Napete mišice, mogočen glas, uživanje v vožnji, rokenrol in lepa dekleta so tisto, kar zlahka ogreje ljubitelja ameriških štirikolesnih mišičnjakov.
Prav posebno mesto med njimi ima Ford mustang, ki je od leta 1965, ko so ga prvič pokazali javnosti, postal ena največjih avtomobilskih ikon.
Napete klasične kupejevske linije z neskončnim pokrovom motorja in kratkim zadkom so zasvojile prek deset milijonov kupcev, podoba divjega konja v galopu pa svetovno slavo dosegla tudi v mnogih pesmih in filmih.
Že kot prava zvezda pa je mustang šele v šesti generaciji tudi uradno našel pot na slovenske odre, a je to storil v velikem slogu in predvsem zelo naglas.
Nemogoče ga je zgrešiti, sploh kričeče rumenega, v skoraj 4,8 metra dolgi in več kot 1,9 metra široki »križarki« pa je tudi veliko potez originala iz leta 1964.
Nos morskega psa, sprednja maska z velikim divjim konjem na sredini, dolg in nabit motorni pokrov, položno vetrobransko steklo in nizka streha fastback različice, široki boki, zadnji difuzor, dva zaključka izpušnih cevi ter že na daleč prepoznavni sprednji in zadnji žarometi tako pritegnejo pozornost ne glede na starost in spol, obenem pa presegajo meje slovenske zavisti in pri ljudeh zbujajo občudovanje.
To se le še okrepi, ko človek s pogledom objame sodobno in športno notranjost, v kateri pa brez pridiha klasike seveda ne gre.
Še najbolje jo predstavljajo trikraki volan z mustangom na sredini, spominska ploščica z napisom Mustang since 1964 pred sovoznikom ter merilnik hitrosti.
Ob številkah v kilometrih in miljah se tam kiti še napis kot iz letalskega kokpita Ground Speed (hitrost na kopnem), kar neposredno spomni na lovca mustanga P-90, iz letal pa so sposojena tudi v ceneno imitacijo kroma obdana stikala, s katerimi med drugim izbiramo različne režime vožnje in trdoto volanskega mehanizma.
Športna sedeža Recaro sta po ameriško podrejena udobju, a v ovinkih vseeno zagotovita precej bočnega oprijema, zadnji sedeži so bolj zasilni, za njima je tudi 408-litrski prtljažnik, zabavno-informacijski vmesnik Sync in osempalčni zaslon na dotik sta sposojena iz Fordov, enako velja za nežni ročici za smernike in upravljanje brisalnikov. Veliko bolj moška je ročna zavora, kar lahko rečemo tudi za kratko ročico menjalnika, ki zahteva močno in natančno desno roko.
Mustang ob tem premore večino najsodobnejših varnostno-asistenčnih sistemov in še nekaj posladkov, ki spomnijo na ilegalne nočne dirke v pospeševanju – denimo program za hiter start (Launch control) ali kurjenje gum (Line lock), ki avtomobil s kontroliranim zaviranjem in izklopljenim sistemom proti zdrsu pogonskih koles pripravi na pobalinsko žganje gum.
Mustang ima res nekaj posebnega v sebi, celo toliko, da je ime Ford mogoče razbrati le v kotičku vetrobranskega stekla in na pokrovu motorja.
Pod njim je bil edini, ki se mu zares poda, mogočni petlitrski osemvaljnik V-oblike s 310 kilovati oziroma 421 konji ter impresivnih 530 newtonmetri navora, ki so si v rokah pogumnega jezdeca pripravljeni kadarkoli in kjerkoli pokoriti vsak centimeter asfalta, na zunaj pa ga izdaja napis GT na zadku. Da z njim res ni šale, sporoči že ob zagonu.
Ob pritisku na gumb se petlitrska pošast za trenutek zdrzne ter kmalu umiri na globoko brbotanje pri dobrih 500 vrtljajih, pri tem pa se usta vsakič znova raztegnejo v širok nasmeh.
Hrumenje in grmenje štirih valjev v dveh vzporednih vrstah v vozniku hipoma prebudijo junaka iz priljubljenih filmov o uličnih dirkah, ki ga spremljajo vožnje na meji, škripanje gum, dimne zavese, pesem za bogove izpod motornega pokrova ter lepa dekleta.
Zvrhan odmerek testosterona še okrepi pritisk na stopalko za plin, ki dodobra strese dobrih 1.700 kilogramov težkega žrebca. Da, v mustangu gotovo ni prostora za mehkužce, sploh ker v prvi prestavi potegne tja do 70 kilometrov na uro, v drugi po 4,8 sekunde preseže stotico, se tudi v peti prestavi (od šestih) zlahka zavrti do 6.800 vrtljajev in na koncu razdivja vse do 250 kilometrov na uro.
Zvok je vedno fantastičen, med vožnjo imaš pogosto občutek, da nekje v bližini divja močna nevihta z grmenjem. V programih sport+ ali race track vsak odločnejši pritisk na plin pospremi močan sunek v hrbet, a se da z njim tudi križariti s 50 kilometri na uro v peti prestavi.
Moč je strašanska in vozniške veščine postavi na resen preizkus tudi ob vklopljeni elektronski pomoči, saj je ob priganjanju – kot se za ameriškega mišičnjaka spodobi – vselej zraven vsaj malo vrtenja zadnjih koles v prazno.
V mustangu pa silni moči navkljub skopnijo predsodki o športnih, a okornih in v hitrih ovinkih skoraj nevoznih američanih. Kot prvi ima zadaj namreč neodvisno vpeti kolesi, tudi sicer so Fordovi inženirji v podvozje vtkali veliko znanja, zato gre mustang v ovinek odlično, za kar poskrbi tudi natančen in hitro odziven volanski mehanizem.
Na obrazu se hkrati mešata veselje in osuplost, saj mustang ne glede na hitrost vdano sledi vozniškim željam, za motor pa se tako zdi, kot da se nikoli ne bo nehal vrteti. Pri petlitrskem mustangu s ceno okoli 61 tisoč evrov se po koncu vožnje zdi, da brutalna moč še nikoli ni bila tako dostopna, hkrati pa legendarni divji konj ponuja nekaj svežega, drugačnega in po svoje magičnega.
Foto: Matej Kačič