Na svetu je zelo veliko moških, ki sanjarijo, da bodo nekoč bogati in pomembni, a nikoli ne vstanejo iz udobnega naslanjača ter naredijo koraka v pravo smer. Vse prej kot počitek in spanje pa odlikuje štiri posameznike, ki vsak po svoje krojijo avtomobilsko industrijo.
Elon Musk, Tesla
Mojster mamljivih obljub
Ni jih malo, ki ga imajo za navadnega šarlatana, ki s pametno izbranimi besedami in predvsem obljubami iz ljudi mimogrede izvabi milijarde. Še več pa je v avtomobilski industriji takšnih, ki se mu odkrito klanjajo. Elon Musk ima poslovno žilico zapisano v genih, saj je že v zgodnjih najstniških letih s programiranjem v rodni Južni Afriki zaslužil prvi denar. Po emigraciji v ZDA, bitki z revščino in depresijo pa mu je s prodajo prvega podjetja za skoraj 260 milijonov evrov uspel veliki met. Denarja ni zapravil, ampak je začel slediti svojim sanjam, ki jih je videl v svetovnem spletu, obnovljivih virih energije in tudi avtomobilizmu. Oko je vrgel na mlado podjetje Tesla Motors, ki se je poskušalo uveljaviti kot prvi množični proizvajalec električnih avtomobilov. Z vložkom dobrih 50 milijonov evrov je postal izvršni direktor, aktivno pa je sodeloval tudi pri razvoju roadsterja, izdelanega iz karbonskih vlaken. Na trgu je zanj brez večjih težav zbral še dodatnih 80 milijonov evrov, nato pa zaradi napake pri razvoju in posledično previsoke cene skoraj potonil. Muska je z veliko finančno injekcijo rešil Daimler, nato je šlo le še navzgor.
Kot veliki met se je izkazala uvrstitev delnic Tesle na borzo, porok uspeha pa je prišel s prestižnim modelom S. Ob njegovi predstavitvi je Musk dejal, da bo čez 20 let polovico vseh prodanih vozil poganjal električni motor, pred dvema letoma pa je pompozno predstavil dobrih 30 tisoč evrov vreden model 3. Avtomobil je v samo 24 urah dobil 180 tisoč prednaročil, a ga je do danes zaradi težav s proizvodnjo dobilo le nekaj tisoč ljudi. A Muska to ne ustavi, za prihodnost napoveduje manjšega električnega križanca po imenu Y, nov model električnega tovornega vozila, z raketo njegove družbe Space X je v vesolje izstrelil tudi svoj prihodnji električni roadster, do leta 2020 pa načrtuje milijon izdelanih vozil na letni ravni.
Carlos Tavares, PSA
Mojster pravega posla
Francoski avtomobilski proizvajalec PSA je lani zaslužil skoraj dve milijardi evrov, za petino povečal prihodke, prodal rekordnih 3,6 milijona vozil, odlično pa mu s krepko rastjo prodaje kaže tudi letos. Ključ do uspeha ima izvršni direktor Carlos Tavares, ki se je v nekaj letih izstrelil med najboljše menedžerje v avtomobilski industriji. Francoski znamki Peugeot in Citroën je po več letih velikih izgub predlanskim popeljal do dobička, lani pa se je prelevil v plenilca in sredi leta francoski družbi priključil nemški Opel, ki je bil skoraj stoletje v ameriški lasti. Z nakupom Opla in Vauxhalla je dobil nove velike priložnosti.
Tavares je bil prej dolgoletni menedžer v skupini Renault Nissan, na položaju poslovodnega direktorja Renaulta pa se je začel počutiti utesnjenega. Nov izziv je našel v skupini PSA, kjer je najprej globoko zarezal v fiksne stroške, se lotil odpuščanja na tisoče delavcev v triletnem obdobju, izboljšal produktivnost francoskih tovarn, ki so bile po njegovih besedah stare od 30 do 50 let ter že močno zastarele, hkrati pa povečal izkoriščenost proizvodnih zmogljivosti z 72 na 79 odstotkov. Največji uspeh je dosegel z zviševanjem cen avtomobilov. Zadnjo potezo je pojasnil z izjavo, da so največja težava evropske avtoindustrije prevelike zmogljivosti, posledica pa preveliki popusti na avtomobile in slabi zaslužki.
Robert Lešnik, Mercedes-Benz
Mojster vrhunskega oblikovanja
Ne zgodi se pogosto, da slovenski dizajn poseže zelo visoko na tako zanimivem področju, kot je oblikovanje avtomobilov. Gre namreč za kombinacijo racionalnosti in strasti, ki na koncu rodi prava čustva, Slovenci pa smo pri izražanju teh vseeno malo previdni. A na veselje vodilnih v koncernu Daimler se zgodijo tudi izjeme, najbolj svetla pa je Robert Lešnik. Vodja zunanjega oblikovanja pri nemškem Mercedes-Benzu je že prava legenda in razlog, da se v vsaki novi zvezdi iz Stuttgarta lahko začuti košček Slovenije.
A začetka svoje kariere Lešnik ni gradil v Mercedesu, pod mentorstvom priznanega Petra Schreyerja se je namreč kalil pri nemškem Volkswagnu in nato odšel v Kio, kjer je bil vodja oblikovalskega centra v Frankfurtu. To je bil pravi začetek njegove karierne poti. Priložnosti, da se povzpneš na vrh, je sicer malo, na vsako izmed njih preži več kandidatov. Odkar je pred osmimi leti začel delati za Mercedes, mu je skupaj z ekipo uspelo popolnoma spremeniti videz njihovih avtomobilov, s čimer so pripomogli tudi k rekordni prodaji. Pri oblikovanju avtomobilov je uspeh mogoče meriti tudi tako. V očeh kupcev so mercedesi kot avtomobili za stare gospode in umirjene duše postali predmet poželenja pri mlajših in bolj dinamičnih ljudeh, ki hkrati dajo veliko na privlačen zunanji videz vozila, prej pa so prisegali na druge znamke. Danes lahko Mercedes tudi po zaslugi Lešnika zadovolji želje in potrebe pestre palete kupcev, z novima CLS in A pa družno odpirajo novo poglavje.
Carlos Ghosn, Renault Nissan
Mojster uspešnih zvez
V Braziliji rojeni Carlos Ghosn je še eno veliko ime svetovne avtomobilske industrije. V svoji bogati karieri je uspešno prestrukturiral Renault in skupino Renault Nissan, ji priključil še Mitsubishi ter lani skupino izstrelil na prvo mesto v prodaji med avtomobilskimi proizvajalci. Ghosn sicer že več kot desetletje načrtuje zveze, združitve in različna sodelovanja z drugimi avtomobilisti. Prvo partnerstvo oziroma zvezo je zasnoval že leta 1999 z Nissanom, primerjal pa jo je s poroko zakoncev, saj povezana delujeta v skupnem interesu, hkrati pa vsak zase ohranjata svojo identiteto. Pred krizo je sklenil sodelovanje tudi z Daimlerjem, ki se danes kaže v izmenjavi in skupnem razvoju motorjev, platform, skupnem projektu malega dostavnika ter skupni proizvodnji modela smart forfour in renault twingo v novomeškem Revozu. A Ghosnove sanje so bile postati največji, cilj pa je vendarle dosegel s prevzemom Mitsubishija in zgledno rastjo prodaje vseh znamk. Z Japonci je Ghosn v zvezo sicer dobil proizvajalca, ki letno izdela okoli milijon vozil, s tem pa še povečal možnosti za doseganje sinergij, prihrankov in prodora na trge. Rezultat je 10,6 milijona prodanih vozil lani, s čimer je vendarle prehitel skupino Volkswagen.