Creme de la creme« za tiste s kot Tihi ocean globokimi žepi so avtomobilske klasike. Zanje ne obstaja tablica ali kaka čudežna formula, ki bi jim določala vrednost. Na dražbah in v zasebnih zbirkah danes dosegajo milijonske cene, ljubitelji pa nanje prisegajo zaradi prvinske tehnike, ki jo slišijo in čutijo do zadnjega vijaka, ter čudovitih zgodb, ki spremljajo večino med njimi.
Redki ekskluzivni modeli imajo pestro zgodovino, ki jim dviguje vrednost – in ta se večinoma pokaže šele čez desetletja, kot pri umetninah, ki so plod ustvarjanja slikarjev, pesnikov, kiparjev. Vozile so jih slavne osebe, od filmskih igralcev, pevcev do diktatorjev ter kraljev in kraljic. Tisti najdražji so bili izdelani v zelo majhnih serijah, večinoma ročno ter z izjemnim občutkom za podrobnosti in tehniko. V svojem času so postavljali merila tehnike in oblike ter zmagovali na dirkah. Za vse, razen zelo redkih izjem, so značilne tudi spoštljive letnice izdelave, večinoma med zgodnjimi tridesetimi in poznimi šestdesetimi leti minulega stoletja, pa seveda brezhibna ohranjenost in v celoti originalni sestavni deli.
Ferrari 250 GTO
Redek kot rožnati diamant
Ferrari je med avtomobilskimi znamkami gotovo najbolj znano ime in enako je pri klasikih. Rdeči ferrari 250 GTO, letnik 1963, je avtomobil, ki se ga v ameriških dolarjih še danes drži naziv najdražjega na svetu. Neznani kupec je zanj odštel dobrih 28 milijonov evrov, v primerjavi z njim pa se celo novi laferrari, najbolj ekskluzivni stroj na štirih kolesih, ki ga je kadarkoli izdelala tovarna v Maranellu in ki stane milijon evrov, zdi poceni. Kaj športnemu starostniku daje tako visoko vrednost? Poleg znamke, ki sodi med najbolj občudovane na svetu, je to ekskluzivnost modela, saj je bil omenjeni klasik med letoma 1962 in 1964 izdelan le v 36 primerkih. Vsakega od njih je kupcu osebno izročil ustanovitelj in takratni prvi mož Ferrarija Enzo Ferrari. Model 250 GTO je zmagoval na dirkah v šestdesetih letih, za tiste čase je dosegal vrtoglave zmogljivosti – 300 konjev iz trilitrskega 12-valjnega motorja je dvosedežni kupe gnalo do 280 kilometrov na uro in do stotice v 6,1 sekunde. Njegovo vrednost so dvigovali tudi zvezdniški lastniki, denimo didžej Chris Evans in Nick Mason iz skupine Pink Floyd.
Ferrari 335 sport
Rekordov ni dosegal samo na stezi
V evrih najdražji avtomobil vseh časov je ferrari 335 sport iz leta 1957, saj je v Parizu na dražbi v okviru sejma Retromobile dosegel ceno več kot 32 milijonov evrov. Avtomobil je bil Ferrarijev tovarniški dirkalnik, proslavil pa se je tudi na legendarni dirki Mille Miglia leta 1957, ko je z voznikom Wolfgangom von Tripsom zasedel drugo mesto. S takrat že slavnim avtomobilom je britanski dirkač in svetovni prvak formule 1 Mike Hawthorn prvi prevozil krog na dirkališču v Le Mansu s povprečno hitrostjo, večjo od 200 kilometrov na uro. Ko je omenjeni primerek Ferrariju leta 1957 pomagal osvojiti svetovno prvenstvo športnih avtomobilov, je bil prodan v ZDA, kjer je nadaljeval dirkanje. Med drugim je na kubanski dirki za veliko nagrado v Havani ciljno črto prečkal prvi. Leta 1970 se je preselil k francoskemu magnatu Pierru Bardinonu, ki je imel obsežno zbirko redkih ferrarijev.
Mercedes-benz 540 K von krieger special roadster
S pridihom romantike
Elegantni mercedes-Benz 540 K von krieger special roadster iz leta 1936 je mikaven tudi zaradi svoje zgodbe. Skupaj je bilo izdelanih 26 modelov 540 K, najdražji primerek pa je bil leta 1936 narejen za prusko aristokratsko družino von Krieger; uporabljala ga je baronesa Gisela von Krieger, tiste dni ena izmed najelegantnejših dam v visokih krogih. Baronesa je bila precej razvpita ženska, cenila je modo in za sabo puščala strta moška srca, eden izmed neuslišanih snubcev pa je od žalosti iz letala skočil v smrt. Njeno srce pa ni pripadlo moškemu, ampak prav mercedes-benzu 540 K, s katerim je v iskanju zatočišča pred plameni vojne prepotovala vso Evropo. Po drugi svetovni vojni se je skupaj s svojim »dragim« preselila v ZDA, avto je skoraj 40 let počival v garaži, po baronesini smrti leta 1989 pa ga je novi lastnik temeljito restavriral in prodal za 8,7 milijona evrov.
Mercedes-benz 680 S torpedo
Ovenčan s prestižnimi nagradami
Mercedes-benz 680 S torpedo iz leta 1928 je gotovo eden najbolj cenjenih starodobnih avtomobilov na svetu, ki je v zadnjih letih dobil več prestižnih nagrad. Pred petimi leti je namreč zmagal na izboru starodobnikov Concours d'elegance v ameriškem Pebble Beachu, leto pozneje pa še na prestižnem Concorso d'eleganza v italijanski Villi d'Este. Oba dogodka sta povsem v vrhu srečanj in izborov avtomobilskih klasik na svetu, skoraj 90 let stari avtomobil pa je na prvem izboru dobil celo maksimalnih sto točk, kar dokazuje njegovo vrhunskost.
Med zbiratelji zelo zaželen avtomobil je nastal leta 1928, kmalu po združitvi Mercedesa in Benza. Izdelovalec karoserij Jacques Saoutchik je takrat izdelal posebno različico avtomobila torpedo, ki danes sodi med najbolj ekskluzivne predvojne avtomobile. V nosu ima 6,8-litrski šestvaljni motor, ki zmore 130 »konjev«, ob vključenem kompresorju pri višjih vrtljajih pa celo 180. Avtomobil se lahko pohvali s kar 3,4 metra dolgo medosno razdaljo, vozi pa lahko s hitrostjo skoraj 180 kilometrov na uro.
Porsche 356
Omrežil je tudi slavne
Za dragocen primerek pestre avtomobilske zgodovine med zbiratelji danes velja tudi porsche 356. Očetovi navdihi iz preteklosti so Ferdinanda Porscheja namreč vodile, da je zasnoval vsestranskega športnika, ki je začel kovati zgodbo o uspehu proizvajalca tehnično popolnih športnih avtomobilov. Leta 1948 je majhno improvizirano delavnico zapustil prvi porsche 356, nato pa so potrebovali dve leti, da so prav premožnejšim avtomobilskim entuziastom prodali prvo serijo petdesetih avtomobilov. Avtomobil je nato predvsem zaradi odlične aerodinamike, voznih lastnosti in odlične kakovosti izdelave samo še pridobival priljubljenost na obeh straneh Atlantika. Olje na ogenj je leta 1951 dodatno prilila zmaga na legendarni dirki v francoskem Le Mansu, različico brez strehe pa sta si omislila tudi James Dean in Steve McQueen.
Honda NSX in BMW 507
Proslavili so ju lastniki
Slavni lastniki so občasno celo pomembnejše merilo pri določanju cene kot sam letnik in redkost avtomobila. Hondina mladenka, honda NSX, letnik 1992, je na zadnji dražbi v angleškem Silverstonu dosegla trikrat višjo ceno, kot jo ta avto običajno ima na trgu – le zato, ker je črno hondo uporabljal sloviti dirkač Ayrton Senna dve leti pred smrtjo na dirki formule 1 v Imoli leta 1994.
Nekaj posebnega je tudi BMW 507, ki ga je imel v lasti Elvis Presley. Primerek iz leta 1957 se je tako kot zvezdniški lastnik pojavljal na naslovnicah svetovnih revij, svojo mesto pa je našel celo v filmu.