Iz MAN prihaja prvo serijsko vozilo na električni pogon – eTGE, ki je namenjen predvsem mestni dostavi.
Napovedi električnih vozil si v zadnjih dveh letih sledijo kot po tekočem traku, medtem ko je začetek serijske proizvodnje pri večini proizvajalcev še nekoliko odmaknjen. To pa ne velja za MAN, katerega serijski izdelek smo že lahko zapeljali po ljubljanskih ulicah.
Najmlajši in najmanjši član družine
Model TGE, s katerim je MAN skupaj s svojim novim lastnikom Volkswagnom stopil tudi v svet dostavnikov, je na naše ulice zapeljal pred dobrim letom dni in bil med prevozniki dobro sprejet, njegova električna različica pa zdaj daje nove razsežnosti elektromobilnosti.
Vsaj v prvi fazi se bodo zanj odločila podjetja, ki nekoliko več pozornosti posvečajo ekologiji, uvedba do okolja prijaznejših vozil pa je del njihove poslovne politike. Gol finančni preračun namreč ta hip še ni najbolj v prid nakupu električnega vozila, kar je pa seveda odvisno tudi od države in s tem povezane lokalne podpore oziroma subvencij, vezanih na električna vozila, ter od morebitne omejitve dostave v mestnih središčih za dizelska vozila.
Manjša prostornina
V prvi fazi MAN ponuja električnega TGE v le eni izvedbi; gre za furgon L3H3, kar pomeni kratko medosno razdaljo s povišano streho, ki ponuja 10,7 kubičnega metra prostornine za tovor in približno 950 kilogramov nosilnosti.
Ker so baterije pod tovornim podom, je ta nekoliko manjši kot pri dizelski različici – dno je namreč 10 centimetrov višje (kar je enako kot pri različici s pogonom na vsa štiri kolesa), tovornega prostora pa je zato pol kubičnega metra manj, prav tako je za 10 centimetrov manjša notranja višina, ki znaša 1,86 metra.
Do sto kilovatov moči in 173 kilometrov dosega
Elektromotor, nameščen na klasičnem mestu – v nosu vozila, kjer je sicer dizelski –, omogoča kratkotrajno (do največ 30 minut) maksimalno moč sto kilovatov, dolgotrajno pa se ta številka ustavi pri 50 kilovatih in 290 newtonmetrih navora, kar kombiju omogoča zelo spodobne vozne lastnosti, predvsem seveda z razlogom, ker je največji navor na voljo že takoj in ni pogojen s številom vrtljajev kot pri klasičnih motorjih z notranjim izgorevanjem. Z vidika varčevanja z električno energijo je največja hitrost kombija omejena na 90 kilometrov na uro, ko pa se baterije izpraznijo pod 10 odstotkov, se moč motorja dodatno omeji, da bi se s tem povečal doseg, kar pa v praksi sploh ni moteče in voznik tega skoraj ne opazi.
Elektromotor prek enostopenjskega prenosa moči poganja prednji par koles, prek katerih se izvaja tudi rekuperacija energije med zaviranjem. Energija se hrani v visokonapetostnih litij-ionskih baterijah zmogljivosti 35,8 kilovatne ure. Gre za skupno 264 baterijskih celic, njihova masa pa je 341 kilogramov. Nameščene so v podu, pod vozniško kabino in prvo polovico tovornega prostora. Ko so polno napolnjene po ciklu NEDC, omogočajo do 173 kilometrov dosega, povprečna poraba energije pa znaša 21,54 kilovatne ure na sto kilometrov. Poraba elektrike med našo vožnjo se je dejansko gibala okoli te vrednosti oziroma malenkost nad njo, le pri vožnji po avtocesti je zrasla nad povprečje, kar pa je seveda povsem pričakovano.
Dve možnosti polnjenja
Baterije se lahko polnijo z eno- ali dvosmernim tokom, način polnjenja pa vpliva tudi na potreben čas, da se baterije napolnijo. Pri enosmernem priključku se lahko polni z do 7,2 kilovata, polnjenje do popolne napolnjenosti pri 360 voltih traja pet ur in 20 minut, če bi kombi polnili na klasični domači 230-voltni vtičnici, pa 15 ur. Ob priklopu na enosmerni tok je mogoče polnjenje z do 40 kilovati. Da se baterije napolnijo do 80 odstotkov, pa je potrebnih samo 45 minut.
Predpriprava temperature kabine
Električni TGE je zelo prijeten za vožnjo, razumljivo je hrup v kabini zmanjšan le še na piš vetra med vožnjo. Notranjost je tako rekoč enaka dizelski, edina razlika je na merilnikih, tam je namesto merilnika števila vrtljajev prikazan merilnik moči, ki jo elektromotor trenutno razvija (seveda v razponu med nič in sto kilovati), prikazuje se tudi rekuperacijsko polnjenje baterije, pod glavnim merilnikom pa je še en manjši, ki prikazuje razpoložljivo moč elektromotorja.
Nekaj sprememb najdemo še v menijih osrednjega zaslona, ki služi tudi multimediji in navigaciji, tam je v tako imenovanem e-managerju mogoče nastavljati podrobnosti glede polnjenja baterij in nastaviti tudi predpripravo temperature potniške kabine. Gre za to, da se notranjost kabine ohladi oziroma segreje na želeno temperaturo še pred začetkom vožnje, ko je kombi še priključen na napajanje, s čimer se nato varčuje energija med samo vožnjo.
Na koncu kaže omeniti še, da je eTGE že kar serijsko opremljen z vsemi varnostnimi in asistenčnimi sistemi, ki jih MAN ponuja, vključno z LED-žarometi, kamero za vzvratno vožnjo in navigacijskim sistemom.
Zmogljivost baterij v eTGE je enaka zmogljivosti pet tisoč baterij iphona 8.