Od nekdaj je veljalo, da za obliko svojih avtov posebej poskrbijo Italijani, a podobno bi danes brez težav trdili tudi za japonsko Mazdo. Filozofija in sposobnost utelešenja moči in hitrosti v gibanju – oblikovni jezik kodo, ki mu Mazdini oblikovalci sledijo že slabo desetletje, še vedno priteguje poglede in zažiga.
Nazadnje jim je to uspelo s četrto generacijo mazde3. Njeno karoserijo so Japonci zaradi povpraševanja kupcev privzdignili in ustvarili križanca oziroma SUV z imenom CX-30, ki navduši oblikovno.
Mazda3 v visokih petah
Spredaj je prepoznavna prepričljiva oblika mazde3. Žaromete na obrazu CX-30 pod osrednjimi režami povezuje letev iz kroma. Kot je pričakovati pri križancih, so podvozje, karoserija in koloteki dodatno zaščiteni ter pripravljeni na morebitne krajše izlete zunaj asfaltiranih cest. Povsem nova oblikovna rešitev so dnevne LED-luči in sprednji smerniki, ki so vgrajeni pod glavnimi žarometi in nad zaščito odbijača. Na zadku žarometi tridimenzionalno molijo iz karoserije.
Kakovostna in minimalistična kabina
Ob vstopu v kabino takoj navduši kakovost. Materiali so mehki in prijetni, izdelava odlična. Japonci so veliko pozornosti namenili tudi podrobnostim. Če bi za volan sedel z zaprtimi očmi, bi bil prepričan, da sedim v premijskem avtu. Celotna notranjost je zelo podobna tisti v mazdi3, kar je lahko le kompliment.
Linija z vrat se nadaljuje na armaturni plošči. Ta je elegantno in minimalistično oblikovana. Stikala in zračniki so postavljeni in integrirani v vodoravni liniji, ki se začne pri volanskem obroču in sega do sovoznikovih vrat.
Osrednji zaslon velikosti 8,8 palca je širši in postavljen višje, saj se upravlja le še z večjim vrtljivim gumbom na sredinskem grebenu. Projekcijski zaslon podatke prikazuje jasno in neposredno na steklo. Okolje je ergonomsko prilagojeno vozniku. Prestavna ročica je postavljena višje in v bližini volana ter kar kliče po prestavljanju.
V zavoje Coste Brave
Po cestah v okolici Girone je mazda CX-30 pokazala svojo zelo avtomobilsko plat. Vozi se skoraj tako dobro kot mazda3, le v zavojih je zaznati malenkost nagibanja. Med vožnjo je čutiti, da so avto razvili ljudje, ki radi vozijo. Japonci to instinktivno povezanost voznika z vozilom imenujejo "Jinba Ittai". Temu pripomore manjši in debelejši volan ter menjalnik, ki zahteva le kratke premike prestavne ročice.
Rešuje hibe mazde3 in CX-3
Položaj sedenja je višji vendar ni previsok. Slaba dva centimetra višje sedenje na zadnjih sedežih bodo cenili manjši otroci. Oblikovno so glede na premikanje vratu in oči prilagodili širino A- in C-stebričkov ter s tem zmanjšali mrtve kote. Celotna kabina je bolj pregledna zaradi večjih oken. Manjšega so dodali v C-stebriček ter tako zmanjšali mrtvi kot in odpravili utesnjenost iz mazde3.
Dodatno pa okence doda občutek večje zračnosti kabine na zadnjih sedežih. Na njih prostora ni v izobilju, ampak ravno dovolj – tudi za odrasle. Prostor so dobro odmerili tudi v predelu glave.
Motorna ponudba za začetek prinaša dva bencinska motorja in dizelskega z razponom moči od 85 (116 konjskih moči) do 132 kilovatov (180 konjskih moči). Bencinska motorja sta serijsko opremljena z blagim hibridnim sistemom, vstopni skyactive-G pa še dodatno z izklopitvijo valjev. Vse tri pogonske sklope je mogoče kombinirati z ročnim ali samodejnim menjalnikom ter s štirikolesnim pogonom.
Kakšen je motor skyactive X
Na krajšem testnem krogu smo se zapeljali z novim motorjem z oznako X180, ki ga pri Mazdi opisujejo kot revolucionarnega in na slovenski trg prihaja oktobra. Ali res združuje najboljše iz dizelskih in bencinskih motorjev? Samo delovanje je manj nenavadno. Motor bi po zmogljivosti uvrstil med bencinske in dizelske. Navora, odzivnosti in moči je brez dvoma več kot v vstopnem bencinskem motorju (G122), pri navoru pa vseeno zaostaja za dizlom.
Vedenje je bencinsko – torej umirjeno in precej bolj odzivno, moč dostavlja linearno, možno pa ga je zavrteti vse do sedem tisoč vrtljajev. Edina uganka ostaja poraba. Krajši 25-kilometrski krog smo izkoristili za pospeševanja in bolj dinamično vožnjo, zato poraba ni merodajna. Motor je namreč po pojasnilih Mazdinih inženirjev najbolj varčen pri majhni do srednji obremenitvi.
Vstopni bencinski motor G122 bo zadovoljil umirjene voznike. Med omenjenimi tremi ga je zaradi atmosferske zasnove potrebno najbolj priganjati, pri nizkih vrtljajih je malce lenoben, pri dva tisoč vrtljajih pa nudi zadosten navor za umirjeno vožnjo. Sicer pa dela tiho in prav prijetno brni. Brez težav shaja z dobrimi šestimi litri bencina.
Ob nežni vožnji je mogoče začutiti, ko motor izklopi dva valja, saj v tem režimu proizvaja več vibracij. Če ste navajeni na turbo motorje, vam bo najbolj všeč dizel (D116). Ima največji navor, ki udari nekje pod 2.000 vrtljaji in traja vse do 2.500 vrtljajev. Zaradi manjše moči pa se pri pospeških in končni hitrosti uvršča za bencinska G122 in X180.
Dve muhi na en mah
Mazda je z novim CX-30 ubila kar dve muhi na en mah. Zelo atraktivno mazdo3 je s povišanjem približala množicam, ki so v lovu na kompaktnega SUV oziroma križanca, ter hkrati povečala uporabnost in prostornost zadnje sedežne vrste, največja očitka manjše sestre mazde CX-3. Zato tudi ni presenetljivo, da se pri Mazdi nadejajo, da bo CX-30 njihov novi najbolj prodajan avto.
Pričakujejo, da se bo večina slovenskih kupcev odločila za vstopno različico z motorjem G122, mazdo z novim motorjem skyactive-X pa naj bi si zaželelo med 10 in 15 odstotki kupcev.
Slike: Uroš Božin in Mazda