Renaultov električni malček je dobil novo baterijo, s katero prevozi precej več kilometrov kot prej, stane najmanj 23.490 evrov (brez subvencije, z njo pa 16 tisoč evrov in še mesečni najem zanjo). Na slovenski trg pa v tej izvedbi pripelje marca ali aprila.
V aktualnem jeziku slovenske stvarnosti bi rekli, da je renault zoe je zapeljal v operacijsko sobo, k srčnemu kirurgu. Zamenjali so mu električno (baterijsko) srce, ki je sedaj učinkovitejše, saj zmore še enkrat več kot prej. Mali električni renault se tako nadeja ostati tam, kjer je bil že doslej – na prodajnem Olimpu kot najbolje prodajani električni avtomobil stare celine.
Največja ali vsaj ena največjih zadreg električnih avtomobilov je doseg, torej število prevoženih kilometrov z enim samim polnjenjem. Zoe je zdaj dobil novo baterijo z zmogljivostjo 41 kilovatnih ur, kar je skoraj še enkrat več kot zdaj oziroma doslej. Francoska avtomobilska hiša, nedvomno vodilna na področju električnih avtomobilov v Evropi, bo še naprej ponujala zoeja s sedanjo in šibkejšo baterijo (22 kWh), kar pomeni vsaj to, da bo ponudba pestrejša.
Novi akumulator
Nova litij-ionska baterija oziroma akumulator Z.E. 40, ki je plod sodelovanja s podjetjem LG Chem, ima večjo energijsko gostoto, s tem pa se je občutno povečala zmogljivost shranjevanja električne energije. In prav tako ali zelo pomembno: dimenzijsko je ostala enaka in se poredila za skromnih 15 kilogramov. A kljub temu tehta zajetnih 305 kilogramov, kar je več kot petina skupne teže francoskega električnega malčka (408 centimetrov), ki tehta 1.480 kilogramov.
V teoriji gre prek 400 ...
Po standardu NEDC (New European Driving Cycle), ki je med drugim tudi »posledica« škandala dieselgate, opravljen pa je v laboratoriju (torej predstavlja teoretični povprečni doseg vozila z enim polnjenjem baterije), zmore zoe 370 kilometrov (pri motorju z oznako Q90, kar pomeni, da je mogoče baterijo hitro polniti) oziroma 403 kilometre (pri R90 oziroma počasnejšem polnjenju). S dosedanjo baterijo (22 kW) je bil ta doseg 240 kilometrov. Pohvalno je, da Renault k tem številkam dodaja svoje, ki predstavljajo »doseg pri pogojih obmestne vožnje pozimi in pri višjih temperaturah«, in so v razponu od najmanj 180 do največ 300 kilometrov (pri bateriji 22 kW od 115 do 170 kilometrov). Malce zapleteno, a doseg z novim baterijskim srcem, presajenim sredi letošnje zime, naj bi bil skoraj še enkrat večji kot doslej.
Ampak vse doslej zapisane vrednosti oziroma dosegi so teorija. V okolici portugalske Lizbone, vzdolž obale in deloma tudi v notranjosti, prvi dan gori in doli po regionalnih cestah (avtoceste je bilo za vzorec), drugi dan pa pretežno po avtocesti, nam je bilo dano teorijo preskusiti v praksi, se pravi v običajnem prometu in torej v realnih okoliščinah. Prav je povedati, da je bilo vreme prijetno (okoli 15 ali 16 stopinj, brez dežja), da torej ni bilo potrebe po brisalcih, dodatnem ogrevanju ali morda hlajenju notranjosti – ker vse to občutno zmanjšuje zmogljivost baterije, s tem pa tudi kilometrske dosege. In bilo je zanimivo.
... v praksi prek 300 kilometrov
Zoe je prvi dan premagal dobrih 170 kilometrov, pretežno v eco voznem programu. Povprečna poraba je bila 22 kWh na sto kilometrov, povprečna hitrost 40,4km/h, v bateriji je ostalo za skoraj 139 kilometrov elektrike. Žal zmogljivost ni prikazana v odstotkih, kar bi bilo veliko bolj realno, kajti razpoložljivi kilometri so – tako kot sicer – zelo odvisni od načina vožnje in še česa. Mimogrede – novinarska kolega sta baterijo na nekoliko drugačni trasi izpraznila do konca, toda prevozila skoraj 250 kilometrov, pri čemer bi skoraj stavil, da njuna noga ni bila lahka…
Poln plin te postavi na realna tla
Naslednji dan je bila izkušnja z zoejem pričakovano drugačna. Na portugalskih avtocestah je hitrost omejena na 120 kilometrov na uro, jasno je, da eco vozni program ne pride v poštev. Temu primerni so bili tudi rezultati: po skoraj 114 kilometrih je bila povprečna poraba 23,8 kilovatne ure, povprečna hitrost malenkost čez 65 kilometrov na uro, elektrika v bateriji bi ob takšnem načinu vožnje zadostovala še za dobrih 66 kilometrov. Čeprav ni spodobno, je pošteno priznati, da je merilnik hitrosti sem in tja pokazal čez 140 kilometrov na uro in da je bil »gas do podna« nameren.
Vseeno, napredek je opazen!
Vse te številke dokazujejo, da se je praktični doseg baterijsko prenovljenega zoeja občutno povečal. Predvsem pa je s tem precej manjši psihološki občutek kilometrske omejenosti, tako značilen za električne avtomobile, pa čeprav evropska statistika trdi, da 80 odstotkov Evropejcev na dan prevozi le okoli 60 kilometrov! Ampak vemo, kako je s povprečji, torej statistiko. Ko bo odpravljenih še nekaj drugih velikih zadreg – ustrezna mreža polnilnic, priključni standardi, cena –, bo voznik gospodar električnega avta. Zdi se, da je zoe prevozil pomembno razdaljo v tej smeri.