Avto

Futurist, ki prehiteva infrastrukturo najrazvitejših držav

Kot kaže v nekoliko bolj oddaljeni prihodnosti na cestah ne bodo le baterijska električna vozila. Mercedesov GLC na vodikove celice je pripravljen tudi na slabo pokritost s polnilnicami.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

Avtor
17.10.2018 01:00
Dopolnjeno: 17.10.2018 07:44
Čas branja: 5 min

Prihodnost pripada tistim, ki verjamejo v lepoto svojih sanj, je zapisala nekdanja prva dama ZDA Eleanor Roosevelt. Mnogi za odgovore na vprašanja, kaj jih čaka v prihodnosti, raje pogledajo v zvezde (na nebu), v avtomobilski industriji pa je med drugim od nekdaj veljalo pogledati, kakšne rešitve ponujajo zvezde iz Stuttgarta. Pretekli teden smo imeli priložnost izkusiti prav to. Z Mercedesovim GLC F-cell (na vodikove celice) smo se za nekaj časa zapeljali v prihodnost.

Prvi priključni hibrid brez izpustov

Mercedes-Benz električno ofenzivo širi s floto priključnih hibridov in nedavno predstavljenim povsem električnim EQC. Njihov fokus pa so že nekaj časa tudi gorivne celice. V Stuttgartu spadajo med najbolj zagnane, ki želijo, da se doba vodika čim prej začne. V čem se razlikuje od toyote mirai, ki je na trgu že skoraj tri leta? Pri Mercedesu so v GLC F-cell zaradi kratkih voženj vgradili še baterijo, ki omogoča pogostejšo uporabo avta, ko v bližini ni polnilne infrastrukture gorivnih celic.

Mercedesov obraz pustolovca

GLC, ki ga poganjajo vodikove celice, se od običajnega razlikuje le v manjših zunanjih podrobnostih. Sprednji odbijač je pridobil s kromom obdane zračne odprtine, njegovo poslanstvo pa razkrivajo reže na maski, ki se lesketajo v eksotično modri barvi. Motive modre barve najdemo še na 20-palčnih dodatno aerodinamično nabrušenih platiščih ter letvah, ki pod stranskimi in prtljažnimi vrati objamejo GLC-jevo postavo. Z zadka so se poslovile izpušne cevi - teh seveda ne potrebuje več.

Električni motor, ki je vgrajen na zadnji osi, ima 155 kilovatov moči in 365 njutonmetrov navora. Dva z ogljikovimi vlakni obdana rezervoarja sta nameščena na dnu avtomobila in sprejmeta 4,4 kilograma vodika, ki zadostujejo za več kot 400 kilometrov vožnje. GLC F-cell je prvo električno vozilo v katerem gorivnim celicam družbo dela še dodaten vir energije v obliki litij-ionske baterije. Identična je tistim v priključnih hibridih EQ Power in ima kapaciteto 13,5 kilovatne ure ter 51-kilometrski doseg. Skupen doseg je približno 470 kilometrov.

Polnjenje traja le tri minute

Doseg torej še vedno ni na ravni bencinskega ali dizelskega motorja, je pa zelo primerljiv z dosegom električnih avtomobilov, kot sta Teslin model S ali jaguar I-pace. Medtem ko lahko polnjenje slednjih traja več ur, pa rezervoar vodika, ki je zaslužen za večino dosega, napolnite v le treh minutah. To pa je že povsem primerljivo s časom, ki ga danes porabimo na bencinskih črpalkah. Največja ovira avtomobilov na gorivne celice je ob dragem razvoju in kompleksnosti shranjevanja vodika še slaba infrastruktura.

Zato pri Mercedesu načrtujejo F-cell ponuditi le na trgih z zadostno mrežo polnilnic - na tem seznamu Slovenije žal ni. Za začetek bo dosegljiv na domačem nemškem trgu, naslednji korak pa bodo japonske ceste. V Sloveniji imamo edino polnilnico v Lescah, ta pa je zaradi premajhnega tlaka neuporabna.

Kako pa se vozi?

Kljub svoji zapletenosti pod kožo je vozniško doživetje povsem primerljivo z električnim avtom. To seveda ni presenetljivo, saj za pogon skrbi elektromotor, le vir energije je drug. Na semaforjih so mi ostali udeleženci težko sledili, saj je maksimalen navor elektromotorja dostopen takoj. GLC F-cell sicer ni športni avto, pospeški pa so za vozilo z dodatno maso povsem spoštljivi. Največja hitrost je omejena na 160 kilometrov na uro. Vožnja je neslišna in uglajena, nizko postavljena rezervoarja vodika in sklop baterij pa dodatno pripomorejo k večji stabilnosti.

Sistem vozniku ponuja štiri vozne načine: polnjenje baterije (charge), vožnja zgolj na vodik (F-cell), vožnja na baterijo (battery) in kombiniran način (hybrid), ki po potrebi poleg gorivnih celic aktivira tudi baterijo. Notranjost ob novostih, kot sta širši osrednji ekran in novi vmesnik, zaradi baterij za nekaj centimetrov zviša dno prtljažnika in višino druge sedežne vrste.

Ko slišiš premik vzvratne kamere

V popolni tišini je mogoče slišati zvoke, ki jih v klasičnem GLC preglasi motor. Nekaj časa sem potreboval, da sem ugotovil, da ob vsakem prestavljanju v vzvratno na zadku izstopi vzvratna kamera. V načinu polnjenja se izpod motornega pokrova sliši rahel kovinski zvok, ki daje občutek, da avtomobilu sledi plovilo neznanega izvora. Kot so mi kasneje pojasnili, gre za odpiranje in zapiranje ventila, ki pa ga preglasi že zvok smernikov.

Gorivne celice so velike in takšne oblike, da jih je težko namestiti v avtomobil, ne da bi ogrozile njegovo uporabnost. Inženirji v Stuttgartu pa so razvili manjše, ki so jih lahko namestili znotraj motornega prostora in postavili na iste pritrdilne točke, ki jih v GLC uporabljajo pri konvencionalnem motorju. »Pri gorivnih celicah je vse velik izziv. Težko bi izpostavil največjega. Tu ni kot pri motorju z notranjim izgorevanjem, pri katerem imamo sto in več let izkušenj,« nam je priznal Holger Richter iz oddelka, na keterem razvijajo električne pogone.

Gorivne celice tudi v druge modele

»Novi sistem gorivnih celic je 40 odstotkov bolj zmogljiv in za 30 odstotkov manjši od tistega, ki ga najdete v B-razredu F-cell iz leta 2010. Gorivne celice bomo v prihodnje uporabili tudi v drugih modelih.« Koliko bi GLC na vodikove celice stal, nam ni znal povedati. »Tega nismo izračunali, cena bi bila zaradi stroškov razvoja zelo visoka. Zato smo se tudi odločili, da strankam ponudimo najem za 799 evrov na mesec. Kod del pilotnega programa nam bodo stranke pomagale s povratnimi informacijami o delovanju avta.«

Če bi bil vodik lahko dostopen, koliko denarja bi odšteli za polnjenje? Trenutno se cena kilograma vodika giblje pri 9,5 evra, za poln rezervoar pa bi morali odšteti slabih 42 evrov. F-cell, ki ga na 100 kilometrov porabi približno kilogram, bi se danes izkazal za nekoliko dražjega od najbolj pogostega dizelsko gnanega športnega terenca. Kot pri vseh novostih je začetek vedno težak in drag. V Stuttgartu dokazujejo, da še vedno premorejo željo po novem in neznanem, ki je pred več kot sto leti gnala tudi Karla Benza.

Foto: Uroš Božin in Daimler

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Okolje & energija
Tako razvijajo vodikovo gorivno celico za uravnavanje elektro omrežja. Slovenci so zraven
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Tako razvijajo vodikovo gorivno celico za uravnavanje elektro omrežja. Slovenci so zraven 1

Uporaba vodikove gorivne celice za uravnavanje omrežja je inovacija, razvita v okviru mednarodnega projekta Grasshopper, pri katerem je sodelovala tudi slovenska družba za industrijsko avtomatizacijo in energetiko INEA.

FINANCE
Okolje & energija
To je rekordna sončna celica. V njej je tudi slovensko znanje
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
PMM
Slovenija, pobudnica evropske vodikove avtoceste za vojaške namene
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostBorut Hočevar Slovenija, pobudnica evropske vodikove avtoceste za vojaške namene 4

Na ministrstvu za obrambo postavljajo pilotni vodikov projekt za energetsko avtonomijo vojašnic in snujejo infrastrukturo za transport na vodikov pogon.

FINANCE
PMM
Citroën je elektrificiral dostavnega berlinga
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostBoštjan Paušer Citroën je elektrificiral dostavnega berlinga

Citroën predstavlja ë-berlingo van, električno različico svojega lahkega gospodarskega vozila, ki bo v prodajne salone zapeljala v drugi polovici leta 2021; ob 800-kilogramski nosilnosti bo omogočal doseg do 275 kilometrov

FINANCE
Okolje & energija
Kemikalija, zaradi katere je čili pekoč, krepi sončne panele
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar Kemikalija, zaradi katere je čili pekoč, krepi sončne panele

Sončne celice, obdelane s kapsaicinom, so bolj učinkovite pri pretvorbi sončne energije, so poročali na portalu NewScientist. Pojasnili so, da je kapsaicin snov, zaradi katere je čili pekoč. Izdelek je komentiral profesor elektrotehnike Marko Topič.