Četrta generacija mercedesa A se navzven ni občutno spremenila. Ima pa dodatke, ki jo postavljajo ob bok večjim in dražjim mercedesom, ter platformo, ki pomeni novo poglavje pri uvajanju umetne inteligence v avtomobile.
V nemškem avtomobilskem premijskem trikotniku se revolucije dogajajo dokaj redko, toda obstajajo izjeme. Mercedes A, še vedno najmanjši avtomobil s trikrako zvezdo na nosu, je bil v dveh generacijskih izvedbah oziroma od leta 1997 do 2012 manjši enoprostorec inovativne zasnove, nato se je prelevil v petvratno kombilimuzino. Preobrazba je bila popolna, pa vendar tržno zelo dobro sprejeta. V četrti generacijski izvedbi, ki se v salone pripelje spomladi, se je oblikovno zadovoljil z evolucijo, v tehnološkem pogledu pa postal nič manj kot »pametni telefon na kolesih«, kot je prepričan brkati in karizmatični Dieter Zetsche, že dolga leta prvi človek tovarne iz Stuttgarta.
Nemci so si za predstavitev novega A izbrali kar nizozemski Amsterdam, ki velja za kolesarsko prestolnico sveta, zato avtomobili pač nimajo kakšne posebne domovinske pravice. Izbira ni bila skregana z zdravo pametjo, kajti novorojenca smo lahko zgolj videli in malce otipali. Vozili se bom(d)o čez nekaj tednov in tedaj bodo vtisi verodostojnejši.
Daljši, notranje prostornejši in z večjim prtljažnikom
Ko spustiš skoraj pet stotnij avtomobilskih novinarjev, ki pred večerno promocijo obiščejo celo vrsto raznovrstnih delavnic, do dveh mercedesov A, je nekako tako, kot bi se horda sestradanih taboriščnikov bojevala za košček kruha. Zato ne moreš opaziti, da se je potegnil za ne tako skromnih 12 centimetrov (441 centimetrov), še manj, da je nekaj malega višji in vendarle širši. Je pa precej očitno, da je vitkejši in elegantnejši oziroma čednejši – kar pred časom za precej mercedesov ni bilo mogoče zapisati brez občutnega kančka pretiravanja.
Četrta generacija se dokazuje tudi s precej boljšim količnikom zračnega upora (0,27), učinkovitejšo zvočno izolacijo notranjosti, pa tudi tistim, kar je kljub premijskemu značaju vendarle pomembno: 29-litrskim prirastkom volumna prtljažnika (370 litrov), večjo prostornostjo v predelu ramen, glave in kolen, kar je nedvomno tudi posledica večje medosne razdalje (272 centimetrov oziroma tri centimetre več) in, tako pravijo, lažjim dostopom do zadnjih sedežev. Oblikovna prenova je bila tokrat opravljena nič korenito, saj zato tudi ni bilo pametnega razloga. Ampak tisto, kar naj bi prepričalo avtomobilsko občinstvo – vsaj v Evropi je to v povprečju deset let mlajše kot pri prejšnji generaciji, kar je lep dosežek –, sta po Zetschejevih besedah dve glavni značilnosti: A odrašča in se brez posebne zadrege primerja z večjimi in dražjimi mercedesi, ponekod pa tudi orje ledino prvega.
Uveljavljanje umetne inteligence
V notranjosti tako kljub vsej gneči ne moreš prezreti večfunkcijskega zaslona, ki je po obliki in tudi merah skoraj enak ali zelo podoben tistemu, kar ponuja največji mercedes S. Možno bo izbirati med tremi kombinacijami velikosti, tam pa preskušati, kaj ponuja velika novost – MBUX (Mercedes Benz User Experience).
To je platforma, ki bo živčno središče najmanjšega mercedesa, nekaj, kar »bo tudi emocionalno povezalo voznika in njegove sopotnike z vozilom«. To je tudi tisto, kar je imel v mislih Dieter Zetsche, ko je govoril o pametnem telefonu na kolesih. S tem germanska avtomobilska družba še obsežneje uveljavlja umetno inteligenco, ki se bo naučila marsikaj tistega, kar počne voznik v avtomobilu in z njim, hkrati pa je upravljavsko središče za tako rekoč vse sisteme v avtu.
Ne bo manjkalo niti glasovno ukazovanje v 23 jezikih (ključ bo geslo Hey Mercedes), slovenščine seveda ni na seznamu. Koliko bo vse to po volji kupcem stuttgartskih avtomobilov, je ta hip še vprašanje, vendar je že dolgo znano, da si želijo veliko mlajšega občinstva, kot ga imajo zdaj. In temu utegne biti očitno spogledovanje z vsem tistim, kar ponujajo sodobni oziroma pametni telefoni, veliko bolj po volji kot doslej.
V Stuttgartu si seveda niso izmislili nam dovolj znanega slogana »Kaj še preostane velikim«, a je nesporno, da se zmore A četrte generacije skoraj zlahka spogledovati z večjimi in uglednejšimi iz lastne hiše. Po novem bo v določenih okoliščinah vozil na pol samodejno, za povrh bo ozaljšan s celo vrsto elektronskih asistenčnih sistemov, ki jih ima večji, dražji, uglednejši mercedes S. Na tem seznamu sta tako sistema aktivnega določanja varnostne razdalje v kombinaciji z učinkovitejšim oziroma lažjim vrtenjem volana, zraven bo tudi znani pre safe plus z zaznavanjem nevarnosti trka od zadaj ...
Ker se predstavljaš v kolesarskem Amsterdamu, seveda ne pozabiš omeniti zanimive novosti: elektronika, ki opozarja na mrtve kote, bo še tri minute po tistem, ko bo avto že parkiran, opazovala okolico in opozarjala na morebitne kolesarje. Z naslednjo novostjo znova ciljajo na mlajše kupce. Ti bodo lahko prek posebne aplikacije oblikovali krog prijateljev in sorodnikov, s katerimi si bodo izmenjevali vozilo (car sharing), pri čemer jih bo ta tudi vodila do avta, omogočila njegovo odpiranje, ključ pa bo že čakal v avtu. Vprašanje pa ostaja – zakaj bi bilo to uporabno le za mlajše?!
Trije motorji, dva menjalnika, dva pogona
Pri motorjih, pogonu, menjalnikih je tudi precej novosti, a ker je bilo rojstvo predvsem teoretično, zgolj prepišem iz materialov. Novega A si bo mogoče omisliti tako v varianti z dvokolesnim kot štirikolesnim pogonom (4Matic), pri čemer gre k zadnjemu tudi izpopolnjena večvodilna zadnja prema. Menjalnika bosta dva, in sicer ročni šeststopenjski ter sedemstopenjski samodejni z dvojno sklopko (7G-DTC).
Za začetek se bo treba zadovoljiti s tremi motorji – dvema novima bencinskima štirivaljnikoma in dizelskim agregatom. Osnovni bencinski motor bo pri gibni prostornini 1,4 litra zmogel 120 kilovatov oziroma 163 konjskih moči in imel 250 newtonmetrov navora. Precej več bo ponujal dvolitrski motor (165 kilovatov oziroma 224 konjskih moči, navora bo za 350 newtonmetrov). Ne glede na to, kar se ta hip dogaja z dizelskimi motorji – tudi domače Mercedesovo mesto Stuttgart namerava precej omejiti njihovo uporabo –, bo zraven štirivaljni dizel (85 kilovatov ali 116 konjskih moči, 260 newtonmetrov navora). Vanj se utegnejo zagledati predvsem tisti, ki upajo, da je tovarniška napoved o povprečni porabi vsega štiri litre precej bolj realna kot nekdaj.
Dolg seznam dodatne opreme
Individualizacija je tudi pri najmanjšem mercedesu, ki odrašča, glavni del tržne ponudbe. Seznam različne in s tem doplačljive opreme utegne biti po znani navadi kar presunljivo dolg – kar seveda še zdaleč ni posebnost Mercedesa –, načeloma pa bo mogoče izbirati med osnovnim paketom, sledili bodo style, progressive in povsem na vrhu dovolj prepoznavni in verjetno tudi želeni AMG line. Prav zaradi tega ta hip ni mogoče nič reči o tem, kaj vse bo imel serijsko vgrajeno mercedes A za slovenske kupce. Ampak tudi ti si bodo lahko dobro leto po začetku prodaje omisli posebno izvedenko edition 1 v posebni zeleni barvi, z 19-palčnimi kolesnimi platišči v izvedbi AMG ...
Dieter Zetsche ni nič rekel o tem, kolikšna naj bi bila letna prodaja četrtega mercedesa A. Je pa povedal vsaj dvoje: da so lani prodali dobrih 620 tisoč kompaktnih mercedesov, kamor sodi tudi novorojenec. Nekaj opaznega ponosa je bilo tudi v znanem dejstvu, da so v svojo vitrino pospravili lovoriko najuspešnejšega izdelovalca premijskih vozil v letu 2017. In če bi dodal, da bodo vsi delavci v Mercedesovih nemških tovarnah prav zaradi tega dobili aprilski bonus 5.700 evrov, mu zanesljivo ne bi mogli očitati cenenega postavljaštva.
Foto: Mercedes-Benz in Janez Kovačič