»Oblikovnega studia medijem ne odpremo pogosto, le za posebne namene. Tudi znotraj organizacije oblikovnega studia ne kažemo. Povabili pa smo vas, da vam pokažemo, kaj se dogaja za zavesami, kako pridemo do končne oblike avtomobila,« nas je nagovoril vodja Fordovih evropskih oblikovalskih studiev Amko Leenarts. Postopek oblikovanja so nam pokazali na primeru nove ford pume.
Prostorsko skiciranje
Oblikovalci uporabljajo orodje, ki jim omogoča, da ustvarjajo in delijo skice, ki jih lahko takoj doživijo z voznikovega ali kateregakoli drugega sedeža. Oblikovalec vešče s posebnim svinčnikom riše po večji tablici. Skice ustvarja kar v 360-stopinjskem načinu. Ob risanju je ob gledanju na platno postavljen v kabino, kjer lahko ob armaturni plošči opazuje še vrata, sedeže in kako oblikovno sobivajo.
»Najprej naredim rdečo skico. Zatem grem prek skice s črno barvo kot v stripih in dodam več podrobnosti. Sledi nanašanje barv, na koncu dodam še sence,« nam ob prikazovanju skic pojasni Nicolas Fourny, Fordov oblikovalec notranjosti. Oblikovalci so ponavadi najprej izdelali dvodimenzionalne skice, pozneje pa so jih pretvorili v 3D prek računalnika.
»Orodje mi omogoča, da vstopim v notranjost in oblikujem elemente od znotraj.« Tako si je olajšal prepoznavanje izboljšav, kot so širina ali višina sedežev, preglednost za zadnje potnike, spreminjanje velikosti in postavitve pripomočkov v notranjosti ter eksperimentiranje z barvami, materiali in oblikami. Oblikovalcem 360-stopinjska skica rabi kot šablona vozniške izkušnje pred računalniškim modeliranjem. Pri Fordu so 360-stopinjske skice že vključene v proces oblikovanja novih vozil.
Kako skriti kompromise
»Osredotočili smo se na človeško izkušnjo. Želeli smo, da je ford puma videti športno, zapeljivo in je hkrati praktičen avto. Lastnosti, ki ponavadi ne gredo najbolje skupaj,« priznava oblikovalec zunanjosti Thomas Morel. »Osnova pume je fiesta, ki smo jo na vsaki strani razširili za 35 milimetrov, medosno razdaljo pa podaljšali za devet centimetrov. Želeli smo jo drugače predstaviti. Bočna linija se od prednjih žarometov vzpenja do ogledala, nato se spusti. Ob odpiranju zadnjih vrat se odpre še del blatnika, ki preprečuje, da bi si pri vstopu umazali hlače. Boki so bolj poudarjeni, imajo več oblike in odseva.«
»Tu gre za nenehno sodelovanje z inženirji. Koliko globine imajo lahko stranice avta, koliko omogoča material in koliko stiskalnice. Kompromise smo želeli skriti.« Puma se lahko pohvali z dodatnim prostorom pod prtljažnikom, zaradi tega pa nima rezervne pnevmatike. »Pretehtali smo pozitivne in negativne lastnosti rezervne pnevmatike in ugotovili, da prednosti odtehtajo pomanjkljivosti. Do predrtja pnevmatik pride redko, iskreno pa sam pnevmatike ne bi šel menjat ob cesti, je prenevarno, in bi raje poklical asistenco,« dodaja Morel.
Mega presenečenje
»V avtomobilskem B-razredu je prtljažnik vedno premajhen,« je med praznjenjem prtljažnika opozoril produktni vodja Daniel Schweren. Ob nalaganju je vedno v napoto pokrivalo prtljažnika. Zato so razvili takšno, ki se umakne skupaj s prtljažnimi vrati. Prilagodljiva polica dovoljuje tudi, da se prtljažnik napolni bolj kot pri trdi polici. Za večjo uporabnost je prtljažnik širok meter. Ima dvojno dno, ki se lahko postavi za hrbtišča sedežev in tako ne odžira prostora. Pod dnom prtljažnika pa je dodaten prostor, ki so ga poimenovali megabox in sprejme še 80 litrov prostornine.
Stranke, ki se pogosto znajdejo v zadregi, kam odložiti umazane stvari, bodo cenile megabox, ki je preprost za čiščenje, zaradi odtoka v dnu pa ga je mogoče očistiti s spiranjem. Do takšnih rešitev pridejo na srečanjih, ki so jih poimenovali energijska soba, kjer se že v zgodnji fazi razvoja vprašajo, kaj potrebujejo stranke, in dodajajo nove rešitve, ki spreminjajo izdelek. »Položaja sedežev ni mogoče spreminjati, saj smo želeli, da lahko vedno sedijo štirje odrasli,« še poudarja Schweren.
Ko avtomobili nadomestijo orkester
Notranjost avta je zaradi svoje oblike eden najslabših krajev za ozvočenje. Za prikaz zmogljivosti ozvočenja pa so strokovnjaki Bang & Olufsena s tremi avti v dvorani ustvarili koncertno ozračje. Presenetljivo, da lahko avtomobilsko ozvočenje napolni s kakovostno glasbo tako velik prostor. Po kabini so razporedili visoko-, nizko- in globokotonske zvočnike, ki lahko kakovostno glasbo predvajajo v visoki in nizki glasnosti. Ozvočenje je prilagojeno za vse – tako obljubljajo odličen zvok na vseh sedežih. Želeli so ustvariti občutek, da ne sediš v avtu.
Življenje v preteklosti
Oblikovalci so 'obsojeni' na delo pri skrivno čuvanih projektih prihodnosti, v vsakdanjem življenju pa se vračajo v preteklost. To priznava tudi Leenarts. »Pogosto sem nestrpen, saj sam postopek oblikovanja avtomobila traja 18 mesecev, nato pa mineta še dve leti, preden avto predamo prvim strankam. Želim si, da bi bil postopek hitrejši, razumem pa, da želimo doseči kakovost izdelave, zanesljivost in se izogniti vpoklicem,« dodaja Leenarts. »Leto in pol smo trije v popolni tajnosti oblikovali forda GT. V skrivnem kletnem studiu v Detroitu. Če smo se želeli sestati, smo si v sporočilu zapisali: Ali moraš na stranišče?«