Avtonomno vožnjo je v preteklosti bolj kot tehnika omejevala zakonodaja v posameznih državah, ki ni dovoljevala, da bi voznik nadzor popolnoma prepustil avtomobilu samemu. Razlogov za to je več, glavna pa sta varnost, ki je odvisna od brezhibne komunikacije avtomobila z drugimi vozili in prometno infrastrukturo, ter odgovornost za nesreče, ki je in bo še dolgo na strani voznika, ne proizvajalca avtomobilov. Nemčija pa je kot največji evropski trg v minulem mesecu naredila korak naprej, sprejela je dopolnitev zakona o cesti in prometu, ki dovoljuje avtonomno vožnjo tretje stopnje. Druga stopnja avtonomne vožnje je voznikom omogočala, da se za omejen čas (do 60 sekund) prepustijo avtonomni vožnji, torej popolnemu nadzoru avtomobila nad vožnjo, kar omogočajo kamere in senzorji. Kaj pa je tretja stopnja?
Voznik poseže le, ko to zahtevajo razmere
Tretja stopnja omogoča, da avtomobil vožnjo uravnava popolnoma sam, voznik se mora vključiti le takrat, ko to zahtevajo razmere v prometu. Dopolnilo zakona predvideva, da lahko voznik kadarkoli izključi avtopilota oziroma se vključi v vožnjo, tehnika pa mu mora zagotoviti dovolj časa, da prevzame nadzor.
Sprejetje dopolnila zakona je bilo presenečenje za avtomobilsko industrijo, ki pogosto tarna, da zakonodaja ne sledi novim tehničnim rešitvam. Strokovnjaki menijo, da je lahko to problematično, saj Nemčija z uvedbo tretje ravni avtonomne vožnje še zdaleč ni odgovorila na vsa odprta vprašanja. »Dopolnilo zakona se nanaša le na voznike, ob tem pa ni nujno, da bo mogoča homologacija naprednih sistemov, ki jih kot prvi prinaša novi audi A8. Audijev pilot traffic jam, ki omogoča popolnoma avtonomno vožnjo do hitrosti 60 kilometrov na uro, namreč še čaka na potrditev regulatorjev,« je komentiral predsednik nemškega združenja uvoznikov avtomobilov VDIK Reinhard Zirpel.
Audi vozi sam do 60 na uro
Kako na zadevo gleda Audi, ki uvaja novo tehniko, in kako deluje sistem? Vklop avtopilota AI vozniku do hitrosti 60 kilometrov na uro omogoča prepustitev popolnega nadzora avtomobilu. Avtopilot v prometu sam speljuje, zavira, vrti volan in tudi ustavi, ne da bi voznik kadarkoli posegel v upravljanje. To vozilu poleg kamer in senzorjev, skupaj ima kar 41 asistenčnih sistemov, omogoča prvi serijsko vgrajeni laserski senzor, ki opravlja funkcijo čitalnika za nadzor prometa. Novi A8 ima med drugim tudi asistenčni sistem, ki zaznava vozila v križiščih, ter možnost natančnega manevriranja na parkiriščih, kjer se izogiba srečanjem koles z robniki.
Audijev šef Rupert Stadler je ob predstavitvi novega audija A8 poudaril, da bodo lahko vozniki čas v avtomobilu izkoristili bolj kakovostno. Ob zastojih ali počasnem prometu na avtocesti se bodo lahko posvetili družini ali drugim opravilom, tudi branju elektronske pošte, asistenčni sistemi pa bodo sami upravljali vozilo. Če bo potrebno posredovanje voznika, bo ta imel deset sekund časa, da poprime za volan in prevzame nadzor.
Kaj ponuja druga raven avtonomne vožnje?
Kaj pa ponujajo avtomobili na drugi stopnji avtonomne vožnje? Tehniko smo preizkusili v mercedes-benzu razreda E. Nad hitrostjo 30 kilometrov na uro je sistem drive pilot prevzel nadzor nad vozilom in prometom. Dizelski E 350d s samodejnim menjalnikom je pospeševal in zaviral, avto usmerjal znotraj voznih črt in ob hitrejšem zaviranju vozila pred seboj na nevarnost opozoril z zvočnim signalom, z izpisom »pozor, pešec« pa je pokazal na domačina, ki je ob cesti čakal pred prehodom. Približno vsake pol minute smo morali prijeti volan, sicer bi se sistem izklopil in upravljanje prepustil nam. Če se tudi po nekaj opozorilih ne bi odzvali, bi avto zaviral do ustavitve. Na avtocesti smo tempomat nastavili na 120 kilometrov in E je spet prevzel vajeti, pospeševal in zaviral je mehko, v gneči se je popolnoma ustavil in tudi sam speljal (če nismo stali dlje od 30 sekund); to zmore vse do hitrosti 210 kilometrov na uro. Pri menjavi pasov smo vklopili utripalke, E pa je s prej omenjenimi sistemi preveril razmere za vozilom, in če je bila pot prosta, sam zavil na sosednji pas in nadaljeval vožnjo.
Kaj se nam obeta v prihodnosti?
Čez nekaj let se bo avto zapeljal po vas, kjerkoli že boste, medtem bo napolnil baterije in vas ob natančno določenem času in na natančno določenem kraju počakal, informacije za to pa bo dobil iz vašega koledarja. To je obljuba družbe Tesla Motors, ki je do zdaj naredila največje korake v smeri avtonomne vožnje, pri kateri je voznik le potnik. Ko bo ta tudi zakonsko mogoča, bo precej spremenila pogled na vožnjo avtomobilov. Kot voznik boste lahko pot načrtovali z mešanico samostojne in aktivne vožnje. Varno se boste lahko pogovarjali po telefonu, uporabljali tablični računalnik ali pa zgolj uživali. Samostojna vožnja s tem utira pot za učinkovitejše upravljanje časa med samo vožnjo in hkrati lahko v nekaterih primerih zmanjša porabo goriva do 50 odstotkov.