Fiat 124 sport spider je pred pol stoletja s svojo atraktivno podobo očaral srca avtomobilskih zanesenjakov in slavnih oseb, hkrati je bil glavna zvezda v filmih in TV nadaljevankah, pod okriljem Abarthovega škorpijona s 128 »konji« pa je znal pičiti tudi na dirkah. Pod njegove linije se je podpisal slavni Pininfarina, ki je iz štirivratnega limuzinskega Fiata 124 ustvaril nekaj povsem drugačnega.
Zunanjost dvovratnega roadsterja so leta 1966 zaznamovali pogreznjeni žarometi, platnena dvižna streha in stranska stekla, ki so se ob odprti strehi spustila navzdol, v nosu pa je sprva rohnel napreden 1,4-litrski agregat z dvojno odmično gredjo in s 66 kW moči (90 KM). Pogon je bil prek 5-stopenjskega ročnega menjalnika speljan na zadnji kolesni par, za hitro zaustavljanje pa so skrbele štiri kolutne zavore, kar je bilo za tisti čas nepredstavljivo.
Fiat 124 spider je v 19. letih proizvodnje očaral 200 tisoč kupcev, kar 170 tisoč v ZDA, več kot 50 let po premierni predstavitvi pa je 124 sport spider še vedno ikona za zbiratelje in navdušence nad avtomobili. Po pol stoletja se je Fiat odločil ponoviti uspeh, zanj pa je združil moči z japonsko Mazdo.
Rezultat je reinkarnacija modela 124 spider, ki ohranja kar nekaj potez in lastnosti izvirnega avtomobila iz leta 1966, hkrati pa značilno italijansko zmogljivost prenaša v novo generacijo. Klasični roadster z dolgim motornim pokrovom, zadnjim pogonom in ročno pomično platneno streho je zdaj - tudi v različici Abarth - zapeljal še na slovenske ceste.
- Cenik - Fiat 124 spider (0 KB)
Italijanski roadster je na pogled sicer precej podoben Mazdi MX-5, po kateri je povzel platformo, podvozje, menjalnik in pogon, vendar dovolj drugačen (obliko so zrisali Italijani), da ga s kultno Miato ne gre zamenjati. Vitko in brezčasno silhueto Fiata 124 spider odlikuje privlačna in klasična bočna linija popolnih mer, nizko težišče, nazaj pomaknjena potniška kabina in dolg pokrov motorja, kot pri pravem športnem avtomobilu.
Povezavo z zgodovinskim modelom ohranjajo tudi zgornja šesterokotna mreža hladilnika, izbočena dela na pokrovu motorja in vodoravne zadnje luči, ki zaradi delov v barvi karoserije oblikujejo svetilno površino obročaste oblike. Notranjost je z volanom, postavitvijo stopalk in sedeži podrejena športni vožnji, na pogled pa je zelo podobna tisti v Mazdi MX-5. Sedi se nizko in nekoliko utesnjeno, za veter v laseh pa so potrebne le tri sekunde.
Fiat na Japonsko v tam izdelani 124 spider dobavlja motorje, ki so postavljeni za prednjo osjo. Pri nas je na voljo z 1,4- litrskim štirivaljnim turbomotorjem z močjo 103 kW (140 KM) ter 240 Nm navora, spojen je s 6-stopenjskim ročnim ali 6-stopenjskim samodejnim (Mazdinim) menjalnikom.
124 spider tako doseže najvišjo hitrost 217 km/h ter pospešek od 0 do 100 km/h v 7,5 sekunde z ročnim menjalnikom, s samodejnim je nekoliko počasnejši. Odlično dinamiko vozila zagotavljajo tudi pogon na zadnji kolesi, zelo dobro uravnotežena porazdelitev mase in nizko težišče, izklopljiv ESP pa omogoča veliko zabave z oddrsavanjem zadka.
Fiat 124 spider v serijski in dodatni opremi ponuja sodobne sisteme za aktivno in pasivno varnost, vključno s prilagodljivimi žarometi, kamero za vzvratno vožnjo in sistemom nadzora stabilnosti. Zaradi obširne uporabe materialov z visoko natezno trdnostjo, ima karoserijo z visoko togostjo in nizko maso. Zadnje luči LED, štiri varnostne blazine in sistem proti blokiranju koles (ABS) so del serijske opreme, kakor tudi napredni sistemi nadzora stabilnosti.
- Cenik - Abarth 124 spider (0 KB)
Za ljubitelje škorpijonov pa je na voljo še Abarth 124 spider, ki uteleša glavne vrednote legendarne znamke: zmogljivost, ročno izdelavo in tehnično odličnost. Na pogled je podoben običajni različici, a ga hitro izdajo emblemi z znakom škorpijona in posebne barvne kombinacije.
Bistvo Abartha se skriva pod pločevino, kjer je v primeru 124 spider vgrajen 1,4-litrski štirivaljni motor s turbopolnilnikom z močjo 125 kW (170 KM) in navorom 250 Nm. Avtomobil doseže najvišjo hitrost 224 km/h in pospeši od 0 do 100 km/h v 6,8 sekunde.
Ker je zvok motorja bistveni element vseh vozil Abarth, je v serijsko opremo vključen še izpušni sistem Record Monza z dvojnim načinom delovanja, ki lahko spreminja pot izpušnih plinov glede na vrtljaje motorja ter ustvarja prijeten in globok zvok.
Abarth je na voljo s 6-stopenjskim ročnim ali samodejnim menjalnikom, po krajšem preizkusu slednjega bi se odločili za ročnega. Abarth 124 spider je namreč zasnovan, da nariše nasmeh na obraz tistih, ki ga vozijo, zato je serijsko opremljen z mehanskim samozapornim diferencialom.
Naj gre za Fiat 124 spider ali pa Abartha, vedno gre za avtomobil, kjer se srečata japonska tehnologija in italijanski šarm. Prava igrača, po kateri so hlepeli vsi ljubitelji italijanske šole oblikovanja in vrhunskih zmogljivosti, seveda pa je roadster tudi prava hrana za dušo nostalgikov.