Po dizelskem škandalu, v katerega se je zapletel Volkswagen, se dizelski motorji za obstoj bojujejo na dveh frontah. Njihov ugled se je v očeh kupcev zamajal zaradi okoljskih pomislekov ter straha pred spremembo zakonodaje, ki bi lahko vplivala na njihovo vrednost pri nadaljnji prodaji. Zaradi omenjenih razlogov se je prodaja dizlov v Evropi zmanjšala. V Nemčiji je prodaja upadla, ko je več mest sprejelo odločitev o prepovedi vožnje v mestnih središčih.
Z vidika proizvajalcev je vlaganje v nadaljnji razvoj dizelskih motorjev vse težje upravičiti, saj je njihov razvoj čedalje dražji, tržni delež pa upada. Toyota, Honda, Porsche in Volvo so le nekatera izmed odmevnih imen avtomobilske industrije, ki dizle zamenjujejo s klasičnimi in priključnimi hibridi.
Tržni delež dizlov med novimi vozili je v Sloveniji vrh dosegel leta 2014 (53,7 odstotka). Povpraševanje po tovrstnih motorjih pa upada vse od dizelskega škandala, ki je izbruhnil leta 2015. V prvih štirih mesecih letos je le še 32,2 odstotka novih vozil poganjal dizelski motor. V avtomobilskih razredih je največji upad v spodnjem srednjem razredu - z 68 na 43,1 odstotka. V razredu mestnih vozil se je delež s 33,9 zmanjšal na 10,9 odstotka. V srednjem razredu je upad manjši. Leta 2015 je bilo dizlov 94,6 odstotka, letos pa je delež 79,7-odstoten. Najbolj zvesto kupci posegajo po dizlih med večjimi vozili višjega cenovnega razreda, ker je razlika med bencinskim in dizelskim motorjem najmanjša glede na ceno, prihranek pri gorivu pa največji.
Spodaj smo pripravili pregled avtomobilov, ki jih več ne bo mogoče opremiti z dizelskim motorjem:
-
Audi A1
Audi je edini izmed nemške premijske trojice, ki v enem izmed svojih modelov odpravlja dizel. Ta čast bo doletela novega A1, kjer dizelskih motorjev prvič, če ne štejemo športnega R8, sploh ne bo v ponudbi. V podjetju ne pričakujejo, da bi ponudbo pozneje razširili z dizelskim motorjem. Povpraševanje po dizlu je bilo v zdajšnji generaciji premajhno, da bi razmišljali o njegovi vključitvi v novo.
-
Honda CR-V
Honda CR-V, ki velja za enega najbolj prodajanih športnih terencev na svetu, se je Evropejcem ljubemu dizlu odrekla. Japonci zaradi zmede in nejasnosti z dizli vse upe polagajo v 1,5-litrski VTEC bencinski turbomotor, ki ga poznamo že pri civicu. Novi CR-V, ki bo v slovenske prodajne salone zapeljal jeseni, bo v začetku prihodnjega leta na voljo tudi kot hibrid i-MMD z dvolitrskim bencinskim motorjem, ki bo uporabljal atkinsonov cikel ter dva elektromotorja.
-
Hyundai i20
S korenito prenovo modela i20 je dizla iz ponudbe črtal korejski Hyundai. Ponudbo bodo obogatili z močnejšo različico litrskega turbobencinskega motorja T-GDI. Hyundai po modelu ioniq nadaljuje pospešeno elektrifikacijo svojih modelov, do leta 2020 jih bo kar 15. Model kona že od samega začetka ponudbi nima dizla, ker bo na trg kmalu prispela povsem električna različica.
-
Mitsubishi ASX
Brez večjega pompa so dizelska motorja umaknili iz ponudbe mitsubishija ASX. Motorja naj bi se bližala koncu življenjskega cikla, upad v povpraševanju pa pomeni, da je bolj smiselna elektrifikacija. Pri znamki bodo večjo pozornost namenili priključnim hibridom.
-
Porsche
Porsche je prvi nemški proizvajalec avtomobilov, ki bo opustil dizelske motorje. Že februarja so nehali sprejemati naročila za dizelske avtomobile. Namesto tega se bodo osredotočili na zmogljiva vozila na bencinski in hibridni pogon ter od prihodnjega leta z modelom taycan na povsem električna vozila. Kot kaže, so kupci odločitev dobro sprejeli, saj je v Evropi kar 60 odstotkov novih panamer hibridnih.
-
Subaru outback in XV
Dizla ni v novih Subarujevih modelih outback in XV. Ta je mogoče z dizelski motorjem kupiti le še kot modelno leto 2017, izhaja iz cenika. Po pisanju nekaterih medijev naj bi se v podjetju za upokojitev dvolitrskega dizelskega motorja odločili, ker naj se ne bi najbolje izkazal po novem merilnem protokolu WLTP. Z dizelskim motorjem je tako ta hip na voljo le še forester.
-
Škoda fabia
Motorna ponudba nove generacije škoda fabie je poenostavljena, saj jo poganjajo le litrski trivaljni bencinski motorji. S slabo prodajanimi dizelskimi motorji je konec. V podjetju so se po pozornem spremljanju ciljnih skupin fabie odločili, da dizelski motor umaknejo s ponudbe. Z izboljšavami na področju varčnosti in izpustov, pa se sodobni trivaljni motorji lahko merijo z varčnimi dizelskimi, še menijo pri Škodi.
-
Toyota
Pri Toyoti nikoli niso bili navdušeni nad dizli, zato so že leta 1997 predstavili prvi hibrid na svetu. V Evropi so jih prodali že več kot dva, po vsem svetu pa več kot 12 milijonov. Toyota je z opuščanjem dizelskim motorjev začela že lani. Najprej je to doletelo yarisa, letos pa so v podjetju napovedali, da umikajo dizelske motorje iz svojih vozil v Evropi. Dizel bo tako poganjal le še land crusier, poltovornjak hilux in dostavnika proace verso.
-
Volvo S60
Švedi z novim volvom S60 začenjajo uresničevati svojo zavezo elektrifikaciji in postopnemu opuščanju motorjev z notranjim izgorevanjem. V S60 opuščajo dizel, na voljo bo tako z bencinskim ali priključnohibridnim pogonom. Že lani so napovedali, da bodo od leta 2019 vsi novi modeli na voljo tudi v elektrificirani različici. Že do leta 2025 pa želijo prodati polovico volvov električnih. Drzna napoved Švedov, ki so še pred kratkim veljali za znamko, katerih prodaja zelo sloni na dizelskih motorjih.