Švedska globoko na severu Evrope je dežela mnogih posebnosti. Poleti dan skoraj povsem nadomesti noč, pozimi uživajo v pravljičnih zimah, njihova narava je prekrasna, proti severu pa že divja in nenavadna. Švedi so se okolju prilagodili, njihove navade, običaji in pravila obnašanja temeljijo na medsebojnem spoštovanju, skrbi za sočloveka in skromnosti, ki jo ohranjajo tudi ob velikih dosežkih.
Iz tega izvira tudi švedski odnos do materialnega sveta. Za njihov dizajn so značilne enostavne linije, funkcija in estetika si prijateljsko podajata roki, o kakšnem kiču in bleščicah ni ne duha ne sluha. Vse skupaj je izdelano iz kvalitetnih, po možnosti naravnih materialov, ki življenjsko dobo podaljšujejo skoraj do večnosti.
V tem duhu je izdelan tudi njihov Volvo, ki velja za zanesljiv, varen, trpežen in hvaležen avto. Zasnovan je tako, da dobro zgleda, tudi ko je star dvajset let. Kar pomislite na modele P1800, 240, 340, 850... Volvo je na nek način večen, kot kak biser, v katerem so ujete preteklost, sedanjost in prihodnost in na katerega znova in znova prisegajo njegovi zvesti kupci.
A Švedom (in njihovemu kitajskemu lastniku) to ni več dovolj, zato so na trg poslali model S90, s katerim želijo prodreti izven kroga svojih zvestih kupcev. S90 tako bolj kot kadarkoli predstavlja neposrednega tekmeca nemškim poslovnim limuzinam, kot so Audi A6, BMW serije 5 in Mercedes-Benz razred E, zagotovo pa tudi Jaguarju XF in Lexusu GS.
Oblikovalski jezik novih švedov je izrazit, Volvo S90 pa je že na pogled nekaj posebnega. Prednji del zaznamuje markantna maska z vidnejšim znakom in usločenimi letvicami, dnevne luči v obliki ležeče črke T, imenovane Thorovo kladivo pa poskrbijo za samosvoj oblikovni podpis ter obenem ne dovoljujejo zamenjave s kako drugo znamko.
Da gre za Volvo S90, se vidi že na daleč, kar je gotovo plus. S strani so pri S90 vidne nezmotljive limuzinske poteze, ki so spet v modi, oblikovno razgibanost pa končuje simpatično neroden zadek z lučmi, ki se zarežeta globoko v pokrov prtljažnika, med njima pa se kiti napis Volvo.
Vsem ni všeč, vendar pa ni nobenega dvoma - S90 tudi od zadaj pritegne poglede in zdrami čustva. Brez dvoma lahko napišemo, da se za testnim Volvom še nikoli ni ozrlo toliko ljudi.
V umirjeni in elegantni notranjosti švedske limuzine diši po luksuzu, izbranih materialih, domiselnih načinih upravljanja, kirurško natančni izdelavi ter seveda minimalizmu. Gumbov praktično ni (skupaj jih je manj kot 10), kabina je namreč na las podobna tisti v orjaku XC90, s posebnostmi in podrobnostmi vred. Človek se v njej hitro počuti domače, kar še podkrepijo drobni detajli.
Na sredinskem grebenu je tako edinstveno stikalo za vklop in izklop motorja, ob šivih usnjenih prednjih sedežev najdemo švedsko zastavico, na ugodje in dobro počutje pa vplivajo še ambientalna svetloba v poljubnem odtenku ter vložki iz lesa, usnja in aluminija, ob katerih pozabimo na piano črno plastiko ter prstne odtise.
Posebnost v S90 je še pokončni zaslon na dotik, ki povzema osnovne lastnosti tabličnega računalnika (s preglednimi meniji v slovenščini vred) in s katerim na preprost način upravljamo takorekoč vse - tudi dvopodročno klimatizacijo. Slednje ni praktično in lahko ukrade kar nekaj pozornosti voznika, odzivnost zaslona je sicer vzorna, a zahteva privajanje, meniji so slovenski.
V opremi Inscription je vozniku pohvalno na voljo digitalna instrumentna plošča, kjer se med števcema prikazuje zemljevid, vendar pa vse skupaj v primerjavi s konkurenco izkorišča le nekaj potenciala digitalne tehnologije. Za doplačilo so se pomembnejši podatki o hitrosti, omejitvah in navigaciji projicirali na vetrobransko steklo.
Udobja v S90 je veliko, prostora pa glede na segment nadpovprečno veliko - ne glede na to ali gre za ramena, stegna, kolena in glave voznika ter drugih potnikov.
Prednji sedeži so izredno udobni, ogrevani in nastavljivi s pomočjo elektrike, bolj kot športnemu pa fotelji ustrezajo potovalnemu značaju vozila.
Tudi občutek na zadnjih sedežih je izvrsten, hrbtni naklon pa takšen, da ne bo pripomb niti po več urah vožnje – sploh ker si lahko sami nastavljajo temperaturo (seveda na dotik) v svojem delu vozila.
S90 je brez dvoma prava izbira tudi za poslovneže, ki jih iz sestanka na sestanek prevažajo drugi, čas med vožnjo pa izkoristijo za delo ali počitek.
Prav na dolgih poteh se admiralski Volvo najbolje izkaže, saj iz njega po nekaj urah izstopite skorajda bolj spočiti kot na začetku vožnje.
Tudi prtljažnik s prostornino 500 litrov bo zadovoljil vse potrebe potnikov, za smuči in daljše predmete je na voljo posebna odprtina, klop pa se zgolj s pritiskom na gum deli v razmerju 40:60.
Morda je odprtina prtljažnega prostora nekoliko preozka, vendar se odkupi z odpiranjem in zapiranjem s pomočjo elektrike, prsti pa vedno ostanejo čisti.
V zadržano razkošnem okolju pričakuješ in tudi dobiš umirjene in uglajene stroje. Švedski proizvajalec avtomobilov, ki je sicer v lasti kitajskega podjetja Geely, se je močno oprijel »downsizinga«.
Pod motornim pokrovom testnega D5 modela je tako 2,0-litrski turbodizel z močjo 173 kilovatov (230 KM), vendar z le štirimi valji. Volvo je ocenil, da je pametneje v avto vgraditi lažji in manjši štirivaljnik – postavljen je prečno -, kot pa šestvaljni motor. Kako dobra je ta poteza bo pokazal čas, nemška konkurenca ima za razvajene kupce v ponudbi tudi manj skromne, tišje in ušesom prijetne šestvaljnike.
Zmogljivosti švedskemu stroju seveda ne gre očitati, saj ob 230 konjih ponuja 480 Nm navora, ki so vozniku na razpolago med 1.750 in 2.250 vrtljajev v minuti. Prožnost v vseh območjih vrtljajev je tolikšna, da je kakršnokoli priganjanje stroja nesmiselno, čeprav se temu ne upira, tudi če se želite peljati malo hitreje.
Z mesta do 100 km/h dokaj zvezno pospeši v 7,0 sekunde, najvišja hitrost na nemških avtocestah pa znaša 240 km/h. Štirivaljnik tako nima težav s potiskom 1.798 kg težke limuzine, pri tem pa mu pomaga učinkovito dvostopenjsko prisilno polnjenje, ki je v D5 oplemeniteno s tehnologijo PowerPulse.
Motor odlično sodeluje z osemstopenjskim samodejnim menjalnikom, ki se ponaša z odlično izračunanimi razmerji. Občasno je resda neodločen, tako smo si med umirjeno mestno vožnjo želeli, da bi v višjo prestavo prestavil prej.
Vozniku je na voljo tudi gumb, s katerim lahko nastavi tri načine delovanja motorja, menjalnika in vzmetenja (navadni, komfortni, varčni). V praksi je tudi izjemno varčen, na testu smo porabili 6,8 litra na sto prevoženih kilometrov (tovarna 5,7/4,3/4,8 litra), kar res ni veliko.
Ker je Švedska dežela štirikolesnega pogona, se je tudi testni S90 na zadku ponašal z oznako AWD. BorgWarner sklopka 5. generacije glede na sprotne podatke otipa s podlage in poročila senzorjev hitrosti in gibanja karoserije na zadnjo os lahko pošlje do 50 odstotkov moči in navora, kar pomeni več oprijema na vseh podlagah.
Podvozje je zelo dobro uravnoteženo, nos gre odlično v želeno smer, med hitrimi ovinki avtomobil postreže v visoko stopnjo dinamičnega udobja, a to vseeno ni avtomobil za nastopače in prepotentne cestne junake. V zelo zaprtih zavojih in na mestnih ulicah je veliki Šved presenetljivo lahkoten ter zgledno skriva mere in kilograme. Kdor se ga bo zaradi velikosti vseeno malce bal, se pri parkiranju lahko zanaša na 360-stopinjski pregled okolice ali pa kamere izbira glede na trenutne potrebe.
Novi S90 je seveda nabit z varnostjo, tako aktivno kot pasivno, na preizkusu EuroNCAP pa je prejel najvišje ocene. Potnikom ponuja nadgrajen sistem za zaviranje v sili, ki podnevi in ponoči zazna in poskrbi za izogibanje tudi večjim živalim. Na Švedskem to velja za lose, na naših cestah za kakšne druge živali, predvsem divjad, ki občasno pobegnejo na cesto.
Volvo je obenem naredil še korak bližje k avtonomni vožnji s sistemom za usmerjanje vozila znotraj cestnih črt, ki v povezavi z radarskim tempomatom deluje do hitrosti 130 kilometrov na uro tudi v primeru, da pred S90 ni drugega avtomobila. V švedski admiralski ladji je seveda na voljo še cela paleta praktično vseh varnostnih pripomočkov, ki jih združuje sistem intellisafe.
V praksi delujejo odlično, v zastojih pa prav pride tudi sistem Pilot Assist, s pomočjo katerega S90 povsem samodejno vozi v koloni, vse do hitrosti 50 kilometrov na uro. Ob enostavnem vklopu s tipko na levi strani volana se S90 spremeni v pameten stroja, ki do pol minute v celoti obvladuje cesto in dogajanje okoli nje. Po približno 15 sekundah sistem začne opozarjati voznika, da bo moral poprijeti za volan, po pol minute pa dejansko odpove, rahel premik volana pa ga spet vklopi.
Seveda izdelki z oznako Made in Sweden niso poceni, ampak z dolgo življenjsko dobo, izjemno kakovostjo in vrhunskimi materiali zlahka upravičijo ceno ter zadovoljijo najbolj zahtevne kupce. Tudi Volvo S90 je zvest švedski tradiciji in miselnosti, da niso tako bogati, da bi lahko kupovali poceni.
V najvišji stopnji opreme Inscription, ki je primerno bogata glede na ceno (60 tisočakov), bo gotovo zadovoljil preudarne kupce, s paketi dodatne opreme (LED-žarometi, projicirni zaslon, štiriconska klimatska naprava, navigacija, Pilot Assist, zvočni sistem Bowers&Wilkins in še kup drugega) in ceno 80 tisočakov pa bo v celoti izpolnil tudi zelo visoka pričakovanja kupcev v tem razredu.