Avto

(reportaža): Električno popotovanje za 12 evrov

Z nissanom leafom smo v petih dneh prepotovali 583 kilometrov - iz Ljubljane v Tuheljske toplice na Hrvaškem, od tam čez Kumrovec in Senovo v Ljubljano pa na Ravne na Koroškem in spet v Ljubljano - in za energijo porabili le 12 evrov

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

09.11.2017 23:05
Čas branja: 15 min
(reportaža): Električno popotovanje za 12 evrov
Pri podjetju Plan-net, kjer smo si avto izposodili, stane nissan leaf 23.500 evrov, v tej ceni so všteti popusti prodajalca in 7.500 evrov nepovratnih sredstev, ki jih za električne avtomobile dodeljuje Eko sklad. Tam je mogoče najeti do desetletno posojilo za celotno vrednost avtomobila z obrestno mero EURIBOR + 1,3 odstotka. Foto: Nissan

Začnimo povsem na koncu. »A zdaj se bomo pa spet vozili v našem starem smrdljivcu?« je moledoval devetletni sin, naj kupimo oziroma obdržimo električnega nissana leafa, s katerim smo v petih dneh prepotovali 583 kilometrov iz Ljubljane v Tuheljske toplice na Hrvaškem, od tam čez Kumrovec in Senovo v Ljubljano pa na Ravne na Koroškem in spet v Ljubljano. Bilo je še nekaj krajših izletov po okolici. Na poti smo porabili dobrih 108 kilovatnih ur električne energije, kar ob današnjih cenah elektrike nanese okoli 12 evrov, preračunano na sto kilometrov je to dva evra oziroma 18,6 kilovatne ure.

In kako naj zdaj malemu razložim, da nima smisla menjati 13 let starega, urbano obtolčenega, vendar zgledno vzdrževanega velikega bencinskega karavana s 315 tisoč prevoženimi kilometri, ki ni na trgu vreden nič, ima pa za družino neskončno uporabno vrednost, za 23.500 evrov vrednega (z odšteto subvencijo Eko sklada 7.500 evrov) ter štiri metre in pol dolgega električnega japončka?

Le zaradi porabe? Na leto prevozimo manj kot 13 tisoč kilometrov, dnevnih migracij praktično ni, tu in tam kakšna službena pot, vikend izleti, enkrat na leto na eno izmed furlanskih letališč ter tritedensko kampiranje v Kvarnerju.

Ekologija in ekonomija

Če bi naše vozne navade v prostem času ostale enake, na delovni dan pa bi povprečno prevozili vsaj 70 kilometrov, bi moja ekološka ozaveščenost začela trkati na racionalno plat. Lažem! Zanimali bi me le stroški in prihranki. Ob neprimerno manjši porabi, zanemarljivem strošku vzdrževanja se verjetno ne bi dolgo obotavljal. Pa še slovenske avtoceste so zastonj.

Rešiti bi moral še vprašanje enodnevnih smučanj in poletnih počitnic, saj je nissan leaf neprimerno manjši, poleg tega pa bi se moral sprijazniti s precej manjšo hitrostjo na avtocesti od predpisane. Sinu sem lahko le vzbudil upanje: »Čez približno osem let boš zelo verjetno izpitno vožnjo naredil na električnem avtomobilu.« Mali pa je neučakan: »Oh, pa ti veš, kje je še to!«

Na dve uri 20 minut telovadbe

Ta avtomobil nižjega srednjega razreda ne vzbuja nobenih čustev. Dva odrasla, višja od 180 centimetrov, sva spredaj povsem udobno sedela, enako otroka na zadnjih sedežih, med njiju bi lahko skočil še srednje velik pes. Višji od 170 centimetrov morajo zadaj malce potrpeti. In če smo malo sarkastični, lahko med vsakim polnjenjem baterij, ki je potrebno na uro in pol do dve uri vožnje, pošteno pretegnejo hrbet, noge in druge ude.

Ker avto poganja električni motor, ni čutiti nobenih tresljajev, značilnih za motorje z notranjim izgorevanjem. Slišati je bilo le hrup pnevmatik, piš vetra in rahel žvižg ob hitrem pospeševanju, kakovost reprodukcije glasbe, ki smo jo spravili na USB-ključ, je vredna vseh pohval, vsaj za avtomobil tega razreda.

Gumb eko vas približa bencinarjem

Pri vožnji bi omenil le dva elementa. Vklop gumba eko ob pritisku na stopalko za »plin« poustvari občutek vožnje z bencinskim ali dizelskim motorjem, ki moč in večje pospeške dosežejo z višjimi obrati, ki povečajo navor. Pri električnih motorjih je ves navor na voljo takoj, kar se občuti ob izklopu tega gumba. To je lahko ob vožnji v mestu in lokalnih cestah precej neprijetno, saj ob hitrem pritiskanju in spuščanju stopalke avto precej cuka.

Zato smo večinoma vozili z vklopljeno eko funkcijo, izklopili smo jo le ob redkih prehitevanjih in prehodih cestninskih postaj na avtocesti. Nekajkrat smo hitro speljali ob zeleni luči, kjer so bili pospeški do 55 kilometrov na uro zgledni, pri večjih hitrostih pa moč pospeševanja vidno jenja.

Nissan leaf ima dva režima vožnje. Večinoma smo vozili v režimu D, prek katerega se ob zaviranju ali zmanjševanju hitrosti rekuperira manj električne energije. Režim B smo vklopili le ob vožnji po strmejših klancih navzdol. V tem režimu smo zaviranje z motorjem bolj občutili kot v režimu D, v katerem smo vozili tudi v mestu, čeprav nekateri svetujejo vožnjo v režimu B.

Polnilnice so vnesene v navigacijo

Vgrajena navigacija je brezhibna, vanjo so vnesene polnilne postaje, kljub temu pa sta za voznike električnih vozil, sploh za začetnike, nujni spletna stran www.polni.si in mobilna aplikacija PlugShare, kjer so na zemljevidu označene vse polnilnice, tip in njihovi upravljavci. Na mobilni aplikaciji lahko uporabniki objavijo svojo izkušnjo s polnjenjem in fotografijo.

370-litrski prtljažnik je bil povsem dovolj za tridnevni obisk toplic in dvodnevno potovanje na Koroško. Napajalnim kablom so delali družbo srednje velik potovalni kovček in trije manjši nahrbtniki. Če je prtljage več, jo bolje stvari zložiti v več mehkih potovalnih torb, saj jih lažje prilagodimo dokaj omejenemu prostoru prtljažnika.

Za posojilo 209 evrov na mesec

Pri podjetju Plan-net, kjer smo si avto izposodili, stane nissan leaf 23.500 evrov, v tej ceni so že všteti popusti prodajalca in 7.500 evrov nepovratnih sredstev, ki jih za električne avtomobile dodeljuje Eko sklad. Tam je mogoče najeti do desetletno posojilo za celotno vrednost avtomobila z obrestno mero EURIBOR + 1,3 odstotka. Mesečni obrok znaša 209 evrov.

Kako smo računali porabo in stroške

Večinoma pri polnjenju, razen hitrih polnilnic in nekaterih navadnih, ne dobimo podatka o v baterije preneseni električni energiji, zapisali pa smo si napolnjenost baterije pred polnjenjem in po njem, ki je na zaslonu avtomobila izražena v odstotkih. Zmogljivost baterij avtomobila nissan leaf je 30 kilovatnih ur. Z vsako pridobljeno odstotno točko smo tako dovedli 0,3 kilovatne ure električne energije. Zato smo razliko med deležem po polnjenju in pred njim pomnožili z 0,3.

Primer: na polnilnico priklopimo avtomobil s 15-odstotno napolnjenimi baterijami. Po polnjenju se ta delež poveča na 45 odstotkov. Razlika je 30 odstotnih točk, in ko jih pomnožimo z 0,3, dobimo rezultat. V avtomobil smo dovedli 10 kilovatnih ur energije.

Osnova je poraba v gospodinjstvu

In kako smo obračunali strošek vse porabljene energije? Naše gospodinjstvo je septembra skupaj porabilo 536 kilovatnih ur električne energije, 262 kilovatnih ur v visoki in 271 kilovatnih ur v nizki tarifi. Za to smo plačali 59,52 evra, kar pomeni, da smo v povprečju za kilovatno uro plačali 0,111 evra, kar je bila naša izhodiščna cena pri preračunavanju stroškov porabe. O strošku za porabljeno električno energijo bi lahko dlakocepili, vendar gre za optimalen in kredibilen približek, ki je izračunan iz podatkov petdnevnih poti po avtocestah, lokalnih cestah in naseljih.

Omenimo še naslednje. Hitre Petrolove polnilnice ne zaračunavajo prenesene električne energije, ampak za vsako minuto polnjenja zaračunajo 0,2 evra. Na hitri polnilnici Petrola na bencinskem servisu Čatež ob Savi smo avtomobil polnili 25 minut, kar pomeni, da so nam za 22,2 kilovatne ure zaračunali pet evrov, če bi polnili doma, bi za to plačali 2,46 evra. Na polnilnicah v Ljubljani in v hotelu Well v Tuheljskih toplicah je bilo polnjenje brezplačno, prav tako se našim prijateljem, pri katerih smo polnili avtomobil prek njihovih vtičnic, lepo zahvaljujemo za njihov prispevek.

Kako smo polnili baterije

V tem delu bom povzel hitrosti polnjenja baterij, ki smo jih izmerili. Za natančnejše meritve bi morali avtomobil voziti dlje časa, največ meritev pa smo opravili pri najpočasnejšem polnjenju prek navadnih šuko vtičnic v domačih garažah.

Bolj kot lastnikom električnih avtomobilov je ta del namenjen lastnikom podjetij in nakupovalnih središč. Vodilni bodo morali v prihodnjih letih upoštevati potrebe svojih kupcev, zaposlenih in poslovnih partnerjev, ki bodo po nakupih, na delo in sestanke prišli z električnimi avtomobili. Izračuni dosegov temeljijo na 18,6 kilovatne ure, kolikor smo povprečno porabili na sto kilometrov vožnje.

Če sestanek traja le eno uro ….

Predpostavimo, da imata trgovski center in podjetje za polnjenje na voljo le navadne šuko vtičnice. Krajšo sestanki in nakupi v velikih nakupovalnih središčih trajajo okoli uro. V tem času smo v domači garaži baterijo napolnili za 17 odstotnih točk, kar pomeni 5,1 kilovatne ure. S tem bi lahko prevozili 27,5 kilometra. Če se poslovni partner pripelje iz sto kilometrov oddaljenega kraja, bo moral ob vrnitvi domov zelo verjetno načrtovati postanek za dodatno polnjenje baterij.

V štirih urah porabnik opravi nakupe, vmes gre še na kosilo in obišče kino, denimo, da toliko trajajo tudi daljši delovni sestanki. V štirih urah smo baterijo napolnili za 42 odstotkov, kar pomeni 12,6 kilovata ali slabih 68 kilometrov poti.

Za zaposlene, ki se bodo na delo vozili z električnimi avtomobili, bo polnjenje prek navadne vtičnice povsem zadoščalo. V osmih urah smo baterijo napolnili za 72 odstotnih točk, dovedli smo 21,6 kilovata energije, kar je dovolj za 116 kilometrov.

Pri polnjenju prek navadne vtičnice je treba povedati še naslednje. V enem primeru smo v 14 urah napolnili baterijo z 12 na 94 odstotkov, računalnik pa nam je pokazal, da je do konca polnjenja še dve uri in pol. V drugem primeru smo polnili 17 ur in baterije, ki so imele ob priklopu, enako kot v prejšnjem primeru, še 12 odstotkov energije, povsem napolnili.

Precej hitreje s (hitrimi) polnilnicami

Brez vsakih težav bodo porabniki in obiskovalci podjetij, če bo na parkirišču hitra polnilnica. Na tej polnilnici na Petrolovem bencinskem servisu Čatež ob Savi smo v 25 minutah baterijo dopolnili s 74 odstotki, kar pomeni 22,2 kilovatne ure, s katerimi bi prevozili 116 kilometrov. Vendar večina javnih polnilnic in polnilnic na bencinskih servisih ni hitrih.

Tudi tu smo opravili le eno meritev, in sicer pri tramvaju v središču Ljubljane. V uri in 15 minutah smo baterije napolnili za 46 odstotkov, s čimer bi lahko prevozili dobrih 74 kilometrov, saj smo dovedli slabih 14 kilovatnih ur. Ob osemurnem polnjenju v hotelu Well v Tuheljskih toplicah smo baterijo napolnili do konca, je pa res, da je bila ob prihodu napolnjena 66-odstotno.

Pri vsem tem je treba upoštevati tudi naslednje dejstvo. Baterije nikoli ne izpraznemo, ampak je treba operativnost oziroma doseg avtomobila vedno prilagoditi ne na sto, ampak kvečjemu na 90 odstotkov. Ko imamo le še deset odstotkov energije, bi v našem primeru prevozili dobrih 16 kilometrov.

Poročilo po etapah

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Avto
Misija mogoče – z električnim renaultom na dopust brez centa stroškov za energijo
Avto
AvtoMiloš Milač Misija mogoče – z električnim renaultom na dopust brez centa stroškov za energijo 51

Z električnim renaultom zoejem smo v dveh dneh prevozili prek 500 kilometrov in se z njim podali tudi iz urbanih središč. Avti na elektriko so z manjšimi zadržki že uporabni, smo se prepričali.

FINANCE
Avto
Kdaj se splača električni službeni avto – primerjava dizelske octavie z nissanom leafom in renaultom zoejem
Avto
AvtoMiloš Milač Kdaj se splača električni službeni avto – primerjava dizelske octavie z nissanom leafom in renaultom zoejem 6

Koliko vas pri 15 tisoč kilometrih na leto stane škoda octavia z dizelskim motorjem in električna nissan leaf in renault zoe, kdaj se povrne dodatna investicija in kolikšen je letni strošek energije in servisov za primerjane avtomobile?

FINANCE
Avto
Sanje in realnost Tesle Elona Muska
Avto
AvtoMiloš Milač Sanje in realnost Tesle Elona Muska 4

Na eni strani tesla roadster druge generacije z dosegom tisoč kilometrov in električni tovor­njak z dosegom 800 kilometrov, na drugi strani pa zamude pri dobavi modela 3 in največja izguba v zgodovini podjetja.

FINANCE
Avto
Noro povpraševanje po električnem nissanu leafu, tudi pri Slovencih
Avto
AvtoMiloš Milač Noro povpraševanje po električnem nissanu leafu, tudi pri Slovencih 18

Nissan leaf druge generacije bo Slovence stal 26 tisoč evrov, prvi pooblaščeni servis bo v Moravčah, podjetja pa kupcem v ceni ponujajo tudi izobraževanje.

FINANCE
Avto
Kako doma polniti električni avto in račun izdati podjetju?
Avto
AvtoMiloš Milač Kako doma polniti električni avto in račun izdati podjetju?

Sodobne polnilnice s pravo programsko opremo omogočajo ločevanje med uporabniki in izdajo računa podjetju, tudi ko uporabnik avto polni na domači polnilnici

FINANCE
Avto
Avto, ki bo demokratiziral elektriko na naših cestah
Avto
AvtoMiloš Milač Avto, ki bo demokratiziral elektriko na naših cestah 14

Novi električni nissan leaf je golf ali clio med električnimi avtomobili. Avto, ki prinaša skoraj izjemno izkušnjo, ne da bi od voznika in potnikov zahteval pretirano privajanje ali odpovedovanje, ter prihodnost pretvarja v sedanjost. Ekskluzivno smo ga preizkusili na Tenerifu.

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)