Škoda zadnja leta uživa v rekordnih številkah. Medtem ko se je Volkswagen reševal iz dizelskega škandala, je Škoda po tihem in suvereno dosegala prodajne rekorde. Prodajne uspehe žanje z modeli octavia, kodiaq in karoq, med temi pa nikoli v polnem sijaju ni zablestel rapid, ki je ostal v senci octavie in fabie. Rapid, ki za marsikoga velja za najšibkejši člen Škodine ponudbe, prostor prepušča novinki scali. Številni so jo poimenovali kar češki golf, na Češkem pa se takšnega naziva otepajo.
Po gabaritih resnično sega med tekmice golfu, Čehi pa tega neradi omenjajo. »Ne želimo, da scalo omenjate kot tekmico golfu,« je priznal eden od inženirjev. Škoda je namreč v zadnjih letih dosegla zavidljive prodajne uspehe ter poskrbela za kar nekaj nemira v Wolfsburgu. Medtem ko rapidu niso dovolili, da bi se stegoval po razredu golfa, pa je tokrat škoda narejena na Volkswagnovi prečni modularni platformi MQB-A0, ki so jo Čehi raztegnili, kolikor je bilo mogoče, da bi zagotovili enega od svojih prodajnih adutov – prostornost. Medosna razdalja tako sega do kar 2.649 milimetrov, skupna dolžina pa je 4.362 milimetrov.
Oblikovna preprostost in podcenjenost
Zunanjost je oblikovana minimalistično in moderno. Spredaj izstopajo velika maska in trikotne luči, na motornem pokrovu pa je sredinska izboklina značilna za škode. Deluje sodobno ter na novo postavlja Škodin razred med fabio in octavio. Daljše telo boste prepoznali ob pogledu bočnega profila, za zadnjimi vrati je dodatno okno, ki zmanjša mrtva kota, celotna preža avta pa bolj od kombilimuzine spominja na pravega karavana. Na zadku namesto znaka prvič najdemo napis na steklu, ki se v slogu rapida konča z lučmi.
Brez trde plastike ne gre
Temo minimalizma so prenesli tudi v notranjost. Na armaturni plošči je le deset gumbov, s katerimi lahko upravljamo klimatsko napravo in ogrevanje sedežev, vrtljiva gumba za nastavljanje temperature pa sta po otipu podobna tistim pri audiju. Vse drugo upravljamo prek opcijskega do 9,2-palčnega zaslona na dotik, ki sledi liniji motornega pokrova in je postavljen v voznikovem vidnem polju. Za doplačilo bodo klasične merilnike zamenjali 10,25-palčni virtualni, s katerimi lahko po lastnem okusu prilagajate prikaz podatkov.
Materiali v kabini so pri vrhu prijetni na otip in prepričajo tudi po videzu, čez celotno širino jo je mogoče opremiti s ploščo v imitaciji lesa ali aluminija. Volan in ročna zavora sta oblečena v usnje, lepo oblikovana je tudi notranja ročica za odpiranje vrat. Nižje dele armaturne plošče ter večji del vrat pa pokriva bolj cenena in trda plastika.
Prostornost in uporabnost
Že na prvi pogled scala navduši s prostornostjo. Marsikatero rešitev so pri Škodi podredili prostornosti. Da je na sprednjih sedežih več prostora, je motor nagnjen naprej. Na zadnjih sedežih je prostor odmerjen zelo radodarno. Na zadnji klopi je 7,3 centimetra kolenskega prostora – kot v večji octavii. Vsi potniki imajo veliko prostora v predelu komolcev ter glave. Tudi če izberete panoramsko streho, ta ne posega v prostor zadnjih potnikov, saj se rolo odpira od zadaj naprej. Prtljažnik ima v osnovi 467 litrov prostornine, golf pa 380. Podrtje zadnjih sedežev v novinki prostornino poveča na 1.410 litrov. Zložiti je mogoče tudi sovoznikov sedež, to pa omogoča prevoz predmetov, dolgih tudi dva metra in pol.
Scala je od rapida tudi slabih devet centimetrov širša. To oblikovno ustvarja bolj športno postavo ter bolj dinamične vozne lastnosti. Po precej deževnih in spolzkih cestah v okolici Splita se zato nismo zapodili v zavoje. Vozniška izkušnja po prvih vtisih ni ravno športna, kot na primer v focusu, temveč tiha, nežna in lahkotna. Zasluga gre volanskem mehanizmu, ki je izredno lahek in ne preveč komunikativen. Vožnja je takšna, da bo zadovoljila večino kupcev. Vsa testna vozila so imela prilagodljivo in čvrsto športno vzmetenje, ki je spuščeno za 15 milimetrov in pri katerem je mogoče s pritiskom na gumb preklapljati med dvema nastavitvama podvozja. Pričakujejo, da bo tovarno 80 odstotkov avtomobilov zapustilo z običajnim vzmetenjem, ki pa ga bomo preizkusili na domačih cestah.
Preverjeni nemški motorni izbor
Pod motornim pokrovom bodo na voljo štirje pogonski sklopi: trije bencinski motorji TSI s prostornino 1,0 ali 1,5 litra in 1,6-litrski dizelski motor TDI z močjo od 66 (90) do 110 kilovatov (150 konjskih moči). Preizkusili smo močnejšo različico litrskega bencinskega trivaljnika, ki se izkaže za tiho, poskočno in varčno. Dobro se ujame s šeststopenjskim ročnim menjalnikom. Možna sta ročna menjalnika (5- ali 6-stopenjski) in 7-stopenjski samodejni menjalnik DSG.
»Homologacija dizelskih motorjev je vse dražja, a v ponudbi imamo vseeno dizel – za tiste, ki letno prevozijo 30 tisoč kilometrov,« je priznal inženir, odgovoren za motorje. »Pričakujemo, da bo 80-odstotni delež bencinskih motorjev, okoli 15-odstotni dizelskih in pet odstotkov na pogon na zemeljski plin.« Pozneje lahko v ponudbi pričakujemo tudi hibridne različice.
Česa ne bo treba doplačati
Scala bo serijsko opremljena z asistenco za ohranjanje smeri po voznem pasu in radarsko asistenco z mestno funkcijo zaviranja v sili. Kot prva v razredu ima serijske zasenčene in dnevne luči, zadnje in zavorne luči ter meglenke z LED-tehnologijo. Za varnost skrbijo čelni varnostni blazini za voznika in sovoznika, stranski zračni blazini ter zračni blazini za glavo spredaj. S serijsko vgrajeno eSIM-kartico je scala vedno povezana ter omogoča storitve Klic v sili in dostop do mobilnih spletnih storitev. Za boljšo vlečno silo sprednjih koles je serijska tudi elektronska zapora diferenciala.
Več denarja za več avta
Škoda scala je več kot le naslednik rapida, ki je zavzel bolj nišni del razreda. Je resna predstavnica v zelo konkurenčnem C-razredu, kjer so ob bratrancu golfu še ford focus, kia ceed, Hyundayev i30 in seat leon. Enačba sodobnega dizajna, kakovosti, praktičnosti in dostopnosti, ki je Škodina vozila pognala na vrh prodajnih lestvic, je jasna tudi tukaj. Povsem brez žrtvovanja ni šlo – avto je od rapida za okoli dva tisočaka dražji, vendar precej bolj prepričljiv in bogatejše opremljen. Rapid je bil cenovno najugodnejši z opremo easy, ki je pri scali ni mogoče izbrati.
Scala je že v prodaji, prvi primerki bodo v salone zapeljali v sredini maja. Rapidov so v letu 2018 prodali skoraj tisoč, do konca leta pa načrtujejo prodajo 600 scal. Trenutno najcenejša scala s 85-kilovatnim bencinskim motorjem stane 15.583 evrov. Sredi poletja pa bo mogoče naročiti scalo s šibkejšim trivaljnikom in petstopenjskim menjalnikom za 15.046 evrov. Prav cena pa bi bila lahko za scalo, ki v latinščini pomeni stopnice, najvišja stopnica na poti uspeha.
Foto: Uroš Božin in Škoda