Avto

(Ne)realna evforija za električnimi avtobusi

Nekatera nemška mesta želijo v kratkem obdobju v svoje vozne parke vključiti tudi po 200 električnih avtobusov eCitaro; pri Mercedesu menijo, da gre za prenagle odločitve.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

23.05.2019 02:22
Čas branja: 4 min

Mercedes je v Hannovru prvič javno predstavil električno različico mestnega eCitara, s katerim največji evropski proizvajalec avtobusov vstopa v elektromobilnost javnega potniškega prevoza.

Soditi, ali je ta vstop pozen ali ne, je težko, resda so nekateri proizvajalci z električnimi avtobusi na trgu že več kot pet let, a prodajne številke so majhne – večinoma govorimo o nekaj deset do sto vozilih. Celoten nemški trg je na začetku prejšnjega leta štel skupno floto le 190 električnih avtobusov.

Pri Mercedesu razlagajo, da so s svojim izdelkom namenoma počakali na pravi trenutek, ko je povpraševanje na trgu dovolj veliko za serijsko proizvodnjo in je tehnologija dovolj razvita, da omogoča zanesljivo in cenovno dostopno uporabo.

Baterije v zadku in na strehi

Avtobus je lahko opremljen z do desetimi moduli baterij NMC (nikelj-mangan-kobalt). Razporejeni so v zadku (tam so štirje moduli), od dva do šest modulov pa je lahko še na strehi. Lahko se premikajo naprej in nazaj glede na konfiguracijo potniškega prostora, tako da se doseže optimalna razporeditev mase in osnih obremenitev.

Največja zmogljivost baterij (pri izbiri desetih modulov) trenutno znaša 243 kilovatnih ur, kar pomeni, da ima eCitaro najmanj 150 kilometrov dosega z enim polnjenjem. Ob tem Mercedes poudarja, da bodo baterije že čez leto ali dve nadomestile nove, še zmogljivejše, ki naj bi doseg povečale na najmanj 200 kilometrov.

Krmilna enota baterijskega sklopa skrbi za uravnavanje napetosti – to pomeni, da je napetost v vseh celicah baterijskega modula ves čas enaka, tako pri praznjenju kot pri polnjenju. S tem ne prihaja do preobremenitve posameznih celic, kar optimizira avtonomijo in podaljšuje življenjsko dobo baterij.

Toplotna črpalka

Ker je poraba električne energije za ogrevanje večja od porabe za samo vožnjo, je bila odločilnega pomena izbira optimalne rešitve, ki bo ponudila prijetno temperaturo potnikom in varčevala z energijo. Za najboljšo se je izkazala toplotna črpalka, združena s klimatsko napravo. Ta za medij uporablja ogljikov dioksid in zato lahko skrbi za ogrevanje in hlajenje potniškega prostora. Ogrevanje izkorišča tudi odvečno temperaturo, ki nastaja v baterijah, in toploto, ki nastaja pri zaviranju, v potniškem prostoru pa so nameščeni še dodatni grelci. Toplotna črpalka ponuja zadovoljivo ogrevanje vse do zunanje temperature minus 10 stopinj Celzija, za hladnejše podnebne razmere pa je vseeno treba dodati tudi grelce s pogonom na dizelsko ali biodizelsko gorivo. Čeprav se zdi to skregano z logiko električnega avtobusa brez izpustov, pa je treba poudariti, da so poraba in s tem povezani izpusti dodatnega grelca minimalni.

Regeneracija in »jadranje«

Avtobus je opremljen z ZF portalno pogonsko osjo AVE 130 z dvema elektromotorjema. Vsak ponuja 125 kilovatov in 485 newtonmetrov navora, tako da skupna pogonska moč znaša 250 kilovatov in 970 newtonmetrov navora. Elektromotorja, nameščena v pestih koles, delujeta pri vsakem zaviranju kot generatorja in proizvajata električno energijo, ki se prek pretvornikov skladišči v baterijah. Voznik lahko rekuperacijsko zaviranje uravnava z obvolansko ročico, pa tudi z nožno zavoro.

Ena najboljših rešitev, ki jo ponuja eCitaro, v primerjavi z drugimi električnimi avtobusi, ki smo jih preizkusili do zdaj, pa je tako imenovano jadranje, ki bi ga po svoje lahko primerjali s funkcijo ecoroll, ko se pri klasičnih pogonih menjalnik prestavi v prosti tek. Avtobus se takrat giblje izključno na podlagi svoje inercije. Ker je električni pogonski sklop manj kompleksen, je mnogo manj notranjih uporov, ki bi zavirali vozilo. Glede na topografijo terena se včasih vozniku zdi, da bi se avtobus dobesedno lahko kotalil v nedogled, ne da bi voznik stopil na plin.

To se močno kaže pri porabi električne energije – približno 40-minutna vožnja po mestnih ulicah Mannheima je zahtevala manj kot 10 odstotkov shranjene elektrike v baterijah, pri tem pa moramo poudariti, da je bilo vključeno tudi gretje, za katero smo že zapisali, da je energijsko mnogo bolj potratno od same vožnje.

(Pre)velik odziv

Po jesenski prvi javni predstavitvi je Mercedes presenetil izjemno velik odziv prevoznikov, ki že želijo naročiti eCitara. Nekatera nemška mesta želijo v kratkem obdobju v svoje vozne parke vključiti tudi po 200 električnih avtobusov, a pri Mercedesu menijo, da gre za prenagle odločitve. Zamenjava voznih parkov mora biti namreč postopna, saj je vzporedno treba graditi infrastrukturo, poleg tega pa ta hip električni avtobusi tudi še niso primerni za uporabo na vseh linijah.

Govoriti o ceni je vedno nehvaležno; pri električnih avtobusih velja nepisano pravilo, da so avtobusi trenutno približno še enkrat dražji od klasičnih dizelskih, pri čemer pa je treba poudariti, da višja cena ni le zaradi dražjih komponent, temveč je dražja tudi sama proizvodnja, saj je čas izdelave vozila daljši.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

Društvo distrofikov Slovenije
Medicina danes
Redakcija Medicina danes Društvo distrofikov Slovenije

Društvo distrofikov združuje osebe z živčno-mišičnimi obolenji (ŽMO), to so dedna, kronična, degenerativna in progresivna obolenja, ki neposredno ali posredno prizadanejo mišice.

Društvo Svetloba -  Društvo obolelih za  redkimi boleznimi oči na genetski osnovi
Medicina danes
Redakcija Medicina danes Društvo Svetloba - Društvo obolelih za redkimi boleznimi oči na genetski osnovi

Društvo Svetloba združuje obolele za redkimi boleznimi oči na genetski podlagi. Zelo poenostavljeno lahko rečemo, da so skupna značilnost tovrstnih bolezni distrofije v makuli in mrežnici. Temeljni namen ustanovitve društva je povezovanje obolelih za medsebojno pomoč in podporo, izmenjavanje izkušenj in pomembnih informacij.

IZVOZNIKI
Novice
EKWB je prvo domače podjetje, ki je prejelo EIF sredstva za uvajanje svojih patentov na tržišče
Izvozniki.si
NoviceAleš Ogorevc EKWB je prvo domače podjetje, ki je prejelo EIF sredstva za uvajanje svojih patentov na tržišče

Sredstva Evropskega investicijskega sklada so prejeli s pomočjo garancijske sheme InnovFin

Slovenija
Makularne distrofije
Medicina danes
SlovenijaDoc. dr. Martina Jarc Vidmar* Makularne distrofije

Makularne distrofije so prirojena dedna obolenja mrežnice, pri katerih pride do postopnega slabšanja centralnega vida zaradi napredujoče okvare fotoreceptorjev v rumeni pegi (makuli). Pri začetnih oblikah nekaterih distrofij je lahko očesno ozadje pri otrocih sprva normalno. Na distrofije moramo pomisliti pri otrocih z obojestransko slabo vidno ostrino, ki se ne popravi kljub optimalni optični korekciji z očali; pogosto je v širši družini že nekdo, ki ima podobne težave z vidom. Nekatere distrofije se pojavijo tudi pozneje v življenju

FINANCE
Umar: v drugem valu občutno manjša zasebna potrošnja, manj prizadete izvozno usmerjene dejavnosti
Finance
Pia Bedene Umar: v drugem valu občutno manjša zasebna potrošnja, manj prizadete izvozno usmerjene dejavnosti 1

Zmanjšali so se izdatki gospodinjstev za osebne, razvedrilne in športne storitve, še naprej se povečuje varčevanje

Moje finance
Razno
Finančni koledar 2021: V novo leto pripravljeni na finančne izzive!
Moje finance
RaznoKsenija Sedej Finančni koledar 2021: V novo leto pripravljeni na finančne izzive!

Ker verjamemo, da je načrtovanje pomembno opravilo osebnih financ, smo vam za začetek novega leta pripravili finančni koledar. Na enem mestu smo za vas zbrali vse pomembne finančne datume in dogodke od januarja do decembra 2021. Veste, kdaj morate oddati vlogo za vzdrževane družinske člane, kdaj oddati napoved kapitalskih dobičkov? Naj se na koledarju ne nabira prah, pogledujte nanj vse leto.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)