Razmišljate o nakupu električnega avtomobila? Kot kažejo podatki Eko sklada, ki podeljuje subvencije za priključne baterijske avtomobile, se zanje odloča vse več kupcev. Prodaja baterijskih vozil se je lani okrepila za dobro polovico, na več kot 600 primerkov. Od tega jih je bilo 495 osebnih vozil, prodaja teh pa se je v primerjavi z letom 2017 povečala za 57 odstotkov. Še vedno gre za zelo majhen delež v celotni prodaji, v prihodnjih letih pa napovedujejo rast prodaje in uporabe baterijskih avtomobilov. Lani so jih v Evropi prodali dobrih 386 tisoč, letos pa analitiki napovedujejo prodajo okoli pol milijona baterijskih vozil.
Na slovenskem trgu so kupci v zadnjih letih največ zanimanja pokazali za modele BMW i3, nissan leaf in renault zoe. Slednji je bil v letu 2018 s 108 primerki najbolj prodajan električni avto. Takoj za petami sta mu sledila BMW s 105 primerki ter nissan z 90. Najbolj prodajan električni avto zadnjih let pa je BMW i3, ki je v zadnjih štirih letih v Sloveniji našel 261 kupcev. Drugi najbolj popularen je renualt zoe, katerih so prodali 207.
Nazaj h koreninam
Avtomobilska industrija je na prelomnici. Vrača se k svojim koreninam, saj je prve avtomobile poganjala prav elektrika. Prvi električni avtomobil je bil razstavljen na sejmu elektrike v Parizu, približno pet let pred brnenjem kočije brez konja Karla Benza. Številni največjo zaslugo ali krivdo za velike spremembe v avtomobilski industriji pripisujejo kalifornijski družbi Tesla ter njenemu ustanovitelju, vizionarju in ekscentriku Elonu Musku.
Komu gredo zasluge ali krivda, ni več bistveno. Tesla je vsekakor odigrala vlogo sprožilca, svoje so dodali še vlade držav, tehnološki razvoj, cene nafte in drugo. Razmere se na trgu spreminjajo zelo hitro. Ne mine teden, da kateri od proizvajalcev ne bi prestavil električnega modela, koncepta, študije, ali podobno. Pred dnevi so v nemški reviji Auto Motor und Sport poročali, da Daimler, družba, ki ji pripisujejo izum motorja na notranje izgorevanje in začetek človekove norije za avtomobilom, ustavlja razvoj klasičnih motorjev.
Priključni hibridi danes omogočajo doseg tudi do 100 kilometrov, nas pa je zanimalo, kako je pri električnih avtomobilih. Ponudba teh postaja vse večja, veča se tudi njihov doseg, ki je ob ceni najpomembnejši dejavnik pri nakupu.
Kako je z dosegom
Evropa ima največjo izbiro električnih avtomobilov, predvsem zaradi električnih modelov skupine Renault-Nissan, ki so naprodaj le na evropskem trgu. Preverili smo, katere električne avtomobile je mogoče danes kupiti, in jih razvrstili po njihovem dosegu. Dosegi električnih avtomobilov so odvisni predvsem od zmogljivosti baterij, svoje pa dodata še koeficient zračnega upora in moč elektromotorja. V vsakdanjem življenju na doseg ob načinu vožnje pomembno vplivajo še dejavniki, kot so hitrost vožnje, zunanja temperatura, velikost platišč, gretje in drugi. Nissan leaf (baterija 40 kilovatnih ur) lahko s 16-palčnimi platišči prevozi 285 kilometrov, s platišči velikosti 17 palcev pa 270.
WLTP prinaša realnejšo sliko, vendar …
Avtomobile smo razporedili po dosegu, izmerjenem po novem merilnem ciklu WLTP. Preizkusni postopek za določanje dosega (NEDC) je bil star in pomanjkljiv, novi preizkusni postopek WLTP, ki je začel veljati 1. septembra 2018, pa uvaja realnejše preizkusne pogoje. Za primerjavo smo pri nekaterih modelih navedli tudi doseg po izmeri ameriške okoljevarstvene agencije (EPA), katere merjenje je strožje, dosegi pa 10 ali tudi 20 odstotkov manjši od izmerjenih po ciklu WLTP. Pred kratim prenovljen Teslin model S (prenova baterije) z največjo baterijo po meritvenem ciklu WLTP prevozil dobrih 600 kilometrov, to pa je trenutno največji doseg, ki jih na trgu ponuja kakšen serijski električni avto.
V Evropi priljubljen Nissanov leaf po ciklu WLTP s polno baterijo prevozi 270 kilometrov, po merjenju ameriške EPA pa 242 kilometrov. Jaguar I-pace ima po meritvah WLTP doseg 470 kilometrov, EPA pa je izmerila 381 kilometrov.
Svet Tesle
Če želite električni avto, s katerim se boste lahko peljali najdlje, boste najprimernejši avto našli v ponudbi Tesle. Podjetje ta trenutek edino ponuja avtomobile, ki zmorejo med polnjenji prevoziti več kot 600 kilometrov. To boste tudi drago plačali. Model S z največjo baterijo ima začetno ceno 94.128 evrov (brez odštetja subvecnije). Trenutno najcenejša tesla model 3 z osnovno baterijo stane najmanj 51.727 evrov. Cenovno ugodnejši različici modelov S in X z baterijo zmogljivosti 75 kilovatnih ur več nista naprodaj. Po dosegu na vrhu lestvice vladajo teslini model S, 3 in X. V prihodnjih letih prihaja še model Y, ki bo ponujal malo manjši doseg kot model 3.
Prvi izzivalci
V prihodnjem letu na trg prihajata avtomobila, ki bosta po dosegu lahko konkurirala tudi teslam. Volkswagnov ID.3 z največjo baterijo 82 kilovatnih ur bo po ocenah omogočal doseg 550 kilometrov, na trg pa prihaja tudi Volvova znamka Polestar z avtom polestar 2 in 500-kilometrskim dosegom. Sicer je trenutno z dosegom 470 kilometrov po merilnem ciklu WLTP Tesli najbližje jaguar I-pace.
Presenetljivi Korejci
Za Teslo in Jaguarjem sta se uvrstila precej dostopnejša korejska športna terenca kia niro EV ter hyundai kona electric 64 z zmogljivejšo baterijo 67 kilovatnih ur. Z enim samim polnjenjem zmoreta prevoziti približno 450 kilometrov. Vozili sta ob lansiranju obljubljali še večji doseg (približno 480 kilometrov), ki pa je bil pozneje zaradi napake agencije pri metodologiji merjenja znižan na še vedno odličnih 450 kilometrov. Hyundai kona electric 39,2 je na slovenskem trgu naprodaj za 35.800 evrov oziroma 28.300 evrov, ko odštejete subvencijo.
Prihajajoči Nemci
Med korejce se je uspelo vmešati porscheju taycanu, ki so ga razkrili na frankfurtskem salonu. Taycan, Mercedesov EQC, ki je na večjih trgih že naprodaj, ter Audijev E-tron omogočajo doseg med 412 in 450 kilometri. Ameriška EPA je doseg Audijevemu E-tronu ocenila na 328 kilometrov, po merilnem ciklu WLTP pa ima doseg 412 kilometrov.
Med nemškimi proizvajalci so se električne mobilnosti najbolj odločno lotili prav v koncernu Volkswagen. Drugi največji avtomobilski proizvajalec je po aferi z dizlom, ki je izbruhnila septembra 2015, obrnil ploščo in se vrgel v električno mobilnost. Prvi rezultati velikih vlaganj so že vidni. Na trgu že pol leta ponujajo športnega terenca E-tron znamke Audi, za katerega je v Sloveniji pred odštetjem subvencije potrebnih 83 tisoč evrov.
Preobrat v Volkswagnu
Volkswagen prihodnje leto na trg pošilja tri različice električnega modela ID.3, predstavili pa so tudi spremenjeni logotip znamke. Zavezanost električni mobilnosti je bila najbolj očitna na Porschejevem razstavišču v Frankfurtu. Porsche je na svojem prostoru razstavil kar šest taycanov, šest dugih modelov znamke, ki jih poganjajo motorji na notranje izgorevanje, pa so razstavili v drugem nadstropju oziroma v drugem planu, češ, tudi te avtomobile še izdelujemo.
Za nemci se je po dosegu uvrstila tesla model 3 v cenovno najugodnejši različici z dosegom 409 kilometrov. 390 kilometrov dosega bo ponujal renault zoe z baterijo velikosti 55 kilovatnih ur, ki na trg prihaja v kratkem. Za renault zeojem se je z dosegom 385 kilometrov uvrstil novi nissan leaf e+ z baterijo zmogljivosti 60 kilovatnih ur. Na trg prihaja konec leta.
Obetajoče leto 2020
Prihodnje leto bo izbira na trgu še bogatejša. Ob peugeotu e-208, prihaja še opel corsa ter peugeot e-2008. Citroën v električno dobo vstopa z znamko DS in model crossback E-tense. Ob prej omenjenem polestaru 2 bo volvo predstavil še električnega XC40. Pri Volkswagnu bo na ceste zapeljal težko pričakovani ID.3, za katerega že od maja zbirajo naročila in je v Sloveniji poskrbel za 140 rezervacij, ter seatova različica z imenom el born.
Pomembno bo ponudbo na dostopni strani cenovne lestvice začinil električni trio volkswagen e-Up!, škoda CITIGOe in seat mii electric. Bavarski BMW ob električnem miniju napoveduje predstavitev električnega iX3. Mercedes napoveduje električni razred A (EQA) ter razred v (EQV). Pri Japoncih bo električni model na trg poslala Honda z modelom honda E.
Kateri so najcenejši?
Kateri električni modeli pa so na slovenskem trgu najugodnejši in koliko kilometrov dosega omogočajo. Izbira pod 30 tisočaki (brez odštejta subvencije v višini 7.500 evrov) ni velika. Ta hip sta za manj na voljo le dvosedežni električni smart fortwo za 22.990 evrov ter renault zoe brez baterije, ki stane 24.290 evrov. Za baterijo morate v najcenejši različici life plačevati še mesečni najem, ki je odvisen od prevoženih kilometrov. Za zoeja skupaj z baterijo pa boste odšteli 32.790 evrov.
Vstopna točka v svet električnih avtomobilov se bo v kratkem znižala. Volkswagnov e-Up! bo za začetno ceno 21.975 evrov ponujal 260 kilometrov dosega, slovenska cena z odšteto subvencijo pa bo pod 14 tisočaki, nam je zaupal generalni direktor Porscheja Slovenije Danilo Ferjančič.