Francoski Toulouse je zaradi vzgoje drobnih cvetlic sredi 19. stoletja dobil vzdevek Mesto vijolic, a danes je v njem čutiti bore malo njihovega čudovitega vonja. V mestu z okoli pol milijona prebivalcev v nosnice udarjata smog iz izpušnih plinov, v ušesa pa hrup avtomobilskih motorjev. Krepko drugačni so občutki malce nižje, ob nabrežju Garone, kjer na stotine mladih uživa ob zvokih kitar in bobnov, v zraku pa se vonjajo drugačne substance.
Po opojnem sprehodu sledi vrnitev v smrdečo in hrupno realnost in hitro nas zadane: kako krasno bi bilo, da bi se avtomobili okoli nas premikali neslišno, brez smradu in škodljivih izpustov – in bi dejansko lahko spet vonjali vijolice. Scenarij, ki se je v velikih mestih še pred nekaj leti zdel nemogoč, počasi postaja realnost - tudi zaradi mest, ki avtomobile z motorji na notranje izgorevanje počasi potiskajo iz (ožjih) mestnih središč in večje ekološke ozaveščenosti ljudi.
Smart iz Revoza tudi v ZDA in na Japonsko
K tihi vožnji in brez izpustov CO2 bo pripomogel tudi električni Smart, ki je na voljo z dvema (fortwo) ali štirimi sedeži (forfour), pri čemer večjega za ves svet izdelujejo v novomeškem Revozu. Na prvi vožnji so bili namreč tudi Japonci, ki so jih ob sodobnem pogonskem sklopu in realnem dosegu 130 km z enim polnjenjem navdušili tudi praktičnost in okretnost »našega« e-Smarta.
Oba premijska avtomobilčka sta namreč prava rekorderja, saj z 2,7 oziroma 3,5 dolžinskimi metri ter izjemno majhnim obračalnim krogom (pod sedem oziroma metrov) hitro pokažeta, kdo je kralj mestnih ulic.
Zaradi njune prednosti pri skopo odmerjenih parkirnih prostorih oziroma v natrpanih mestnih središčih ter naraščajočega trenda car-sharinga izključno z električnimi vozili – tudi e-Smarti 4-2 prejšnje generacije - tako ne čudi, da sta aktualna Smarta kot tipična predstavnika sodobnega mestnega utripa dobila še električni pogon.
Ker se v različici electric drive na zunaj od klasičnih bratov ločita le po posebnih barvnih kombinacijah in odsotnosti izpušne cevi pod zadnjim odbijačem, znotraj pa po prikazih električne porabe in dosega na instrumentni plošči, smo se poglobili v tehnične podatke.
Z enim polnjenjem do 160 kilometrov daleč
Srce eko Smartov je Renaultov elektromotor z močjo 60 kilovatov (81 KM) in navorom 160 Nm. Nameščen je v zadku ter poganja zadnji kolesni par, energijo pa mu izpod »trebuha« daje kompaktna litij-ionska baterija (Deutsche Accumotive) z zmogljivostjo 17,6 kWh in garancijo osem let ali 100 tisoč prevoženih kilometrov.
Tovarniški doseg manjšega for-two tako znaša 160 kilometrov, večjega in dobrih sto kilogramov težjega forfour pa 155 kilometrov, v realnosti pa med 110-130 kilometrov, odvisno tudi od uporabe klima naprave. Morda se komu zdi malo, a e-Smarta v osnovi nista namenjena »road-tripom« pač pa (pri)mestni vožnji – vsakodnevno v službo ali nazaj, po opravkih, prevoz otrok... Ker po evropskih mestih vozniki v enem dnevu v povprečju prevozijo od 30 do 50 kilometrov, se takšnega malčka polni le na vsake tri do štiri dni.
Čas polnjenja na hišni vtičnici znaša šest ur, na hitri polnilnici pa ga napolnimo v 3,5 ure oziroma do 80 odstotkov v 45 minutah. Za tiste, ki se jim mudi: v 15 minutah se doseg dvigne za 40 kilometrov, kar denimo v Ljubljani sploh ni malo.
Okreten in živahen električni avtomobilček za dva ali štiri
E-Smart ni mišljen kot edini avto v družini, zato je skromen prostor v prtljažniku postranskega pomena, enako pa je tudi z zmogljivostmi.
Ker v mestu štejejo predvsem okretnost, lahkotnost uporabe ter živahno pospeševanje do 60 ali 70 km/h, se oba e-Smarta dobro izkažeta. V prometno natrpanem Toulousu imajo glavno besedo skuterji, tudi sicer se promet odvija hitro in z veliko spremembami smeri.
Sami smo prometne tokove z e-Smarti lovili brez posebnih težav, obenem pa zaradi hipnega navora pri zeleni luči speljevali hitreje kot ostali. Enostopenjski menjalnik je ob tem učinkovit in predvsem lahkoten za uporabo, saj ročico zgolj potisnemo v D in že lahko peljemo brez cukanja ter z enakomernim pospeševanjem. Smarta z mesta do 100 km/h sicer pospešita v 11,5 oziroma 12,7 sekunde (forfour) ter dosežeta najvišjo hitrost 130 km/h, kar zadostuje tudi za neslišno vožnjo po obvoznici ali avtocesti.
Električni Smart bo v Sloveniji na voljo junija, cene pa naj bi bilo približno na nivoju nemških. Začetna cena za električnega fortwo tam znaša nekaj manj kot 22.000 evrov, forfour pa je za okoli 700 evrov dražji. Če od teh cen odštejemo subvencijo za električna vozila, ki v Sloveniji trenutno znaša 7.500 evrov, bi za zanimivega in uporabnega električna malčka odšteli manj kot 15 tisočakov.