Februar v Kranjski gori ni le v znamenju vrveža na smučišču, okusne gorenjske kulinarike ob njem ter nočnega življenja po njem, ampak ga že tradicionalno popestri BMW z Deželo xDrive. V štirih vikendih lahko okoli 400 gostov sede za volan različnih bavarcev ter v praksi preizkusi pametni štirikolesni pogon. Vsi gotovo niso enako vešči vožnje v zimskih pogojih, nekateri se snega in poledice celo bojijo, gotovo pa bodo iz približno dve urnega preizkusa sodobne tehnike izšli kot zmagovalci.
Da je temu res tako sta dokazali manj izkušeni novinarski kolegici, ki pa sta hitro osvojili napotke BMW inštruktorjev, »po moško« poprijeli volan, položili zaupanje v xDrive pogon ter suvereno opravili z zasneženo cesto in »osmicami« na zasneženem poligonu. Prav to je bistvo xDrive pogona: da je vsak voznik za volanom lahko sproščen, samozavesten ter da se predvsem počuti varno v vseh razmerah.
BMW inštruktorjema varne vožnje Marjanu Božiču (spodaj) in Predragu Trkulji so se letos v Kranjski gori zato še posebej svetile oči, ko sta med množico izkušenih novinarskih mačkov z legendo relija Alešem Črnivcem iz Siola na čelu opazila tudi dve predstavnici nežnejšega spola. Kljub temu »da načeloma vsi že vse vemo«, sta pred prakso razložila bistvo in delovanje pogona xDrive - gre za stalni štirikolesni pogon, ki je aktiven ves čas, dogajanje pod kolesi pa vseskozi spremlja z mnogimi senzorji.
»Srce sistema je ob sredinskem diferencialu vgrajena elektronsko krmiljena večlamelna sklopka. Sistem xDrive, deluje proaktivno, v osnovi tako 40 odstotkov moči prenese na prednjo in 60 odstotkov na zadnjo os. Po potrebi lahko sistem glede na vozne pogoje prenese do 100 odstotkov moči na prednjo oziroma zadnjo os. Vozniku pomagajo tudi sistem dinamičnega nadzora stabilnosti (DSC), ki ves čas nadzoruje obnašanje koles in podvozja, sistem dinamičnega nadzora zmogljivosti (DPC), ki v kombinaciji s štirikolesnim pogonom omogoča bolj natančen vstop v ovinke, hitrejše pospeševanje in boljšo lego vozila, ne glede na zahtevnost podlage cestišča ter sistem pomoči pri spustu (HDC). Ta omogoča počasno vožnjo po hribu navzdol brez uporabe zavore in poveča stabilnost vozila na nestabilnih in spolzkih površinah, sistem pa deluje tako z motorjem vozila kot z uporabo zavor,« je pojasnil vodja BMW inštruktorjev Božič.
Najsodobnejša različica sistema xDrive je krmiljena s pomočjo integriranega upravljanja podvozja (ICM). Pogon se tako odzove zelo zgodaj glede na trenutno vozno situacijo. »Pogon xDrive v ovinkih tudi avtomatsko izklopi sprednji pogon, in sicer zaradi boljše vodljivosti. Prav tako sistem sam prepozna, kdaj avto parkiramo ali ostro zavijamo, takrat deluje le sprednji pogon. Vnovičen vklop pogona vseh štirih koles je samodejen in nezaznaven,« je dodal še izkušeni Trkulja.
Dovolj teorije, gremo v avtomobile! Pred butičnim hotelom SkiPass smo za demonstracijo zmogljivosti štirikolesnega pogona v težjih razmerah in v prid varni vožnji na mokri, spolzki in delno zasneženi cesti na preizkus dobili široko paleto BMWjevih modelov z oznako xDrive.
Na parkirišču smo si za delno zasneženi dostop do 955 metra visoke koče Srnjak izbrali prenovljeni model 330d, ki z dizelskim šestvaljnikom poka od moči. Kolegi so si za preizkus izbrali že znane 225Xe, X1, X3, X4, X5 in X6, z zmogljivim vrstnim dizelskim šestvaljnikom pa je skomine dvigoval tudi prenovljeni 435d. Do Koče na Srnjaku vodi ozka makadamska cesta, ki ima na nekaterih delih nekaj zaplat asfalta, pozimi pa je splužena, a ob spremenljivih vremenskih razmerah hitro postane luknjasta, blatna in spolzka.
Za hitro xDrive karavano precej strma, za marsikoga tudi nevarna in poledenela cesta gor grede ni pomenila večjih preprek. Zvrhano mero ovinkov in klancev smo prepeljali v pospešenem ritmu (za varnost tretjih oseb na odseku je spredaj skrbel inštruktor) in nekateri z delno izklopljeno stabilizacijsko elektroniko (zabava med zavoji), bliskovito delovanje štirikolesnega pogona pa kljub vsemu ni puščalo dvomov glede varnosti.
Na poti do koče na Srnjaku se je treme osvobodila tudi kolegica, ki se je prej kar malce bala vožnje v snegu, na vrh pa že prispela krepko opogumljena. Njen BMW X4 je »kar sam poskrbel za vse«, zanesljivo in varno pod seboj mlel mešanico snega, ledu in makadama, sama je pri vožnji v klanec le preudarno pritiskala na plin, pri spustu pa se je za njenega zaveznika izkazal sistem pomoči pri spustu HDC.
Zgodba o ženskem pogumu in dvigu samozavesti se je ponovila, ko je kolona vozil BMW po slikoviti cesti mimo Zelencev zavila proti Belopeškim jezerom pod Mangrtom. V delno zasneženem klancu do drugega jezera je do izraza prišla vsa pamet xDrive pogona, saj sta imeli levi kolesi vozila stik s kopno podlago, desni pa z zasneženo. Logika pravi, da bo avtomobil med vožnjo zanašalo oziroma mu bo spodrsavalo pod kolesi, vendar pa inteligentni pogon s prerazporejanjem navora v delčku sekunde med kolesi poskrbi za to, da se vozilo tudi v takšnih pogojih pelje enakomerno oziroma kot po tračnicah.
Senzorji pri pogonu xDrive namreč nenehno merijo zdrsavanje koles na prednji in zadnji osi, sistem pa lahko v delčku sekunde spremeni razmerje porazdelitve moči. Pogon se odziva tudi vnaprej, ne da bi čakal, da kolo dejansko začne zdrsavati. Vozilo se tako stabilizira, še preden voznik začuti potrebo po poseganju v vožnjo. Za še natančnejši nadzor poskrbi računalniška enota sistema reguliranja stabilnosti vožnje, Dynamic Stability Control (DSC).
Sledil je obisk snežnega poligona v Ratečah, kjer smo se z modelom X3 pomerili v hitrostni vožnji po stezi, oblikovani v osmico. Prvi poizkus na čas je potekal z vklopljeno elektronsko »varuško«, ki je umirjala spodrsavanje pogona ter zanašanje vozila, v drugem pa smo lahko z načinom DTC delno omejili poseganje elektronike ali pa povsem izklopili elektronsko asistenco ter vseh 184 »konjev« spustili z vajeti.
Z delno ali brez pomoči stabilizacije vozila in nadzora zdrsa smo lahko okusili posredovanje štirikolesnega pogona v smislu zabave – atraktivnih drsenj tako ni manjkalo, kroge pa so kmalu pogumno in suvereno v slogu pravih »drifterjev« nabirala tudi dekleta. Brez izleta v globok sneg, nekontroliranega utiranja bližnjic ali podiranja reklamnih panojev, se razume, čestitk in pohval tudi na račun zelo dobrih časov obema puncama tako z vseh strani ni manjkalo.
Jasno je, da smo zaploskali tudi najboljšim trem, nagrade in aplavz so si »pridrseli« Sašo Kapetanovič iz Avto Magazina, Anže Jamnik iz Avto Fokusa ter Anže Jereb iz Volana, na akcijo in delitev bogatih izkušenj tudi kot inštruktor v avtošoli vedno pripravljeni Črnivec pa tako ali tako nima konkurence - prav s Trkuljo sta v 90ih letih osvojila državno prvenstvo v reliju.
Prav varnost v vseh pogojih, zabava »na zahtevo« in seveda zabava so tisto, kar so želeli doseči inženirji ob snovanju inteligentnega štirikolesnega pogona. K temu lahko po novi Xdrive izkušnji dodamo še instant krepitev vozniške samozavesti, zvrhano mero poguma ter popolno zaupanje v tehniko v popolnoma novi izkušnji.