Atlantska obala Portugalske, v okolici Lizbone, je s svojo slikovitostjo in tudi različnimi tereni idealna za preizkus tako vsestranskega avtomobila, kot je novi BMW X3. Z njim smo se zapeljali med zavoji od Cascaisa do Sintre, zavili v gozd na srednje zahtevno makadamsko pot, se prebijali skozi mestno gnečo in potovanje končali na skalnatem delu obale, ki očara s pljuskanjem visokih valov Atlantika, deset metrov in več globokimi kotanjami ter razgledi, ki te popeljejo daleč od vsakdanjika.
Zato ni nič nenavadnega, da BMW predstavitve tako pogosto organizira v tem delu Evrope. Stalni znanec je tudi hotel Penha Longa, ki med drugim ponuja takojšen vstop v cestne užitke – od izhoda s posestva do prvega zavoja je le streljaj in hkrati začetek sanjsko speljanih in odlično oprijemljivih vijug, ki se raztezajo vse do obale.
Spreminja se počasi, kot golf
Malo bolj nenavadne pa so zelo skromne spremembe že tretje generacije BMW X3, športnega terenca, ki je tej znamki od leta 2003 pripeljal že 1,5 milijona kupcev. »Potrebujete novega Chrisa Bangla,« sem pri večerji prvi dan predstavitve dregnil BMW inženirja, ki je sicer pristojen za podvozje, vzmetenje in dinamiko novega X3 (Bangle je nekdanji šef oblikovanja BMW, ki je sredi prejšnjega desetletja pošteno spremenil oblikovalske smernice znamke). Le nasmehnil se je in pogovor obrnil v drugo smer.
Novi X3 je oblikovno zapeljal v smer golfa in še kakšnega drugega klasika, tudi s tekmecem audijem Q5 ni kaj dosti drugače. To pomeni, da je v osnovi ostal skoraj enak, nove so le podrobnosti. V tem primeru ima bolj razgiban motorni pokrov, nove LED-žaromete in odbijače, tokrat podolgovate meglenke in večje ledvičke ter spremenjen zadek v slogu večjega X5.
Seveda BMW pri prenovi ni bil skromen, spremenil je prav vse, a z veliko previdnosti. Pod kožo pa je X3 povsem nov avto z večjo dolžino (4,71 metra) in medosjem 2,86 metra. Hkrati je za drobec širši (1,89 metra) in višji (1,67 metra), zato je v kabini še bolj prostoren in zračen kot prej, pa z udobjem ni imel težav. Prtljažnik pa s 550 do 1.600 litri brez težav zadovolji tudi zahtevnejše družine.
Večji zaslon, ukazi s kretnjami
Dodelano je tudi vozniško okolje s širšo sredinsko konzolo, 10,3-palčnim zaslonom s prikazom ikon ter upravljanjem z vrtljivim gumbom ali na dotik, prikazovalnikom na prednje steklo s 70 odstotki večjo površino in drugimi novostmi, znanimi iz serije 5. Med njimi so tudi ukazovanje s kretnjami in glasovno ukazovanje ter velik ključ z informacijskim zaslonom, kjer lahko preverite stanje goriva, vključite ogrevanje in še kaj.
Bogatejši, a vseeno lažji
Kljub dodatni zvočni izolaciji (motorni prostor, akustična stekla), izdatnejšim meram in več vgrajene serijske opreme pa je, brez inovativnih materialov iz serije 7, od predhodnika lažji za 55 kilogramov (osnovni 20d xDrive tehta 1.750 kilogramov), nižje težišče in idealno razporejena masa 50 proti 50 med obema osema pa pripomoreta k še boljšim voznim lastnostim.
Vljuden in izjemen M40i
Napredek smo preverili za volanom modela z vrha ponudbe X3 M40i s trilitrskim vrstnim šestvaljnikom, dvojnim turbopolnilnikom in 265 kilovati oziroma 360 konjskimi močmi ter slovensko ceno 75.600 evrov. Že v uvodu omenjeni zavoji nedaleč od hotela so potrdili, da je novi X3 daleč od običajnega SUV, tudi novodobnih tekmecev, ki so vse bolj kompromisni. Čvrsti, dolgi in bočno pošteno oprijemljivi sedeži, natančen volan, bliskovito hiter osemstopenjski samodejni menjalnik in stroj, ki se ne glede na območje vrtljajev odziva s takšnim veseljem in prijetno rezkim zvokom, da ga je veselje vrteti in poslušati. Ob polnem plinu pa vas je vsakič sproti do stotice sposoben izstreliti v le 4,8 sekunde, zaradi odzivnega štirikolesnega pogona xDrive tudi brez izgub stika koles s podlago.
V vrhu dinamike
Hkrati, kar je najpomembneje, je M40i tudi v ostreje odpeljanih zavojih ostal miren, natančen in kljub visoki masi ter še vedno visokemu težišču precej lahkoten in zelo lahko vodljiv, da ga je bilo veselje priganjati in se znova in znova vračati med zavoje. Nekaj, kar bi za SUV oziroma SAV, kot ta razred označuje BMW, še pred kratkim težko trdil in kar sem v tem razredu doslej doživel le za volanom jaguarja F-pace in v tem tednu še v športni različici alfa romea stelvia.
X3 M40i, opremljen z nastavljivim vzmetenjem, ni tako zelo grobo vzmeten, kot smo bili v preteklosti vajeni pri BMW X z dodatkom M, kar je preizkusni avto dokazal na granitnih kockah priobalne ceste. Pa tudi v primerjavi s tresenjem na zadnji klopi starega X3 na poti od Zagreba do Kranja je novinec dosegel opazen napredek. Pohvalno!
Romantika šestvaljnega dizla
Drugi del poti nas je vodil po lahkem terenu bujnega gozda na skrajnem zahodu Portugalske. Prevozili smo ga z dizelskim X3 xDrive 30d s ceno dobrih 64 tisoč evrov, šestvaljnikom s 195 kilovati (265 konjskimi močmi) pod motornim pokrovom, ki sodi med tiste žametne dizle s komaj slišnim grmenjem v daljavi motornega prostora, takojšnjo odzivnostjo pri dodajanju plina in globoko sapo 620 newtonmetrov navora, ki 1,89 tone težki X3 premakne s takšno lahkoto, da mu ne bi nikdar prisodil takšne mase.
Šestvaljni 30d zna do stotice pospešiti v le 5,8 sekunde, po tovarniških podatkih pa spiti 5,7 litra, kar smo na preizkusu presegli za dobra dva litra. Predvsem pa se je X3 v običajni različici izkazal tudi z robustnostjo premagovanja lažjih terenov, brez težav je plezal prek kotanj, ki so jih na makadamski poti ustvarili hudourniki, z razporejanjem moči med posameznimi kolesi pa vselej našel oprijem.
Odprto vprašanje
Nad vrhunskima strojema ni težko izkazati navdušenja. S temeljitega preizkusa pa sem se vrnil le z enim neodgovorjenim in tudi glavnim vprašanjem, kakšen je v X3 dvolitrski dizelski motor modela 20d xDrive s 140 kilovati moči, ki bo zaradi dostopnosti (slovenska cena s samodejnim menjalnikom je 51.492 evrov) brez dvoma najzanimivejši pri slovenskih kupcih. Zgoraj omenjeni BMW inženir je osnovni štirivaljnik označil kot dovolj zmogljivega, varčnega tihega in uglajenega. Vsaj zadnje ni veljalo za njegovega predhodnika. Počakajmo na srečanje v živo na slovenskih cestah.
Foto: Miloš Milač in BMW