Mediji zadnje dni v ospredje pozornosti dajejo tudi sneg, ki mnogim povzroča nevšečnosti v prometu, drugi pa se ga razveselijo kot mali otroci in hitro poiščejo primeren kotiček za preizkus obnašanja vozila na zasneženi podlagi.
V koži slednjih smo bili tudi sami, ko smo na zasneženem poligonu Centra varne vožnje na Vranskem zagledali paleto Mercedesovih modelov s štirikolesnim pogonom 4Matic z brutalnim “starčkom” G63 AMG in najnovejšim pickupom X na čelu.
Prav Mercedes X je bil ob GLE in G glavna zvezda na off-road poligonu, ki ga je novozapadli sneg spremenil v na videz neprevozen teren. A le za nekaj sekund… štirikolesni pogon 4Matic in reduktor sta v premijski poltovornjak vdahnila skorajda nadnaravno moč, s katero je igraje opravil s snegom, hip pozneje blatom in predvsem globoko vodno kopeljo. Ko se je med utiranjem poti že zdelo, da morda le ne bo šlo več naprej, je na pomoč priskočila še mehanska zapora zadnjega diferenciala in X je iz boja s snegom in blatom znova izšel kot zmagovalec.
Prednosti pogona 4Matic in nenehen oprijem so se skozi leta izkazali v neugodnih vremenskih razmerah, kot so mokre ceste, led in sneg, danes pa ga močno izpopolnjenega in izdatno podprtega z elektronsko pametjo vsaj kot opcijo ga vgrajujejo v skorajda vse svoje modele.
Kako deluje 4Matic pogon
Kompaktni Mercedesi imajo zaradi prečno nameščenega motorja preprostejšo povezavo s sprednjimi kolesi in le 50 kg več. Pogonski sklop je pri GLA povezan še s sistemoma DSR in terensko nastavitvijo delovanja menjalnika. DSR vozniku pomaga pri težjih naklonih z ohranjanjem majhne hitrosti. Pogon pri vseh deluje po osnovnem načelu: le toliko, kolikor je potrebno, in čim redkeje. To pomeni, da je v normalnih razmerah vklopljen pogon na sprednji kolesi, ko se razmere zaostrijo (denimo na ledeni podlagi), pa se moč razporedi tudi na zadnjo os.
Na sprednjo premo je glede na razmere mogoče prenesti od sto do 50 odstotkov, na zadnjo premo pa od nič do 50 odstotkov pogonske moči. Elektronika pri tem nadzira zavorni sistem ABS, ta zavira kolo, ki pri pospeševanju zdrsuje. Samodejno zazna neugodne razmere in z nastavitvami poskrbi za kar najboljše pospeševanje s čim manj zdrsi. Sistem omogoča, da lahko speljete tudi takrat, ko je eno kolo na ledeni podlagi, drugo pa na oprijemljivi. Na suhi, asfaltni cesti je oprijem na voljo vsem štirim pnevmatikam v enakem razmerju, če pa je vozilo na mokri podlagi ali snegu, 4matic pomaga optimizirati vrtenje vsakega kolesa posebej.
Večji Mercedesi razredov C, E, S in V z vzdolžno nameščenimi motorji in menjalniki imajo stalni štirikolesni pogon, pri katerem je moč v osnovi razporejena v razmerju 45 proti 55 med sprednjo in zadnjo os, ki na cesti omogoča dober oprijem koles, varnost, predvidljivo lego na cesti in določeno stopnjo podkrmarjenja. Ob morebitnem zdrsu kateregakoli kolesa pa se navor razdeli tudi na kolesni par, ki se vrti počasneje, in tako zagotovi boljši stik s kolesi.
V športnih različicah AMG se razmerje prenosa moči spremeni na 33 proti 67 v prid prenosu na zadnji kolesni par, kar v primerjavi z AMG omogoča boljše pospeševanje z mesta in boljši stik s kolesi v vseh razmerah, hkrati pa kljub vsekolesnemu pogonu omogoča užitke, podobne zasnovi s klasičnim zadnjim pogonom.
Tanka meja med zabavo in katastrofo na snegu
Na poligonu smo lahko preizkusili tudi drsenje skozi zasnežene ovinke, pri čemer ni bilo važno, ali smo sedeli v prestižni limuzini razreda S, nabritem A45 AMG ali pa smo v zavoje nasmejani do ušes zapeljali v spremstvu bobnenja V8 motorja s 544 “konji” v G 63 AMG.
Pogon 4Matic je vedno znova pokazal svoje odlike in prednosti, seveda pa je v prometu še najbolj pomembna preudarnost voznika in njegova prva reakcija z volanom. Tudi tako zmogljiv štirikolesni pogon namreč ni vsemogočen, zato so še kako prav prišla pravila AMZS inštruktorjev in njihovo upoštevanje med nabiranjem krogov z Mercedesi po poligonu.
Pri speljevanju je treba biti pazljiv, na stopalko za plin je treba pritiskati postopoma, z občutkom, in ne sunkovito. Če želite ohraniti smer, se izognite sunkovitim manevrom z volanom, zelo pomembno pa je predvidevanje vnaprej. Tako se lažje izognemo ledeni podlagi ali preglobokemu snegu. Ker je čas do popolne ustavitve vozila v zimskih razmerah podaljšan, ohranjajte večjo varnostno razdaljo ter hitrost prilagodite svojim sposobnostim in razmeram na cesti. Zaviranje naj bo čim bolj postopno, če se vklopi ABS, pa zavirajte močneje. Če vozilo kljub pravilni oziroma previdni vožnji vseeno zanese, ohranite mirno kri in previdno popravljajte volan.
Ob off-roadu in poligonu za iskanje mej nas je čakalo tudi plezanje prek preprek, zasneženih jarkov in spust po strmih klancih v GLC, GLC coupeju in pickupu razreda X. Pri tem nam je bila v pomoč še kopica asistentov za plazenje, plezanje, prečenje, dviganje podvozja, spremljanje okolice prek kamer in podobno. V praksi pridejo še kako prav, seveda pa je v prometu in na terenu še najbolj pomembna preudarnost voznika.