Avto

(reportaža) Ko ti pametni štirikolesni pogon da »krila«

BMW xDrive je bavarsko poživilo za učinkovito in varno vožnjo v slabih voznih pogojih, poskrbi pa tudi za krepko mero zabave.

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

15.02.2017 23:00
Čas branja: 9 min

Februar v Kranjski gori ni le v znamenju vrveža na smučišču, okusne gorenjske kulinarike ob njem ter nočnega življenja po njem, ampak ga že tradicionalno popestri BMW z Deželo xDrive. V štirih vikendih lahko okoli 400 gostov sede za volan različnih bavarcev ter v praksi preizkusi pametni štirikolesni pogon. Vsi gotovo niso enako vešči vožnje v zimskih pogojih, nekateri se snega in poledice celo bojijo, gotovo pa bodo iz približno dve urnega preizkusa sodobne tehnike izšli kot zmagovalci.

Kar 83 odstotkov voznikov naj bi se zelo balo snega in poledenelih cest, nekateri pa zaradi strahu sploh še niso vozili v snegu. Delno sta nelagodje in strah upravičena, a zakaj bi dovolili, da vas zimske razmere ustavijo pri vsakodnevnih opravilih ali poslu?

Da je temu res tako sta dokazali manj izkušeni novinarski kolegici, ki pa sta hitro osvojili napotke BMW inštruktorjev, »po moško« poprijeli volan, položili zaupanje v xDrive pogon ter suvereno opravili z zasneženo cesto in »osmicami« na zasneženem poligonu. Prav to je bistvo xDrive pogona: da je vsak voznik za volanom lahko sproščen, samozavesten ter da se predvsem počuti varno v vseh razmerah.

BMW inštruktorjema varne vožnje Marjanu Božiču (spodaj) in Predragu Trkulji so se letos v Kranjski gori zato še posebej svetile oči, ko sta med množico izkušenih novinarskih mačkov z legendo relija Alešem Črnivcem iz Siola na čelu opazila tudi dve predstavnici nežnejšega spola. Kljub temu »da načeloma vsi že vse vemo«, sta pred prakso razložila bistvo in delovanje pogona xDrive - gre za stalni štirikolesni pogon, ki je aktiven ves čas, dogajanje pod kolesi pa vseskozi spremlja z mnogimi senzorji.

»Srce sistema je ob sredinskem diferencialu vgrajena elektronsko krmiljena večlamelna sklopka. Sistem xDrive, deluje proaktivno, v osnovi tako 40 odstotkov moči prenese na prednjo in 60 odstotkov na zadnjo os. Po potrebi lahko sistem glede na vozne pogoje prenese do 100 odstotkov moči na prednjo oziroma zadnjo os. Vozniku pomagajo tudi sistem dinamičnega nadzora stabilnosti (DSC), ki ves čas nadzoruje obnašanje koles in podvozja, sistem dinamičnega nadzora zmogljivosti (DPC), ki v kombinaciji s štirikolesnim pogonom omogoča bolj natančen vstop v ovinke, hitrejše pospeševanje in boljšo lego vozila, ne glede na zahtevnost podlage cestišča ter sistem pomoči pri spustu (HDC). Ta omogoča počasno vožnjo po hribu navzdol brez uporabe zavore in poveča stabilnost vozila na nestabilnih in spolzkih površinah, sistem pa deluje tako z motorjem vozila kot z uporabo zavor,« je pojasnil vodja BMW inštruktorjev Božič.

Sklopka samodejno s pomočjo elektronike uravnava količino navora med sprednjim in zadnjim diferencialom glede na oprijem posameznih koles. V primeru podkrmarjenja se lahko sprednji pogon povsem izključi, prav tako pa se lahko glede na trenutne potrebe vsa pogonska moč usmeri na sprednji kolesni par.

Najsodobnejša različica sistema xDrive je krmiljena s pomočjo integriranega upravljanja podvozja (ICM). Pogon se tako odzove zelo zgodaj glede na trenutno vozno situacijo. »Pogon xDrive v ovinkih tudi avtomatsko izklopi sprednji pogon, in sicer zaradi boljše vodljivosti. Prav tako sistem sam prepozna, kdaj avto parkiramo ali ostro zavijamo, takrat deluje le sprednji pogon. Vnovičen vklop pogona vseh štirih koles je samodejen in nezaznaven,« je dodal še izkušeni Trkulja.

Dovolj teorije, gremo v avtomobile! Pred butičnim hotelom SkiPass smo za demonstracijo zmogljivosti štirikolesnega pogona v težjih razmerah in v prid varni vožnji na mokri, spolzki in delno zasneženi cesti na preizkus dobili široko paleto BMWjevih modelov z oznako xDrive.

BMW štirikolesni pogon ponuja pri kar 12 modelih (v prihodnosti ga lahko pričakujemo celo pri M5), kar glede na število karoserij, motorjev in opreme pomeni okoli 110 različic. Približno vsak tretji prodani BMW po vsem svetu je danes opremljen s pogonom xDrive.

Na parkirišču smo si za delno zasneženi dostop do 955 metra visoke koče Srnjak izbrali prenovljeni model 330d, ki z dizelskim šestvaljnikom poka od moči. Kolegi so si za preizkus izbrali že znane 225Xe, X1, X3, X4, X5 in X6, z zmogljivim vrstnim dizelskim šestvaljnikom pa je skomine dvigoval tudi prenovljeni 435d. Do Koče na Srnjaku vodi ozka makadamska cesta, ki ima na nekaterih delih nekaj zaplat asfalta, pozimi pa je splužena, a ob spremenljivih vremenskih razmerah hitro postane luknjasta, blatna in spolzka.

Za hitro xDrive karavano precej strma, za marsikoga tudi nevarna in poledenela cesta gor grede ni pomenila večjih preprek. Zvrhano mero ovinkov in klancev smo prepeljali v pospešenem ritmu (za varnost tretjih oseb na odseku je spredaj skrbel inštruktor) in nekateri z delno izklopljeno stabilizacijsko elektroniko (zabava med zavoji), bliskovito delovanje štirikolesnega pogona pa kljub vsemu ni puščalo dvomov glede varnosti.

Ključno vlogo pri optimizaciji voznih lastnosti ima sistem za elektronski nadzor stabilnosti DSC (dynamic stability control). Ob zagonu motorja deluje osnovni način, ki ob najmanjšem zdrsu koles odvzame moč, po potrebi zavre posamezno kolo in s tem poskrbi, da avtomobil ne zaide z začrtane smeri. S kratkim pritiskom na gumb na sredinski konzoli se vklopi način DTC (dynamic traction control), pri katerem sistem optimizira oprijem koles, obenem pa kasneje posega v dogajanje. S tem dovoli bolj živahno obnašanje zadka in posledično omogoča zabavnejšo vožnjo v slogu avtomobilov s pogonom zgolj na zadnji kolesi.

Na poti do koče na Srnjaku se je treme osvobodila tudi kolegica, ki se je prej kar malce bala vožnje v snegu, na vrh pa že prispela krepko opogumljena. Njen BMW X4 je »kar sam poskrbel za vse«, zanesljivo in varno pod seboj mlel mešanico snega, ledu in makadama, sama je pri vožnji v klanec le preudarno pritiskala na plin, pri spustu pa se je za njenega zaveznika izkazal sistem pomoči pri spustu HDC.

Elektronski sistem HDC (Hill Descent Control) samodejno uravnava hitrost avtomobila glede na prej nastavljeno hitrost. Voznik pri vožnji po klancu navzdol tako le obrača volan v smeri zavoja, motorno moč in zavore pa nadzira elektronika. Možnost zdrsa in poljuba z ograjo ali drevesom se s tem zmanjša na minimum, saj je sploh v mejnih situacijah človeški pritisk na zavoro lahko mimogrede premočan.

Zgodba o ženskem pogumu in dvigu samozavesti se je ponovila, ko je kolona vozil BMW po slikoviti cesti mimo Zelencev zavila proti Belopeškim jezerom pod Mangrtom. V delno zasneženem klancu do drugega jezera je do izraza prišla vsa pamet xDrive pogona, saj sta imeli levi kolesi vozila stik s kopno podlago, desni pa z zasneženo. Logika pravi, da bo avtomobil med vožnjo zanašalo oziroma mu bo spodrsavalo pod kolesi, vendar pa inteligentni pogon s prerazporejanjem navora v delčku sekunde med kolesi poskrbi za to, da se vozilo tudi v takšnih pogojih pelje enakomerno oziroma kot po tračnicah.

Senzorji pri pogonu xDrive namreč nenehno merijo zdrsavanje koles na prednji in zadnji osi, sistem pa lahko v delčku sekunde spremeni razmerje porazdelitve moči. Pogon se odziva tudi vnaprej, ne da bi čakal, da kolo dejansko začne zdrsavati. Vozilo se tako stabilizira, še preden voznik začuti potrebo po poseganju v vožnjo. Za še natančnejši nadzor poskrbi računalniška enota sistema reguliranja stabilnosti vožnje, Dynamic Stability Control (DSC).

Pogon xDrive se še posebej odlično obnese na mokrih in spolzkih cestah, brez težav si podredi tudi strme klančine ter zasnežene in poledenele cestne prelaze, kar smo izkusili pred dvema letoma pri naskoku na Vršič.

Sledil je obisk snežnega poligona v Ratečah, kjer smo se z modelom X3 pomerili v hitrostni vožnji po stezi, oblikovani v osmico. Prvi poizkus na čas je potekal z vklopljeno elektronsko »varuško«, ki je umirjala spodrsavanje pogona ter zanašanje vozila, v drugem pa smo lahko z načinom DTC delno omejili poseganje elektronike ali pa povsem izklopili elektronsko asistenco ter vseh 184 »konjev« spustili z vajeti.

V praksi se pokaže, da v zimskih razmerah na zasneženem vozišču najbolj učinkovito deluje način DTC, ki s kasnejšim odvzemom moči dovoljuje hitrejše vrtenje koles. S tem zagotavlja večjo vlečno silo in zato boljši oprijem. Kljub izjemno pametni krmilni elektroniki pa sistem ne more premagati fizikalnih zakonov.

Z delno ali brez pomoči stabilizacije vozila in nadzora zdrsa smo lahko okusili posredovanje štirikolesnega pogona v smislu zabave – atraktivnih drsenj tako ni manjkalo, kroge pa so kmalu pogumno in suvereno v slogu pravih »drifterjev« nabirala tudi dekleta. Brez izleta v globok sneg, nekontroliranega utiranja bližnjic ali podiranja reklamnih panojev, se razume, čestitk in pohval tudi na račun zelo dobrih časov obema puncama tako z vseh strani ni manjkalo.

V določenih pogojih neželene posledice preprečijo le razum in spretnost voznika. Atraktivno drsenje avtomobila v želeni smeri tako zahteva določeno vozniško znanje, vendar pa je obvladovanje nadzorovanega drsenja s pomočjo štirikolesnega pogona vseeno lažje in učinkovitejše.

Jasno je, da smo zaploskali tudi najboljšim trem, nagrade in aplavz so si »pridrseli« Sašo Kapetanovič iz Avto Magazina, Anže Jamnik iz Avto Fokusa ter Anže Jereb iz Volana, na akcijo in delitev bogatih izkušenj tudi kot inštruktor v avtošoli vedno pripravljeni Črnivec pa tako ali tako nima konkurence - prav s Trkuljo sta v 90ih letih osvojila državno prvenstvo v reliju.

Prav varnost v vseh pogojih, zabava »na zahtevo« in seveda zabava so tisto, kar so želeli doseči inženirji ob snovanju inteligentnega štirikolesnega pogona. K temu lahko po novi Xdrive izkušnji dodamo še instant krepitev vozniške samozavesti, zvrhano mero poguma ter popolno zaupanje v tehniko v popolnoma novi izkušnji.

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite [+] poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
Tovarna
Novice
Najmočnejši industrijski robot na svetu se je premierno predstavil na  Gospodarskem razstavišču v Ljubljani
Tovarna leta
NoviceSabina Petrov Najmočnejši industrijski robot na svetu se je premierno predstavil na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani

Še danes si na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani lahko ogledate novega Fanucovega robota, ki lahko ravna s predmeti, težkimi do 2,3 tone

FINANCE
Avto
Okoljski predpisi bodo odnesli legendarni BMW M3
Avto
AvtoMiloš Milač Okoljski predpisi bodo odnesli legendarni BMW M3 2

Prvega junija se poslavljata BMW M3 in M550i

Tovarna
Novice
Vrsta rešitev za napredno industrijo na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani
Tovarna leta
NoviceSabina Petrov Vrsta rešitev za napredno industrijo na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani

Na četverčku strokovnih sejmov, ki so odprti še jutri, se v Ljubljani predstavlja blizu 90 razstavljavcev

FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)
FINANCE
Avto
Novi BMW X4: kako je robustni kupe zapeljal v ospredje
Avto
AvtoMiloš Milač Novi BMW X4: kako je robustni kupe zapeljal v ospredje

Novi BMW X4 je večji, prostornejši, oblejši in ima izrazitejši značaj kot v prvi generaciji; v Sloveniji bo 18. julija letos.

FINANCE
Avto
Dvoboj s presenetljivim izidom: dizelski BMW 520d proti hibridnemu 530e
Avto
AvtoMiloš Milač Dvoboj s presenetljivim izidom: dizelski BMW 520d proti hibridnemu 530e 8

BMW za priključni hibrid z več moči in uglajenosti zahteva enako ceno kot za dizelski 520d. Navade so železna srajca, Slovenci skoraj brez izjeme izberemo dizla.

FINANCE
Avto
Za BMW najuspešnejše leto v zgodovini
FINANCE
Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje
PRO
Finance
Spletni dogodek
Redakcija Mojih financ Poplave in potresi: kako pametno zavarovati premoženje (PRO)