Avto

Avto, ki je oral hibridno ledino

Prius je bil zgodnji avtomobilski ptič, ki je pred 20 leti sprožil hibridno evolucijo, saj se je zanj doslej odločilo skoraj šest milijonov kupcev

Izpostavljamo

FINANCE
Avto
Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike
Avto
AvtoMiloš Milač Prva vožnja s porschejem macanom e: konec bencinske in začetek električne romantike 8

Ekskluzivno - po terenskem poligonu in stezi Porschejevega centra v Leipzigu z novim električnim porschejem macanom, elektrozverino z več kot 600 konji, ki bo v celoti nadomestila bencinskega macana.

FINANCE
PMM
(Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega
Pametna mesta in mobilnost
Pametna mesta in mobilnostMiloš Milač (Miloš živi trajnostno, 22. del): Primerjava – električni avto je že danes cenejši od bencinskega 14

Električni avtomobili so tudi cenovno vse bliže primerljivim bencinskim. Po natančnem izračunu, ki vsebuje tudi spodbude Eko sklada, pa so lahko celo precej cenejši, dokazujem na podlagi novega domačega električnega avta – cupre born bold.

FINANCE
Manager
Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta
Manager
ManagerMiloš Milač Moje najlepše in najbolj znamenite ceste sveta 4

Vzpon na Transfagarasan v Romuniji, Džebel Hafit v Abu Dabiju, Visoki Atlas v Maroku, Angeles Crest v Kaliforniji, prek otokov do Key Westa na Floridi ali preprosto med zavoji slovenskih biserov.

28.12.2016 23:00
Čas branja: 5 min
Avto, ki je oral hibridno ledino
Prius četrte, torej zadnje generacije, se je rodil lani, njegova zunanja podoba pa je precej drznejša od vseh prejšnjih.

Zgodba o Toyoti, v katero je pred dvema desetletjema verjel le redkokdo. Danes pa ustvarja trende, prepričuje milijone kupcev.

Pred dobrimi osmimi leti je nemški časopis Frankfurter Allgemeine Zeitung, še danes nakladen in verodostojen časopis, na prvi strani objavil veliko fotografijo tate nano. Zdelo se je, da se začenja nizkocenovna avtomobilska revolucija v Evropi in morda celo v Nemčiji, kajti indijska »motorizirana rikša« naj bi stala vsega dva tisoč evrov. Ali se je o podobni revoluciji nemški časopis razpisal leta 1997, ko se je pojavil hibridni Toyotin prius, ni znano. A je znano nekaj drugega: nano se je izgubil v indijski avtomobilski stvarnosti, prius pa je nedvomni zmagovalec hibridne avtomobilske scene.

Dvajset let

Prihodnje leto bo prius upihnil 20 svečk na torti, ki se je zdela ob njegovem rojstvu nekako nestvarna, celo neužitna. Japonska avtomobilska hiša je hibridno ledino orala s pričakovanim daljnovzhodnim tempom: dobra tri leta je bil avto na voljo le doma, torej na Japonskem. Ko so ocenili, da so brazde dovolj ravne, so se odpravili v zahtevni avtomobilski svet – ZDA, Novo Zelandijo, Avstralijo, malenkost pozneje tudi na staro celino. Rezultat? Četrta generacija in skupaj 5,7 milijona prodanih priusov oziroma 63 odstotkov od skupne devetmilijonske prodaje vseh hibridov.

Okoljska vizija

Ideja avtomobilskega hibrida je vsaj načeloma preprosta, pri čemer seveda ni šlo (ali ne gre) zgolj za tehnično kombinacijo motorja z notranjim izgorevanjem (bencinskega, kar je najbolj pogosto, ali dizelskega, kar je razmeroma redko), temveč tudi za željo po okoljski prijaznosti. Zavedanje o okoljski spornosti avtomobila ni tako sveže oziroma mlado, kot se morda zdi, a je v zadnjih 15 letih dobilo skoraj izjemen pospešek. Ne povsod enakega in z enako zavzetostjo, vendar so hibridi ob drugih alternativnih pogonih »in«. Pomeni, da so s priusom sedanjost »uganili« že pred dvema desetletjema. Nekaj, čemur se lahko le čudiš, tudi občuduješ.

Daljši, širši, nižji

Prius je v teh skoraj dveh desetletjih življenja občutno spremenil svojo karoserijsko podobo. Bilo bi nenavadno, če se to ne bi zgodilo, pri čemer se zdi, da se je japonska avtomobilska hiša, vse doslej znana po svoji zadržanosti, pri sedanji (četrti) generaciji odločila za oblikovni rez: prius sedanjih časov je dobil ostrejše in s tem bolj drzne poteze, nič več ne deluje sramežljivo – kot bi se za »alternativo« morda spodobilo. Zgradili so ga na novi osnovi, poleg tega se je nekoliko podaljšal, razširil in znižal. Roko na srce – za vse te spremembe, tudi zunanjosti, je bil že čas.

Iz limuzine v petvratnika

Pa pri teh generacijskih spremembah ni šlo zgolj za zunanjo podobo, temveč je Toyota vsaj nekoliko posegla tudi v avtomobilovo uporabnostno bistvo. Do leta 2003 je bil prius štirivratna limuzina, nato se je prelevil v petvratno kombilimuzino. S tem je pridobil pri uporabnosti, pa tudi prtljažnik, pomemben dejavnik uporabnosti, se je razširil na sedanjih 378 litrov. Ni izjemno, toda ob zloženih zadnjih sedežih pogoltne 1.558 litrov prtljage, kar pa je zelo spodobna številka.

Logično je, da se je spreminjala tudi notranjost, ki je v četrti generacijski izvedbi samosvoja – digitalizirana, z velikim zaslonom na dotik, kupom asistenčnih sistemov, spodobnim potniškim udobjem in tako kot prej z odlično delujočim samodejnim neskončnostopenjskim menjalnikom. In da je nižje tudi težišče, kar je občutno pripomoglo tudi k boljšim voznim lastnostim, se zdi ob vsem drugem izjemno pomembna novost.

Bencin in elektrika

Pogonska oziroma hibridna filozofija avtomobila, ki je pionir tovrstnega pogona, pri čemer je moral ob svojem rojstvu pogosto »pojasnjevati« svoje bistvo, povsem drugačno od prevladujoče »mode« v avtomobilskem svetu, je znana – kombinacija bencinskega in električnega motorja. S tem je postavljen temelj skromnejše porabe, posledično pa manjši izpust škodljivih plinov, še posebej močno preganjanega ogljikovega dioksida. Ampak tudi v tem pogledu se je prius spreminjal tako rekoč iz generacijo v generacijo.

Deluje prvi, drugi ali oba

V prvotni izvedbi je električni sinhronski motor deloval v sozvočju z 1,5-litrskim bencinskim agregatom. Nato je prišel 1,8-litrski motor, ki v sedanji generaciji skupaj z električnim motorjem zmore sistemskih 90 kilovatov oziroma 122 konjskih moči. Nikelj-metal-hibridna baterija, z zmogljivostjo 6,5 amper ure, je prav tako doživela prenovo: je manjša, ima pa večjo gostoto, zato je avto za kakšen (toda zelo pomemben) kilogram lažji, več prostora je tudi v prtljažniku. Ni nepomembno.

Prius ponuja tri pogonske možnosti: le na bencin oziroma s pomočjo bencinskega agregata, kombinacijo električnega in bencinskega motorja ter na elektriko. Od tega, kako voznik izkorišča oziroma uporablja te možnosti, sta odvisna poraba in izpust ogljikovega dioksida, hkrati pa tudi vozna dinamičnost. Pri tem je mogoče izbirati med tremi voznimi programi: eco, normal in PWR (power, torej moč). Ko je nuja (prehitevanje, vožnja v klanec in podobno), se v programu PWR združita oba motorja, eco je zelo uporaben predvsem med mestno vožnjo, normal pa za »normalno«, naj rečem običajno vožnjo.

Zbira in znova uporabi

Toda posebnost hibrida oziroma priusa ni le v izkoriščanju različnih možnosti, ki jih ponujata oba motorja, temveč v zbiranju oziroma obnavljanju kinetične energije. Bolj ali manj je znano: energija, ki se sprošča med zaviranjem oziroma pojemanjem, pri večini avtomobilov enostavno izpuhti. Prius pa jo zbira in z njo dodatno polni baterijo, kar omogoča daljšo vožnjo na elektriko. S tem se krog okoljske prijaznosti nekako sklene. To je dodatno ali še eno bistvo hibrida.

Pa vendar – kolikšna je poraba, kolikšen izpust ogljikovega dioksida, skratka, kolikšne so vrednosti, ki bi smele zanimati tudi one, ki so jim hibridi ta hip španska vas? Tovarna navaja: od 3,0 do 3,3 litra ter izpust v razponu od 70 do 76 gramov na kilometer. Številke, ki so za večino »običajnih« avtomobilov povsem nedosegljive. O tem, koliko se tovarniški podatki vsaj pri porabi razlikujejo od tistih na cesti (in še o čem), pa v prihodnjih zapisih.

Foto: Jure Makovec

 

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Več o temi
Kliknite + poleg oznake in se prijavite na obveščanje. S klikom na ime posamezne oznake preverite seznam člankov.
OGLAS
FINANCE
Nepremičnine
Nepremičnine Kakšen mora biti kakovosten servis kosilnice

Vključevati mora vse potrebne preglede in popravila kosilnice oziroma vrtnega traktorja ali riderja – opravite ga pri strokovnjaku.

FINANCE
Avto
Takšen je EKO avto sedanjosti s porabo tri litre in ceno 30 tisočakov
Avto
AvtoMiloš Milač Takšen je EKO avto sedanjosti s porabo tri litre in ceno 30 tisočakov 16

Upoštevaje subvencijo Ekosklada (4.500 evrov) toyota prius plug-in hybrid za 29.500 evrov ponuja prostoren, udoben, zelo prijeten in tih štirisedežnik z realno porabo le dobre tri litre.

FINANCE
Avto
Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest
Avto
AvtoMiloš Milač Toyota vlaga v tovarno v Franciji, ustvarila bo 700 novih delovnih mest

Japonska Toyota se je odločila razširiti proizvodnjo v tovarni v francoskem Valenciennesu, vanjo bo vložila 300 milijonov evrov, kar skupno investicijo povečuje na 1,4 milijarde evrov

FINANCE
Avto
Poplava novih modelov na trgu, idealen golf in mercedes za ceno stanovanja v Ljubljani
Avto
AvtoMiloš Milač Poplava novih modelov na trgu, idealen golf in mercedes za ceno stanovanja v Ljubljani

Teden je prinesel kopico novih modelov, ki so pripeljalli na slovenski trg. Zapeljali smo se z mitsubishijem eclipse crossom, kio stinger, hyundaiem i30 fastbackom, renaultom koleosom, nissanom x-trailom pred prenovo in po njej, z izjemno varčno toyoto prius plug-in hybrid in nissanom qashqaiem. Razkrivamo še finaliste svetovnega avta leta in zmagovalca slovenskega.

FINANCE
Avto
Dizel je izgubil bitko, vojne še ne
Avto
AvtoMiloš Milač Dizel je izgubil bitko, vojne še ne 1

Dizelski motorji so lani v evropski prodaji novih avtov izgubili pet odstotnih točk deleža, krčenje pa se bo letos umirilo, verjamejo analitiki, proizvajalci in tudi dobavitelji

FINANCE
Avto
Novi cikel meritev prinaša resnico o porabi, pa tudi strah pred višjimi davki
Avto
AvtoMiloš Milač Novi cikel meritev prinaša resnico o porabi, pa tudi strah pred višjimi davki 5

Novi cikel meritev porabe goriva in izpustov WLTP bo kot osnova za davek začel veljati šele januarja 2019, njegova izpeljanka – cikel »novi NEDC« – pa izpuste in davke viša že danes

FINANCE
Manager
Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji
Manager
ManagerNataša Koražija Kako hiter bo razmah e-avtov in kako so pripravljeni naši dobavitelji

Leta 2030 bi se lahko število prodanih električnih vozil in različnih hibridov izenačilo s številom vozil s klasičnimi pogoni. Poseben izziv za proizvajalce pa je vzporedni razvoj tako klasičnih pogonov, ki jih je treba izboljševati, čeprav so dolgoročno obsojeni na izumrtje, kot povsem novih, električnih.