Ni nujno, da zmoreš izkoristiti ugodne čase in optimistično razpoloženje trga, pa četudi je v tvojem portfelju marsikaj. Ampak pri češki Škodi, ki je znotraj nemškega koncerna Volkswagen (VW), že nekaj dolgih let spretno vzdržujejo temperaturo velikega povpraševanja po njihovi pločevini. Nekoliko jo utegne v teh vročih časih povišati še prenovljeni rapid.
Rapid, tako v petvratni kombilimuzinski izvedbi (spaceback) kot v štirivratni klasični limuzinski varianti, je tretji Škodin avtomobilski steber na slovenskem trgu. Prispodoba, kot iz kakšne pokojninske sheme, je vsaj na slovenskem prostoru ustrezna: največji tržni delež v Škodini prodaji si vzame že kar slovita octavia (letos že 39,9 odstotka), sledi dovolj znana fabia, ki ima 21-odstotni delež, nato pride na vrsto rapid s spoštljivimi 14 odstotki. Biti tretji v hiši, ki zadnja leta dokazuje ustreznost svoje avtomobilske in modelske strategije ter s tem (pre)pogosto vozi v zelje tudi lastniški materi, ne more biti skromen dosežek.
Ljubezen na strani spacebacka
Rapid v eni ali drugi karoserijski obleki je v oblikovnem pogledu nekako odrasel in se je zresnil. Ne deluje mogočno (spaceback se v dolžino potegne do 430 centimetrov, limuzina je daljša za 18 centimetrov, medtem ko je medosna razdalja enaka), ampak bolj uglajeno, morda manj robato kot pred časom. Prenova ni obširna: drugačne meglenke, spremenjene luči, avto je dobil ozko kromirano linijo na maski, limuzina ima po novem tudi zadnje luči v led izvedbi, ki so sicer ohranile obliko črke C, žarometi so lahko halogenski ali pa biksenonski v led varianti. Platišča so v velikosti od 14 do 17 palcev, barv je vsega skupaj 13, in sicer štiri tako imenovane univerzalne ter devet kovinskih, opremski paketi štirje. Ni prav veliko, a dovolj, da je potrjena misel o tretjem stebru …
Če v notranjosti rapida, ki v izvedbi spaceback precej bolj ugaja slovenskemu okusu in potrebam (za limuzino se odloči le vsak peti kupec), prezreš novo ambientalno osvetlitev, drugačno obliko ročic na vratih, novo podobo klimatske naprave in recimo nekaj večji oziroma 6,5-palčni multimedijski zaslon sredi armature, pač ne moreš mimo prostornosti sedenja, in to predvsem zadaj. Tam sediš tudi zdaj udobno, pa najsi gre za kolena ali glavo, prostora je tudi za dimenzijsko nadstandardne razkošno veliko. Ni dvoma – prostornost ostaja najpomembnejši ali eden najpomembnejših adutov avtomobila nižjega srednjega razreda iz Švejkove dežele.
Seveda se tudi prenovljeni rapid dokazuje s praktičnimi in domiselnimi podrobnostmi, ki jih poznajo pod oznako simply clever (saj se menda ve: strgalo za led pod poklopcem za gorivo, dežnik v predalu pred sovoznikom, prenosni koš za odpadke ...), a utegne biti še nekaj bolj pomembna prtljažniška razsežnost. Takole gre: v zadek dolžinsko skromnejšega in Slovencem veliko bolj ljubega spacebacka gre od najmanj 415 do največ 1.381 litrov prtljage, medtem ko je limuzina po pričakovanju še radodarnejša – od razkošnih osnovnih 550 do precej navdušujočih 1.490 litrov. To so spoštljivi volumni, ki jih zna evropska (in še kakšna druga) avtomobilska publika že nekaj let ustrezno ceniti.
Škoda connect in nabor elektronike
V povezljivostnem pogledu in pri naboru različnih varnostnih elektronskih sistemov rapid ne more in seveda ne sme zaostajati za drugimi škodami. Ob vsem drugem omenjam predvsem škoda connect, ki v realnem času prenaša podatke o prometu oziroma dogajanju na izbrani cestni relaciji in v primeru zastoja predlaga alternativno pot. Care connect je naslednja dobrodošla reč, saj je mogoče opraviti tako imenovani servisni klic in poizvedeti, kaj se dogaja z avtom – ko in če je kaj narobe.
Opremljenost z asistenčnimi elektronskimi sistemi je odvisna od opremskega paketa in seveda tudi od globine žepa (tako je denimo na voljo sistem, ki zaznava utrujenost voznika), ima pa vsak rapid že serijsko električno nastavljivi in ogrevani zunanji ogledali, pomoč pri speljevanju v klanec (hill hold), pritrdišča isofix za dva sedeža, klimo, set za popravilo pnevmatik, šest varnostnih blazin, volan, nastavljiv po višini in globini, in podobno. Veliko ali malo? Solidno.
Tudi pri motorjih je nekaj smiselnih sprememb. Tako je prejšnji bencinski 1,2-litrski TSI agregat zamenjal enolitrski trivaljnik v dveh izvedbah moči (70 kilovatov ali 90 »konjev« in 81 kilovatov ali 110 »konjev«) tako pri spacebacku kot limuzini. Tudi šibkejši TSI je v rapidu čisto spodoben, še posebej v primeru, ko se zmoreš približati tovarniški številki o kombinirani porabi 4,4 litra (spaceback in limuzina), kar pa je sicer misija mogoče v bolj ali manj izjemnih okoliščinah. Kljub vsemu se Škoda (še) ne odreka dizelskemu pogonu, ki pa ga rapidu zagotavljata dva TDI-ja: prvi ima znanih 66, drugi pa 85 kilovatov kar v prevodu pomeni 90 oziroma 116 »konjev«. Še menjalniki: ročna pet- in šeststopenjski in samodejni DSG.
Avto, ki je eden temeljev Škodine prodaje, je po novem nekaj dražji – za nekako 800 evrov, odvisno od modela, opreme ... Tako spaceback kot limuzina sta v najcenejši izvedbi – enolitrski bencinski motor, petstopenjski ročni menjalnik, oprema easy – naprodaj za enako ceno, in sicer 11.860 evrov. Najcenejši rapid z dizelskim motorjem je na voljo bodisi za 16.772 (spaceback) bodisi 16.210 evrov (limuzina), samodejni DSG pa rapida podraži za približno dva tisočaka. In je vreden svojega denarja, ni dvoma.
Foto: Janez Kovačič in Vinko Kernc