Danes boste težko našli avtomobilskega proizvajalca, ki v ponudbi nima, ali vsaj ne razvija, priključnega hibrida ali električnega avtomobila. Nekateri so se prehoda na elektriko lotili bolj odločno, nekateri bolj zadržano. Smart pa je prvi klasični proizvajalec, ki se s prenovo trojčka mestnih fortwo, fortwo cabrio in forfour zavezuje le električnem pogonu. Drzen korak, glede na to, da je bilo lani od 118 tisoč prodanih smartov, 18 tisoč električnih. Ali električni pogon in ničelni izpusti prinašajo tudi užitek v vožnji, smo preverili po ulicah Valencie.
Izgubil nos in dobil oznako EQ
Oblikovno so spremembe doletele žaromete ter obraz. Pri motornem pokrovu ni več zračnih rež. Oblikovalci so mu z umaknitvijo znaka izmaknili še nos, zato je videti bolj jezen. Še vedno pa ju ne bo težko prepoznati. Kabino si boste odslej lahko omislili v novih barvah, ob prestavni ročici pa so oblikovali nov predal.
Elektromotor, ki je nameščen pod prtljažnim prostorom, razvije 60 kilovatov (80 konjskih moči), kar na papirju ni veliko, v smartu pa je povsem dovolj. Zaradi visokega navora, 160 newtonmetrov, so pospeški odločni, prav tako odzivnost. Pri pospeševanjih med semaforji se je tako mogoče meriti tudi z motoristi. Najbolj te v naslonjalo potisnejo pospeševanja od 30 do 60 kilometrov na uro. Od mirovanja do 60 kilometrov na uro smart EQ fortwo pospeši v 4,8 sekunde. Višje hitrosti pa so drugotnega pomena, saj se je po mestnih ulicah hitreje težko peljati, marsikje tudi nedovoljeno.
Doseg teoretičnih 135 kilometrov
Vse tri različice smarta imajo v dnu še vedno baterijo z močjo 17,6 kilovatne ure. Po meritvenem ciklu WLTP v smartu "za dva" to pomeni 135-kilometrski doseg, v brezstrešni različici 132 in v štirisedežnem modelu 130 kilometrov dosega. V praksi pa bo še manjši. Nekaj dosega lahko pridobite ob vklopu eco voznega načina. Takrat deluje močnejša rekuperacija energije ob spuščanju stopalke za plin. Takrat je mogoče velik del voženj opraviti zgolj z desno stopalko. V običajnem voznem načinu pa se smart prosto "kotali". Na vožnjah po središču Valencie smo z dvosedežnim smartom dosegli porabo 14,6 kilovatne ure na sto kilometrov, pri štirivratnem pa 19,9.
Mestna vrtalka, ki se lahko meri z motoristi
Vožnja s smartom fortwo ostaja edinstvena. S prenovo ohranja dolžino 2,7 metra, to pa pomeni, da sem ga na parkirišču, kjer je predvideno bočno parkiranje, parkiral kar vzvratno. Ostaja brez dvoma najbolj okreten mestni avtomobil. Spretni lastniki bodo lahko v eno parkirno mesto, kjer bi sicer počival mercedes razreda E, stlačili kar dva dvosedežna smarta.
Ker je motor nameščen zadaj, je mogoče zelo ostro zavijanje. Zato ima daleč najmanjši obračalni krog na trgu – manj kot sedmih metrov. Obračanje v slepih ulicah in tesnih parkiriščih je preprosto in zabavno. Zaradi majhnosti pa je vožnja čez luknje in ležeče policaje bolj poskočna. Udobnejša je zaradi daljše medosne razdalje štirivratna različica.
Delite ga lahko s prijatelji ali z njim služite
Pomembnejši del prenove zadeva aplikacije, povezljivost in možnosti deljenja vozila. Celotna aplikacija je bila prenovljena, postopek registracije pa poenostavljen. S pomočjo prve je mogoče preveriti položaj vozila, stanje baterije in vključiti predhodno ogrevanje ali hlajenje vozila. Možno je še precej več. S pomočjo aplikacije ready to lahko išče prosta parkirna mesta, v trgovini pa vam aplikacija pomaga pri oceni, ali boste paket stlačili v prtljažnik. Vozilo bo s pomočjo aplikacije ready to share mogoče deliti s prijatelji in širše. Trenutno v Sloveniji to še ni mogoče.
Kljub Kitajcem slovenska zgodba še ni končana
Daimler je s kitajsko družbo Geely ustanovil skupno podjetje, s katerim bosta sodelovala pri nadaljnjem razvoju znamke Smart. Leta 2022 na trg prihaja nova generacija smarta, ki bo po velikosti segal v razred B, izdelovali pa ga bodo na Kitajskem. Ali bodo zato ustavili proizvodnjo v Novem mestu, niso mogli napovedati. Pravijo, da bo to odvisno od povpraševanja oziroma prodaje. Z začetkom proizvodnje na Kitajskem bodo ob tem vzporedno prodajali še aktualne smarte, tudi štirivratnega, ki ga izdelujejo v Sloveniji.
Najpomembnejši trgi so Nemčija, Francija in Italija. V kolikšnem razmerju so med kupci fizične osebe in podjetja? S podatkom ne razpolagajo, priznavajo pa, da je zelo odvisen od trga. Na Nizozemskem prodajo skoraj vse smarte podjetjem, saj so le ta upravičena do subvencije za električne avtomobile. V Sloveniji so jih 75 odstotkov pokupila podjetja, so sporočili iz Autoccomercea, zastopnika za vozila Smart.
Med vsemi lani prodanimi smarti v Sloveniji je bilo tri četrtine električnih. Na slovenski trg pa so že prispeli prvi prenovljeni primerki. V primeru naročila novega smarta bo treba nanj počakati od dva do tri mesece, cene pa s prenovo ostajajo nespremenjene. To pomeni 22.990 evrov za dvosedežnega, 23.670 evrov za štirisedežnega in 26.345 evrov za smarta fortwo cabrio. Pri vseh bo ceno znižala še subvencija Eko sklada v višini 7.500 evrov.
Smarti na elektriko, da bodo osemvaljniki živeli dlje
Smart s prenovo ostaja šik avtomobilček, ki blesti v mestni vožnji. Električni pogon se mu odlično poda, saj veliko večino časa izkorišča prednosti električnega motorja: iskriva pospeševanja, odzivnost, tiho delovanje in ničelne izpuste. Šibka točka ostaja doseg, ki je z izjemo mestnega okolja – kjer bi moral preživeti večino časa – majhen. Bencinske smarte bi brez dvoma globalno lahko prodajali tudi v prihodnje. V Daimlerju pa z elektrifikacijo smartov želijo zmanjšati povprečne izpuste ogljikovega dioksida celotne flote, da bi lahko še naprej prodajali dobičkonosne osem- in 12-valjne mercedese in AMG.
Foto: Daimler in Uroš Božin