasedejo namreč več kot pol dolžine avtomobila, na sredini pa imajo še dodaten rob, tako je kobacanje iz vozila na ozkih parkiriščih brez dotikov s tujo pločevino ali kako steno lahko tudi pravi projekt. Po nekaj takšnih poskusih smo ugotovili, da bi vrata za oceno odlično vsekakor morala biti krajša.
Smart ima v ponudbi različne pakete opreme, ki omogočajo tudi nekaj individualizacije. V notranjosti voznika in sopotnika sicer pričaka mladostna, zanimiva, razgibana in kvalitetno izdelana armaturna plošča, ki je v paketu Passion skupaj s sredinskim delom vrat lahko odeta v privlačno oranžno tkanino - blago je ob tem takšno, da se bo vanj rad ulovil prah in druga umazanija. Sopotniki so se večinoma navduševali in zabavali z vrtljivimi okroglimi režami za zrak, pozornost pa je pritegnil tudi drsnik za samodejno uravnavanje temperature v vozilu, ki spominja na lupo.
Merilnik hitrosti ima v sredini barvni večnamenski zaslon, volan je fiksen z nekaj tipkami, prestavna ročica poznana iz Renaultov (in Dacij), sredinska konzola pa ukrojena po vzoru tiste iz Mercedesa - za navigacijo bo sicer moral poskrbeti vaš mobilnik.
Prostora za odlaganje drobnarij in plastenk je kar nekaj - denimo v vratih in ob vznožju prestavne ročice, znova pa nas je navdušil stranski predalček, ki ga je moč izvleči. Tokrat smo morali shajati brez držala za pametni mobilnik, zato smo še toliko bolj pogrešali kakšen odlagalni prostor med sedežema, pri čemer pa se sovoznikov lahko poklopi in omogoči prevoz 1,55 metra dolgih predmetov.
V prtljažnik gresta dva manjša kovčka oziroma kar 260 litrov prtljage - 40 več kot prej -, pri tem manjše predmete lahkotno in priročno naložimo kar skozi odprtino zadnjega stekla, za večje pa odpremo zadek. Ta se ob tem spremeni v uporabno polico z nosilnostjo do 100 kg, v sebi skriva dodaten prostor za razne malenkosti, še nekaj manjših in ožjih predmetov pa lahko pospravimo v rolo z mrežastim žepom za sedežema.
Testnega Smarta je poganjala močnejša različica atmosferskega motorja z 52 kilovati, ki se ob 880 kilogramih suhe teže izkaže kot sprejemljiva in dokaj varčna izbira. Med našim druženjem je v povprečju porabil med 5,5 in 6,7 litra goriva na sto prevoženih kilometrov. Z njim Smart z mesta do 100 km/h pospeši v 14,4 sekunde ter doseže najvišjo hitrost 151 km/h. Motor od moči resda ne poka, zadka ob še tako hudem prizadevanju voznika ne bo odneslo, v redkih mejnih situacijah na spolzkem asfaltu, v dežju ali snegu pa ga bo še dodatno umirila stabilnostna elektronika.
Dirkaško navdahnjeni vozniki bodo tako ostali brez zabave, ki jo na papirju ponuja zadnji pogon, vendar pa celotni paket za urbano džunglo povsem zadostuje. Z njim smo se sprva z malce težkim srcem podali tudi na obvoznico in pozneje hitro cesto ter avtocesto, skrb pa je bila odveč. Če odmislimo motorni hrup, ki (neobičajno) prihaja povsem izza hrbta ter piša vetra pri višjih hitrostih nas ForTwo vseeno ni razočaral.
Pri prehitevanju in vključevanju na avtocesto je resda potrebno še malce več preudarnosti in načrtovanja, a ko se trivaljni »mlinček« zavrti v višje vrtljaje, pot proti cilju poteka brez skrbi - le zaradi kratke medosne razdalje se Smart ne razume najbolje z neravninami (in ležečimi policaji), prek večjih tudi nelagodno poskoči.
Čeprav majhen ima ForTwo serijsko všite kar nekaj varnosti, na preizkusu EuroNCAP pa je prejel štiri zvezdice - ponudil je visoko zaščito potnikov. K temu lahko prištejemo čvrsto zasnovo karoserije, sisteme ABS, ESP ter pet zračnih blazin vključno s kolensko za voznika in sistem crosswind assist.
Ta s pomočjo ESP zmanjšuje občutljivost na bočni veter, v praksi pa smo se v burjasti Vipavski dolini počutili kot bi nas občasno neka nevidna sila potegnila navzdol. Za doplačilo Smart ponuja tudi sisteme za preprečevanje trka v mestu in za opozarjanje na nenamerno vožnjo prek črte ali premajhno varnostno razdaljo.
Prikupen, neverjetno okreten in še naprej poseben najmanjši Smart je v tretje postal nekoliko polnejši, kljub vsemu pa ostaja mestu najbolj prijazen zaresen avtomobil, s katerim se parček po potrebi lahko odpravi še na kak daljši izlet. Ker razumljivo ponuja tudi isofix priključke, vase sprejme otroški sedež, da otroci v takšnem „kinder jajčku" neizmerno uživajo pa najbrž tudi ni treba posebej razlagati.
Foto: Matej Kačič