Avto

(Intervju) Čas za vodik bo takoj, ko nastopijo težave s polnjenjem električnih avtov

Tadej Auer, direktor razvojnega centra za vodikove tehnologije, o prihodnosti avtomobilov na vodikovo gorivo, njihovih prednostih in slabostih

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

19.10.2015 23:30
Čas branja: 4 min

Po preizkusu prvega velikoserijskega avtomobila na vodikovo gorivo, toyote mirai (podrobneje o njej v petek), smo pogledali kakšne so razmere za ta energent v Sloveniji in kako deluje edina črpalka v Lescah. Direktor razvojnega centra za vodikove tehnologije Tadej Auer je prepričan v prihodnost tega energenta, pred klasičnimi elektrilnimi avti z zunanjim polnjenjem, je polnjenje hitrejše, proizvodnja elektrike pa potek v mobilni napravi - gorivni celici, prednost tovrstne zasnove je tudi hitro polnjenje in velik doseg, slabost draga infrastruktura in cena energenta v primerjavi z elektriko.

Tadej Auer, razvojni center za vodikove tehnologije
"Če vprašanje o smiselnosti poslovnega modela preverja zrelost trga za sprejem vodikovih tehnologij, lahko le špekuliramo. Vodikove tehnologije so komercialno dostopne, torej jih lahko pričakujemo takoj, ko bodo nastopile prve resnejše težave s polnjenjem električnih vozil. Tudi zavajanja o doseganju predpisov pri emisijah dizelskih motorjev in motorjev z drugimi gorivi gotovo koristijo," pravi direktor razvojnega centra za vodikove tehnologije (RCVT) Tadej Auer.

Kakšen je električni izkoristek energije vodika?

Električni izkoristek energije vodika v gorivnih celicah je večji od 50 odstotkov. Ker nas zanima električna energija, ta podatek lahko primerjamo z izkoristki motorjev z notranjim zgorevanjem. Pri vseh pogonih moramo upoštevati še izkoristek transmisije, ki kaže v korist elektromotorjev. Navadni uporabnik lahko ta del občuti v višjih pospeških (ponavadi pri hitrostih do 60 kilometrov na uro) z električno gnanim vozilom. Cena vodika je odvisna od dobavitelja, giblje se med 7,5 do devet evrov na kilogram.

V Lescah je ena redkih črpalk z vodikom. Ali deluje?

V Lescah smo na bencinski servis Petrol umestili prvo vodikovo polnilnico v Sloveniji. Lokacija je načrtovana za prihodnjo avtobusno floto na vodik in gorivne celice. Trenutno deluje, odjemnik je Slovenska vojska. Tudi drugi uporabniki so zelo dobrodošli.

Lesce-vodik.1445255008.jpg.n.960px.jpg
Prvo demonstracijsko vodikovo polnilnico je na bencinskem servisu Lesce postavil Petrol. Po njihovih besedah med drugim tudi zaradi napovedi občine Bled o uvedbi avtobusa, gnanega na vodik. Projekt za zdaj miruje, pravijo na Petrolu, vojske ne omenjajo. Dodajajo pa, da je demonstracijsko vozilo hyundai iX35 fuell cell partnerja CONOT porabilo nekaj deset kilogramov vodika. Vodik Petrolu dobavlja podjetje Tehnični plini Jesenice, ki ima tudi svojo proizvodnjo. V prihajajočih mesecih bodo izvedli preventivno vzdrževanje in jo pripravili za prva vozila, ki jih na trgu pričakujejo v letu 2016. Od avtomobilskih trgovcev pričakujejo tudi, da bodo napovedali prodajo teh vozil, da bo oskrba lahko potekala nemoteno.

Črpalka ima nižji polnilni tlak, kar bo pri avtih na vodik težava, saj bo polnjenje posode z vodikom zaradi nizkega tlaka zelo skromno. Vaš komentar?

Polnilnica, ki smo jo v okviru demonstracijskega projekta pridobili s sofinanciranjem evropskega sklada za regionalni razvoj, je namenjena predvsem avtobusom, ki imajo zaradi velikosti možnost polnjenja pri 350 barih. Polnjenje avtomobilov poteka pri 700 barih, na kar prisegajo vsi dosedanji proizvajalci avtomobilov, tudi BMW, ki je sprva stavil na utekočinjeni vodik. Za ta namen bodo zainteresirani prodajalci goriv soudeleženi pri razvoju infrastrukture, prvi tak primer bo najverjetneje v Ljubljani.

Koliko stane gradnja črpalke, kdaj bo vodikova črpalka kot poslovni model smiselna?

Nakup in postavitev polnilnice v Lescah sta stala približno 300 tisoč evrov. Polnilnca večje zmogljivosti pa okoli 700 tisoč evrov, odvisno od dobavitelja opreme. Če vprašanje o smiselnosti poslovnega modela preverja zrelost trga za sprejem vodikovih tehnologij, lahko le špekuliramo. Vodikove tehnologije so komercialno dostopne, torej jih lahko pričakujemo takoj, ko bodo nastopile prve resnejše težave s polnjenjem električnih vozil. Tudi zavajanja o doseganju predpisov pri emisijah dizelskih motorjev in motorjev z drugimi gorivi gotovo koristijo.

Kako v Sloveniji poteka proizvodnja vodikovega goriva, kje so mogoče dobave?

Proizvodnja vodika trenutno poteka zlasti s parno reformacijo zemeljskega plina, tudi v Sloveniji. Sledi hidroliza vode, zaradi katere lahko vodik obravnavamo kot povsem obnovljiv vir energije, saj električno energijo pridobimo v hidro-, sončnih ali vertnih elektrarnah.

Kaj menite o vodiku kot energentu za pogon osebnih avtomobilov. Kje vidite glavne prednosti, kjer slabosti?

Vodik je energijski vektor, podobno kot električna energija. Kot energent v kombinaciji z gorivnimi celicami omogoča pomembno večji izkoristek (nižji obratovalni strošek) v primerjavi s klasičnimi pogoni avtomobilov in je prijazen do okolja. Avto na vodik in gorivne celice je avto na električni pogon, ki razpolaga z lastno elektrarno, to so gorivne celice. Polnjenje »elektrarne« z vodikom je časovno (približno tri minute za osebni avtomobil s tlakom 700 barov) in izvedbeno podobno klasičnemu (dizelsko gorivo, bencin, plini), kar je gotovo prednost v primerjavi z baterijskimi električnimi avtomobili. Razvoj infrastrukture, postavitev usteznih polnilnic v cestni promet zagotovo pomeni pomembno višjo investicijsko oviro, kot so električne polnilnice, ki jih poznamo danes. Trenutno pridobivanje vodika ni ravno poceni, vendar je konkurenčno že danes.

Kakšne so druge možnosti?

Če smo zagovorniki vodikovih tehnologij, težko govorimo o drugih možnostih. Vedno so seveda alternativne rešitve. Slabost, torej pridobivanje vodika, lahko denimo pomembno poenostavimo s fuzijskimi elektrarnami, katerih tehnologijo bomo še nekaj let razvijali. Zagotovo že danes lahko proizvajamo vodik v slovenskih hidroelektrarnah, ponoči, ko odjem električne energije ni izrazit. Premik v tem delu bo najzanesliveje opravil trg.

Kako do vodikovega goriva?

Če se osredotočimo na pridobivanje električne energije z vetrnicami z generatorjem električne energije (obnovljiv vir), potrebujemo elektrolizator, v katerem s tako pridobljeno električno energijo pridobivamo vodik iz vode. V Sloveniji sta trenutno dve večji vetrnici, vendar nista neposredno vezani na elektrolizator, temveč proizvedeno električno energijo distribuirata do porabnika (tudi elektrolizatorja) posredno, prek distribucijskega elektroomrežja. Vodik iz elektrolizatorja s kompresorjem tlačimo v jeklenko za transport vodika. Te jeklenke dostavimo do polnilnice in z dodatnim kompresorjem vodik napolnimo v rezervoar v avtomobilu ali avtobusu. Če gre za večje količine, distribucijo proizvedenega vodika na viru opravimo v distribucijskem ali prenosnem omrežju, podobno kot zemeljski plin, do končnega porabnika (polnilnica). Poleg tehnologije potrebujemo torej električno energijo iz obnovljivega vira in vodo (vodovod ali reka za večje količine).

Avtomobil s pogonom na vodik in gorivne celice potrebuje elektromotor, gorivne celice, rezervoar za gorivo (vodik), manjšo baterijo, ki omogoča enakomerni dovod električne energije na elektromotor in pogonska kolesa ter shranjevanje električne energije med zaviranjem med vožnjo. V gorivnih celicah oziroma mobilni elektrarni iz vodika ustvarjamo električno energijo, ki jo vodimo na elektromotor oziroma pogonska kolesa avtomobila. Stranski produkt sta toplota in voda. Drugih emisij ni. Pri opisanem postopku lahko prepoznamo prednost v primerjavi z električnimi vozili predvsem pri polnjenju, pomembno daljši prevoženi razdalji med dvema polnjenjema, velikosti avtomobila. Lahko bi rekli, da so električni avtomobili bolj primerni za urbana okolja, medtem ko avtomobile s pogonom na vodik in gorivne celice lahko uporabljamo za daljše poti. Tadej Auer, direktor razvojnega centra za vodikove tehnologije

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.

Preberite tudi:

29.10.2015
FINANCE
Okolje & energija
Kdo se v Sloveniji ukvarja z vodikovo tehnologijo in kaj dela
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kdo se v Sloveniji ukvarja z vodikovo tehnologijo in kaj dela 1

V Sloveniji je več projektov, povezanih z vodikovo tehnologijo. Predstavil jih je Gregor Dolanc z Instituta Jožefa Stefana.

FINANCE
Okolje & energija
(intervju) Povpraševanje po vodikovih avtih je tolikšno, da jih primanjkuje
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (intervju) Povpraševanje po vodikovih avtih je tolikšno, da jih primanjkuje

Poznam primer, ko je manjša svetovalna družba postavila svojo vodikovo polnilnico in zamenjala vse svoje avte za vodikove, pravi Jan Schuurman z nizozemskega infrastrukturnega ministrstva.

FINANCE
Avto
Kam nas bo pripeljala elektrika
FINANCE
(Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji
PRO
Finance
Redakcija Prevozi (Revija Prevozi) Slovenska bitka s kitajskimi zmaji (PRO)

Vabimo vas k brezplačnemu prenosu revije Prevozi.

FINANCE
Okolje & energija
(intervju) Vodik, upanje za obnovljive vire energije
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (intervju) Vodik, upanje za obnovljive vire energije 5

Z Markom Kovačem z Instituta Jožef Stefan smo govorili o možnostih in izzivih za uporabo vodikovih tehnologij.

FINANCE
Avto
V času vzpona električnih avtov se vodik kaže kot prijaznejša alternativa
Avto
AvtoMiloš Milač V času vzpona električnih avtov se vodik kaže kot prijaznejša alternativa 31

Nemški inštitut za solarne energijske sisteme Fraunhofer odpira boj za najbolj trajnostni vir energije. Po raziskavi inštituta, ki zajema celotno dobo od proizvodnje, uporabe do razgradnje vozil, so avtomobili na vodik in gorivne celice do okolja bolj prijazni kot klasični električni.

IZVOZNIKI
Novice
Petrol vse bolj razvija storitve pametne mobilnosti
Izvozniki.si
NoviceMladen Miković Petrol vse bolj razvija storitve pametne mobilnosti

Intervju: Miha Valentinčič, direktor inovativnih poslovnih modelov in digitalizacije pri Petrolu

FINANCE
Okolje & energija
Rabo bio plina spodbujajo tudi s subvencijami in zelenimi certifikati
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Rabo bio plina spodbujajo tudi s subvencijami in zelenimi certifikati

V prometu uporabljajo vse več plina, tako utekočinjenega zemeljskega plina kot tudi stisnjenega zemeljskega plina, je povedal Konstantin Petrov iz nemške energetsko-svetovalne družbe DNV GL – Energy.