Prvi Volkswagnov crafter je, menda je to dovolj znano, nastal v sodelovanju z Mercedes-Benzom (sprinter), a je to že skoraj pozabljena zgodovina. Novi crafter je samostojen izdelek. Ima pa bratranca iz lastne hiše, MAN TGE. V letošnjo jesen in z napovedjo, da se na slovenskem trgu pojavi maja prihodnje leto (zato nič o cenah), se ob vsem drugem pelje z dvema pomembnima novostma: štirikolesnim pogonom in osemstopenjskim samodejnim menjalnikom, ki pa ni sloviti Volkswagnov dvosklopčni DSG. S tem se povečuje uporabnost vozila, kar še posebej velja za štirikolesni pogon, ki »sliši« na znano Volkswagnovo oznako 4motion.
Če se vrnemo k samodejnemu menjalniku. Samodejno prestavljanje ni zgolj zato, da ima voznik nekaj manj dela, temveč zlasti v kombinaciji s pogonom na vsa kolesa omogoča optimalen izkoristek vsega tistega, kar ponuja motor. S tema dvema novostma se število izvedenk, upoštevaje dolžino, višino, medosno razdaljo, nosilnost oziroma maso in motorje, poveča na 69.
Tovrstna pestrost ponudbe je v prid ugodnejši prodaji tudi na slovenskem trgu, kjer se je letos za crafterja odločilo približno 300 kupcev.
Pogon spredaj, zadaj ali 4 x 4
Štirikolesni pogon pa ne bo na voljo v vseh motornih variantah. Crafterju sicer namenjajo dvolitrski dizelski TDI-štirivaljnik, ki je naprodaj v štirih izvedbah moči od najmanj 75 kilovatov (102 konjski moči), prek izvedenke z 90 kilovati (122 konjskih moči) oziroma 103 kilovati (140 konjskih moči) do najmočnejše različice s 130 kilovati (177 konjskih moči).
4motion si je mogoče omisliti pri izvedenki s 103 kilovati, vendar le v kombinaciji z ročnim šeststopenjskim menjalnikom, medtem ko je mogoče pri najmočnejši izvedbi s 130 kilovati izbirati med ročnim in novim samodejnim menjalnikom. In mimogrede – tudi pri štirikolesnem pogonu je motor postavljen prečno, in ne vzdolžno.
Z novo varianto pogona na vsa štiri kolesa – glede na preprosto dejstvo, da so to vozila, ki jim ni namenjeno življenje le na gladkem asfaltu, temveč pogosto zavijejo na blatna gradbišča in še kam, bi bilo pričakovati 4 x 4 že ob prvem rojstvu – se crafter zdaj postavlja s tremi pogonskimi izvedbami: zgolj na prednji kolesni par, s štirikolesnim 4motionom in pogonom na zadnji kolesi.
Toda ta pride v poštev le pri variantah s po paroma koles na zadnji osi, kar je seveda v prid večji nosilnosti. O samodejnem menjalniku, tem prijetnem pomagaču vseh tistih voznikov, ki vedo, da koristi varnosti, ni bilo povedanega prav veliko. Dobavljata ga dve tovarni, in sicer znani ZF iz nemškega Friedrichshafna in japonski Aisin.
Crafter, ki ima na slovenskem trgu največja tekmeca v ivecu dailyju in Mercedesovem sprinterju – letos je ta volkswagen osvojil tudi naslov mednarodni kombi leta 2017 in dostavno vozilo leta 2017 (izbor Časnika Finance in revije Kamion & Bus) –, je sicer na voljo v štirih karoserijsko-šasijskih variantah (klasični kombi za prevoz potnikov se rodi prihodnje leto in bo ponujal prostor osmim ljudem), v treh dolžinah (5,9, 6,8 in celo 7,4 metra), treh višinah (2,3, 2,6 in 2,8 metra) ter z dvema medosnima razdaljama (3,6 in 4,4 metra). Ker je prvotno gospodarsko vozilo, sta izjemnega pomena nosilnost oziroma masa ter volumen prtljažnega oziroma, bolje rečeno, tovornega prostora.
V najosnovnejši različici je dovoljena skupna masa vozila tri tisoč kilogramov, pri crafterju 35 pa 3.500 kilogramov. Povsem v vrhu je v tem pogledu crafter 50, katerega dovoljena skupna masa je nič manj kot pet tisoč kilogramov, prihodnje leto pa se bo pojavila še varianta s skupno maso 5.500 kilogramov. Volumen tovornega prostora seveda variira in je odvisen od naročnikovih želja, pri čemer si je mogoče omisliti marsikaj, a je v »najrazkošnejši« različici velik nič manj kot 18,4 kubičnega metra. Za povrh je mogoče na prikolico naložiti in potemtakem za seboj vleči tudi prikolico z nosilnostjo do 3.500 kilogramov. Pri tem verjamem, da je tudi izkušenim voznikom v veliko veselje elektronski pomočnik (trailer assist), ki pomaga pri parkiranju s prikolico. Če nisi vešč tega početja, se v prvem poskusu vsaj malo zamisliš sam nad seboj, v drugem je precej bolje, v tretjem pa si misliš, da ne more biti lažje …
Sodobno vozniško okolje
Voznik in deloma tudi sopotniki v teh vozilih preživijo veliko časa oziroma prevozijo veliko kilometrov. V tem pogledu se zmorejo primerjati z osebnimi avtomobili, pri čemer pa je seveda jasno, da usnja na sedežih in podobnega ni pričakovati – razen pri potniških izvedenkah.
Crafterjevo vozniško okolje je zato sodobno, ergonomsko zelo solidno, oplemeniteno s številnimi elektronskimi asistenčnimi sistemi, ki povečujejo varnost vožnje. Ko recimo ugotoviš, da notranje vzvratno ogledalo ne pomaga veliko – odvisno od vrste crafterja oziroma nadgradnje – si rečeš, da veliki zunanji stranski ogledali le nista preveliki, ampak zelo koristni. Kot dodatek si je mogoče omisliti tudi zračno vzmetene sedeže in še posebej voznikovega, ki ima znani certifikat AGR in se zdi ena boljših reči v »kombiju«. LED-luči notranje osvetlitve (tudi v tovornem prostoru!) in žarometi v takšni izvedbi tudi sodijo na seznam novosti, ogrevan volan (doplačilo) pa ni pretirano odveč. Osempalčni barvni zaslon na dotik je skoraj nujen, dobrodošla je možnost ogleda navigacije na manjšem zaslonu med dvema merilnikoma in tik pred voznikom. Ta je seveda še bolj kot voznik osebnega avtomobila odvisen od ustreznih možnosti povezav, zato vse tisto, kar predstavljajo Mirror Link, Apple Car Play in recimo Android Auto, ne more biti kakšno pretirano razkošje.
Katere dele opreme je dobro imeti
Že omenjeni elektronski asistenčni sistemi si na veliko utirajo pot v lahka gospodarska vozila in seveda tudi crafterja. Seveda je tukaj tako kot pri osebnih avtomobilih – marsikaj je na voljo za doplačilo, pri čemer je jasno, da je ob nakupu značilen temeljit premislek, kaj je fino imeti in kaj je nujno. Že omenjena elektronika, ki pomaga parkirati prikolico, je gotovo nujna, če oziroma ko je ta pogosto pripeta na zadek crafterja. Med nujne verjetno sodi tudi druga generacija aktivnega tempomata, morda tudi zaviranje v sili med mestno vožnjo in sistem, ki opozarja na mrtvi kot v vzvratnem ogledalu. Novopečeni vozniki crafterja, še posebej najdaljše izvedenke, ki gre tja čez sedem metrov, pa bodo zanesljivo cenili sistem, ki opozarja na preostro zavijanje in s tem možnost bočnega udarca v oviro. Sicer pa podatek, da je samo kakšnih 30 odstotkov crafterjev (vozilo nastaja na Poljskem) serijsko opremljenih, vsi drugi so različni, pove marsikaj.