Premožni kupci imajo vse slajše skrbi. Kdor izbira med luksuznimi limuzinami, ima na voljo audija A8, BMW serije 7, mercedes-benza razreda S, še stopničko ali dve višje pa maybacha in rolls-royce. Vsi znajo biti presneto hitri, saj imajo v nosu lahko osem-, deset-, celo dvanajstvaljne motorje z ogromno moči in navora, ki zagotavljajo odlične pospeške in vratolomne hitrosti, kljub vsemu pa le niso športni.
Vse se je začelo s klasično panamero
Kupci, ki so iskali zmogljivost pristnega športnega avtomobila in udobje razkošne limuzine, so tako pogledovali k astonu martinu in bentleyju. Izziv izdelati takšen avto pa so sprejeli tudi pri Porscheju. Po športnem terencu cayennu je za tradicionalno športno znamko še eno novo dobo prinesla panamera.
Ko so leta 2009 porschejevci pokazali svojo prvo serijsko limuzino, ki je ob štirih pravih sedežih imela celo pet vrat, je avtomobilski svet skoraj onemel. Bilo je več zgražanja kot odobravanja, mnogi ljubitelji znamke pa so se zbali za njen ugled. Od izrazito športne znamke so bili vajeni okretnosti, panamera pa je delovala kot kakšna napihnjena in podaljšana žaba. Strasti so se kmalu polegle, oči pa privadile na njeno obliko, sploh ker je avtomobil pridobival ugled s prostornostjo, praktičnostjo, udobjem, eno boljših notranjosti in kakovostno izdelavo, obenem pa je navduševal z voznimi lastnostmi.
Panamera se je odlično znašla v vlogi udobnega potovalnika na dolge proge ali pa dirkalnika, saj je bila med zavoji klub petim metrom dolžine in več kot dve toni teže dovolj lahkotna, da je upravičila Porschejev znak na nosu.
V drugo je panamera lani postala še lepša, v kabini modernejša in tudi hitrejša, saj je ob zmogljivih turbomotorjih dobila tudi zračno vzmetenje, ki zmore samodejno nastavljati vsako vzmet posebej. Z drugimi voznimi funkcijami, kot so krmiljenje zadnje preme in aktivno stabiliziranje nagibanja karoserije, ter pobalinskim sistemom za hiter start – launch control je nova panamera zelo dobro zabrisala meje med svetom športnih avtomobilov za najzahtevnejše voznike in svetom limuzin za udobna potovanja.
Hkrati s priljubljenostjo prve in aktualne panamere pa se je vse bolj daljšala vrsta kupcev, ki si želijo kdaj odpeljati družino na izlet ali počitnice ter ob športnih linijah in predvsem zmogljivostih vseeno potrebujejo več prostora, predvsem za (tri) potnike zadaj in njihovo prtljago.
Vsakodnevno uporaben ...
Porsche je za najbolj zahtevne poslovne in predvsem družinske uporabnike zato predstavil panamero z večjo naravnanostjo na vsakodnevno uporabo ter ji ob nekoliko višji ceni (od 126.771 evrov) nadel modno ime sport turismo. »Nima pravega tekmeca,« nam je ob srečanju s karavansko različico panamere v Trogirju zatrdil Stefan Utsch (spodaj), direktor prodaje in trženja za oba modela.
Sport turismo, ki z novim značajem vseeno zgledno združuje svet modelov 911, macan in 918 spyder, se od limuzinske panamere na pogled razlikuje le v zadnjem delu.
Strešna linija je za nekaj milimetrov višja ter predvsem občutno daljša – tam je tudi majhen spojler s tremi stopnjami naklona, ki pomaga k vozni dinamiki –, kar prinaša konkretno več prostora za glave potnikov na zadnjih dveh sedežih oziroma klopi za tri potnike.
Panamera sport turismo je namreč prvi porsche, ki daje prostor petim osebam, pri čemer bosta dva sedela dovolj udobno in zaradi masaže tudi bolj sproščeno, tretji pa zaradi ozkega sedišča in velikega grebena med nogami bolj za silo.
Vstopanje in izstopanje treh potnikov je vseeno lažje, saj so zadnja vrata precej večja, natovarjanje prtljage v 520-litrski zadek (25 litrov več kot pri klasični panameri) pa močno olajša za kar 14 centimetrov nižji nakladalni rob.
Prevoz raznolike prtljage dodatno olajša v razmerju 40 : 20 : 40 deljiva zadnja klop. Sprednji del kabine je pri tem enak kot v običajni panameri, kar ustvari moderno in prestižno okolje, z veliko usnja, 12,3-palčnim zaslonom na dotik ter najsodobnejšo elektroniko za vrhunsko varnost in več udobja.
... in presneto hiter porsche
»Najpomembneje je, da nismo v ničemer zanemarili njenih zmogljivosti,« nas je med zagonom sistema s pomočjo gumba na tradicionalno levi strani volana prepričeval Utsch. Iz Trogirja smo se odpeljali v tišini, saj smo najprej sedli v hibridno različico, ki združuje osnovni trilitrski turbomotor s stokilovatnim elektromotorjem, v teoriji pa naj bi na sto kilometrov porabila le 2,5 litra goriva in 15,9 kilovatne ure električne energije.
Na elektriko zmore prevoziti do 50 kilometrov, a smo na zavitih cestah nad starodavnim dalmatinskim mestom hitro spoznali še njeno divjo plat. Do stotice tudi s pomočjo elektromotorja pospeši v le 4,6 sekunde, s čimer za seboj pusti skoraj vse običajne karavane, njen tipično porschejev DNK pa poudari vrtenje stikala za prilagajanje delovanja pogonskega sklopa in podvozja v način S in S+.
Med zavoji se ji skoraj pet metrov dolžine in dobri dve toni mase ne poznata, za kar poskrbi predvsem napredna tehnika. Iskanje meja oprijema in zmogljivosti je tudi v panameri sport turismo pogojeno le s pogumom voznika, saj avtomobil – ne glede na motorno različico – zmore več, kot pa je povprečen voznik zmožen dojemati.
V različici turbo preizkusi pogum voznika
Skoraj vse potenciale Porschejevega prvega karavana smo na poti s Paga proti Trogirju izkoristili za volanom različice turbo, ki zmore brutalnih 404 kilovatov moči oziroma 550 konjev.
Navor se tudi pri njej razporeja vektorsko med vsa štiri kolesa, tako da lahko glede na slog vožnje in podlago ves steče k enemu samemu kolesu. Družinska pošast se tako med zavoji pelje kot po tirnicah, s pomočjo štirilitrskega osemvaljnika V-oblike in osemstopenjskega samodejnega menjalnika neutrudno pospešuje prek 300 kilometrov na uro, digitalni merilnik hitrosti znotraj klasičnega za vrtljaje pa številke menja s takšno hitrostjo, da jim ne zmore slediti niti sokolje oko.
Morda še bolj kot izjemni pospeški presunejo siloviti pojemki, ko oči le stežka ostanejo v jamicah, pred vožnjo na maksimumu pa kaže spustiti kosilo – sploh, če boste sami segli po najbolj ekstremni različici turbo S e-hybrid s kar 680 konji. Ne pozabite, gre za karavana!