Avtomobil je pod večjim nadzorom kot kadarkoli v preteklosti. Kriv naj bi bil za večino težav sodobnega sveta. Zato ni pomembno več le to, koliko goriva porabi. Ne sme biti preglasen, ne sme biti pretih, pomembno je, kako se ga da reciklirati, kakšne oblike je, kakšne pline spušča ... Zato so predpisi izpustov vse strožji, vse več mest pa prepoveduje vozilom vstop v središča. Prihodnost naj bi bila v električnih vozilih, elektrika pa je za marsikoga še preveč eksotična, bolje rečeno, neizvedljiva. Kot vmesna rešitev se zato vse pogosteje omenjajo priključni hibridi, ki omogočajo oboje.
Med novinarji niso najbolj priljubljeni zaradi zapletenejše uporabe, avto pa je tako tudi težji. Pri priključnem hibridu BMW X5 je bilo pričakovanje pred vožnjo večje, saj je BMW ubral nepričakovano pot. V X5 so inženirji na presenečenje elektromotor povezali z večjim motorjem kot pri predhodniku. Elektromotor ima tudi tokrat 83 kilovatov (113 konjskih moči), klasično bencinsko stran pa zastopa dobro uveljavljeni trilitrski linijski šestvaljnik z 210 kilovati (286 konjskimi močmi). Skupna sistemska moč je 290 kilovatov (394 konjskih moči) in 600 newtonmetrov navora.
Doseg od 67 do 87 kilometrov
Izkušnja iz tujine je pokazala, da številni lastniki svojih priključnih hibridov niso polnili. »Pomembno je strankam pojasniti, da je treba vozilo redno polniti. Sicer je priključni hibrid nesmiseln, saj povsod vozite le dodatno maso,« priznava Heinz Treseler, ki je odgovoren za motorno področje BMW X6 in X5. Zmogljivost baterije so z 9,2 povečali na 24 kilovatnih ur, s katero obljubljajo od 67 do 87 kilometrov električnega dosega (po meritvenem ciklu WLTP). To je trenutno eden najdaljših dosegov med priključnimi hibridi na trgu. Če boste baterijo pogosto polnili, bodo obiski bencinskih črpalk redkost.
Treba ga bo polniti: doma ali v službi
Baterija omogoča polnjenje z največjo močjo 3,7 kilovata, kar pomeni, da obiski hitrih polnilnic niso smiselni. Avto bo s prazno baterijo na domači vtičnici napolnjen v manj kot sedmih urah. Pri BMW dodajajo, da bi spreminjanje baterije in priključkov za hitro polnjenje dodatno zvišalo maso in ceno. »Večina naših strank na dan prevozi od 15 do 25 kilometrov,« je opomnil Marco Möller, produktni vodja priključnega hibrida. Zato pričakujejo, da bodo stranke avto polnile ponoči doma ali podnevi v službi.
Zakaj šestvaljnik?
»Ko smo se odločali za večjo baterijo, smo resneje začeli razmišljati tudi o šestvaljnem motorju,« dodaja Daniel Nowicki. »Ugotovili smo, da ima šestvaljnik več prednosti. Z njim smo ustvarili protiutež bateriji. Porazdelitev mase je tako boljša, delovanje je tiše in mirnejše, zvok pa prijetnejši. Zaradi dodatne teže baterij smo X5 45e serijsko opremili z dvoosnim zračnim vzmetenjem.«
»Baterije so nameščene v dnu vozila in pod zadnjimi sedeži. Rezervoar goriva smo prestavili pod prtljažnik ter s tem dosegli boljšo porazdelitev mase,« dodaja Gerhard Thiel, vodja projekta. Hibridni X5 ima zato nižje težišče od primerljivega bencinskega ali dizelskega X5. Baterija doda 260 kilogramov mase in zmanjša prtljažnik za 150 litrov, na 500 litrov. Hibrida tudi ne bo mogoče opremiti s tretjo sedežno vrsto, so pa na dnu prtljažnika naredili predal, v katerem sta spravljena pregradna mreža ter polnilni kabel.
Kaj omogoča večja baterija?
X5 lahko v električnem načinu doseže hitrost 135 kilometrov na uro. Električni motor z 265 newtonmetri navora je dovolj močan za odzivna pospeševanja. Čeprav takšen X5 v imenu nosi oznako e, lahko pospešuje kot športni avtomobili. Do stotice kljub svojim konkretnim 2.435 kilogramom skoči v 5,6 sekunde, le desetinko počasneje kot bencinski X5 30i. Takrat moč iztisne iz obeh motorjev. Šestvaljnik je slišati le ob močnejših pospeševanjih. Na testnem krogu se je prižgal redko, večinoma le na avtocesti, a ko se oglasi, je zvok prijeten, delovanje pa skoraj nezaznavno.
V hibridnem voznem načinu preseneča, saj nezaznavno preklaplja med električnim in klasičnim motorjem. Pravi izziv je ugotoviti, kateri motor skrbi za pogon. Ker prevladuje tišina, se sumi, da gre za električni. Še najlažje je to ugotoviti s pogledom na merilnike, ki kažejo trenutno porabo. Vožnja v električnem načinu je pričakovano povsem neslišna. Slišiš pa zato druge zvoke. Ob izključenem radiu slišiš tudi pretakanje v sovoznikovem želodcu. Vendar me je pri manjših hitrostih bolj begal nenavaden zvok, ki spominja na vožnjo v previsoki prestavi in s prenizkimi vrtljaji. Izkazalo se je, da gre za opozorilni generator zvoka za zaščito pešcev. »Neslišna vozila morajo proizvajati zvoke za večjo varnost pešcev,« dodaja Thiel.
Na elektriko prevozili 87 kilometrov
Testni krog smo z ne najbolj varčno vožnjo v skoraj idealnih vremenskih razmerah prevozili s porabo pet litrov in električno porabo 18,7 kilovatne ure na sto kilometrov. Na elektriko smo prevozili 87 kilometrov, v bateriji je ostalo energije še za tri kilometre. V hibridnem načinu pogonski sistem ob vklopljeni navigaciji upošteva topografijo in prilagaja uporabo pogonov. V breg nas je poganjal klasični motor, pri spuščanju smo to energijo vrnili z rekuperacijo.
Ogljični odtis manjši, vendar …
Hibridni X5 je v osnovi bolj prijazen do okolja kot bencinski, kako bo naprej, pa bo odvisno od elektrike in voznika. Za X5 45e so preverili ogljični odtis skozi celoten življenjski cikel – od nabave surovin, dobavne verige, proizvodnje, uporabe pa do recikliranja. Ob (rednem) polnjenju avtomobila z električno energijo povprečne evropske energetske mešanice je ogljični odtis hibridnega X5 45e za 40 odstotkov manjši v primerjavi z bencinskim X5 40i. Če pa bi ga vedno polnili z električno energijo, pridobljeno iz obnovljivih virov, bi bil ogljični odtis manjši za 70 odstotkov.
Skušnjava šestvaljnika
BMW X5 45e je kot odprto razmerje. Če se še niste pripravljeni prepustiti svetu električnega pogona, je tu še klasični, ki omogoča skoke čez plot – na bencinsko stran. Z večjo baterijo in daljšim dosegom so skoki čez plot vse redkejši. Z žrtvovanjem prtljažnega prostora bo strošek vožnje ob pravilni uporabi nižji. Nevarnost novega X5 45e je le v tem, da vam bo šestvaljnik morda celo bolj všeč od neslišnega elektromotorja. Za vstop v razred priključnega hibrida BMW X5 boste odšteli vsaj 86.403 evre, ne pozabite pa, da vam bo pri nakupu z dvema tisočakoma pomagal Eko sklad.
Foto: BMW in Uroš Božin