Bili smo med izbranci, ki so se udeležili delavnice o taycanu. Usedli smo se v porscheja, ki spreminja prihodnost znamke. Ker smo o samem taycanu pisali že večkrat, tokrat razkrivamo prve vtise in rešitve, po katerih se razlikuje od drugih električnih avtomobilov na trgu. Ob prvem srečanju preseneti velikost. V resnici je manjši, kot je videti na slikah. Za lažjo predstavo: od panamere, s katero si deli platformo, je krajši za devet centimetrov. Zunanjost je že dobro znana, saj se oblika taycana ne razlikuje pretirano od koncepta mission E, ki so ga prvič predstavili že leta 2015.
Zlivanje klasike in modernosti
Ob odklepanju kljuke, ki so enake tistim na carreri 911, malenkost odstopijo od karoserije. Odpiranje vrat razkriva, da stekla nimajo okvirjev. Ob prvem pogledu notranjosti preseneti površina, ki jo pokrivajo zasloni. Vsak taycan ima (vsaj) tri zaslone:
- ukrivljen zaslon pred volanom, ki prikazuje najpomembnejše podatke, upravlja pa se s stikali na volanu;
- osrednji zaslon na dotik;
- zaslon na osrednjem grebenu, ki deluje na pritisk s haptično potrditvijo;
- doplačljiv zaslon za sovoznika (kot na sliki), ki lahko na njem izbira glasbo, vnaša cilje v navigacijo ali spremlja merilnike.
Ostaja pravi porsche
Veseli nas, da iz voznikovega sedeža taycan ostaja pravi porsche. Oblika je zmes klasičnih porschejevskih linij in sodobnih rešitev. Stikal in gumbov je le za vzorec, skoraj vsem sistemom se ukazuje prek zaslonov. Stikalo za zagon je še vedno na levi strani. Najvišja točka armaturne plošče je ukrivljen zaslon z merilniki. Na sredini je obratomer zamenjal merilnik moči. Celotne merilnike je mogoče prilagoditi tako, da lahko skozi celotno širino prikazujejo le zemljevid navigacije, ali jih omejiti za uporabo na dirkališču. Kot so razložili, je sedenje enako kot v panameri, vendar višje kot v carreri. Pri tej so si sposodili ročico menjalnika in jo prestavili ob volan, da sta na sredini lahko držali za pijačo.
V kabini se čuti kakovostna izdelava. Na prvi dotik so materiali drugačni. Razstavljeni taycan turbo S je bil namreč oblečen v tiste, ki niso živalskega izvora, temveč iz reciklirane tkanine. Sedalno površino pokriva material iz mikrovlaken, ki se lepo poda športnemu duhu taycana. Pri Porscheju pričakujejo, da se bodo za takšno notranjost odločili mlajši, bolj ozaveščeni kupci, v tridesetih. Brez doplačila pa je v taycanu turbo S še vedno mogoče izbrati usnjeno notranjost. Na zadnjih sedežih se ne sedi skrčeno, kar se zaradi baterij pogosto zgodi v električnih limuzinah, je pa prostora manj kot v panameri.
Po čem se taycan razlikuje od preostalih električnih avtomobilov
- 800-voltna napetost: taycan je prvi serijski avto, zgrajen na 800-voltni arhitekturi. Drugi električni avtomobili uporabljajo 400-voltno napetost. Kaj to pomeni in kakšne prednosti prinaša? Z višjo napetostjo lahko enako količino energije prestavlja po vozilu z manjšim pretokom. Manjši pretok pa pomeni manj toplote, ki jo mora omrežje razkropiti – tanjše kable in nižjo maso. Arhitektura 800-voltnega živčevja omogoča daljše visoke obremenitve in hitro polnjenje z večjo močjo. V idealnih razmerah je največja moč polnjenja do 270 kilovatov.
- Sinhrona elektromotorja: na vsaki osi je sinhron elektromotor s stalnim magnetom, ki ustvarja naravno magnetno polje. Rotor se tako sinhrono giblje z magnetnim vrtljivim poljem statorja. Posebnost elektromotorja je lasno navitje tuljav statorja. To pomeni, da je v statorju več bakra, kar poveča moč in navor ter omogoča učinkoviteje ohlajanje. Tako je tudi manjša izguba energije. Takšni elektromotorji so precej bolj zapleteni in dražji. »Želeli smo imeti poseben električni motor,« je dejal Adrian Börner.
- Dvostopenjski menjalnik: ker ima taycan dva motorja, ima tudi dva menjalnika. Na prednji osi je enostopenjski, ki skrbi za prednji motor, na zadnji pa dvostopenjski. Prva prestava je krajša in namenjena pospeševanjem, druga, daljša, pa skrbi za gospodarnost in zalogo moči pri velikih hitrostih.
- Garaža za stopala: najnaprednejši električni avtomobili imajo baterije nameščene v dnu. To prinaša nizko težišče in odlično razporeditev teže. Se pa zaradi višjih tal sedi v njih precej skrčeno. V taycanu so posebej razporedili baterijo in za zadnja sedeža naredili dodaten prostor za noge, ki so ga poimenovali garaža za stopala. To pomeni, da potniki na zadnjih sedežih nimajo močno skrčenih nog.
- Aktivna aerodinamika: ko vozilo miruje, je zadnji spojler zlit s površino, sprednji loputi pod tablico za hlajenje zavor pa odprti. Ob vožnji v načinu eco se zadnji spojler malenkost povzpne, hladilni loputi pa zapreta. Ob uporabi načina sport plus se spojler za dodaten oprijem postavi v najvišji položaj, loputi pa se odpreta, da usmerjata zrak k zavoram.
- Overboost: je funkcija, ki v različicah turbo in turbo S pri uporabi lansirnega načina za 2,5 sekunde zagotovi dodatnih sto kilovatov moči.
- Športni zvok: vsa električna vozila morajo zaradi evropskih predpisov pri majhnih hitrostih oddajati opozorilni zvok. V porscheju taycanu turbo S pa lahko voznik vklopi še električni športni zvok. To je mogoče z izborom voznega načina sport plus ali v meniju.
- Rekuperacija: ob pritisku na zavoro elektromotorja postaneta generatorja energije. Edinstveno je to, da lahko rekuperirata energijo z močjo do 265 kilovatov. Voznik lahko izbira med dvema stopnjama rekuperacije. V prvi je rekuperacija izključena, vozilo pa se prosto kotali. Ob vključitvi poustvarja odpor klasičnega motorja. Samodejni način auto pa rekuperacijo prilagaja glede na vozilo spredaj.
- Porsche home energy management: električni avto je največji porabnik električne energije doma, zato bi lahko njegovo polnjenje ob uporabi preostalih aparatov gospodinjstva povzročilo preobremenitev in izpad elektrike. Porsche ob taycanu zato kupcem ponuja še sistem upravljanja energije doma. Upošteva različne tarife električne in sončne energije ter preprečuje preobremenitev gospodinjstva zaradi polnjenja avtomobila. Lastnik lahko da prednost porabnikom v hiši in postavi omejitev obremenitve domačega omrežja. Avto tako polni le do določenega praga obremenitve domačega omrežja.
Kaj pa polnjenje?
Polnjenje je zelo pomemben del lastništva električnega vozila. Ocenjujejo, da bodo kupci med 80 in 90 odstotki časa vozilo polnili doma, in sicer z močjo do 11 kilovatov. Preostanek časa pa se bodo lahko zanesli na omrežje hitrih polnilnic ionity, kjer je mogoče polniti z močjo do 270 kilovatov. Trenutno je v Evropi 169 takšnih polnilnic, ena izmed njih je tudi v Ilirski Bistrici, do konca prihodnjega leta pa naj bi jih bilo že 400. Cena polnjenja za prva tri leta lastništva je 28 centov za kilovatno uro. Druga polnjenja bodo v službi in na parkiriščih nakupovalnih središč.
Primerjava treh stebrov Porscheja
Porsche sledi strategiji treh stebrov. Taycan je le eden izmed treh stebrov Porschejeve strategije modelov. Še vedno poudarjajo, da so ljubitelji bencinskih motorjev. Prvi steber so zato še vedno motorji z notranjim izgorevanjem, ki še niso rekli zadnje besede. Drugi steber so priključni hibridi, tretji pa električna mobilnost, ki jo trenutno uteleša taycan. Ta znamki prinaša nove kupce. Več kot polovica prednaročil je od novih strank. Kako se Porschejevi modeli različnih stebrov medsebojno primerjajo?
Nov in cenejši?
Taycan v direktni primerjavi svojo bencinsko in hibridno sestro panamero nedvomno premaga pri pospeških, na slovenskem trgu pa še bolj izstopajo razlike v cenah. Zaradi zelo visokih stopenj davka na motorna vozila, ki kaznuje višje izpuste in velikost motorja, je električni taycan še preden odštejemo subvencijo, v vseh treh stopnjah bistveno cenejši od primerljivih panamer.
Foto: Uroš Božin in Porsche