Pred tremi leti je ljubljanski startup Movalyse ponudil na trgu napravo Smart Turn System (STS), v kateri senzor gibanja spremlja smer vožnje, naklon motocikla, pospeške in vibracije, algoritem pa na podlagi teh podatkov prepoznava voznikove manevre in po opravljenem zavoju samodejno izklopi smernik. Predlanskim so v Movalysu razvili še napravo Smart Brake Module (SBM), ki takrat, ko motorist ne zavira z zavorami, ampak z agregatom, prižge zavorno luč in druge udeležence v prometu opozori na njegovo zmanjšanje hitrosti.
Zajemanje velikih količin podatkov o obnašanju motorja pri vožnji v ovinkih, menjavah voznih pasov, na posameznih cestnih odsekih in v mestnem prometu so v Movalysu uporabili pri razvoju naslednje naprave, ki so jo poslali na trg letos in ki prek elektronskega sledilnika (trackerja) varuje motocikel pred tatvino. Poimenovali so jo Vigo.
Vigo zazna vsak premik in dogajanje v okolici motocikla, dogajanje pa večkrat preveri, saj gre lahko le za nepomembno »motnjo« mimoidoče mačke ali pa za močnejši sunek vetra. Vigo nenehno komunicira s strežnikom, v trenutku, ko pride do »pravega« neželenega premikanja, pa se poveže s pametnim telefonom lastnika in ga obvesti s kratkim sporočilom. Hkrati nenehno spremlja lokacijo vozila, kar v primeru tatvine olajša delo policiji.
S svojim produktom, pri razvoju so sodelovali tudi s startupom Chipolo, so v Movalysu prepričali Zavarovalnico Sava, ki je v letošnjem poletju motoristom ponudila zavarovalni paket Vigo z napravo za sledenje in klice SOS. Tako so motoristi dobili pametno alternativo za zavarovanje motocikla proti kraji, kar je bilo do Viga mogoče le v okviru dragega kasko zavarovanja.
Prijazno delujoča aplikacija
V vročih julijskih dneh smo delovanje viga preizkusili na testnem motociklu BMW R 1250 GS adventure. V Movalysu so napravo namestili pod sedež motorja (v bližino akumulatorja) in naložili aplikacijo na pametni telefon v pičlih desetih minutah, naprava pa je po nekaj sto metrih vožnje zaznala dovolj satelitov, da je začela delovati. Aplikacija je pregledna, dovolj informativna in deluje nevsiljivo, na njej si je seveda mogoče pregledati tudi potek vsake opravljene vožnje.
Vigo smo preizkusili tudi tako, da smo pustili telefon na oddaljeni točki. Ob zagonu motorja je aplikacija nemudoma poslala kratko sporočilo, da se je motor začel premikati brez avtorizacije lastnika. V enem od večerov je vigo poslal enako opozorilo med tem, ko je bil voznik v stanovanju. Po preverjanju pri motorju smo opazili, da so neznanci poskušali odpreti stranski kovček na motorju.
Aplikacijo smo imeli vključeno še nekaj dni po tem, ko je motocikel začel uporabljati drug testni voznik, in do njene izključitve je pametni telefon opozarjal na nepooblaščen premik vsakič, ko se je z motorjem odpeljal, hkrati pa smo lahko v živo natančno sledili geolokaciji njegove vožnje.
Kljub skeptikom, ki prisegajo na poceni kitajske sledilnike, je vigo zelo uporabna naprava že zato, ker je lahko motorist mirnejši, ko ima motocikel parkiran zunaj svojega vidnega polja.
Vigo deluje (beleži vožnjo, zaznava premike in nesrečo) v celotni Evropski uniji, razen v Švici, ter v državah jugovzhodne Evrope, razen na Kosovu. Sicer je pa zavarovanje aktivno v vsej geografski Evropi.
Kako suveren motorist sem?
Strošek zavarovanja Vigo za testni BMW, pri katerem smo preverili delovanje naprave in storitve Vigo (in ki sodi v najvišji razred motociklov), znaša približno 25 evrov na mesec. Natančnejši izračun iz Movalysa hitro pošljejo po elektronski pošti, če na spletni strani www.vigozavarovanje.si izpolnite osnovne podatke o motociklu, ki ga želite zavarovati.
Paket Vigo vključuje tudi storitev klica prve pomoči, ki so jo prav tako razvili v Movalysu. Storitev SOS v primeru prometne nesreče (oziroma nenadne neobičajne ustavitve motocikla) samodejno pošlje sporočilo centru za obveščanje, kjer preverijo, ali je z uporabnikom vse v redu, če ni odziva, pa alarmirajo službo nujne medicinske pomoči.
V Movalysu poskušajo gledati še naprej. Podatki o vožnji motocikla – naklonih, pospeških, silah, vibracijah –, ki jih s senzorji zajemajo za delovanje doslej razvitih aplikacij, so gotovo zanimivi za konkretnega uporabnika. Preprosta in razumljiva grafična ponazoritev značilnosti njegove vožnje, na primer izvajanja manevrov v zavoju, zaviranja pred njim in izpeljava iz njega ali pa njegovo popravljanje pozicije motocikla pri naklonu, lahko motoristu zelo koristijo.
Movalyse zato razvija platformo, ki bo, kot poudarjajo, namenjena izključno uporabnikom in prek katere bo lahko motorist podrobno spremljal značilnosti svoje vožnje in jih hkrati primerjal z značilnostmi vožnje, denimo, inštruktorja vožnje. V sodelovanju z inštruktorji vožnje pri AMZS oblikujejo model optimalne vožnje in razvijajo desetstopenjski sistem ocenjevanja glede na »suverenost« oziroma izkušenost voznika pri vožnji. Na podlagi tega sistema ocenjevanja želijo v sodelovanju z zavarovalnico pripraviti paket popustov pri sklepanju zavarovanj. Dogovarjajo se tudi, kako bi lahko s to napravo obogatili treninge v centru varne vožnje AMZS.