S kamerami namesto ogledal, predvsem pa pametnimi elektronskimi sistemi, kot sta delno avtonomna vožnja in predvidljiv tempomat za lokalne ceste, lahko novega mercedes-benza actrosa označimo za prvi tovornjak digitalne dobe.
Ob predstavitvi prenovljenega actrosa je bilo največ govora o sistemu MirrorCam, ki s kamerami nadomešča vzvratna ogledala. Po ena kamera je nameščena na posebnih nosilcih v obliki bumeranga nad vstopnimi vrati, medtem ko sta v notranjosti kabine na A-stebričkih dva 15-palčna zaslona, na katerih se prikazuje slika. Pri Boschu so zaslon razvili posebej za ta namen in ponuja jasno sliko brez motečih odsevov. Od prve javne predstavitve lansko jesen so bili nosilci nekoliko izpopolnjeni, spremenjena je »streha« nad kamero, ki izboljšuje zaščito v dežju pa tudi ob soncu, optimizirana pa je bila še sama slika.
Kamere z ločljivostjo dveh megapik se zdijo skromne, a so še vedno najboljše, ki so ta hip homologirane za uporabo v cestnem prometu, sama slika pa se še dodatno programsko optimizira, kar pomeni, da je vidljivost zelo dobra tudi pri nizkem soncu, ki sveti izza vozila, in pri nočni vožnji oziroma vožnji skozi predore. Steklo je prevlečeno s posebnim premazom, ki odbija vodo, tako da vožnja v dežju ne povzroča težav, poleg tega so kamere tudi samodejno ogrevane – ogrevanje se vključi takoj, ko zunanja temperatura pade pod 15 stopinj, po potrebi pa ga voznik lahko vključi tudi ročno, prek stikala na vratih.
Premikanje slike
Kamere zajemajo širši vidni kot, kot se prikazuje na zaslonu in kot je zakonsko zahtevano, kar prinaša možnost premikanja slike med vožnjo. To pomeni, da se bo pri ostrem zavijanju prikaz na sliki premaknil navzven, tako da ima voznik ves čas pogled na celotno prikolico – za primerjavo: pri klasičnih ogledalih v takšni situaciji zadek prikolice izgine iz vidnega polja ogledal.
Premikanje slike je samodejno in tako tekoče, da ga voznik niti ne opazi, na spremenjen pogled ga opozori le simbol dveh puščic na zaslonu. Če voznik premikanja pogleda ne bi želel, ga lahko tudi izklopi.
Črte v pomoč pri manevriranju in prehitevanju
Zasloni po eni strani ne dajejo tako dobrega globinskega občutka kot klasična ogledala, a po drugi strani omogočajo prikaz pripomočkov, ki močno olajšajo manevriranje in prehitevanje. Pri actrosu to pomeni, da so na zaslonih prikazane črte, ki označujejo konec kompozicije in varno oddaljenost pri prehitevanju. Voznik tako lahko na primer vzvratno parkira vozilo na nakladalno rampo s centimetrsko natančnostjo, še posebej, ko se navadi na vodilne črte, ki zaznamujejo konec vozila. Samo črto je mogoče nastaviti glede na dejansko dolžino prikolice, sistem pa tudi samodejno zazna, ko voznik odklopi oziroma priklopi prikolico. S tem se lahko prevozniško podjetje izogne tudi kakšni poškodbi.
Druge od črt na zaslonih, ki pomagajo med vožnjo, so namenjene varnemu prehitevanju, saj vozniku sporočajo, kdaj se po končanem prehitevanju lahko vrne nazaj na svoj vozni pas oziroma kdaj nasploh lahko varno zamenja vozni pas. Ko vključi smernik, se poleg črt na zaslonu pojavi dodatno polje, ki pokriva sosednji vozni pas in nakazuje, koliko praznega prostora potrebuje za varen premik. Kamere namesto ogledal tako ne le zmanjšujejo porabo goriva zaradi manjšega zračnega upora in lajšajo vožnjo vozniku, ampak tudi povečujejo varnost.
Digitalizacija kokpita
Medtem ko na zunanji strani kabine, z izjemo prednjih luči z integriranimi dnevnimi LED-lučmi, nosilcev kamer in preoblikovanih usmerjevalcev zraka, novosti ni, jih je toliko več v notranjosti kabine. Z armaturne plošče so se poslovili klasični merilniki, nadomestil jih je LCD-zaslon, ki je na voljo v dveh velikostih (10 ali 12 palcev) ter ponuja različne možnosti prikaza, od bolj klasičnega do sodobnejšega, ki bo morda koga spominjal na računalniško igrico.
Na sredini armature je nad njim nov odlagalni predal, spremenjen pa je tudi predal na desni strani, ki je prvenstveno namenjen mobilnemu telefonu, saj je opremljen z gumijastim držalom in indukcijskim polnjenjem, kar pomeni, da se bo telefon polnil vedno, ko bo odložen na predal (če seveda omogoča indukcijsko polnjenje), ne da bi bil priključen na polnilni kabel.
Tudi preostali del armature desno od volana je spremenjen – množico stikal je nadomestil velik zaslon, občutljiv za dotik, s katerim voznik krmili praktično vse od multimedijskega sistema in navigacije do notranje osvetlitve in klimatske naprave. Za hitrejši dostop so nekatere najpogostejše funkcije še vedno dosegljive prek gumbov takoj pod zaslonom.
Med novostmi v kabini velja omeniti še povsem novo razsvetljavo, ta je v celoti izdelana iz LED-diod in kombinira belo delovno svetlobo, jantarjevo oranžno ambientalno osvetlitev in modro nočno razsvetljavo za potrebe nočne vožnje. Ti barvi sta bili izbrani namensko, jantarjeva daje prijeten občutek med počitkom, medtem ko je modri barvni spekter podoben jutranji svetlobi, ki telesu sporoča, naj se prebudi in naj zato ne bi uspavala voznika med nočno vožnjo.
Avtonomna vožnja druge stopnje
Mercedes je prvi, ki je z actrosom v svet tovornih vozil pripeljal avtonomno vožnjo. Pri sistemu Active Drive Assist gre za drugo stopnjo avtonomne vožnje, kar pomeni, da tovornjak lahko vozi samodejno do 30 sekund, nakar voznika pozove, naj prevzame nadzor. No, po tem prvem opozorilu bo tovornjak še vedno nadaljeval samodejno vožnjo in po dodatnih 30 sekundah voznika z drugim opozorilom spet pozval k prevzemu krmila, če se tudi na to opozorilo voznik ne bo odzval, pa bo po še dodatnem tretjem opozorilu začel postopno zmanjševati hitrosti do popolne ustavitve. To pomeni, da bo actros dejansko samodejno vozil dobro minuto, če so seveda izpolnjeni pogoji, ki to omogočajo.
Kaj to pomeni? Elektronski možgani tovornjaka bodo vozilo ohranjali znotraj voznega pasu, in to zelo lepo, z nežnimi popravki smeri (brez tako imenovanega ping ponga, ko se vozilo »odbija« med črtami, kot se dogaja pri nekaterih osebnih vozilih). Tovornjak bo s pomočjo radarskega tempomata tudi vzdrževal razdaljo do vozila pred seboj oziroma ohranjal nastavljeno hitrost.
Čeprav tovornjak vozi samodejno, pa pri Mercedesu opozarjajo, da gre še vedno le za asistenčni sistem, zato mora voznik ves čas spremljati promet in biti pripravljen, da kadarkoli prime za volan. Sistem se lahko v vsakem trenutku izklopi, če pride v situacijo, ki je ne prepozna – seveda pa na to prej opozori z zvočnim in grafičnim signalom.
Delovanje sistema smo lahko preizkusili v praksi na dobrih sto kilometrih španskih avtocest v okolici Barcelone. Njegovo delovanje je navdušujoče dobro, sistem nas je k prijemu volana pozval le nekajkrat, enkrat, ko so bile črte na cesti slabo vidne, in trikrat na razcepih avtoceste oziroma priključkih nanjo – tam so ga zmedle dodatne črte pasu, ki prihaja na avtocesto oziroma jo zapušča.
PPC za lokalne ceste
Zadnja od novosti, s katero actros vstopa v prihodnost, je pameten topografski tempomat, PPC (Predictive Powertrain Control), ki deluje tudi na lokalnih cestah. Ne le, da ima na teh cestah podatke o naklonih klancev, ampak so karte dopolnjene tudi s podatki o ovinkih, krožiščih, prometnih znakih in začetkih naselij. To pomeni, da tovornjak ve, kakšen ovinek ali krožišče se bliža, in bo še pred njim samodejno zmanjšal hitrost.
Poleg samodejne vožnje nas je najbolj navdušil prav ta sistem. V praksi to namreč pomeni, da voznik na lokalni cesti nastavi tempomat na primer na hitrost 70 kilometrov na uro, nato pa le še krmili vozilo z volanom. Pred ostrimi ovinki in krožišči bo namreč tovornjak povsem samodejno zmanjšal hitrost in nato spet pospešil nazaj do nastavljene, in to brez kakršnegakoli voznikovega posega. Vozniku se podatek o tem izpiše na osrednjem zaslonu, kjer je prikazan simbol, kaj je pred njim (recimo ovinek desno, levo, krožišče), razdalja, koliko je še do tja, in hitrost, s katero bo sistem ta predel odpeljal. Ker vemo, da je primerna hitrost odvisna tudi od tovora in vremenskih razmer, si lahko voznik občutljivost sistema (in posledično hitrost vožnje skozi zavoje) nastavlja v petih stopnjah.
Poleg tega je izboljšano tudi nastavljanje odstopanj od nastavljene hitrosti – z novim prikazom in dodatnimi možnostmi, ki vozniku ponujajo nastavljanja več parametrov.
Najnaprednejši ta hip
Mercedes je s prenovljeni actrosom zagotovo razočaral vse tiste, ki so pričakovali močno spremenjen zunanji videz tovornjaka, a v tem primeru je lepota očem skrita. Z vsemi omenjenimi novostmi actros prevzema mesto tehnološko najsodobnejšega tovornjaka na trgu, in to ne le evropskem, ampak tudi svetovnem, saj mu trenutno ni podobnega.
Elektronska parkirna zavora
Nova je elektronska parkirna zavora s spremenjeno ročico in samodejnim aktiviranjem ob izklopu motorja. Z njo lahko voznik tudi preveri delovanje zavor na prikolici – ob maksimalnem potegu se namreč vključi funkcija testiranja zavor, ko so te aktivirane le na prikolici, ne pa tudi na tovornjaku. S tem si lahko pomaga tudi pri odklapljanju prikolice, da se sprosti »napetost« med tovornjakom in polpriklopnikom, ter tako laže odpre sedlo.
Med novosti sodi tudi funkcija hold, ki se aktivira ob močnejšem pritisku na stopalko zavore in v nasprotju s prejšnjo funkcijo hill hold ni več časovno omejena, tako da ohranja vozilo na mestu, dokler voznik ne pritisne stopalke za plin.
To pa ni edina novost, saj actros zdaj vključuje tudi funkcijo stabilizacije prikolice (Stability Control Assist) – ta vozniku pomaga v situaciji, ko bi zaradi zaviranja z retarderjem ali motorno zavoro oziroma pri zavijanju na spolzki podlagi lahko prišlo do zalomitve kompozicije, takrat sistem samodejno aktivira zavore na prikolici in s tem pomaga stabilizirati kompozicijo.
Zavorna asistenca pete generacije
Pri aktivni zavorni asistenci ABA 5 so še izboljšali zaznavanje pešcev, in sicer do hitrosti 50 kilometrov na uro lahko s pomočjo radarja in kamere sistem zazna pešce, ki se gibljejo čez cesto pravokotno na smer vožnje ali tudi diagonalno, ter odreagira in zavira do popolne ustavitve.
Do pet odstotkov manjša poraba
Pri pogonskem sklopu večjih novosti ni. Motorna ponudba pri najbolje prodajanem 12,8-litrskem vrstnem šestvaljniku OM 471 v njegovi drugi generaciji ponuja razpon do najzmogljivejše izvedbe s 390 kilovati (530 konjskih moči) in 2.600 newtonmetrov navora.
Avtomatiziran 12-stopenjski menjalnik powershift 3 je dobil novo programsko opremo z načinom economy+, tako da je prestavljanje še bolj usklajeno z delovanjem motorja, izboljšana pa naj bi bila tudi sama strategija menjavanja prestav v duhu doseganja čim manjše porabe goriva.
Zadnja v sklopu mehanskih novosti je pogonska os z zmanjšano maso in novim prenosnim razmerjem i = 2,412, kar prav tako pripomore k zmanjšanju porabe goriva, ki naj bi bila manjša do tri odstotke na avtocestah in do pet odstotkov pri vožnji po lokalnih cestah.