Avtomobili s štirikolesnim pogonom so bili v Evropi še pred kratkim prava eksotika, v zadnjih letih pa so si postopoma le ustvarili večji del trga – in to ne zgolj zaradi povečanja števila športnih terencev oziroma križancev. Še v devetdesetih letih prejšnjega stoletja je njihov tržni delež znašal komaj dva odstotka, lani pa je dosegel okoli 12 odstotkov, kar je največ doslej.
Pričakovano največji delež vozil s štirikolesnim pogonom imajo tipično »zimske« države, kot so Švica (33 odstotkov), Norveška (28), Švedska (23) in Avstrija (18 odstotkov), pri nas pa delež vozil s štirikolesnim pogonom dosega okoli deset odstotkov. Stabilno povpraševanje Slovencev po štirikolesnem pogonu ne preseneča, saj povečuje praktično uporabnost avtomobila pri aktivnih prostočasnih dejavnostih v naravi, terensko zahtevnejših poklicih ali pri vleki težje prikolice, seveda pa pogon 4 x 4, 4Matic, 4Motion, ALL4, AllGrip, AWD, Quattro, xDrive ... predvsem omogoča večjo varnost in boljšo vozno dinamiko v vseh vremenskih razmerah.
Prednosti in slabosti štirikolesnega pogona
Štirikolesni pogon ima svoje prednosti, najde pa se tudi kakšen minus. Če pogonsko silo na podlago prenašajo vsa štiri kolesa, lažje pridemo v strm klanec ali po poti s slabšo podlago, speljemo in se peljemo po snegu in ledu, z njegovo pomočjo se tudi mimogrede prebijemo skozi blatne zaplate ter opravimo s peskom in kamenjem na poti v gore, gozd, na plažo...
Avtomobil s štirikolesnim pogonom je v slabih voznih razmerah bolj stabilen, med ostrimi manevri pa ima bolj zanesljivo lego tako na suhi cesti kot tudi na spolzki podlagi ter v snegu. Na drugi strani štirikolesni pogon avtomobil podraži, zaradi dodanega prenosa in večje mase sta večja poraba in obraba pnevmatik, nekoliko dražje je tudi vzdrževanje. A kdor se bo enkrat odločil za štirikolesni pogon, se mu zlepa ne bo želel odpovedati, saj gre za pametno naložbo v varnost – ne le v pesku in blatu, ampak tudi na asfaltni podlagi, sploh če tam vladajo zimske razmere.
Pametni štirikolesni pogon skoraj vse postori sam
Pri Volvu so pred dobrimi 20 leti z uvedbo štirikolesnega pogona v svoja vozila poudarili švedski moto »framkomlighet« (dostopnost), saj vas njihova vozila v vsakršnem vremenu pripeljejo, kamor si zaželite. Jubilej smo proslavili na snegu in ledu, za prikaz Volvovega pogona na vsa štiri kolesa AWD na snežnem poligonu Faistenau pa so poskrbeli gostitelji: S90 in V90 v različici R-Design, strupena S60 in V60 polestar ter seveda zvezda prireditve, novi V90 cross country.
Inženirji so zanj (podobno kot za S90 in V90) pripravili kompaktno in lahko zasnovo pogona AWD. Pogon se od sprednje osi proti zadnji prilagodljivo prenaša prek večploščne elektrohidravlične sklopke borgwarner pete generacije. Elektronska enota nadzora pogona razpoložljivi navor med prednjo in zadnjo os glede na informacije izpod koles deli zelo odzivno ter opravlja tudi funkcijo vzdolžne zapore diferenciala vse do razmerja 50 proti 50, v običajnih voznih razmerah brez spodrsavanja pa pogon ne vrti zadnjih koles, kar vpliva na ugodnejšo porabo goriva.
Pri prenosu razmerja pogona med prva in zadnja kolesa elektronika upošteva tudi položaj kota sprednjih koles, hitrost vozila in delovanje sistema nadzora stabilnosti, kar vozniku omogoča več oprijema v vseh načinih vožnje, pogon pa je še zmožen vleči, četudi je eno kolo v zraku ali pa v globokem snegu ali blatu. Delovanje je hitro in nezaznavno, sistem pa nekatere mejne situacije prepozna že »vnaprej« in je tako brez dvoma v službi varnosti – in to ne le na snegu in ledu, temveč tudi pri drugih manevrih na suhi cesti. To, da je več kot polovica vseh prodanih Volvov opremljena s štirikolesnim pogonom, že samo po sebi daje priznanje pogonski tehnologiji AWD.
Preizkus na snegu in ledu je odlična šola vozniških odzivov
Zmogljiv štirikolesni pogon, tehnična neoporečnost avtomobila in ustrezna zimska oprema so sicer le osnova za suveren spopad z zimo na cesti, za srečen prihod na cilj pa so enako pomembni tudi dobro obvladovanje avtomobila, poznavanje pravil in vozniške veščine. Pri vožnji v zimskih razmerah se je še toliko bolj treba zavedati svojih meja in meja voznikov okrog vas.
Najpomembnejša je prilagoditev hitrosti, z razmerami pa je povezana tudi pravilna varnostna razdalja. Pri upravljanju avtomobila moramo imeti večji občutek, poleg tega se ne smemo slepo zanašati na pnevmatike ali meje našega avta, kot jih poznamo s suhe ceste. V zimskih razmerah je treba peljati mehko in nežno ter puščati dovolj varnostne razdalje, da se imamo čas pravočasno odzvati na nenadne dogodke, izogibati pa se moramo situacijam, kjer je treba zavirati nenadno in na spolzki površini.
Za varno vožnjo je pomembno že speljevanje, volvo V90 cross country se je ob zmerno pohojeni stopalki za plin premaknil brez omahovanja, vrtenja koles v prazno ali nevarnega odnašanja nosu oziroma zadka. Če smo plin pohodili premočno in je elektronika začutila zdrs enega zmed pogonskih koles, je v trenutku zmanjšala motorno moč in poskrbela za optimalno speljevanje brez zdrsa. Velik poudarek inštruktorji varne vožnje namenjajo tudi zaviranju, vožnji navkreber in zavojem.
Varnostna elektronika namreč ni vsemogočna, čeprav nam elektronski sistem proti zdrsu pogonskih koles (ASR, TC, DCT...) vidno pomaga pri speljevanju in vožnji navkreber, pri zavojih pa nam začrtano smer pomaga obdržati elektronski stabilizacijski program (ESP oziroma DSTC). Na snegu ali ledu se zavorna pot tudi zaradi delovanja protiblokirnega zavornega sistema (ABS) namreč močno podaljša, v še tako blagem ovinku nam lahko avto kljub stabilnostni elektroniki zdrsne, vozilo pa je na takšni vozni površini tudi veliko bolj nestabilno.
Odločno na zavoro pred oviro
Med stožci in zavoji sta svojo moč pokazala stabilizacijski sistem in pogon AWD. Če elektronski nadzor stabilnosti zazna pre- ali podkrmarjenje, samodejno popravlja smer vozila. Avtomobil tako ostane na začrtani smeri tudi na ledeni podlagi in pri ostrih zavojih, meja njegovega delovanja pa je tudi zaradi štirikolesnega pogona postavljena zelo visoko.
Med vožnjo v prometu pa lahko kljub vsej previdnosti nenadoma naletimo na oviro in pravilen odziv je še toliko bolj pomemben. Pred oviro je tako treba zavirati na polno kljub drseči podlagi, zavore bodo le tako opravile svojo nalogo, elektronika za nadzor zdrsa koles in stabilizacijo pa bo tudi naredila svoj del.
Sami smo se na poligonu v takšnih trenutkih z desno nogo vsakič »obesili« na zavoro in hip zatem z nežnim sukanjem volana obvozili oviro pred nami, za kar se lahko zahvalimo delovanju sistema ABS. Sunkovito sukanje volana bi avto namreč lahko spravilo v drsenje, tako bi izgubili stik s podlago, tudi elektronika pa nam na takšni podlagi ne pomaga veliko, saj avto le stabilizira, oviro pa bi vseeno zadeli.
Zabavno učenje brez pomoči elektronike
Vse zmogljivosti varnostnih pripomočkov so se nam razkrile v nadaljevanju, ko smo jih izklopili in se zanesli zgolj na znanje, pridobljeno v predhodnem delu, in štirikolesni pogon. Ta je pri speljevanju sploh prvič opozoril nase, saj je nos malce zanihal, že v naslednjem hipu pa je sistem navor hitro in učinkovito razporedil na kolesa z več oprijema. Varnostna elektronika rešuje življenja, obvladovanja avta pa se precej laže naučite, če je ta izklopljena. Na poledeneli in zasneženi stezi morajo delovati vaši, ne elektronski možgani, prava umetnost pa je v teh razmerah oddrseti cel ovinek. Štirikolesni pogon, ki stalno prerazporeja navor med kolesi, pri tem veliko pomaga.
Za pravo zabavo in izdaten odmerek učenja so tako v nadaljevanju ob izklopljeni elektronski pomoči poskrbeli stožci in različno dolgi zavoji, skozi katere smo poskušali z V90 cross countryjem in polestarjem drseti čim bolj nadzorovano. Štirikolesni pogon drsenja ne prepreči, vendar pa smo ga s hitrim odzivom, nežnim vrtenjem volanskega obroča in previdnim pritiskanjem na plin toliko krotili, da smo elegantno z bokom drseli iz ovinka v ovinek.
Kdor je s plinom pretiraval, preveč sunkovito upravljal volan ali pri tem zamujal, se je še prehitro zavrtel ali končal v kupu snega. Tudi v prometu se mimogrede lahko znajdete v položaju, ko bo avto začel nenadzorovano drseti. Takrat potrebujete zbranost in hitre, a nežne odzive na volanu in zavori. Večinoma se boste trku lahko izognili z dodajanjem plina, zato je pomembno, da veste, kako se avto vede na zasneženi ali ledeni podlagi ter v ostrih zavojih.