Prihod pravega avtonomnega taksija je zasluga hčerinske družbe BTC, start-upa AV Living Lab, ki se je v tem tednu pridružil dogodku TEN-T Days 2018. Dogodek pod okriljem evropske komisarke za promet Violete Bulc od včeraj do tega petka v Ljubljani gosti 26 evropskih ministrov za transport in prek dva tisoč gostov, ki bodo razpravljali o rešitvah za trajnostno, varno in sodobno mobilnost.
Direktor AV Living Laba Danijel Avdagič je dogodek izkoristil za prikaz avtonomne vožnje in tako hitro naredil naslednji korak v razvoju družbe.
Še pred slabim mesecem je predstavil konzorcij podjetij, ki bodo sodelovala v projektu avtonomnih vozil. Včeraj pa je po Ameriški ulici v BTC že popolnoma sam, brez voznika, zapeljal shuttle francoskega proizvajalca Navy, ki omogoča avtonomnost pete stopnje – torej popolno odsotnost voznika.
Izkušnja, ki smo jo med prvimi na slovenskem asfaltu doživeli včeraj, je zanimiva. Navyja je velik enoprostorec sodobnih potez in predvsem sodobnih možganov, ki znajo v celoti nadomestiti voznika. »V Navyji sicer pravijo, da je njihov 16-sedežni shuttle kot NMT aparat benefon med telefoni, v šali pove Avdagič in tako nakaže začetno stopnjo avtonomne vožnje.
Navyja kljub temu zmore veliko. Kopica senzorjev je združenih v sistem lidar – laserski čitalnik, ki dopolnjuje klasične kamere in senzorje ter poskrbi, da avto, opremljen s tem sistemom, ne zgreši prav nobene ovire na cesti. O hitrosti razvoja tega sistema govori lidar na strehi navyje v velikosti jabolka, še pred dobrimi petimi leti pa je manj zmogljiv lidar zasedel kvadraten meter strehe testnega BMW serije 3 v Boschevem testnem centru. Oba je izdelal isti proizvajalec, Velodyne.
Vstopimo v prostorno kabino, obdano z velikimi steklenimi površinami, se namestimo na enega od sedežev ter zazremo v velik zaslon, ki prikazuje testno traso na Ameriški ulici v BTC Cityju – dolgo sicer le 200 metrov.
»Traso smo z navyjo prevozili in jo posneli ter jo poslali v centralo proizvajalca Navya v Lyon, od koder lahko tudi nadzirajo samovozeči avto, potniki pa lahko pot spremljajo na tem zaslonu,« nam pojasni Radovan Sernec iz AV Living Laba, ki verjame, da bodo tovrstni samovozeči shuttli razširjeni predvsem v urbanih središčih, v veliko pomoč pa bodo predvsem starejšim uporabnikom. Tu pa se tudi pojavljajo nove priložnosti, za katerimi stremi tudi BTC oziroma AV Living Lab. Med vožnjo bo lahko potnikom prikazoval ponudbo trgovskega mesta na obrobju Ljubljane, ponudi jim lahko kar deset tisoč blagovnih znamk ter s tem seveda zasluži.
Po 50 metrih samodejno zavije pred oviro in enako pot prevozi tudi nazaj do starta. Kljub računalniško shranjeni poti pa reagira tudi na nepredvidene ovire – lidar je denimo zaznal šefa AV Living Laba, ki se je postavil pred samovozeči avto, ga nežno zavrl in na novo oviro opozoril z glasnim piskom. Potem pa je neovirano nadaljeval vožnjo do vnaprej določenega cilja.
»Eno od ključnih vprašanj samovozečih avtov je odgovornost. V praksi velja, da bo v primeru telesnih poškodb, ki bi jih lahko povzročil takšen avto, odgovoren predstavnik avtomobilske znamke v posamezni državi,« pojasni Avdagič.